RECENZE: Dragon’s Dogma II

Autor: HusekD Publikováno: 15.4.2024, 15:20

Publikováno: 15.4.2024, 15:20

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 266 článků

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého vydání se hra dočkala rozšířené verze pod názvem Dark Arisen, která přinesla nový obsah a byla uvedena na PC a nově vydanou konzoli Xbox One. Se svojí družinou jsme se pohybovali po otevřeném světě, kde na nás číhalo nebezpečí na každém kroku v podobě obrovských příšer a postupným průzkumem se nám rozkrýval tajuplný příběh. Druhý díl se ve spoustě aspektech pevně drží svého předchůdce, ale na druhou stranu se nejedná o přímé pokračování. Vývojáři přišli s druhým označením, ale už v samotném základním menu najdeme pouhý název Dragon’s Dogma, což nám napovídá, že jde o pomyslný restart značky.

V novém dobrodružství se znovu ocitnete v kůži Arisena, bytosti, která kvůli nešťastné shodě okolností a své povaze přišla v souboji s mýtickým drakem o srdce. V běžných příbězích by to znamenalo tragický konec hrdinského života. Ve světě Dragon’s Dogma jde ovšem o váš nový začátek. Jakožto Arisen se stáváte právoplatným vládcem celé říše a zároveň získáte schopnost ovládat své osobní společníky, takzvané Pawny. Ačkoliv hru prožijete jako vyvolený, své místo si budete muset nejprve vybojovat. Intriky, podplácení a chamtivost mocných lidí jsou na každém kroku, a tak se z počátku místo svého trůnu musíte vypořádat s životem pouhého otroka. Řada brzkých událostí vás rychle navede správným směrem a vy se pustíte do odhalování špinavých her místní vrchnosti a jejich spolupracovníků. Hlavní dějovou linku můžete dokončit za přibližně čtyřicet hodin, ale díky svému zpracování je možné ve hře nechat vyšší desítky, ne-li stovky hodin. Příběhová rozhodnutí vás mohou vést různými cestami a z tohoto důvodu zajisté sáhnete i po možnosti znovu hratelnosti v režimu New Game +. Mimo hlavní dějovou linii na vás čeká množství vedlejších úkolů a aktivit. Na svých cestách potkáte spoustu pocestných, kteří od vás budou chtít pomoct. To, jestli se jim rozhodnete ulehčit život, nebo se budete věnovat pouze osobním záležitostem už je jen na vás.

Předtím, než se pustíte do putování po království Vermund, tak si vytvoříte svého hrdinu a také vašeho osobního společníka. Dragon’s Dogma má velmi propracovaný editor postav, kde si dokážete vymodelovat téměř jakýkoliv vzhled. S trochou trpělivosti můžete bez problému přetvořit svůj vzhled do podoby herní postavy. Nemusíte se však omezovat pouze na lidskou podobu. S druhým dílem se vám dostává možnost hrát za Beastreny, což je kočkovitá rasa připomínající Khajiiti ze série The Elder Scrolls. Většina her využívá editor postav pouze pro kosmetické úpravy, aniž by se zvolené proporce nějak projevily na hratelnosti. Zde je tomu jinak. Styl chůze, výška, či váha ovlivní pohyb vašeho hrdiny a pozmění například jeho počáteční nosnost, výdrž nebo rychlost. Při startu máte na výběr ze čtyř základních povolání (fighter, archer, mage, thief), které určí vaše bojové zaměří. Nicméně nic není pevně dané, a tak si můžete v pozdější fázi hry změnit povolání za symbolický poplatek, pokud byste chtěli změnit svůj bojový styl nebo prostě vyzkoušet něco nového. Každé povolání má své specifické útoky a herní mechaniky. Postupem času si tyto dovednosti dokážete vylepšit a udělat ze sebe mnohem efektivnějšího bojovníka. V průběhu hraní se vám dokonce rozšíří volitelná povolání o dalších šest variant.

