RECENZE: Risen 2: Dark Waters

Autor: tonyskate Publikováno: 26.8.2012, 10:54

Publikováno: 26.8.2012, 10:54

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 5013 článků

První Risen nebyl zrovna hitem, ale určitě se nejednalo o špatné RPG. Němečtí autoři Piranha Bytes (série Gothic) se nyní pokouší o nápravu s Risen 2: Dark Waters, které také sice nedopadlo úplně na jedničku, ale přesto se jedná o povedené akční RPG, které by si fanoušci tohoto žánru neměli nechat ujít. Více v naší recenzi…

Risen 2: Dark Waters navazuje na svého předchůdce, ovšem znalost první hry není nutná a vše důležité se dozvíte hned na začátku hry. Opět hrajete za bezejmenného hrdinu, který po událostech první hry začal trochu chlastat a skončil jako voják u Inkvizice v přístavním městě Caldera. Jeho rutinní život je narušen, když blížící se loď zlikviduje Kraken a jednou z mála přeživších je jeho stará známá Petty, dcera proslulého piráta Steelbearda. Patty stále hledá svého otce, ovšem ne jen kvůli pokladu, ale proto, že údajně má zbraň, která by dokázala zabít Krakena a také Mara, která je jednou z Titánů, jež terorizují tento pirátský svět. Vydáte se tedy po stopách slavného piráta a postupně zjistíte, že bude třeba procestovat hned několik karibských ostrovů a překonat několik pirátských velitelů, abyste získali vše potřebné a učinili tak moře opět bezpečné.

Zápletku bychom tedy měli a je poměrně zajímavá a příběh příjemně odsýpá, jak je u Piranha Bytes zvykem. Dalším prvkem, kterým tito němečtí vývojáři vynikají, je propracovaný, detailní a velmi živý svět. Tentokrát není k dispozici pouze jeden svět, ale hned několik ostrovů, kdy některé jsou menší, ale většina jich je velmi rozsáhlých a celkově strčí velikostí i atmosférou původní svět do kapsy. Kromě již zmíněné Caldery, kde je pevnost Inkvizice, zavítáte například na nádherné tropické strovy Tacarigua, Antigua a další. Každé nabízí vše, co by měl ostrov z pirátského světa mít. Tedy pláž, hustou vegetaci, všude plno zvěře a monster, různé postavy, tábory, poklady, samozřejmě také piráty, občas i domorodce, a mnoho dalšího. Možná si z první hry pamatujete na gnomy, kteří nyní mluví, a můžete plnit jejich úkoly. Jednotlivé ostrovy zkrátka překypují životem, což je jen a jen dobře.

Na každém z ostrovů na vás pochopitelně čeká spousta výzev v podobě desítek úkolů, kdy některé vám asi po čase přijdou repetitivní, ale obtížně se vymýšlí neustále něco nového, když hra nabízí dobrých 300 úkolů. Navíc vám tuto malou vadu jistě vynahradí, že některé úkoly se dají splnit více cestami. Jako například vysvobození vězně, kdy buď okradete strážného o klíč, nebo vystřelíte dělem do věže či strážného ovládnete pomocí voodoo. Celkově se vás úkoly nesnaží frustrovat a jejich plnění vás bude bavit. Na mapě většinou budete mít vyznačen i cíl, takže nebudete muset slepě tápat po ostrově. Při některých úkolech vám nebudou v cestě stát jen nepřátelé či divoká zvěř, ale také unikátní příšery nebo sem tam i nějaká ta past. Pro dokončení některých úkolů se budete moci vydat i na další ostrov, což je většinou případ příběhových questů.

Odměnami za splnění úkolů jsou nejen předměty či zlato, ale především také zkušenosti, které jsou v Risen 2: Dark Waters známy jako Glory, tedy sláva. Získanou slávu můžete rovnou v menu investovat do daných kategorií, jako je boj na blízku či na dálku, voodoo, zlodějina a tvrdost. Takto se vám zvýší trojice vlastností pod každou kategorií, takže v boji na blízko, se vám zlepší útočnost bodných a sečných mečů a kordů, a také házecích zbraní (dýky a oštěpy). V případě tvrdosti se vám pak zvýší odolnost vůči zbraním a kulkám, a budete mít účinnější zastrašování. Velmi zajímavá je pak zlodějina, do které spadají špinavé triky (hození písku do očí při souboji), umění zloděje (páčení zámků apod.) a také stříbrný jazyk. Například díky zastrašování a stříbrnému jazyku se můžete vykecat z problémů či někoho donutit, aby přestal dělat problémy a tak dále.

