Recenze: Classified: France ’44

Publikováno: 15.3.2024, 10:22

Sociální sítě

O autorovi

DandyCZE

DandyCZE

Je autorem 240 článků

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

V poslední době mám za sebou dost tahovek různých stylů, jako je třeba Wartales nebo nové dobrodružství od kulatého stolu krále Artuše. Druhá světová je pro mě zajímavé období, jelikož už od dětství mě tento konflikt zajímal. Prošel jsem si úžasnou dobu modelářství a přečetl spousty knížek o tomto konfliktu, proto se vždy velmi těším na nové hry z tohoto období. Už na začátku řeknu, že hra mě velmi překvapila svojí kvalitou a citem pro dané období, ale pojďme hezky postupně.

Váš odboj začíná na taktické mapě, kde najdete všechny důležité informace a budete rozhodovat o nejbližších aktivitách. Základem je vybrání regionu v kterém chcete začít budovat odboj, každý region má tři části a pokud je ovládnete, tak vám bude přidávat nějaké benefity. Pokud je například v dané oblasti nemocnice, budou se vaši vojáci rychleji léčit, pokud je to u pobřeží, můžete získat více zásob. Získávání vlivu je velmi důležité a rozhodně to není snadné. Ani Němci si nenechají snadno vzít regiony a do ohrožených oblastí posílají speciální agenty, kteří vás chtějí chytit. Pokud takovou jednotku neporazíte, což je dosti těžké, jelikož je to elitní skupina, tak v dané oblasti po určitém čase přijdete o jeden region. Je tedy na vás, jestli za cenu vyšších ztrát budete bránit region nebo začnete odboj v jiném kraji.

Ať se rozhodnete jakkoliv, tak každé zabrání regionu je možné po splněné misi. Ty jsou různé a postupně se vám odemykají. Každá má i svoji obtížnost, kterou znázorňuje počet lebek. Těšit se můžete na osvobození rukojmích, přepadení zásobovacího konvoje nebo třeba zničení radaru. Variabilita misí je opravdu pestrá a neměl jsem pocit, že bych něco opakoval dokola, což se u podobných her stává dost často. Pro misi si vždy budete moci vybrat čtyři členy a je dobré zohlednit i cíle mise. Pokud víte, že bude primární úkol se v tichosti proplížit a osvobodit rukojmí nebo zajistit plánky, tak si nevezmete těžkou kavalérii. Všichni vaši členové mají svůj dovednostní strom, který se rozebíhá do čtyř stran. Za získané zkušenosti budete přidávat bodíky a odbojáře si směrovat podle svých potřeb.

Kromě dovednostní si můžete uzpůsobovat i výzbroj a vybavení. V základnu máte pro každého bojovníka jednu věc, které máte neomezeně, ale za plnění úkolů můžete získat nové zbraně a oblečení. Tyto věci jsou už ale unikátní a vždy je možné je použít pouze jednou, takže když Němcům zabavíte fajnovej kulomet budete mít pouze jeden. Oblečení je čistě kosmetické, kdy autoři měli smysl pro detail, těšit se můžete na autentické čapky, šátky pro ženy, či parádní bundy. Aby toho nebylo málo, tak celé území je ještě rozděleno na frakce, které vám následně budou prodávat další vybavení. Frakce jsou odrazem společnosti z té doby, kdy jednotlivé politické skupiny měli své zájmy.

Když jsme vybaveni, můžeme se pustit do mise. Vaši odbojáři se objeví na velmi pěkně zpracovaných mapách. Prostředí map je opravdu nádherně vyobrazené a vždy na vás dýchne vánek z Francie z roku 1944. Mapy nejsou nijak velké, ale to rozhodně nevadí. Odehrání mapy trvá většinou kolem 20-40 minut. Zde bych nové hráče upozornil, že i střední obtížnost je poměrně výzva, pokud chtějí plnit úkoly na 100% (ve hře pět hvězdiček). Na bojové mapě má každá jednotka určitý počet bodů na akci a vy si musíte vždy vaše kroky pořádně rozmyslet. Určitě je dobré využít překvapení a co nejvíce protivníků odrovnat v utajení, ale hra na to myslí, takže u většiny misí je počet takto usmrcených stanoven na čtyři a následně dojde k prozrazení.

