RECENZE: Risen 3: Titan Lords

Autor: lindros88cze Publikováno: 17.9.2014, 15:55

Publikováno: 17.9.2014, 15:55

Sociální sítě

O autorovi

lindros88cze

lindros88cze

Je autorem 122 článků

Piranha Bytes nám přinesli dalšího bezejmenného hrdinu na jeho velké cestě světem a tentokrát bude jeho cílem získat zpět svou duši. A aby toho nebylo málo, tak cestou zachrání i svět při titány. Jedná se o dobrodružství plné stínových nepřátel, různých bytosti, stovky postav a úkolů, a samozřejmě neschází tradiční svoboda, která vám umožňuje prozkoumat cokoliv a kdykoliv. Tvůrci si po nepříliš povedené dvojce vzali k srdci ohlasy hráčů a výsledkem je středověké fantasy, které se spíše podobá prvnímu Risen, nežli pirátské Risen 2: Dark Waters. Podařilo se vývojářům z Piranha Bytes vrátit ke kořenům série a uspět v tomto RPG, které vám zabere i přes 40 hodin? To se dozvíte v naší recenzi, i když přečkejte úvodní nepříliš pozitivní odstavce, protože tohle je opravdu poctivé old-school RPG.

Jak už jsme zmínili v úvodu, tak hlavní postavou v Risen 3: Titan Lords je bezejmenný hrdina, který má takovou smůlu, že je mu ukradena jeho duše. A tak začíná pomsta démonickým silám, které pochází přímo z podsvětí. Není to nejoriginálnější a asi vás příběh moc nepohltí či dojme. Jistě to vynahradí povedená atmosféra a pestrý svět, ale celkový dojem kazí dabing postavy, kdy především hlavní postava je namluvena, jakoby se jednalo nějakého tvrďáka za jakékoliv situace a prostě to tam nepasuje. Většina dabingu je prostě bez emocí, což je velká škoda, i když se najdou výjimky jako Bones, váš první společník, který má občas i zajímavé hlášky.

10533183_592703130840410_591350653024557386_o

Celkovou prezentaci hry pak ještě kazí animace. Tasení meče, vytažení pušky, skákání a některé další pohyby nejsou tak plynulé, jak by se očekávalo. Počáteční pohyby v souboji s mečem na to také poukazují, ovšem postupně objevíte (naučíte se) nové možnosti útoků a obrany či různá komba, kde už jsou animace podstatně lepší. To samé lze říci i o magii. Ovšem strnulé animace jsou lepší, nežli žádné a proto trochu zamrzí, že zde není pohyb lezení po žebříku či liáně (hra ztmavne a postava se přesune), ale na to už tvůrcům asi nezbyly finance. To vám ale jistě vynahradí plavání, díky kterému můžete zastavit na nějaký bližší ostrůvek a objevit něco nového. Celkově se ovšem hry musíme zastat, protože se nejedná o tříáčkový titul, který má masívní rozpočet. Piranha Bytes jsou menší studio, které vždy pracovalo spíše s malým rozpočtem a tak můžeme být rádi, že i s takovým málem dokázali vytvořit rozsáhlé RPG série jako jsou Risen a Gothic.

Vraťme se ale k soubojům, které udělali ve třetím díle velký pokrok oproti předchůdcům. Zpočátku máte tradiční útok a silný útok, který je trochu pomalejší. Samozřejmě můžete také blokovat a uhýbat a celkově tvořit zajímavá komba. Nechybí ani střelné zbraně, kdy pistole využívají automatické míření a skvěle se hodí jako sekundární zbraň při boji zblízka. Muškety a brokovnice už pak vyžadují vaši pozornost při míření, ovšem o to větší mají poškození. Skrze učitele a samozřejmě zlato, si pak můžete zpřístupnit nové útoky a různé fígle. Hra se také vrací ke krystalové magii, která v Dark Waters chyběla. V magii najdete klasická kouzla a neschází ani ta silná, jako ohnivý déšť nebo blesky elektřiny. Naučené schopnosti zcela mění styl hry a především vám ji usnadní. Nejedná se jen o souboje či magii, ale také například o plížení, páčení zámků, tvorba lektvarů, kování zbraní apod. Všechno jsou to užitečné věci. Pro všechny tyto a další vlastnosti je třeba zlepšovat sílu, obratnost, mazanost apod., což učiníte za zkušenosti.

20140626_Risen3_Screen_07

A jak tohle RPG vypadá po vizuální stránce? Žádná sláva to není, ovšem přesto hra nevypadá špatně a nesmíme zapomínat na menší rozpočet. Nečekejte tak žádné vysoce kvalitní textury nebo promakané obličeje. Vyskytuje se menší fyzika oblečení a nějaký ten život v přírodě, ať už se jedná o křoví či vodu, ale prostě to není na žádné ocenění. Naštěstí jsou prostředí hry pestrá a vše je ručně vytvořeno a umístěno, takže narazíte na příjemné detaily a celkový výsledek vypadá velmi dobře, i když si z něj zrovna nesednete na zadek.

