RECENZE: Risen 2: Dark Waters

Autor: tonyskate Publikováno: 26.8.2012, 10:54

Publikováno: 26.8.2012, 10:54

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 6111 článků

První Risen nebyl zrovna hitem, ale určitě se nejednalo o špatné RPG. Němečtí autoři Piranha Bytes (série Gothic) se nyní pokouší o nápravu s Risen 2: Dark Waters, které také sice nedopadlo úplně na jedničku, ale přesto se jedná o povedené akční RPG, které by si fanoušci tohoto žánru neměli nechat ujít. Více v naší recenzi…

Risen 2: Dark Waters navazuje na svého předchůdce, ovšem znalost první hry není nutná a vše důležité se dozvíte hned na začátku hry. Opět hrajete za bezejmenného hrdinu, který po událostech první hry začal trochu chlastat a skončil jako voják u Inkvizice v přístavním městě Caldera. Jeho rutinní život je narušen, když blížící se loď zlikviduje Kraken a jednou z mála přeživších je jeho stará známá Petty, dcera proslulého piráta Steelbearda. Patty stále hledá svého otce, ovšem ne jen kvůli pokladu, ale proto, že údajně má zbraň, která by dokázala zabít Krakena a také Mara, která je jednou z Titánů, jež terorizují tento pirátský svět. Vydáte se tedy po stopách slavného piráta a postupně zjistíte, že bude třeba procestovat hned několik karibských ostrovů a překonat několik pirátských velitelů, abyste získali vše potřebné a učinili tak moře opět bezpečné.

Zápletku bychom tedy měli a je poměrně zajímavá a příběh příjemně odsýpá, jak je u Piranha Bytes zvykem. Dalším prvkem, kterým tito němečtí vývojáři vynikají, je propracovaný, detailní a velmi živý svět. Tentokrát není k dispozici pouze jeden svět, ale hned několik ostrovů, kdy některé jsou menší, ale většina jich je velmi rozsáhlých a celkově strčí velikostí i atmosférou původní svět do kapsy. Kromě již zmíněné Caldery, kde je pevnost Inkvizice, zavítáte například na nádherné tropické strovy Tacarigua, Antigua a další. Každé nabízí vše, co by měl ostrov z pirátského světa mít. Tedy pláž, hustou vegetaci, všude plno zvěře a monster, různé postavy, tábory, poklady, samozřejmě také piráty, občas i domorodce, a mnoho dalšího. Možná si z první hry pamatujete na gnomy, kteří nyní mluví, a můžete plnit jejich úkoly. Jednotlivé ostrovy zkrátka překypují životem, což je jen a jen dobře.

Na každém z ostrovů na vás pochopitelně čeká spousta výzev v podobě desítek úkolů, kdy některé vám asi po čase přijdou repetitivní, ale obtížně se vymýšlí neustále něco nového, když hra nabízí dobrých 300 úkolů. Navíc vám tuto malou vadu jistě vynahradí, že některé úkoly se dají splnit více cestami. Jako například vysvobození vězně, kdy buď okradete strážného o klíč, nebo vystřelíte dělem do věže či strážného ovládnete pomocí voodoo. Celkově se vás úkoly nesnaží frustrovat a jejich plnění vás bude bavit. Na mapě většinou budete mít vyznačen i cíl, takže nebudete muset slepě tápat po ostrově. Při některých úkolech vám nebudou v cestě stát jen nepřátelé či divoká zvěř, ale také unikátní příšery nebo sem tam i nějaká ta past. Pro dokončení některých úkolů se budete moci vydat i na další ostrov, což je většinou případ příběhových questů.

Odměnami za splnění úkolů jsou nejen předměty či zlato, ale především také zkušenosti, které jsou v Risen 2: Dark Waters známy jako Glory, tedy sláva. Získanou slávu můžete rovnou v menu investovat do daných kategorií, jako je boj na blízku či na dálku, voodoo, zlodějina a tvrdost. Takto se vám zvýší trojice vlastností pod každou kategorií, takže v boji na blízko, se vám zlepší útočnost bodných a sečných mečů a kordů, a také házecích zbraní (dýky a oštěpy). V případě tvrdosti se vám pak zvýší odolnost vůči zbraním a kulkám, a budete mít účinnější zastrašování. Velmi zajímavá je pak zlodějina, do které spadají špinavé triky (hození písku do očí při souboji), umění zloděje (páčení zámků apod.) a také stříbrný jazyk. Například díky zastrašování a stříbrnému jazyku se můžete vykecat z problémů či někoho donutit, aby přestal dělat problémy a tak dále.

Jakmile si takto zvedne úroveň dané kategorie, tak se u učitelů můžete za zlato naučit nové vlastnosti, jako je třeba kop při souboji, protiútok, vycvičení opice či papouška, zastřelení po skočení rozhovoru a další. Samozřejmě se lze učit i jednotlivé vlastnosti obecně, které se vám tak zvýší a tak i jejich uplatnění, takže budete moci páčit více truhel, snadněji okradete některé lidi neb ose vám zkrátka zvýší účinnost zbraní určité kategorie. Když už jsme zmínili opici a papouška, tak opičku můžete poslat skrze malé díry nebo s ní jednoduše vejdete do místnosti a můžete nepozorně něco ukrást, protože malému zvířeti nikdo nevěnuje pozornost. Zatímco nad opičkou máte plnou kontrolu, tak papoušek slouží spíše na odlákání pozornosti nepřátel, hlavně těch silnějších. Pokud se budete chtít učit voodoo, tak bude třeba se připojit k domorodcům, což vám zpřístupní jiné úkoly, než které byste plnili za Inkvizici, ovšem na vývoj příběhové linie to nemá vliv, jen některých věcí dosáhnete jinak. Zmíněné vlastnosti lze permanentně zvýšit i nalezením tzv. legendárních předmětů, kdy některé získáte zkoumáním a světa jiné zase plněním úkolů.

