RECENZE: Tomb Raider: Definitive Edition

Autor: tonyskate Publikováno: 28.1.2014, 12:00

Publikováno: 28.1.2014, 12:00

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 6109 článků

Loni v březnu jsme se dočkali restartu série Tomb Raider, kdy se mladá Lara Croft vydala na své vůbec první dobrodružství a jak již všichni víme, tak velká proměna sérii rozhodně prospěla a titul uspěl. Square Enix se ale s příchodem nových konzolí rozhodli hru především vizuální vylepšit a tak na konzolích stvořit definitivní edici, na kterou se dnes podíváme v naší recenzi…

Když loni Crystal Dynamics vydali restart série Tomb Raider, tak se jednalo o téměř perfektní titul a nedalo se mu moc co vytknout, tedy když opomeneme multiplayer. I když hra běžela na již letitých konzolích jako Xbox 360, tak přesto se jedná o jeden z nejlépe vypadajících titulů minulé generace konzolí. Verze pro počítače byla samozřejmě vizuálně o krok napřed, což ale není žádným překvapením. Square Enix pak loni v prosinci na VGX oznámili Tomb Raider: Definitive Edition, tedy definitivní edici této hry pro Xbox One, která ale u některých jistě vyvolala pochybnosti.

Crash2_BH

Ono totiž platit plnou cenu stejné hry, které nabízí jen lepší grafiku, není zrovna ideální. Nicméně musíme uznat, že vizuální skok je opravdu velký a celkově se stále jedná o výtečnou hru. Jednak hra nabízí skvělou kampaň, která trpí je mírnými nedostatky, i když si nejsme jisti, jestli tak ani ne rok po vydání původní verze, budete mít zrovna chuť si hru projít znova. Přesto se jedná o jedinečný zážitek pro Xbox One a valná většina vylepšení v této edici se zaměřuje především na vizuální stránku hry. Určitě tak budete vtaženi do prvního Lařina dobrodružství ještě více. Když ovšem pomineme vizuální a další vylepšení, tak obsahově edice nepřináší téměř nic nového. Součástí je sice všechen stažitelný obsah, ovšem v kampani tak najdete jen jednu krátkou hrobku, a zbytek nového obsahu se týká multiplayeru.

Grafika vás ovšem ohromí, zvláště pokud se podíváte na verzi pro Xbox 360 a pak spustíte definitivní edici na vašem Xbox One. Tak velký pokrok ovšem nečekejte, pokud jste hru hráli na PC. Přesto ale byla vynaložena spousta práce a narazíte tak i na věci, které byste v PC verzi nenašli. Tvůrci totiž vytvořili zcela nový model Lary Croft. Má nyní mít realističtější vzhled s kompletně realistickým modelem jejich vlasů. S vlasy je to pravda a možná i s modelem, ovšem nový vzhled nás moc nezaujal. Lara vypadá možná až moc mladě a za nás bychom ponechali model z původní verze z roku 2013. Nádherné krajiny, bohatá prostředí a velké filmové scénky jsou pak také výrazně vylepšeny a celkově vylepší váš požitek z kampaně.

Následující odstavce se zabývají hrou samotnou, takže pokud jste již hráli, není třeba číst nebo se podívejte na videorecenzi původní verze.

Pokud vás loňský Tomb Raider minul, tak se můžete připravit na skutečný next-gen zážitek. Restart značky je kombinace nádherných míst, akčních scén, barvitých soubojů a neschází ani tradiční hádanky, které jsou pro tuto sérii již tradicí. Od začátku až do konce se zkrátka můžete těšit na pořádné dobrodružství.

Velkou roli hraje systém soubojů. Variabilita zbraní a jejich vylepšení a možnosti využití prostředí, nabízí hráči více možností a je tak na vás, jak si s nepřítelem poradíte. Můžete se tiše připlížit a nepřítele zlikvidovat, anebo to vezmete přímo a vytasíte zbraně, luk a již dobře známá horolezecká sekera. I když je v této hře Lara ještě na začátku svého života dobrodružky, tak se rychle otrká a postupně se stane tvrdou bojovnicí, které zvládá všechny zbraně. Postupem času budete mít pocit převahy nad většinou nepřátel, což je ovšem u her docela běžné, a Lara se tak změní z kořisti na lovce. Určitě tomu pomohou zbraně a různá vylepšení, ať už jsou různé náboje (šípy) či postupné regenerace zdraví.