Doposud jsme Risen 3: Titan Lords spíše hanili, ovšem dostáváme se už k jádru hry, které je zatraceně dobré. Jistě jste již pochopili, že tohle akční RPG není o inovativních soubojích, dech beroucí grafice či procedurálně generovaném obsahu, který není zas tak oslniví, jak si vývojáři myslí. Risen 3 je nejen návratem ke kořenům série, ale také vzdává holt původnímu stylu tohoto žánru. Naprosto vše ve světě Risen 3 je pečlivě umístěno a slouží svému účelu. Více jak 300 úkolů (questů), které čekají na hráče, je rozmístěno po celém světě skrze rozlehlá prostředí. Na jeden z nich můžete narazit v nějaké knize, zatímco o jiný můžete přijít na základě toho, jak vedete danou konverzaci, ovšem to naštěstí moc nestane, takže o nic nepřijdete. Nikdy nevíte, odkud se objeví další úkol a kam vás vlastně zavede, takže určitě sledujte deník ve hře, protože bude velmi často úkoly doslova přeplněn a to je dobře.

Budete také cestovat mezi různými ostrovy, kterých je více než dostatek, i když asi dva menší jsou z druhého dílu, jen upravené, ale ty nové zaručeně potěší zvláště svým zpracováním. Samozřejmě na ně můžete zavítat jen v rámci příběhu a nezkoumat je, ovšem to byste přišli o tunu vedlejších úkolů a ty bude dobré splnit, pokud chcete řádně vylepšovat svou postavu, jelikož každý úkol či zabité monstrum vám přičte zkušenosti, v tomto případě body slávy, které můžete použít na některé z osmi vlastností.

Hlavní oblastí, ve které Piranha Bytes vždy excelovali a nové Risen není výjimkou, je zkoumání herního světa. Hra vás pobízí, abyste zkoumali, a máte naprostou svobodu, takže můžete různé úkoly plnit, kdy chcete a také jak k nim přistupovat. Když zavítáte dál do neznáma, můžete narazit i na úkoly, které se vám aktivují nalezením určitého předmětu apod. Dobře vám také poslouží mini mapa a mapa obecně, protože zde vždy najdete, kam přibližně jít a také jsou vyznačeni obchodníci a učitelé. Hra vám zkrátka názorně říká, hrajte svým tempem a hlavně si užívejte a bavte se. Někdy dokonce splníte úkol, aniž byste jej získali a poté můžete rovnou vyrazit pro odměnu. O nic tak nepřijdete a zkoumání světa se skutečně vyplatí. Například na ostrově Taranis, kde mimochodem sídlí mágové a strážci, jedna ze tří hlavních frakcí ve hře, narazíte na jeskyni, v které se to hemží gobliny a tak je pochopitelně pozabíjíte, protože každý bod zkušenosti dobrý. Po zabití prvního goblina zjistíte, že vám ukáže nápis s počtem a tak víte, že jste již začali plnit úkol. Poté narazíte na správného člověka, který vám úkol zadá, ale už se nemusíte vracet zpět do jeskyně, protože jste gobliny zabili a můžete tak rovnou shrábnout odměnu.

20140626_Risen3_Screen_05

V jiném případě zase narazíte na nějaký předmět či truhlu, v které se nachází něco, co patří jisté osobě. Později pak objevíte chatku s postavou, s kterou si samozřejmě popovídáte, protože o tom RPG přece je, a zjistíte, že právě této osobě patří dané věci, takže jí je rovnou vrátíte a máte opět hotovo. Zkrátka žádná frustrace a prostě pohodový postup hrou, který ztěžují souboje. Také to svědčí o tom, že Piranha Bytes herní svět skutečně vytvořili od základů a vše ručně umístili. Jinak byste na danou osobu, která vám zadá již splněný úkol jen tak nenarazili. Vše má své místo a svůj smysl, a nemusíte zbytečně čekat, než vám někdo úkol aktivuje.

20140626_Risen3_Screen_02

Risen 3 toho zkrátka nabízí spoustu, ovšem vše nespatříte za jedno zahrání. Odlišné výsledky a možnosti v rozhovorech mají různý dopad a pak jsou tady tři různé frakce, které obývají svět v Risen 3: Titan Lords. Těmito frakcemi či guildami jsou lovci démonů, voodoo piráti a strážci, kteří zahrnují i mágy. Jakmile se rozhodnete přísahat k jedné frakci, už se není možné k ostatním přidat. Určitě je dobré si tak hru vícekrát projít, abyste se mohli přidat k různým frakcím a tak získat různé výhody a zažít jejich jedinečné úkoly. Také je to jediný způsob, jak získat jejich unikátní vybavení, které se mění podle zásluh a postupně tak více a více budete chránit svou postavu díky nové zbroji. Například v případě Strážců začínáte jako kadet se základní látkovou zbrojí, ovšem postupně povýšíte a dostanete řádnou zbroj. Hráči, kteří rádi zkoumají celé svět a všechny možnosti si tak rozhodně přijdou na své.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Risen 3: Titan Lords je poctivé akční RPG ze staré školy, které vás odmění především za zkoumání. Možnost zvolit si svou vlastní cestu a postupovat svým vlastním tempem je jednou z hlavních předností mimo různé herní prvky. Bojový systém oproti předchozím dílům přináší nějaká zlepšení, ovšem nejedná se o žádný výrazný pokrok. Nesmíme ale zapomínat na slabší prezentaci, ať už se jedná o dabing či animace hry. Piranha Bytes vykročili správným směrem a vytvořili vskutku jedinečný titul, který ale zrovna neohromí. Přesto jsme si hru užili naplno a strávili s ní 30 až 40 hodin, což je paráda.
25. 07. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Thrustmaster T.Flight Hotas One