Jakmile si takto zvedne úroveň dané kategorie, tak se u učitelů můžete za zlato naučit nové vlastnosti, jako je třeba kop při souboji, protiútok, vycvičení opice či papouška, zastřelení po skočení rozhovoru a další. Samozřejmě se lze učit i jednotlivé vlastnosti obecně, které se vám tak zvýší a tak i jejich uplatnění, takže budete moci páčit více truhel, snadněji okradete některé lidi neb ose vám zkrátka zvýší účinnost zbraní určité kategorie. Když už jsme zmínili opici a papouška, tak opičku můžete poslat skrze malé díry nebo s ní jednoduše vejdete do místnosti a můžete nepozorně něco ukrást, protože malému zvířeti nikdo nevěnuje pozornost. Zatímco nad opičkou máte plnou kontrolu, tak papoušek slouží spíše na odlákání pozornosti nepřátel, hlavně těch silnějších. Pokud se budete chtít učit voodoo, tak bude třeba se připojit k domorodcům, což vám zpřístupní jiné úkoly, než které byste plnili za Inkvizici, ovšem na vývoj příběhové linie to nemá vliv, jen některých věcí dosáhnete jinak. Zmíněné vlastnosti lze permanentně zvýšit i nalezením tzv. legendárních předmětů, kdy některé získáte zkoumáním a světa jiné zase plněním úkolů.

Vašeho bezejmenného hrdinu si samozřejmě můžete vylepšit i díky různým předmětům. Některé zbraně mají bonusové účinky, jež vám zvýší jejich účinnost a samozřejmě neschází ani nějaké ošacení, i když zrovna podle čísel moc účinné není, ale nebuďte překvapeni, když s ním dojdete na konec hry poměrně bez problémů. Neschází zde dokonce ani legendární zbraně, pro které ovšem musíte najít jejich dvě části a pomocí kovařina, kterou se musíte naučit, je pak spojit a opravit. Určitě se to vyplatí, protože tak můžete najít některé nejsilnější zbraně ve hře. Součástí jsou i prsteny či náušnice, které vám taktéž pomohou vylepšit vaši postavu. Lektvary jsou samozřejmostí, ovšem pro jejich tvorbu se budete muset naučit voodoo, které odhaluje i možnosti magie. A nakonec neschází ani různé jídlo, tvrdé nápoje či nespočet cetek a jiných předmětů, které pro vás nemají význam, ale dají se dobře prodat a tak získáte zlato na jiné věci nebo na zlepšení u učitelů.

Co se týče bojového systému, tak je téměř shodný s většinou akčních RPG, především co se týče souboji se zvěří. Většinou stačí sekat a stále postupovat, ale většinou narazíte na větší skupinky, kdy jeden zvíře či příšera vás zaměstná a ostatní na vás budou útočit. Například takové opice po vás budou házet kokosy a prasata se na vás zase plnou silou rozběhnou a vrazí do vás. Některé příšery se i dokáží bránit, jako třeba hrobový pavouk nebo masivní korýši. Ani potyčka s jaguárem nebude zrovna sranda, protože se jedná o rychlé zvíře, které vás klidně oběhne a teprve pak zaútočí. Potyčky se zvěří jsou tedy chvílemi zajímavé, i když to tak nemusí působit. Souboje s lidskými protivníky jsou už pak o něčem jiném, a pokud nechcete jen krýt a příležitostně zaútočit, bude se hodit naučit některých ze špinavých triků a především protiútok, abyste mohli přerušit útok nepřítele. Zpočátku bude hra docela výzvy, ale postupně se to bude zlepšovat. Nestyďte se proto využít pomoci občasných společníků, kteří za vámi všude půjdou, a získáte veškeré zkušenosti. Zvláště zezačátku jsou neocenitelnou pomocí a vyhnete se tak frustrujícím začátkům a zbytečnému načítání.

Tolik asi ke hře samotné a podíváme se na její technickou stránku. Jako první si vezmeme na paškál zvuk, v kterém Piranha Bytes vždy excelovali a je tomu tak i nyní. Povedené dialogy jsou navíc výborně namluveny a nemáme jim co vytknout. Slabší je ovšem s vizuální stránkou. Zatímco na PC hra vypadá skvěle, tak na konzolích už to není úplně nejlepší, ale přesto se nám hra hodně líbila a svět je nádherný, stejně jako ostatní herní složky a po čase přestanete grafiku vnímat, protože budete ponořeni do příběhu. Bohužel podobně jako u první hry, i zde jsou z důvodů konverze technické nedostatky, jako je občasné zpomalení po poražení soupeře či vynechávání zvuků, zvláště při střelbě. Na druhou stranu načítací časy jsou docela rychlé a po načtení už vás při hraní nic neruší. Přesto to jsou ale nedostatky, které vám snad vynahradí ostatní klady hry jako je poutavý příběh, bohatý svět nebo dlouhá hrací doba, kdy vás Risen 2 zaměstná na dobrých 30 hodin. Pokud budete hodně důkladní, tak to může být i více.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Risen 2: Dark Waters je dalším povedeným akčním RPG od studia Piranha Bytes, které ovšem nedosahuje svého potenciálu, což je ohromná škoda. Nemáme pochyb, že skalní fanoušci tohoto žánru si hru užijí a možná i ty příležitostí, ale přesto nás ohromil masivní, živý svět, jež je rozdělen do ostrovů, mezi kterými můžete postupně volně cestovat, a také se nám líbili úkoly, dialogy a dabing, a samotný příběh. Různé možnosti řešení úkolů, které se nabízí díky zastrašování a přemlouvání jsou také skvělým prvkem. Podle nás je toho dostatek, aby si hra zasloužila udělené hodnocení. Trochu nás zamrzelo, že můžete poměrně libovolně vykrádat truhly, kdežto v série Gothic jste jen udělali krok do cizího domu a domácí už tasil meč. Risen 2 také možná mohlo být větší výzvou, ale tu vám snad nabídne vyšší obtížnost.
25. 07. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Thrustmaster T.Flight Hotas One