Vašeho bezejmenného hrdinu si samozřejmě můžete vylepšit i díky různým předmětům. Některé zbraně mají bonusové účinky, jež vám zvýší jejich účinnost a samozřejmě neschází ani nějaké ošacení, i když zrovna podle čísel moc účinné není, ale nebuďte překvapeni, když s ním dojdete na konec hry poměrně bez problémů. Neschází zde dokonce ani legendární zbraně, pro které ovšem musíte najít jejich dvě části a pomocí kovařina, kterou se musíte naučit, je pak spojit a opravit. Určitě se to vyplatí, protože tak můžete najít některé nejsilnější zbraně ve hře. Součástí jsou i prsteny či náušnice, které vám taktéž pomohou vylepšit vaši postavu. Lektvary jsou samozřejmostí, ovšem pro jejich tvorbu se budete muset naučit voodoo, které odhaluje i možnosti magie. A nakonec neschází ani různé jídlo, tvrdé nápoje či nespočet cetek a jiných předmětů, které pro vás nemají význam, ale dají se dobře prodat a tak získáte zlato na jiné věci nebo na zlepšení u učitelů.

Co se týče bojového systému, tak je téměř shodný s většinou akčních RPG, především co se týče souboji se zvěří. Většinou stačí sekat a stále postupovat, ale většinou narazíte na větší skupinky, kdy jeden zvíře či příšera vás zaměstná a ostatní na vás budou útočit. Například takové opice po vás budou házet kokosy a prasata se na vás zase plnou silou rozběhnou a vrazí do vás. Některé příšery se i dokáží bránit, jako třeba hrobový pavouk nebo masivní korýši. Ani potyčka s jaguárem nebude zrovna sranda, protože se jedná o rychlé zvíře, které vás klidně oběhne a teprve pak zaútočí. Potyčky se zvěří jsou tedy chvílemi zajímavé, i když to tak nemusí působit. Souboje s lidskými protivníky jsou už pak o něčem jiném, a pokud nechcete jen krýt a příležitostně zaútočit, bude se hodit naučit některých ze špinavých triků a především protiútok, abyste mohli přerušit útok nepřítele. Zpočátku bude hra docela výzvy, ale postupně se to bude zlepšovat. Nestyďte se proto využít pomoci občasných společníků, kteří za vámi všude půjdou, a získáte veškeré zkušenosti. Zvláště zezačátku jsou neocenitelnou pomocí a vyhnete se tak frustrujícím začátkům a zbytečnému načítání.

Tolik asi ke hře samotné a podíváme se na její technickou stránku. Jako první si vezmeme na paškál zvuk, v kterém Piranha Bytes vždy excelovali a je tomu tak i nyní. Povedené dialogy jsou navíc výborně namluveny a nemáme jim co vytknout. Slabší je ovšem s vizuální stránkou. Zatímco na PC hra vypadá skvěle, tak na konzolích už to není úplně nejlepší, ale přesto se nám hra hodně líbila a svět je nádherný, stejně jako ostatní herní složky a po čase přestanete grafiku vnímat, protože budete ponořeni do příběhu. Bohužel podobně jako u první hry, i zde jsou z důvodů konverze technické nedostatky, jako je občasné zpomalení po poražení soupeře či vynechávání zvuků, zvláště při střelbě. Na druhou stranu načítací časy jsou docela rychlé a po načtení už vás při hraní nic neruší. Přesto to jsou ale nedostatky, které vám snad vynahradí ostatní klady hry jako je poutavý příběh, bohatý svět nebo dlouhá hrací doba, kdy vás Risen 2 zaměstná na dobrých 30 hodin. Pokud budete hodně důkladní, tak to může být i více.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Risen 2: Dark Waters je dalším povedeným akčním RPG od studia Piranha Bytes, které ovšem nedosahuje svého potenciálu, což je ohromná škoda. Nemáme pochyb, že skalní fanoušci tohoto žánru si hru užijí a možná i ty příležitostí, ale přesto nás ohromil masivní, živý svět, jež je rozdělen do ostrovů, mezi kterými můžete postupně volně cestovat, a také se nám líbili úkoly, dialogy a dabing, a samotný příběh. Různé možnosti řešení úkolů, které se nabízí díky zastrašování a přemlouvání jsou také skvělým prvkem. Podle nás je toho dostatek, aby si hra zasloužila udělené hodnocení. Trochu nás zamrzelo, že můžete poměrně libovolně vykrádat truhly, kdežto v série Gothic jste jen udělali krok do cizího domu a domácí už tasil meč. Risen 2 také možná mohlo být větší výzvou, ale tu vám snad nabídne vyšší obtížnost.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»