Rozhovor: Phil Spencer ohledně budoucnosti Xboxu

Autor: p.a.c.oPublikováno: 9.4.2024, 5:05

Publikováno: 9.4.2024, 5:05

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3262 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Tom Warren z webu The Verge si po Xbox konferenci, kde se potvrzovaly / vyvracely spekulace ohledně uvádění exkluzivních her z Xboxu povídal šéfem Xbox divize, Philem Spencerem nejen o tom, co Microsoft k tomu kroku vedlo, ale také o tom, jak Microsoft aktuálně vnímá Xbox, co pro něj znamená a jaké jsou ukazatele měřící jeho úspěch. Povídali si také o chystaném hardwaru a jak Microsoft vnímá snahu Evropské Unie a zpřístupnění iOS ostatním firmám, kterému se ale Apple usilovně brání a nic nebude tak snadné, jak si pro představitelé Unie jistě malovali. Překlad tohoto rozhovoru najdete níže.

Proč je vydávání více her na více platformách klíčem ke zlepšení dlouhodobého úspěchu Xboxu?

Hry samotné mají velkou příležitost k růstu. Najdete úspěšnou hru, která funguje, která si najde své zákazníky na naší konzoli Xbox, na PC, ale přemýšlíte, jak zajistit, aby tyto herní značky dále rostly? Můžeme do nich investovat, mohou se dále rozvíjet a tím přitahovat stále nové zákazníky. Softwarová část podnikání je ta jednodušší částí podnikání, protože ji lze rozvíjet a škálovat. Můžeme rozhodovat o tom, jaké kousky se skutečně dostanou na obrazovku a využívat různých obchodních modelů.

Pro nás jsou to Game Pass a maloobchodní prodej. Na Xboxu je samozřejmě spousta free-to-play her, ale řekl bych, že rozmanitost obchodního modelu, který dává lidem větší výběr a způsob, jakým si budují svou knihovnu, to jsou věci, co musí naše platforma umožnit. A pak si myslím, že hry samotné mají neuvěřitelnou příležitost oslovit miliardy hráčů. Vidíme to na titulech, jako bylo spuštění Palworldu. Na první pohled nenápadná hra, která se však stále vylepšuje a našlo si k ní cestu obrovské množství hráčů na Xboxu a PC. Hry prostě mají schopnost růst a my chceme zajistit, aby naše hry byly jednou z nejsilnějších částí toho, co je Xbox.

Pokud je cílem, aby hry hrálo více lidí a aby je více lidí objevovalo, proč byly vybrány právě tyto čtyři hry a ne více? Říkáš, že na základě jejich uvedení chcete získat zkušenosti, ale jistě, pokud budou nesmírně úspěšné a uvidíte, že je hraje více lidí, pak jich v budoucnu uděláte více, že?

Jsme jedním z největších vydavatelů na PlayStation a Nintendo díky celé řadě her Activision Blizzard a Bethesdy. Takže víme, co to znamená dělat hry na Steam, PlayStation, Nintendo a Xbox.

Z těch čtyř vybraných se jedná se o hry, které byly původně uvedeny na Xbox. Byly to hry se značkou Xbox a my chceme vidět, co se stane, protože jít a připravit jejich uvedení na nové platformy není snadná práce. Chceme se ujistit, že návratnost této aktivity dává smysl. Chceme se ujistit, že tamější hráči mají chuť si je zahrát anebo ji možná nemají.

Budeme také sledovat, co se bude dít na Xboxu. Naším cílem bude, aby se komunity těchto her rozrůstaly a dařilo se jim, ale uvidíme. Uvidíme, co se stane, když vezmeme hry, které byly původně spuštěny na Xboxu a PC a přeneseme je na jiné konzole, jiné uzavřené platformy. To zatím nevíme.

I když je pravda, že u pár her už jsme to udělali. Ori vyšel na Switch až po našem uvedení na Xboxu. Psychonauts 2 jsme také uvedli na dvě platformy a Minecraft Dungeons s Minecraft Legends jsme uvedli na jiné platformy současně s Xboxem. Takže nějaké údaje o tom, co se přibližně tímto uvedením děje, máme. Chceme se jen ujistit, že je to dobré pro dlouhodobé zdraví Xboxu.

