RECENZE: Yes, Your Grace

Autor: Michael Chrobok Publikováno: 7.1.2021, 8:48

Publikováno: 7.1.2021, 8:48

Michael Chrobok

Je autorem 4 článků

Kdo někdy nechtěl mít na povel celé království, ať hodí kamenem. V pixelartové hře Yes Your Grace se vžijete do role panovníka malého království a poměrně názorně vám předvede, že se nejedná o jednoduchou úlohu pro každého.

Hra totiž začíná netradičně od konce – po krátkém rozhodování, jak naložit s dezertérem, se vypravíte na hradby, abyste dodali svým vojákům v nadcházející bitvě touhu po vítězství. Takto hra končí i začíná – vzápětí se posunete o jeden rok zpět v čase, a už je jen na vás, jak tento čas využijete v přípravách na blížící se konflikt.

Úkol tedy zní jasně – vytvořit armádu a sehnat zásoby. Jenže tak jednoduché to pochopitelně zase není. Každý měsíc se musíte vypořádávat se zástupem poddaných, kteří od vás, jakožto svého panovníka, mají jistá očekávání. Občas někdo žádá o příspěvek na veselku, jindy chce nadějný podnikatel vybudovat hostinec, z jehož provozu vám budou každý měsíc do pokladny přistávat procenta, a sem tam se vaše veličenstvo pro změnu bude někdo snažit podvést.

Balancování mezi stavem královské pokladny, dostupnými zásobami a spokojeností poddaných není jednoduchý úkol, neboť všeho je permanentní nedostatek. Občas tak budete muset udělat rozhodnutí, které je vám proti srsti, jen aby vzteklí vesničané nenabodli vaši hlavu na kůl.

Ústřední mechanika rozhodování je občas také kamenem úrazu Yes Your Grace. Zdánlivě malicherná rozhodnutí totiž mívají drakonické dopady, které tak úplně nekorespondují s logikou.

Obdobně je na tom i mechanika agentů. Ty máte k dispozici tři – generála, lovce a čarodějnici – a vyplácíte je na začátku každého tahu, přičemž nikdy dopředu nevíte, který z nich se vám bude hodit. Značnou roli tak hraje náhoda, kdy musíte odhadnout, zda se vám vyplatí zaplatit všechny agenty, či raději trochu ušetřit a místo toho vyplatit hladovějící vesničany.

Pixelartová grafika může být pro někoho překážkou, jinému zase naopak tento styl grafického podání sedí. Yes Your Grace ale zvládá pixelové království zobrazit velmi věrně, přičemž nechává dostatek prostoru pro fantazii. Ostatně právě hráčova představivost bude notně doplňovat příběh.

Právě příběh a jeho podání, které umí pořádně vtáhnout do děje, hraje podstatnou roli. Retrospektivní vyprávění ve vás ihned vyvolá depresi. Po několika interakcích s poddanými a především vaší rodinou nicméně poměrně rychle zapomenete na tíživou budoucnost, kterou vám osud přichystal.

Občas se královské rozhodnutí promění doslova ve zlato, jindy naopak zpláčete nad výdělkem. Drobné vtípky, srdceryvné momenty či okamžiky, při kterých se vaří krev v žilách, které si na hráče přichystali scénáristé, ve vás budou rezonovat i chvíli poté, co vypnete konzoli.

Yes Your Grace je více než o krizovém managementu království o rodinných vztazích, kdy na jednu stranu potřebujete ochránit celé království před jistou záhubou, ale na druhou stranu nechcete vidět, jak vaše prvorozená dcera pláče kvůli sňatku z rozumu.

Ani drobné nedostatky nebrání ve znovuhratelnosti, kterou titul Yes Your Grace bezesporu disponuje. Ačkoli jsou příběhové milníky stále stejné a neměnné, co se odehraje mezi nimi, už záleží čistě na vašich volbách. Je taktéž velmi pravděpodobné, že první průchod nedopadne podle vašich představ a skončí dříve, než příběh dojde svého naplnění. Dosáhnout ideálního konce, po kterém bude spokojení, totiž opravdu není nejjednodušší.

