RECENZE: Last Stop

Autor: Michael Chrobok Publikováno: 28.1.2022, 9:00

Publikováno: 28.1.2022, 9:00

Sociální sítě

O autorovi

Michael Chrobok

Je autorem 4 článků

Žánr adventur má sice ta nejlepší léta už za sebou, což ovšem neznamená, že nemá co nabídnout. Konec konců v loňském roce jsme se dočkali například Life is Strange: True Colors, It Takes Two, The Forgotten City, 12 Minutes či Psychonauts 2. V záplavě povedených titulů vyšla také hra Last Stop od britského studia Variable State, které má na svědomí také povedenou (a trochu netradiční) adventuru Virginia. Zaslouží si Last Stop vaši pozornost, i když mediálně vcelku vyšuměla?

Po krátkém úvodu, který ve vás zanechá spoustu otázek, dostanete na výběr z trojice příběhů, které zahrnují čtyři hlavní hrdiny – stárnoucího otce-samoživitele Johna Smithe a jeho souseda Jacka Smithe, matku od rodiny Meenu Hughes a teenagerku Donnu Adeleke. Každá z postav řeší své problémy a trable běžného života: John trčí v nudné práci s panovačným mladým šéfem, touží být dobrým příkladem pro svou malou dceru a zároveň se kvůli nedávné srdeční příhodě snaží vést zdravý životní styl. Jack Smith je mladý videoherní programátor s velmi nákladným životním stylem. Meena pracuje dlouho do noci v soukromé tajné organizaci, nemá dost času na rodinu, rozpadá se jí manželství a k tomu si ještě střihne občasný milostný románek. A nakonec Donna řeší problémy dospívající dívky a především komplikovaný vztah se svou matkou a sestrou.

Všem hlavním postavám nicméně vstoupí dříve či později do života nadpřirozeno, které je naznačeno už v úvodním prologu. Pro každou postavu přitom má jinou podobu, kterou nebudu prozrazovat, abych vám nepokazil herní zážitek. Co ovšem musím zhodnotit, je způsob, jakým se autoři popasovali jak s civilní částí příběhu, tak s tou nadpřirozenou. Nejlépe to studio Variable State zvládlo v případě Johna, jehož linka je třeskutě vtipná, především díky skvělé dynamice tří hlavních postav, dobře napsaných dialogů a skvělých popkulturních pomrknutí. Slabší částí je z mého pohledu Meena, jejíž linka není dostatečně prokreslená a občas nedává smysl. Příběh Donny je podle mě úplně nejslabší, je v něm největší množství nelogických dialogů a ani přes velký potenciál není tato linka dostatečně vytěžena. Zklamáním je pro mě také závěr příběhu, který má lehce „fahrenheitovský” nádech.

Příběh má pro každou postavu dvě možná zakončení, přičemž je jen na vás, pro jaký konec se u každé postavy rozhodnete. Díky možnosti si zopakovat libovolnou kapitolu můžete poměrně rychle vyzkoušet všechny varianty, čímž se uzavírá možnost znovuhratelnosti. Kvůli těm několika dialogům, které stejně vyústí ve stejné řešení, si Last Stop nebudete chtít znovu zahrát. Epizodičnost hry je nicméně jednou z hlavních devíz – možnost střihnout si kousek hry, když máte zrovna čas jen pár minut, je neocenitelné, stejně jako opakovací scéna před každou další kapitolou. Stejně se ale domnívám, že vás příběh Last Stop u hry podrží tak dlouho, dokud hru nedohrajete na jeden zátah. Ostatně průměrná herní doba čítá zhruba 6 a půl hodiny, takže za jedno víkendové odpoledne máte dohráno.