Scav_hub7

Velká část single-playeru hry Tomb Raider ukazuje neuvěřitelnou pozornost na detail při vyprávění příběhu a také na to, jak hra s hráčem komunikuje a jak sledujete vývoj samotné Lary. Celkový přesun do mladých let se Crystal Dynamics povedl skvěle a narazíte na opravdu nezapomenutelné scény. Dynamická kamera pak zvyšuje pocit nebezpečí a také zobrazuje nádhery ostrova, když se děje něco poutavého. Kampaň pokoříte za 12 až 15 hodin, což je velmi slušné, ovšem jakmile ji dokončíte, tak není moc důvodů se ke hře vracet.

Gas_Tunnel4_BH

To je ovšem problém nejedné hry a spoustě schází velká porce vedlejšího obsahu. I když na vás na ostrově bude čekat velké množství tajemství, jež jen čekají na vaše odhalení, tak nenabízí nic extra. Samozřejmě se dozvíte různé zajímavosti, ale jinak získáte zkušenosti za nalezení předmětů či splnění hádanky v hrobce, jež jsou sice docela chytře udělané, ovšem nejsou moc složité. Zmíněné hrobky většinou zahrnují menší odbočku, rychlou hádanku, shrábnutí odměny a poté pokračuje dále ve hře. Bylo by fajn vidět v těchto vedlejších úkolech více hloubky a propracovanosti. Nějaké spojení s příběhem by také neuškodilo, ale aspoň se trochu dozvíte o historii ostrova.

I když je kampaň hry naprostá špica, tak to samé nemůžeme bohužel říct o multiplayeru hry. Cílem online hry určitě bylo zajistit, aby vaše zábava pokračovala i po pokoření příběhu hry, ale občas to prostě není nutné, a Tomb Raider je právě jedním z těch případů. Multiplayer si půjčuje postavy a lokace z kampaně a všechno to smíchá s herními režimy pro více hráčů. Jedná se o standardní výbavu, takže neschází tradiční deathmatch a další tři režimy, které jsou adaptací módů, které najdete snad v každé jiné hře. Neschází systém zkušeností a odemykání vylepšení, které je téměř shodný s tím ze single-playeru. Je ovšem škoda, že nelze přenést zkušenosti, což je škoda, protože by to třeba některé hráče motivovalo k hledání skrytých předmětů apod. Multiplayer se zkrátka nepoved a možná si jej trochu užijete v malých dávkách, ale na delší dobu to určitě není.

Descent_Vista_BH

Vrátíme se ještě k samotné Definitive Edition a zmíníme některé zajímavé bonusy, které edice kromě lepší grafiky nabízí. Jak jsme již psali, tak součástí je i všechen stažitelný obsah, který se ale převážně netýká nepříliš dobrého multiplayeru. Součástí je také komiks Tomb Raider: The Beginning, art book a dokument o tvorbě hry. Laru také můžete obléknout do šesti nových oblečků. Co se rozlišení týče, tak hra běží v 1080p, což hodně přidává na detailech hry, ať už se jedná o realističtější vlasy, odrazy vody či dech beroucí lokace. Neschází ani využití Kinectu skrze hlasové příkazy pro orientaci v menu hry a lze je použít také pro přepínání zbraní, nábojů apod. Pro zajímavost ještě dodáme, že port pro Xbox One tvořili United Front Games (Sleeping Dogs), což možná někoho překvapí, ale jelikož odvedli dobrou práci, tak je dobře, že se Crystal Dynamics mohou plné soustředit na pokračování série Tomb Raider.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Crystal Dynamics odvedli s tímto sólovým dobrodružstvím skvělou práci a restart značky Tomb Raider se povedl, ovšem pokud jste již hru hráli v původní podobě, tak asi není důvod se pouštět do definitivní edice, určitě ne tak brzy a ne za plnou cenu. Grafická vylepšení jsou určitě vítána, ale to bohužel nestačí, abyste za hru opět dali plnou cenu. Pokud jste ovšem ještě hru nehráli, tak není nad čím váhat a kupte hned v první den!
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»