Zmínil si, že Starfield a Indiana Jones navzdory zvěstem nejsou součástí čtyřky, ale dostanou se někdy na PS5? Můžeš to vyloučit?

Nemyslím si, že bychom měli vyloučit, že se nějaká hra dostane nebo nedostane na jinou platformu. Aktuálně se soustředíme na tyto čtyři hry a informace z jejich vydání určitě využijeme k případnému dalšímu postupu.

Ale nechci pro hráče na jiných platformách než Xbox vytvářet falešná očekávání, že tohle jsou první čtyři tituly, které odstartují uváděné dalších exkluzivních her na ostatních platformách, to dnes není v plánu. Uvádíme tyto čtyři hry a jsme z toho nadšení. Jsme nadšeni z oznámení a všeho ostatního, ale uvidíme, jaký to bude mít přínos pro náš byznys.

Zřejmě jsi viděl reakce fanoušků Xboxu na některé zvěsti, kdy se lidé obávají o svou digitální knihovnu a budoucnost konzole. Jak hodláte tyto fanoušky udržet a jak chcete udržet ekosystém Xboxu při životě?

Zpětnou vazbu od našich nejzarytějších fanoušků beru vždy velmi vážně. Právě vycházíme z měsíce prosince, kdy jsme zaznamenali nejvyšší aktivitu hráčů Xboxu v historii konzole – vůbec nejvíc hráčů, co jsme kdy měli. Vím, že existují herní zákoutí, kde si lidé myslí, že jedna exkluzivní hra tak nějak odstartuje prodeje platformy, ale herní průmysl dnes prostě takto nefunguje.

Zavázali jsme se, že budeme respektovat knihovnu her, které si lidé na naší platformě zakoupili. Myslím si, že máme dobré výsledky s naší zpětnou kompatibilitou a stejně tak s funkcí Xbox Play Anywhere, kdy mají hráči možnost si své hry užívat na PC a konzoli. Když jsme mluvili o budoucím hardwaru, který se chystáme postavit, kompatibilita a podpora knihovny je pro nás prostě tak nějak zásadní, když přemýšlíme o tom, jaké jsou naše plány. Takže si na tom velmi, velmi zakládáme.

Náš závazek v této oblasti, který jsme přijali, bych postavil na roveň všem ostatním platformám. Nevím o tom, že by ostatní výrobci konzolí přišli a řekli, že hry, které si nyní kupujete, bude možné hrát i v budoucnu. A upřímně řečeno, s funkcemi jako FPS Boost a Auto HDR jsou možná dokonce hratelné lépe, než byly v původním stavu. To je podle mě docela zásadní slib značky Xbox.

Chci se vrátit k něčemu, co jsi zmínil v případu FTC vs. Microsoft. Říkal jsi, že uvedení her pro Xbox na PlayStation znamená, že společnost Sony využívá 30 % příjmů, které z těchto transakcí získává, k tomu, aby se v podstatě pokusila Xbox zničit nebo jej určitým způsobem poškodit. Proč byste tedy chtěli dělat více her na této platformě, když je to tak?

Možná právě proto vydáme hned čtyři hry [smích]. Chceme získat více informací o naší spolupráci s dalšími platformami. Chceme se dozvědět, jak budou naši hráči reagovat. Myslím si, že to prospěje hrám, které na jiné platformy dáme, protože se rozšíří hráčská základna. Možná někteří z hráčů nechtějí hrát na PC a nechtějí hrát na Xboxu, ale chtějí hrát naše hry a to nám může pomoci rozvíjet náš byznys, což si myslím, že je skvělé.

Microsoft dříve sledoval úspěch Xboxu, nebo alespoň odměny pro manažery na základě Game Passu, ale nyní se přešlo na systém vyhodnocující příjmy z obsahu a služeb. Můžeš nám říct, proč se to změnilo a jaký to má celkový dopad na to, jak Microsoft interně sleduje úspěch Xboxu?

Nemění se způsob, jakým sledujeme úspěch Xboxu jako takového. Příjmy, kterých dosáhneme na jiných platformách, budou součástí příjmů z obsahu a služeb, stejně jako je tomu dnes. Minecraft na PlayStationu se dnes počítá jako součást našich příjmů z obsahu a služeb. Pokud jde o důvody, proč k tomu došlo, myslím si, že při rozjezdu Game Passu bylo důležité se soustředit na trochu něco jiného.