Tím se chci dostat také k hratelnosti. Mimo neinteraktivní cutscény v enginu hry dostanete možnost ovládat postavy buďto skrze dialogy, nebo chůzi/běh v rámci předem daného koridoru. Ačkoli by někomu mohlo vadit, že nemůže prozkoumávat svět vlastním tempem a do takové míry detailu, jaká je u dnešních her standardem, osobně jsem si oddechl, že nemusím prohledávat svět a hledat ztracené dopisy/sošky/plameňáky nebo jiné sběratelské předměty. U přímočaré hratelnosti jsem si odpočinul a mohl se naplno věnovat příběhu. Příležitostně vás hra vybídne k větší interakci skrze quick-time eventy, které jsou nicméně až trapně jednoduché a prakticky je nelze pokazit. Nejen z tohoto ohledu je Last Stop více interaktivním seriálem než adventurou v pravém slova smyslu – neřešíte žádné hádanky, nemáte před sebou žádné překážky a dialogy nelze “pokazit”. Právě nedostatek hratelnosti může být pro mnoho hráčů překážkou.

Grafická stránka není příliš detailní, nepočítáme-li hlavní postavy. Vedlejší charaktery jsou jen jakýmsi stínem, který vám dává najevo, že nejsou důležité, nijak s nimi nemůžete interagovat a slouží jen jako křoví. Prostředí vypadá velmi hezky a uvěřitelně, pochválit musím například modely aut, které vám na první dobrou neprozradí, o jaký vůz se jedná, nicméně lze v nich poznat i českou stopu. Od nezávislého studia by nicméně grafické orgie nikdo ani nemohl očekávat a posun oproti předchozímu titulu je více než znát. Přes to musím pochválit hru světla a stínů či počasí skvěle dotvářející atmosféru.

Last Stop není nejlepší adventurou všech dob, její příběh nepatří mezi skvosty videoherních dějin a v žádném slova smyslu nejde o revoluční titul. I přes to si zaslouží teprve druhá hra od malého nezávislého studia vaši pozornost, pokud máte rádi dobře napsané civilní příběhy, které umí rozesmát i rozplakat. Variable State mají dle mého názoru nakročeno ke slibné budoucnosti, která bude čítat spoustu kvalitních titulů.

Drobné příběhy postav a obratně napsané dialogy jsou hlavní předností Last Stop, stejně jako epizodický formát, který citlivě dávkuje jednotlivé příběhové linky. Skvěle vytvořené prostředí nepostrádá atmosféru a i přes to, že vás nic netlačí a nemůžete v ničem selhat, stále máte chuť posouvat se dopředu. Co mě zamrzelo, je nedostatek důvěry ve hráče, který by přeci jen mohl více přispět k úspěchu či neúspěchu počínání postav. Také tajemné nadpřirozeno, které se snaží inspirovat u legendárních adventur z pera Ragnara Tørnquista (série Dreamfall), bohužel vyznívá naprázdno. Díky přítomnosti Last Stop v předplatném Game Pass nicméně můžete tuto skvělou adventuru vyzkoušet bez jakékoli další investice, kterou si ale hra rozhodně zaslouží.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Last Stop je trochu opomíjená adventura loňského roku, která nabídne skvělý příběh, propracované postavy a uvěřitelný svět. Studio Variable State nicméně hráčům nedalo příliš velkou důvěru, kvůli čemuž trpí především hratelnost. Závěr je taktéž na malé studio možná až příliš ambiciózní. Díky přítomnosti v Game Passu ale není důvod, proč si tuto poutavou adventuru alespoň nevyzkoušet.
27. 05. 2022 • HusekD0

RECENZE: Kao the Kangaroo

Okolo nového milénia se v herním průmyslu začal objevovat nový trend v podobě 3D plošinovek, ve kterých byl hlavní hrdina se zvířecí podobou. Mezi nejznámější tituly patří jednoznačně Sonic, Crash Bandicoot, nebo fialový dráček Spyro. Téměř okamžitě si u hráčů získali velkou popularitu a každý vývojář si přál mít ve svém portfoliu hru s chlupatým hrdinou. S touto vyzí si pohrávali i vývojáři ze studia Titus Interactive a už v...