Gamepad jako univerzální ovladač všech her je nedílnou součástí herní konzole. A to už od dob, kdy připomínal spíš dálkové ovládání a značka Xbox byla hudbou budoucnosti. Ale nutně to neznamená, že není k mání lepší varianta, která vaši oblíbenou hru prodá v úplně jiném světle. V reálnějším a možná i pohodlnějším, čímž se okamžitě dostávám především k simulátorům. A rozhodně není náhodou, že v době vydání Microsoft Flight Simulatoru pro konzole Xbox Series X/S...

»
22. 07. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: GreedFall – Gold Edition

Pokud mají rozšíření někde smysl, je to rozhodně v žánru RPG. Tituly dělající z nás hrdiny, jejichž velikosti se nikdy nebudeme rovnat, jsou živnou půdou příběhů a neotřelých dobrodružství. Ostatně takový Zaklínač by mohl vyprávět, jak se dá základní hra natáhnou pořádnými přídavky. GreedFall studia Spiders se sice nemůže rovnat s polskou trilogií, ale před pár lety překvapil zajímavým příběhem, neprobádaným prostředím a vlastní verzí kolonizace.

»
21. 07. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: F1 2021

Velkou novinkou letošního roku byla koupě závodních matadorů z Codemasters, které pod svá křídla pojala neméně známá společnost Electronic Arts. Codemasters se pečlivě starají o několik závodních her, kdy jednou z nejpovedenějších značek jsou jistě licencované závody Formule 1. Ty nám přináší rok co rok a my jsme zatím vždy byli s dosavadním pokrokem spokojeni. Nový ročník F1 2021 je ale první, který vychází pod hlavičkou EA, takže se jistě mnohým hráčům vkrádají...

»
29. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: HyperX ChargePlay Duo

Ačkoli se tomu nechce věřit, baterie tu jsou s námi už nějaké to století. A vzhledem k tomu, že je do nich soustředěna budoucnost nejen automobilového průmyslu, nejspíš nám ještě dlouhou dobu sloužit budou. Jde totiž o nejúčinnější zdroj mobilní energie, který se dokáže přizpůsobit použití a umožňuje relativně rychlé opětovné dobití. No, a právě ta poslední výhoda článků je v případě základního balení xboxových ovladačů trochu mimo.

»
18. 06. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Chivalry 2

V nablýskané zbroji za srdcem krásné princezny, nehynoucí slávou v básních a půlkou království. Tak nějak idylicky jsem si vždycky představoval život ve středověku. Jak mi ukázalo Kingdom Come, tak úplně skvělé to nebylo, jelikož všechny zužovali nějaké patálie. Tím spíš, když se člověk, coby pěšák, dostal do nějaké hromadné bitvy. V herním průmyslu se pak najdou firmy specializující své hry právě na tuto soubojovou část.

»
15. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Song of Horror

Pojetí hororového žánru za časů mistra Alana Edgara Poea a za časů Alfreda Hitchcocka se diametrálně lišilo. Oba pánové si potrpěli na poctivé budování atmosféry, na vykreslení postav a na závěr, který vlastně ani nemusel být závěrem. Přesto kinematografie dala druhému jmenovanému výhodu audiovizuální prezentace, kdy kombinace dobře sladěného příběhu, brilantní kompozice obrazu a hudebního doprovodu, předčí i ten nejlepší tištěný text. Dnešní doba děsivý žánr dost zrychlila, zjednodušila a...

»
08. 06. 2021 • japo0

Recenze: Sniper Ghost Warrior Contracts 2

Pokračování sniperské hry Ghost Warrior Contracts od polských City Interactive je tu. City Interactive se sniperským hrám věnuje už od roku 2008, dosud ovšem s rozporuplným úspěchem. Jejich sérii Ghost Warrior se přeci jen daří o trošku hůře,  než například poslednímu dílu Sniper Elite 4, který byl hodnocen jako velmi nadprůměrný. Pro mě vždy byly jejich hry spíše na úrovni „guilty pleasure“, což by se dalo do češtiny asi volně...

»
08. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Necromunda: Hired Gun

Mohl bych tu začít tahat triko, jak je Warhammer 40 000 neustále zpracováván do sotva průměrných her. Jenže s ohledem na jeho velikost bych toho musel znát mnohem víc než jen rozložení frakcí, hrubý obrys dějových pozadí a fakt, že jde o univerzum, které je mohutně adaptováno do knih, filmů a samozřejmě her. A není třeba hlubokých znalostí, abych si všiml pravidelné roční ofenzívy titulů, kterým propůjčuje licence Games Workshop. A přestože...

»