Nakonec, a vím, že se najdou lidé, kteří tomu nevěří, když to řeknu, naším cílem není, aby se každý stal předplatitelem služby Game Pass. Mnohokrát jsem řekl, že přibližně 10-15 % našich příjmů z obsahu a služeb tvoří příjmy z předplatného. Dnes je pro nás Game Pass dobrý byznys, ale v žádném případě nemáme plán, který by říkal: „Dobře, každý se musí stát předplatitelem Game Passu.“.  Pokud někdo chce hrát hry zdarma na Xboxu a je s tím spokojen nebo pokud někdo chce pokračovat v budování své knihovny her nákupem her na Xboxu, budeme naprosto spokojeni.

Game Pass je nyní v takové fázi, že je to pro nás udržitelný a ziskový byznys. Nemusíme se zaměřovat jen na Game Pass, ale musíme přemýšlet o zdraví celkového podnikání na Xboxu, což je kupování her, předplatné her, kupování předmětů ve hrách a věci, které lidé na platformě dělají a které jsou motorem podnikání.

Mám pravdu, když si myslím, že byste raději měli další Minecraft nebo Palworldu než dalších X předplatitelů Game Passu? Že je úspěch multiplatformní hry prokazatelný, se ukazuje na příjmech z Minecraftu. To je úspěšná hra.

Upřímně říkám, že mít různorodé obchodní modely, které fungují, je dost zásadní pro chod každého podniku. O příjmech z předplatného Game Pass řeknu jediné – jsou konzistentní. Víme plus minus, jaký bude příští a přespříští měsíc a navíc je vidět, jak rostou.

V byznysu, který je velmi závislý na hitech, se snadno stane, že se z ničeho nic objeví hra typu Palworld, které se neuvěřitelně daří, ale pak máte jiné hry, kterým se tolik nedaří. Ale jsme samozřejmě rádi, když vyjdou hry typu Hogwarts, Palworld nebo Elden Ring a daří se jim.

Líbí se mi, že se nám v našem podnikání daří různé věci. Náš obchodní model není jen o prodeji hardwaru a není jen o prodeji exkluzivních her. Je to různorodý obchodní model, který vede k obchodním úspěchům, jichž jsme dnes svědky, což si myslím, že je jakýmsi důkazem cesty, kterou jsme se v posledních letech vydali.

Když přejdeme k hardwarové stránce, zmínil si, že o letošních prázdninách přijdou nové možnosti ve spojení s konzolemi a ovladači. Jsou to ty uniklé modely, které jsme viděli v dokumentech FTC?

O žádných únicích nevím. Nevím, o čem je řeč. [Směje se]

No, říkal si, že jsou to staré plány, takže co se děje?

[Směje se] Řeknu, že jsem velmi hrdý na práci, kterou tým hardwaru odvádí nejen pro tento rok, ale i do budoucna. Opravdu přemýšlíme o vytvoření hardwaru, který se bude prodávat hráčům díky jeho jedinečným aspektům. Je to jakési uvolnění tvůrčích schopností našeho hardwarového týmu, ze kterého jsem opravdu nadšený.

Zahrnuje to i handheld? Pořád lajkuješ spoustu tweetů o handheldech.

Jsem velký fanoušek handheldů. Jsem velký fanoušek, ale nic neoznamuji.

Když se podívám na Xbox a řeknu si: „Dobře jako platforma, jak mám vědět, že se nám daří?“. Podívám se na to, kolik máme hráčů, podívám se na to, kolik hodin se odehraje. Ukázalo se, že počet odehraných hodin na měsíční bázi napříč Xboxem, napříč cloudem, PC a konzolemi je docela dobrý ukazatel toho, jak se nám daří.

Takže dobře, co brání lidem hrát ještě víc? No, něco je spánek, škola a také normální život, ale něco je možnost hrát třeba právě teď. Mám přístup ke hrám, které chci hrát právě teď? Samozřejmě se tak trochu učíme z toho, co Nintendo v průběhu let udělalo se Switchem, se kterým si vedlo fantasticky. Takže když se podívám na Steam Deck, ROG a můj Legion Go, jsem velkým fanouškem této možnosti hrát kdekoliv.