»
27. 05. 2022 • DandyCZE0

RECENZE: Thrustmaster TCA Yoke Pack Boeing Edition

Jako velký fanoušek letadel si nikdy nenechám ujít možnost vyzkoušet nové perifériím které mají umocňovat požitek z hraní her. Dneska se nám do rukou dostala novinka od společnosti Thrustmaster, tak jí jdeme vyzkoušet.

»
21. 05. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Vampire: The Masquerade Swansong

Jméno světa World of Darkness, ze kterého vychází celá řada papírových RPG a jiných děl, jistě mnohým hráčům na první dobrou nic neřekne. Jakmile ale zmíním hry jako Vampire: The Masquerade Redemtion či Bloodlines, jistě se srdce nejednoho hráče zatetelí blahem. Ostatně právě Bloodlines si získalo prakticky kultovní status, o který se komunita starala dlouho poté, co se studio Troika Games rozpadlo na prach. Bouřlivé reakce také vyvolalo oznámení pokračování...

»
19. 05. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Dolmen

Už jste přemýšleli nad tím, že vyhlížená budoucnost nejspíš nebude tak růžová, jak si optimisté z řad vesmírných kolonizátorů a objevitelů představují? Případů, kdy lidstvo našlo kdesi v kosmu nový eden, je méně než úspěšných útěků z Alcatrazu. Přitom nutnost vytvořit životadárné prostředí je tou nejmenší překážkou. Většinou narazí už výprava průkopníků, která najde tajemný artefakt, mimozemská vejce nebo slabinu palubního počítače, jehož obvody se rozhodnou posádku vyřadit. No a kde je mimozemská...

»
21. 04. 2022 • HusekD0

RECENZE: MotoGP 22

Italská společnost Milestone nás pravidelně zásobuje svými závodními tituly. Minulý měsíc jsme vám v recenzi představili páté pokračování ze série Monster Energy Supercross, jenž si od nás odneslo velmi kladné hodnocení. Pokud ale při závodech dáváte místo prachu a bláta přednost rozpálenému asfaltu, tak jsme právě pro vás nyní připravili podrobný rozbor krále jednostopého motoristického sportu v podobě licencované hry MotoGP 22. Letošní ročník sebou přinesl spoustu zajímavých novinek a...

»
17. 04. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: LEGO Star Wars: The Skywalker Saga

Čím jsem starší, tím víc zjišťuji, že mě zase táhnou stavebnice od dánského LEGA. A nepřipadám si ani moc divně, jelikož lidé v mém okolí jsou na tom stejně. Ne všichni na to máme tolik času, jako dříve, ale rozhodně nám nechybí chuť si něco postavit. Druhou věcí je, že naše peněženky jsou také docela naplněny, a tak i samotnému LEGU došlo, že je třeba toho využít. Takový boom stavebnic pro...

»
04. 04. 2022 • HusekD0

RECENZE: Monster Energy Supercross 5

S novým rokem přichází k hráčům spousta nových značek a také nové díly z již zaběhnutých sérií. Vývojáři, kteří se drží reálné sportovní předlohy to u fanoušků nemají snadné. Musí do svých her přinést jistou inovaci, vylepšení mechanismů a to všechno proto, aby si u hráčů ospravedlnili každoroční AAA cenu svého produktu. Jedno takové vývojářské studio sídlí v Miláně a jedná se o Italskou firmu Milostone. Ti mají ve svém...

»
03. 04. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Tiny Tina’s Wonderlands

Deskové hry mají povinné místo ve vývoji hráče. Tím netvrdím, že dobytí pokladnice v kouzelném Z pohádky do pohádky se rovná přípravě na Skyrim, ale posouvání figurek po kartonové podložce učí dodržování pravidel, respektu k soupeři a pomáhá budovat trpělivost. A také zvládat hněv, to když vám kapituluje poslední figurka před vytouženým domečkem nebo když přijdete o snový dům v té nejlukrativnější ulici. A díky Tině si teď kouzlo deskovek může připomenout každý.

»