8

Ačkoli pixelartová stylizace a tuny nedabovaných dialogů zní jako něco, co může bavit jen hardcore fanoušky adventur, rozhodně to to neplatí pro Yes Your Grace. Herní mechaniky rychle přejdou do krve, z grafiky se po zapojení fantazie stane přednost a příběh vás chytne za srdce. Yes Your Grace je skvělá oddechovka jak pro fanoušky žánru, tak pro náhodné kolemjdoucí. Určitě ji vyzkoušejte, dokud je k dispozici v rámci Game Passu.
14. 10. 2021 • HusekD0

RECENZE: Insurgency: Sandstorm

Hráči akčních her mají na výběr z nepřeberného množství titulů. Pokud se zaměříme na online hraní, tak zde máme hlavní favority v titulech jako Call of Duty, Battlefield, nebo například Apex. Všechny tyto moderní hry jsou zaměřené na široké publikum a to sebou přináší nepříjemný nešvar. Aby se zavděčili co nejvíce hráčům, tak vývojáři své tituly zbytečně ulehčují. U střelby jen stěží narazíte na recoil, UI celé hry bývá přeplácané všemožnými...

»
10. 10. 2021 • HusekD0

RECENZE: Death’s Door

Vrány byly odjakživa symbolizovány jako zvířata, která se pohybují v blízkosti smrti. Ve hře Deaths Door šli vývojáři ze studia Acid Nerve ještě o krůček dál a udělali z vrány samotného smrťáka.  Není to pro vaši postavu nic výjimečného. Je to jen každodenní rutinní práce, u které nepočítáte s žádnými komplikacemi. Začátek vaší cesty se line v pochmurné, až noirové atmosféře. Přicházíte do práce za doprovodu krásné klavírní hudby a než se stihnete rozkoukat,...

»
06. 10. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Far Cry 6

Jedno je jisté. Ubisoft si svým rozhodnutím zrušit české lokalizace u her mnoho fanoušků nezískal. Spíš bych řekl, že hráče ztratil. Nicméně v celosvětovém měřítku ho to asi moc netrápí, protože situace se zatím nemění. A je to docela škoda, protože vydání další z jeho nejoblíbenějších sérií, je tady. Na mysli máme samozřejmě bláznivou akční jízdu Far Cry, která se na naše obrazovky vrací v rámci šestého dílu, nepočítáme-li odbočku New Dawn.

»
04. 10. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: World War Z: Aftermath

Vydávat důležité rozšíření pro akční kooperační střílečku, když před pár týdny nastoupili vetřelci a na obzoru je Back 4 Blood, to chce hodně silné prášky proti pomatenosti. Anebo velkou jistotu, že hráči si najdou cestu k tomu lepšímu. Že nechají vesmírné parazity ladem méně náročným kolegům a že nebudou chtít čekat na duchovního nástupce Left 4 Dead, s nímž se táhnou i velká očekávání. A ano, World War Z si sebejistotu může dovolit.

»
04. 10. 2021 • HusekD0

RECENZE: Tails of Iron

Krysy měli v dřívějších dobách velmi těžký život. Chyběl jim vůdce, řád a pevně dané zákony. Kvůli této rozpolcenosti čelili krysí obyvatelé neustálým útokům žabích nájezdníků. Nešlo s tímto strachem žít věčně, a proto se rozhodl povstat nový vůdce pod jménem Rattus. Podařilo se mu sjednotit veškeré krysí obyvatele a společnou silou zahnali žabí okupanty do ústraní. Po tomto slavném vítězství se stal Rattus prvním králem krysí říše. Země pod jeho vládou...

»
27. 09. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Hot Wheels Unleashed

V dobách mého dětství, což bylo ještě v minulém tisíciletí, o ni snil každý, komu sestoupila varlata. A s ohledem na dnešní korektní dobu možná i ty, kterým bobtnaly úplně jiné partie. Řeč je samozřejmě o autodráze. O tom malém vlastním závodním okruhu, kde probíhaly rodinné a přátelské souboje o mistra čtvrtého poschodí a šampióna čtvrti. Kdo nikdy nepodváděl šťoucháním do soupeře nebo sabotáží závodního speciálu, nechť hodí angličákem. Pokud mu to srdce...

»

»

»