Při používání zbraní hra jasně ukazuje, procentuální šance zásahu, a to jak na život, tak morálku. Vaše i nepřítelovi jednotky mají dva hlavní ukazatele a tím je počet životů a morálka. Jak dojdou životy a nepodaří se vám spolubojovníka oživit, tak zemře, naopak morálka má vliv na počet akčních bodů. Čím více vaše morálka klesá, tím míň máte bodů na pohyb a akci a může to dojít až do fáze, kdy se třepete strachy a už se ani nepohnete. To vám dost zkomplikuje třeba úprk z akce, kde jste již vše udělali, ale musíte se dostat na místo vyzvednutí. Takto pomalá jednotka vás bude brzdit a soupeřovo posily se budou jenom rojit.

Po skončení mise dojde k jejímu vyhodnocení. Získáte vliv v regionu, získáte zásoby, což je defacto měna, za kterou kupujete vše ve hře, bonusové odměny, jako jsou zbraně nebo noví členové. Bohužel budete i sčítat škody. Jednotky, které utrpěli poškození budou mít postih do dalších bojů a vy je buď musíte nechat déle odpočinout nebo je poslat na léčení.  To se dělá opět na hlavní mapě, kde máte kromě již zmíněného léčení další taktické možnosti, které nijak neovládáte, pouze je aktivujete. Aktivace se provede výběrem odbojáře, kterého pošlete na vlastní misi. Můžete vylepšovat vztahy s frakcemi, trénovat nevyužité odbojáře nebo zajišťovat ztracené body vlivu v dříve ovládaných regionech. Člověk by řekl, že vše využije, ale bojovníků je málo a často budete rádi, že budete mít dobře bojeschopnou partu, natož využívat tyto vedlejší možnosti. Celá kampaň je pak časově omezená a vy musíte vše připravit na vylodění. Jste tedy i pod mírným časovým tlakem, což na hratelnosti spíše přidává.

Hra toho nabízí opravdu hodně a možná si říkáte, jak se tohle hraje na ovladači? Tady paleček pro tvůrce, je to prostě pohoda a ovládaní do ruky dostanete během pár minut. Intuitivní ovládání na centrální mapě nebo přepínání dovedností na bojové mapě. Abych jenom nechválil, tak jediné, co hře můžu vytknout je horší pohyb a orientace ve výškových budovách.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Už bylo mnoho pokusů, a to jak dobrých, tak špatných, které se snažili dosáhnout na metu X-Comu. Osobně si myslím, že tato hra patři rozhodně k tomu nejlepšímu, co si můžeme na poli hexových her zahrát. Pokud máte rádi ještě téma WW2, je pro vás tato hra nutnost a klidně si bodík přičtěte. Pro tak vysoké hodnocení jsem sáhnul kvůli atmosféře, celkovým možnostem hry a také faktu, že hra během hraní nevykazovala žádné bugy, což je v dnešní době spíše výjimka.
herní prostředíovládání kamery ve vyšších budovách
herní mechanismy
smysl pro detail
21. 05. 2024 • Lukáš Urban0

VIDEO/RECENZE: Senua’s Saga: Hellblade II

Senua, válečnice s piktským rodokmenem, se vrací, aby zaplnila lačný hlad po xboxové exkluzivní tvorbě a ztrestala každého, kdo by pochyboval o jejím poslání, psychickém stavu či ostří jejího meče. A řeže se vskutku sveřepě.

»
20. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: System Shock

Ač se to nezdá, herní průmysl toho má za sebou už dost, a i když jste v něm třeba několik desítek let, stejně se může objevit kousek z dávné historie, o kterém každý mluví, znáte z něj nejrůznější meme nebo další věci, ale na vlastní kůži jste ho nehráli. Ono taky upřímně, kdo by si v dnešní době dobrovolně na velké obrazovce chtěl „užívat“ třeba 30 let starou hru, byť je sebekvalitnější. Ano, máme...

»
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»