Svět Dragon’s Dogma II tvoří dvě království. Větší část mapy patří pod zalesněný a velmi hornatý Vermund. Design Vermundu sice nevybočuje z klasického středověkého RPG, ale přesto se vám během hraní naskytnou okouzlující scenérie. Na druhou stranu, království Battahl, které patří Beastrenům, představuje naprostý kontrast k Vermundu. Rozkvetlé louky zde vystřídá vyprahlá pustina a hory zavlažované potůčky se promění ve vysoké, rozpálené kaňony. Kdybych měl vybrat jednu oblast, ve které se hra výrazně odlišuje od svých žánrových rivalů, rozhodně by to byl level design a celková struktura světa. Pohybujete se po otevřeném světě, ale veškeré lokace navštěvujete podle jasně daných pravidel. Vaše volnost je zde do jisté míry omezena vytyčenými cestami, což znemožňuje procházet celý svět v přímé linii. Tento přístup hře dodává nový rozměr, neboť máte jasnou představu o cestě a výzvách, které vás čekají. Na druhou stranu se nejedná o striktně daný koridor. Právě naopak. Pokaždé, když sejdete z hlavní cesty, tak dokážete objevit schovaný poklad, tábor banditů, temnou jeskyni, nebo nebezpečného obrovského tvora. Tyto vedlejší aktivity a lokace jsou rozmístěny po celém světě a neustále vás lákají k odložení hlavního úkolu. Nejedná se ale o strašidelný koncept jako u takového Ubisoftu, který vše schová za nespočet otazníků na mapě. Dragon’s Dogma na to jde opačně a dokáže hráče přirozeně přimět k důkladnému průzkumu okolí, aniž by na vás vyskakovalo milión ikonek. Vzhledem k omezeným možnostem rychlého cestování se vývojáři snažili zajistit, aby byl pohyb po světě zábavný a aby byla vaše zvědavost vždy patřičně odměněna. Zajímavý přístup je zvolený i v případě zadávání úkolů. V dnešní době jsme často vedeni vývojáři až zbytečně moc za ruku a z her se kvůli tomu pomalu vytrácí aspekt přemýšlení nad danou situací. Dragon’s Dogma na to jde jinak a ve spoustě případech je nutné důkladně poslouchat probíhající dialogy abyste věděli, kde a jak postupovat. Hra je velmi upovídaná a bohužel neobsahuje českou lokalizaci, což by mohlo dělat hráčům bez jakékoliv znalosti angličtiny velké problémy. Naštěstí ale většina konverzací neprobíhá v reálném čase a můžete si každou větu v klidu přečíst, nebo přeložit.

Hra obsahuje pouhé dvě ukládací pozice a proto je před každou výpravou nutná důkladná příprava. Manuální ukládání se často přepisuje automatickým a mohou z toho vzniknout velké nepříjemnosti, pokud se dostanete do nesnází, zapříčiněné malým množství zdraví. Ve hře můžete používat byliny nebo lektvary k léčení, ale jen do výše vašeho aktuálního maximálního zdraví, které se zmenšuje v závislosti na vašem utrženém poškození. Může tedy nastat situace, kdy vás zachrání pouhé načtení hlavní pozice. To vás vrátí na poslední bezpečné odpočinkové místo ve městě, nebo táboře. V případě, že jste ale na dlouhé výpravě, tak se pravděpodobně bude jednat o uloženou pozici starou i několik hodin. Proto nikdy nepodceňujte přípravu! Před každou cestou si odpočiňte, vyprázdněte inventáře, vyberte si vhodné doplňky a vylepšete stávající vybavení. Pokud to dané povinnosti dovolí, tak se také vyhněte cestování v noci a za špatného počasí. Noc je temná a plná hrůz! Po setmění vylézají nepřátelé v mnohem větších počtech a narazíte na dosud neviděné přízraky. V tomto směru udělali vývojáři opravdu vynikají práci. Noc je ve hře skutečně temná a bez funkční lucerny se daleko nedostanete. Drobné nepříjemnosti mohou vzniknout i za špatného počasí, protože jakmile se váš hrdina bude pohybovat za deště, tak obdrží negativní statistiky. Dodržujte tyto základní pravidla a vyhnete zbytečným nesnázím.

Dragon’s Dogma je hra pro jednoho hráče, ale to neznamená, že zde nenajdete obsah od ostatních Arisenů. Svojí družinu tvoříte vy, váš osobní společník a dále si smíte přizvat dva další pomocníky. Ty jsou tu ve dvou variantách. Buďto si najmete postavy vytvořené vývojáři, nebo si do skupiny přizvete společníky od jiných hráčů. Jedná se o velmi povedou mechaniku, kde si postavy pamatují své předchozí průchody a po cestě komentují své zážitky na aktuálních místech, nebo vás dokonce dokážou nasměřovat ke skrytému místu. Váš osobní společník se neustále vylepšuje přirozenou cestou a bude se držet na podobné úrovni jako vy. Najmutí společníci ovšem zůstávají na stejném levelu na kterém jste si je zaplatili. Z tohoto důvodu je nutná jejich neustálá rotace a hledání vhodných pomocníků na vyšší úrovni. Ačkoliv se jedná o asijské RPG, tak zde nenajdete žádné komplikované tabulky s vašimi statistikami jako tomu například bývá v sérii Dark Souls. Každá nová úroveň vám automaticky přidělí nové hodnoty a vy se můžete naplno věnovat pouze hraní bez zbytečné starosti, jestli jste udělali dobré rozhodnutí v rozdělování zkušenostních bodů.

