RECENZE: Yes, Your Grace

Autor: Michael Chrobok Publikováno: 7.1.2021, 8:48

Publikováno: 7.1.2021, 8:48

Sociální sítě

O autorovi

Michael Chrobok

Je autorem 4 článků

Kdo někdy nechtěl mít na povel celé království, ať hodí kamenem. V pixelartové hře Yes Your Grace se vžijete do role panovníka malého království a poměrně názorně vám předvede, že se nejedná o jednoduchou úlohu pro každého.

Hra totiž začíná netradičně od konce – po krátkém rozhodování, jak naložit s dezertérem, se vypravíte na hradby, abyste dodali svým vojákům v nadcházející bitvě touhu po vítězství. Takto hra končí i začíná – vzápětí se posunete o jeden rok zpět v čase, a už je jen na vás, jak tento čas využijete v přípravách na blížící se konflikt.

Úkol tedy zní jasně – vytvořit armádu a sehnat zásoby. Jenže tak jednoduché to pochopitelně zase není. Každý měsíc se musíte vypořádávat se zástupem poddaných, kteří od vás, jakožto svého panovníka, mají jistá očekávání. Občas někdo žádá o příspěvek na veselku, jindy chce nadějný podnikatel vybudovat hostinec, z jehož provozu vám budou každý měsíc do pokladny přistávat procenta, a sem tam se vaše veličenstvo pro změnu bude někdo snažit podvést.

Balancování mezi stavem královské pokladny, dostupnými zásobami a spokojeností poddaných není jednoduchý úkol, neboť všeho je permanentní nedostatek. Občas tak budete muset udělat rozhodnutí, které je vám proti srsti, jen aby vzteklí vesničané nenabodli vaši hlavu na kůl.

Ústřední mechanika rozhodování je občas také kamenem úrazu Yes Your Grace. Zdánlivě malicherná rozhodnutí totiž mívají drakonické dopady, které tak úplně nekorespondují s logikou.

Obdobně je na tom i mechanika agentů. Ty máte k dispozici tři – generála, lovce a čarodějnici – a vyplácíte je na začátku každého tahu, přičemž nikdy dopředu nevíte, který z nich se vám bude hodit. Značnou roli tak hraje náhoda, kdy musíte odhadnout, zda se vám vyplatí zaplatit všechny agenty, či raději trochu ušetřit a místo toho vyplatit hladovějící vesničany.

Pixelartová grafika může být pro někoho překážkou, jinému zase naopak tento styl grafického podání sedí. Yes Your Grace ale zvládá pixelové království zobrazit velmi věrně, přičemž nechává dostatek prostoru pro fantazii. Ostatně právě hráčova představivost bude notně doplňovat příběh.

Právě příběh a jeho podání, které umí pořádně vtáhnout do děje, hraje podstatnou roli. Retrospektivní vyprávění ve vás ihned vyvolá depresi. Po několika interakcích s poddanými a především vaší rodinou nicméně poměrně rychle zapomenete na tíživou budoucnost, kterou vám osud přichystal.

Občas se královské rozhodnutí promění doslova ve zlato, jindy naopak zpláčete nad výdělkem. Drobné vtípky, srdceryvné momenty či okamžiky, při kterých se vaří krev v žilách, které si na hráče přichystali scénáristé, ve vás budou rezonovat i chvíli poté, co vypnete konzoli.

Yes Your Grace je více než o krizovém managementu království o rodinných vztazích, kdy na jednu stranu potřebujete ochránit celé království před jistou záhubou, ale na druhou stranu nechcete vidět, jak vaše prvorozená dcera pláče kvůli sňatku z rozumu.

Ani drobné nedostatky nebrání ve znovuhratelnosti, kterou titul Yes Your Grace bezesporu disponuje. Ačkoli jsou příběhové milníky stále stejné a neměnné, co se odehraje mezi nimi, už záleží čistě na vašich volbách. Je taktéž velmi pravděpodobné, že první průchod nedopadne podle vašich představ a skončí dříve, než příběh dojde svého naplnění. Dosáhnout ideálního konce, po kterém bude spokojení, totiž opravdu není nejjednodušší.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Ačkoli pixelartová stylizace a tuny nedabovaných dialogů zní jako něco, co může bavit jen hardcore fanoušky adventur, rozhodně to to neplatí pro Yes Your Grace. Herní mechaniky rychle přejdou do krve, z grafiky se po zapojení fantazie stane přednost a příběh vás chytne za srdce. Yes Your Grace je skvělá oddechovka jak pro fanoušky žánru, tak pro náhodné kolemjdoucí. Určitě ji vyzkoušejte, dokud je k dispozici v rámci Game Passu.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»