Gamepad jako univerzální ovladač všech her je nedílnou součástí herní konzole. A to už od dob, kdy připomínal spíš dálkové ovládání a značka Xbox byla hudbou budoucnosti. Ale nutně to neznamená, že není k mání lepší varianta, která vaši oblíbenou hru prodá v úplně jiném světle. V reálnějším a možná i pohodlnějším, čímž se okamžitě dostávám především k simulátorům. A rozhodně není náhodou, že v době vydání Microsoft Flight Simulatoru pro konzole Xbox Series X/S...

»
22. 07. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: GreedFall – Gold Edition

Pokud mají rozšíření někde smysl, je to rozhodně v žánru RPG. Tituly dělající z nás hrdiny, jejichž velikosti se nikdy nebudeme rovnat, jsou živnou půdou příběhů a neotřelých dobrodružství. Ostatně takový Zaklínač by mohl vyprávět, jak se dá základní hra natáhnou pořádnými přídavky. GreedFall studia Spiders se sice nemůže rovnat s polskou trilogií, ale před pár lety překvapil zajímavým příběhem, neprobádaným prostředím a vlastní verzí kolonizace.

»
21. 07. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: F1 2021

Velkou novinkou letošního roku byla koupě závodních matadorů z Codemasters, které pod svá křídla pojala neméně známá společnost Electronic Arts. Codemasters se pečlivě starají o několik závodních her, kdy jednou z nejpovedenějších značek jsou jistě licencované závody Formule 1. Ty nám přináší rok co rok a my jsme zatím vždy byli s dosavadním pokrokem spokojeni. Nový ročník F1 2021 je ale první, který vychází pod hlavičkou EA, takže se jistě mnohým hráčům vkrádají...

»
29. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: HyperX ChargePlay Duo

Ačkoli se tomu nechce věřit, baterie tu jsou s námi už nějaké to století. A vzhledem k tomu, že je do nich soustředěna budoucnost nejen automobilového průmyslu, nejspíš nám ještě dlouhou dobu sloužit budou. Jde totiž o nejúčinnější zdroj mobilní energie, který se dokáže přizpůsobit použití a umožňuje relativně rychlé opětovné dobití. No, a právě ta poslední výhoda článků je v případě základního balení xboxových ovladačů trochu mimo.

»
18. 06. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Chivalry 2

V nablýskané zbroji za srdcem krásné princezny, nehynoucí slávou v básních a půlkou království. Tak nějak idylicky jsem si vždycky představoval život ve středověku. Jak mi ukázalo Kingdom Come, tak úplně skvělé to nebylo, jelikož všechny zužovali nějaké patálie. Tím spíš, když se člověk, coby pěšák, dostal do nějaké hromadné bitvy. V herním průmyslu se pak najdou firmy specializující své hry právě na tuto soubojovou část.

»
15. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Song of Horror

Pojetí hororového žánru za časů mistra Alana Edgara Poea a za časů Alfreda Hitchcocka se diametrálně lišilo. Oba pánové si potrpěli na poctivé budování atmosféry, na vykreslení postav a na závěr, který vlastně ani nemusel být závěrem. Přesto kinematografie dala druhému jmenovanému výhodu audiovizuální prezentace, kdy kombinace dobře sladěného příběhu, brilantní kompozice obrazu a hudebního doprovodu, předčí i ten nejlepší tištěný text. Dnešní doba děsivý žánr dost zrychlila, zjednodušila a...

»
08. 06. 2021 • japo0

Recenze: Sniper Ghost Warrior Contracts 2

Pokračování sniperské hry Ghost Warrior Contracts od polských City Interactive je tu. City Interactive se sniperským hrám věnuje už od roku 2008, dosud ovšem s rozporuplným úspěchem. Jejich sérii Ghost Warrior se přeci jen daří o trošku hůře,  než například poslednímu dílu Sniper Elite 4, který byl hodnocen jako velmi nadprůměrný. Pro mě vždy byly jejich hry spíše na úrovni „guilty pleasure“, což by se dalo do češtiny asi volně...

»
08. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Necromunda: Hired Gun

Mohl bych tu začít tahat triko, jak je Warhammer 40 000 neustále zpracováván do sotva průměrných her. Jenže s ohledem na jeho velikost bych toho musel znát mnohem víc než jen rozložení frakcí, hrubý obrys dějových pozadí a fakt, že jde o univerzum, které je mohutně adaptováno do knih, filmů a samozřejmě her. A není třeba hlubokých znalostí, abych si všiml pravidelné roční ofenzívy titulů, kterým propůjčuje licence Games Workshop. A přestože...

»