
PB: Virtuální rok
Nový rok už je nějakou chvíli v plném proudu, rekapitulaci toho starého jsme již také úspěšně stihli a mohli jste si přečíst, co který redaktor uplynulý rok rád hrál. Minulost je sice fajn, ale herní scéna žije hlavně budoucností, tudíž i nejnovější blábol se jí bude zabývat. Všeobecně se předpokládá, že rok 2016 bude ve znamení virtuální reality. Ta se konečně po dlouhé době vývoje podívá mezi prostý lid. Hodně se o ní mluví jako o budoucnosti, ale ta zatím není tak růžová, jak se může z prohlášení výrobců zdát. Virtuální realita sice není přímo spojená s konzolí Xbox, ale přesto doufám, že si cestu k přečtení blábolu najdete.
Hráčů na poli s virtuální realitou je celá řada, kdy mezi ty největší samozřejmě patří Oculus Rift, Playstation VR a Valve. Každá z nich nabízí podobnou funkčnost, ale dle všeho je jasné, že nejvýkonnější variantou bude Oculus VR následovaný Sony a Valve. O virtuálním hraní se mluví celou řadu let, měli jsme možnost vidět nejrůznější videa a vize v celé řadě filmů. Všechno vypadá moc pěkně, ale není všechno zlato, co se třpytí a i před Oculusem a jeho následovníkům stojí celá řada překážek.
Tou první je určitě cena, protože pořídit si Oculus za nějakých 19000 Kč rozhodně není pro každého. Jak se s cenou poperou ostatní top zařízení je otázka, nicméně mobilní řešení, kdy jako helmu použijete mobil zasunutý do nějakého držáku, je o dost levnější. Dostat s cenou se dá někam na 2000 Kč. Na druhou stranu, za své peníze dostanete exkluzivní hračku, kterou jen tak někdo mít nebude a kamarádi vám ji budou určitě závidět. My ostatní si můžeme přát, aby cena postupem času klesla k nějaké únosné mezi.
Nechci tu vyvolávat konzolovou nenávist a přestřelku, přesto se musím zmínit o Playstation VR. Na první pohled vypadá moc fajn, na ten druhý je jasné, že to asi tak úplně skvělé nebude. Pro srovnání jdeme opět k Oculusu. Pro jeho plynulé použití je třeba počítač s hardwarem za cenu nějakých 30 – 40 tisíc, kdy 10 tisíc stojí jenom grafická karta. Parametry, co se rozlišení týče, jsou u Oculusu 2160×1200, což nám dělá rozlišení 1080×1200 pro jedno oko. Z toho plyne, že Playstation VR musí být osekanou verzí, která nepotřebuje tolik výkonu, aby to PS vůbec zvládl. Vždyť na konzolích běží hry maximálně v 1920×1080 a 30-60FPS, což nejsou žádná dobrá čísla pro virtuální realitu. Ani mě nemrzí, že virtuální realita je pro Xbox sice v dohlednu, ale nebude to hned.
Microsoft kutí HoloLens, což je dle mého projekt, který má vizi budoucnosti a oproti klasickým helmám jde jinou cestou. Nasadíte si průhledné brýle a skrz ně se vám otevře zcela nový svět přímo ve vašem obývacím pokoji. První ukázky a prototypy vypadají hodně dobře, i když cena je ještě o dost vyšší (75 000 Kč) než u konkurenčních zařízení. To nás trápit naštěstí zatím nemusí, protože HoloLens jsou k dispozici coby vývojářské kity a i zde je prostor ke zlepšení. Pracuje se na zvýšení doby provozu (zatím je prý cca pět hodin) a také na širším pozorovacím úhlu, aby bylo hraní co nejpohodlnější a nejpřirozenější. No řekněte sami, nevypadal holografický Minecraft jako něco, co by doma chtěl každý?
Upřímně jsem moc zvědav na reakce hráčů, protože rozlišení 1080×1200 pro jedno oko není ještě to, co by naše oko chtělo, aby nebyl znatelný rastr displeje a my se tak mohli do virtuální reality ponořit ještě víc. Další věc souvisí s vlastností lidského oka, které je zvyklé vnímat hloubku prostoru a vytvářet tak 3D obraz. To Oculus a jiní zatím nasimulovat nedokážou, i když na řešení se pracuje. Díky tomu dochází k rychlé únavě očí a je otázkou, jak moc pohodlné bude dlouhodobější hraní. Druhým faktorem je přítomnost pohybu, které oko vidí, ale tělo nezaznamenává, takže u hráčů může a také dochází při hraní k nevolnosti. Lidské tělo je složitý organismus a nedá se snadno ošidit. I proto se zkouší postupy, jako třeba umístění viditelného „nosu“ do virtální reality, díky čemuž by mělo dojít ke snížení zmíněných problémů.
Po překonání nevolnosti si konečně budete chtít něco zahrát a první otázka by měla být, čím budu svůj postup ve virtuálním světě ovládat? Klávesnici a myš bych rovnou vyloučil, protože to je fajn pohyb přes monitor, ale když máte něco na očích a nevidíte si na ruce, těžko budete na klávesnici ovládat nějakou složitější hru. Skoro ideální je gamepad nebo volant s pedály, což se však nehodí pro všechny typy her, jak sami dobře víme ze současných PC a konzolí. I tohoto faktu jsou si vývojáři vědomi, takže se pracuje na různých prototypech ovladačů na bázi pohybu v prostoru. Ovšem ovládání není tou největší překážkou pro rozšíření virtuální reality.
Obsah je to, co by mělo nějakou novou technologii prodat a je jedno, jestli je to televize, mobil nebo herní konzole. Pokud nedokážete zařízení naplnit co nejširším spektrem obsahu, nemůžete uspět a přesně to je problém virtuální reality. Je třeba si uvědomit, že hraní vyžaduje úplně jiný přístup a mechaniky, které fungují při „plochém“ hraní na Xboxu už nejsou vhodné pro brýle. Takové věci jako HUD, inventáře nebo prosté otáčení není snadné vyřešit a i proto zatím není nabídka her, kdo ví jak veliká. I to by se časem mělo zlepšit, ovšem aby to ještě bylo v době, kdy lidé budou mít o virtuální realitu zájem.
Z předešlých řádků možná někteří z vás nabyli dojmu, že Oculus a další virtuální rozhledy zatracuji, ale tak to vůbec není. Spíš si nejsem jist, jestli už nadešel ten správný čas a zda už je vše připravené. Není dobré zapomínat na minulost, která už nám jednou skvělou virtuální realitu slibovala, aby nakonec bublina splaskla. Dnešní situace je jiná, do různých zařízení nasypali firmy hromady dolarů a tak budou chtít uspět. Je jenom otázkou, v jakých segmentech se jim to podaří a jestli jedním z nich budou i hry a herní zařízení. Otázka závěrem je nasnadě. Jak je na tom virtuální realita ve vašich očích?