RECENZE: The Long Dark

Autor: p.a.c.o Publikováno: 16.8.2017, 9:15

Publikováno: 16.8.2017, 9:15

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3256 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Techniky přežití se mohou hodit vždy, takže když je nějaká možnost se něco z nich naučit, určitě se neobracejte zády, ale snažte si zapamatovat, co se jenom dá. Nevíme dne ani hodiny, kdy do naší planety narazí asteroid, rozšíří se nákaza měnící lidi na nemrtvá monstra, nebo se prostě jenom prostřednictvím bankovek rozšíří nějaký smrtelný virus. Že jsou vám výše zmíněná témata povědomá? To by tedy měla, jelikož jsou to nejpopulárnější konce civilizace tak, jak ji známe v podání herních společností.

Když už přežijete, následuje boj o přežití, a právě to je jeden z nejpopulárnějších žánrů současnosti, survival hry. V nich se dostaneme do situace, kdy jsme odkázáni jenom sami na sebe a na to, co nám nabízí okolní prostředí. Moc často se do těchto dobrodružství nepouštím, ale s The Long Dark jsem rád udělal výjimku. Možná se vám bude zdát, že už jste o hře slyšeli a zdá se vám to správně. Již v roce 2015 vstoupila hra do programu Game Preview na Xbox One a po dvou letech vývoje hlásí vývojáři konečně hotovo a přechází do standardního vývoje, počínaje verzí 1.0. Na dalších řádcích se vám pokusíme zprostředkovat pohled na mrazivé dobrodružství, jenž The Long Dark přináší – Winter is coming.

Zdá se mi to, jako by to bylo včera, kdy hra vstoupila do předběžného přístupu a já se v rámci trial verze poprvé vydal do malebně zasněžené kanadské krajiny. První pohled na spoustu herních mechanik, jež bylo třeba nejdříve pochopit, a k přežití pak dobře uchopit, dodal hře už v rozpracované verzi celou řadu nezapomenutelných okamžiků. V Game Preview jsme si mohli vychutnat pouze survival mód, v němž bylo prostě potřeba přežít a záleželo pouze na našich dovednostech, jak dlouho se nám to dařilo, než nás pohltila tma. Do plné verze dorazily další herní módy, kdy jejich vrcholem je příběh o pěti epizodách. K dispozici jsou zatím sice jenom první dvě, ale i ty dokáží ukázat potenciál, jež příběh má.

Coby pilot Jack Mackenzie jste hlavní postavou celého příběhu. Jednoho dne do naší kanceláře vstoupí bývalá manželka s tím, že nutně potřebuje doručit jednu zásilku, jinak prý budou umírat lidé. Venku nepanuje úplně přívětivé počasí k létání letadlem, ale nakonec do něj stejně usedáme, a jelikož nás čeká hra o přežití, další události jsou nasnadě. Letadlo se řítí k zemi a my s ním. Na palubě je i vaše ex-manželka, po níž po pádu nejsou ani stopy. Probouzíme se uprostřed krásně mrazivé přírody se střepem v ruce, a právě v tuto chvíli začíná naše bitva o přežití.

Na příběhové misi je fajn nejen příběh, ale také to, že slouží jako povedený tutoriál. Jednotlivé herní mechaniky a prvky přežití se nám postupně odhalují, takže si je pěkně osaháme a můžeme se naučit základy celé hry. Nenechte se však mýlit, že nám příběh něco odpustí. I v něm se dá hodně snadno zemřít a taky že umírat budeme. Zajímavé je i sledovat osud Jacka a jeho bývalé manželky, o které z počátku moc zpráv nemáte, a spíše se o vztahu hlavních hrdinů dozvídáme prostřednictvím vzpomínek. Sám jsem moc zvědav, jak se bude příběh dále vyvíjet, a těším se, až budou zpřístupněny další epizody. Již teď však příběh nabízí pořádnou borci zábavy, kdy obě epizody potřebují k dohrání přibližně 16 hodin. Příběh doplňují výzvy, kdy je potřeba po různě dlouhou dobu přežít v dané lokaci. Každá z nich má různou obtížnost a ty nejtěžší se z nás pokusí dostat to nejlepší.

To by se dalo říci i o Survival módu. V něm si naštěstí můžeme nastavit, jako moc se hrou necháme trápit. Na jedné straně si můžete užívat toulání a poznávání krajiny, kde přežití také hraje svou roli, ale hra nám pod nohy bude házet jenom minimum klacků. Na druhé straně pak stojí Stalker obtížnost pro všechny skutečné dobrodruhy, kteří dokáží rozdělat oheň za každých podmínek, králíky dokážou trefit kamenem na první dobrou a zima je pro ně vlastně další příjemné roční období. Záleží tak na chuti každého dobrodruha, jaký herní zážitek si z hraní Survival módu bude chtít odnést.