Kromě průzkumu je nedílnou herní součástí i soubojový systém. Na vašich cestách se setkáte s celou řadou nepřátel, od malých goblinů po mýtické nestvůry obrovských rozměrů. Tyto bytosti se staly ikonickou součástí i předešlého dílu. Boj s obřími tvory vyžaduje více než jen bezhlavé mačkání tlačítek. S takovou taktikou v tamním světě dlouho nepřežijete. Každý nepřítel má na těle slabá místa, která je potřeba najít a poté se na ně při souboji zaměřit. Problém nastává tehdy, kdy je tvor o několik metrů vyšší než vy a musíte se například dostat na jeho hlavu. Jednou z možností je pozvolna udolat jeho staminu na minimum a poté ho shodit na zem. V druhém případě můžete vyšplhat po jeho těle a dostat se na potřebné místo. Musíte se ale mít neustále na pozoru. Létající bytosti velmi rádi utíkají z boje a pokud včas neseskočíte, tak vás mohou odnést velmi daleko. Při střetech občas narazíte na interaktivní místa, dodávající soubojům nový rozměr. Může se jednat o balistickou střílnu, nebo třeba jen o uvolněné kameny, které dokážete shodit na nepřítele a tím ho povalit na zem. Tyto situace se ve hře neopakují a dodávají soubojům přirozený nádech. Jedinou výhradu k soubojům mám v občasné chaotičnosti kamery. Hra nenabízí lock systém a proto velmi často ztratíte přehled, kde se kdo nachází.

Vzhledem k tomu, že jsme se k recenzování dostali až po vydání hry, tak jsme měli možnost zpracovat i její postupné technické vylepšování. Z počátku měla hra spoustu nedostatků, které se již podařilo vývojářům z větší části opravit. Na Xboxu Series X si například můžete zvolit mezi režimem s uzamknutými 30fps, nebo otevřenou variantou, kde se snímky pohybují okolo 20-40fps. Je škoda, že neexistuje možnost hraní při 60 fps, ale na druhou stranu jsem se po aktualizacích nesetkával se znatelnými záseky. Stojí za zmínku, že mimo cutscén můžete celou hru procházet bez načítacích obrazovek, což se u takhle velkého RPG moc často nevidí. Z grafické stránky jsou nové možnosti zapnutí motion bluru, nebo ray tracingu. Bohužel se ale i přes dosavadní updaty neustále potýkáme s doskakujícími texturami, předměty i postavami a to může narušovat váš herní zážitek. Hra má několik drobných technických nedostatků, ale během celé doby hraní jsem nenarazil na žádnou zásadní chybu, která by mi znemožňovala další průběh hry. Po vydání proběhlo okolo hry velké pozdvižení z důvodu přidání mikrotransakcí. Vzhledem k tomu, že se jedná o titul pro jednoho hráče, tak jejich přítomnost ve hře absolutně nechápu, ale na druhou stranu se nemá cenu nad nimi pozastavovat. Veškeré zakoupitelné předměty dokážete získat běžným hraním a nemají tak žádný zásadní vliv na hratelnost. My tuto finanční stránku ve hrách za plnou cenu nepodporujeme a za nás jen zbytečně hře uškodily v očích hráčů.

Dragon’s Dogma II vyšel 22.3.2024 pro Xbox Series X/S za cenu 1779 Kč.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Dragon's Dogma II je velmi zdařilé pokračování předešlého dílu. Pokud patříte mezi hráče dobrodružných her a rádi prozkoumáváte nové světy, tak by rozhodně neměla chybět ve vaší herní knihovně. Nejedná se o bezchybný titul, ale jeho kvality předčí drobné technické nedostatky.
bohatý svět na průzkumgrafické glitche
soubojový systémobčasné propady fps
společnícikamera při soubojích
level designmikrotransakce
grafika
21. 05. 2024 • Lukáš Urban0

VIDEO/RECENZE: Senua’s Saga: Hellblade II

Senua, válečnice s piktským rodokmenem, se vrací, aby zaplnila lačný hlad po xboxové exkluzivní tvorbě a ztrestala každého, kdo by pochyboval o jejím poslání, psychickém stavu či ostří jejího meče. A řeže se vskutku sveřepě.

»
20. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: System Shock

Ač se to nezdá, herní průmysl toho má za sebou už dost, a i když jste v něm třeba několik desítek let, stejně se může objevit kousek z dávné historie, o kterém každý mluví, znáte z něj nejrůznější meme nebo další věci, ale na vlastní kůži jste ho nehráli. Ono taky upřímně, kdo by si v dnešní době dobrovolně na velké obrazovce chtěl „užívat“ třeba 30 let starou hru, byť je sebekvalitnější. Ano, máme...

»
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»