Máme před sebou ale skutečnou výzvu. Jedním ze slabých míst hraní na ROG nebo Legion Go je systém Windows. Hlavně to, jak Windows funguje na menší osmipalcové nebo sedmipalcové obrazovce. To je skutečný bod, na kterém náš tým pro platformu Windows pracuje, aby byl zážitek i na malé obrazovce ještě lepší.

Co se týče mobilních zařízení, mluvil si také o mobilním obchodě Xbox a jeho potenciálu. Dojde k tomu ještě letos, jaký je aktuálně stav?

S tím jsou spojené celkem tři věci. Jsou tu záměry regulačních úřadů ohledně otevření možnosti instalace dalšího obchodu na Android nebo iPhone. Aktivně se zabýváme zákonem o digitálních trzích a prací, které musí proběhnout, aby to bylo možné. Pak je tu naše vlastní vybudování obchodu. Máme nějakou historii z minulosti, kdy jsme měli vlastní mobilní obchod. Takže víme, jak na to, abychom tu práci udělali.

A pak jsou tu diskuse s našimi vlastními studii a partnery o obchodních příležitostech. Je tam spousta pozitivních reakcí ohledně alternativních obchodů na mobilních zařízeních, které mohou nabídnout další ekonomické příležitosti a jsou více, řekněme, hráčské, protože to bude obchod Xbox, který bychom tam dali. Jsme schopni zvýšit úsilí v tomto odvětví, protože nyní jsme jedním z největších mobilních vydavatelů s hrami jako Candy Crush, Call of Duty mobile, Diablo Immortal a Minecraft. Takže tyto hry můžeme skutečně využít k tomu, aby pomohly zvýšit zájem o náš případný obchod, z čehož mohou těžit i třetí strany.

Co si myslíš o změnách společnosti Apple pro DMA? A je nyní v iOS prostor pro Xbox Cloud Gaming?

Pro zpeněžení služby Xbox Cloud Gaming v systému iOS nemáme prostor. Myslím, že návrh, který Apple předložil – a myslím si, že komentáře Sarah Bondové (prezidentka Xbox divize) k tomu byly na místě – nejde dostatečně daleko, aby se otevřel. Vlastně by se dalo dokonce říct, že jdou v jistém smyslu opačným směrem, ale rozhodně nejdou dost daleko na to, aby se otevřela konkurence na největší herní platformě na světě.

Budeme i nadále spolupracovat s regulačními orgány a společnostmi Apple a Google, abychom vytvořili prostor pro alternativní obchody. Jsem velkým fanouškem toho, jak funguje systém Windows, máme obchod Microsoft Store ve Windows, je tu Steam, Epic Games Store nebo GOG. Jsou k dispozici nejrůznější alternativy, jak si lidé mohou věci kupovat, což je dobré jak pro spotřebitele, tak i tvůrce. Myslím si, že největší platforma pro hráče, kterou jsou mobilní zařízení, by měla mít totéž.

Poslední otázka. Vzhledem k tomu, že se na PS5 a Switch chystá více Xbox her, čím je nyní Xbox pro Microsoft?

Xbox je naše herní platforma a obchod s obsahem. Je to spotřebitelský byznys číslo jedna, který Microsoft má. Myslím si, že si možná při pohledu na výsledky za poslední čtvrtletí komentoval, že jsme nyní třetí největší společností. Je to důležitý byznys, je to spotřebitelská kategorie, kterou pohání technologie a kreativita. Je to pro nás byznys vedený s partnery, takže máme spoustu zpětné vazby a interakce s nejlepšími světovými tvůrci. Je úžasné, jakou podporu tato společnost tomuto podnikání v posledních pěti nebo šesti letech poskytla. Upřímně řečeno, zní to ode mě jako klišé, ale nikdy jsem nebyl tak nadšený jako teď z příležitostí, které nás čekají.

Herní týmy, hry, které máme na trhu, na PC a v cloudu jsme zaznamenali také velký růst, náš hardwarový plán, prostě je to pro Xbox opravdu vzrušující doba. Chci se podílet na růstu herního průmyslu a chci, aby Xbox hrál vedoucí roli v růstu tohoto odvětví, aby nacházel nové hráče a nové tvůrce. A ano, budeme se podílet na tom, jak bude tento byznys růst, ale jako odvětví se musíme soustředit také na to, jak ho dále rozvíjet.