Jak jsem již zmínil, herní mechaniky jsou velice rozmanité. V základu jsou rozděleny na teplo, fyzičku (výdrž), jídlo a žízeň, což jsou i základní potřeby, které bude třeba uspokojit. Na to navazují další věci jako pití zkažené vody (rozuměj nepřevařené nebo jinak upravené vody vhodné k pití), jež může vyvolat infekci, nebo jedení tepelně neupraveného masa, což může končit stejně. Dál pak můžete spadnout ze srázu a zlomit si ruku či nohu, s čímž pak následně souvisí krvácení (může přivolat divokou zvěř) nebo infekce (může přivolat smrt). V rámci zachování tepla budeme zkoušet nejrůznější kombinace oblečení, můžeme ho vylepšovat, vrstvit, rozebírat, no prostě asi sami chápete, jak komplexní hra je a nejednou se mi při hraní stalo, že mě detailnost jednotlivých propojení a souvislostí až zaskočila.

Kanadská krajina je pěkná na pohled, ale všudy přítomná zima a studený vítr, který mráz ještě více podtrhuje, z ní nedělají snadné místo k přežití a o to také jde. Prostředí je neskutečně rozlehlé a mimo otevřených prostranství nabízí i strže, jeskyně a také stopy civilizace. Ty reprezentuje nejčastěji nějaké to zapomenuté auto, které může sloužit jako dočasné útočiště před větrem nebo divokou zvěří, a navíc v něm čas od času můžete najít něco hodně příjemného jako jídlo nebo super lyžařskou bundu. Rozhodně se vyplatí prozkoumávat každou píď světa, ovšem v případě, že na to budeme mít dostatek sil. To pak klidně můžete najít i srub nebo nějakou menší stavbu, v níž si alespoň na malou chviličku můžete připadat spokojení a v bezpečí.

Mimo věcí vyrobených lidskou rukou můžete narazit i na neméně důležité přírodní zdroje. Ty mohou mít formu bobulí proti bolesti, vždy vítaných větví a kusů dřeva nebo zvířat. První kategorie z nich se vás bude bát a slouží jako příjemný zdroj masa, pokud se vám ji tedy povede nějakým způsobem zabít nebo najít zabitou. Při setkání s druhou skupinou pak budete mít respekt, protože ne vždy musí proběhnout dobře a smrt bude rychlejší než vyslovení slova mráz. Mějte se proto na pozoru, naslouchejte přírodě, a hlavně se jí snažte využít co nejvíce ve svůj prospěch.

Pocit z přežívání je opravdu hodně intenzivní a kolikrát mi v teple domova přišlo, že necítím nos, jsem malátný a že by se možná hodil sud se dřevem do prostředka místnosti, aby mi nebyla taková zima. Žádné rozhodnutí není snadné a každé může hrát svou roli. Dám si raději něco k jídlu nebo ještě chvilku vydržím, abych sehnal dostatek dřeva, mohl rozdělat pořádný oheň a následně se nejen ohřál, ale také si uvařil vodu a upekl maso? Půjdu ještě kousek dál a zkusím najít lepší místo k táboření nebo zůstanu kde sem a budu doufat, že všechno vyjde? Možností je spousta, ale která cesta nás posune do dalšího dne, bude jenom na našem instinktu.

Grafická a zvuková stránka pak celkový dojem z hraní jenom podtrhují. Od grafiky nečekejte nějaké orgie, ale mě se hra do vkusu trefila a svou stylizovaností nabídne fajn podívanou. Technická stránka většinou funguje, i když se najde pár výjimek, kdy ne všechna ozubená kola přežití a herních mechanik zapadnou do sebe. Těchto okamžiků je však málo a když vás hra pohltí, rádi jí je odpustíte. I ovládání funguje přesně a jasně, jenom je možná trochu hloupé, že člověk čas od času musí nahlédnout do nastavení, co se jak dělá, jelikož s vysvětlováním si tvůrci nedali práci skoro žádnou.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Musím se přiznat, že survival žánr většinou přecházím bez povšimnutí. O to víc jsem rád, že jsem dal The Long Dark šanci a skrze závěje sněhu jsem si k němu našel cestu. Dle mého soudu je to jedna z nejpropracovanějších her žánru s příjemným příběhem (škoda jen, že zatím není celý k dispozici) a variabilní hratelností, která dokáže uspokojit široké spektrum zájemců o přežití. Kdo koupil v Game Preview, jistě si už mne ruce a pro zbytek nadešel ideální čas se ponořit do kanadské divočiny a zkusit, jak dlouho v ní dokáže virtuálně vydržet. V reálném životě bych si takové zážitky klidně odpustil a do přírody se budu vydávat jenom tak, aby mne ani nenapadlo ve hře nabité dovednosti zkoušet v praxi.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»