RECENZE: F1 Manager 2022

Autor: DandyCZE Publikováno: 5.9.2022, 13:35

Publikováno: 5.9.2022, 13:35

DandyCZE

DandyCZE

Je autorem 173 článků

Svět Formule 1 v minulých dnech nabídl novou hru z tohoto prostředí. Pokud se těšíte na další zavodní klon, tak jste vedle. Tentokrát usednete do manažerského křesla a budete se snažit vytvořit dokonalou závodní stáj, která se stane postrachem pro konkurenci.

Manažerské hry jsou poměrně dost specifický segment, kde většinou hlavní roly hrají čísla, statistiky a všemožné měřitelné údaje. F1 Manager 2022 ale přináší naprosto úžasný grafický prostředí a už jenom díky tomu zatáhne tuhle hru mezi širokou veřejnost. Celé uživatelské prostředí je zpracováno na jedničku a skvěle se ovládá na gamepadu, což je pro nás konzolisty vždy velmi důležité. Vše je tak přehledně a smysluplně uspořádané, že defacto zapomenete, že hrajete manažerskou hru, a to jsme teprve u menu, ale počkejte až uvidíte záběry z okruhu. Grafika srovnatelná se závodním simulátorem od EA/Codemaster, která vám vdechne atmosféru F1 do všech koutků vašeho mozku. Celý grafický kabát pak umocňuje licence FIA, kdy všechny momenty, prostřihy a znělky jsou jako ve skutečné F1.
Autoři mysleli i na tvůrce a streamery a do hry zakomponovali možnost nahradit licenční věci, jako je hudba a právě znělky alternativní nabídkou a za to si fakt autoři zaslouží paleček nahoru.

Dost bylo grafiky, nad kterou se můžeme rozplývat ještě hodně dlouho. Ale je potřeba vědět co nám hra nabídne. Hra díky zmiňovaným licencím nabízí pohled do aktuálního ročníku F1. Vaše manažerské schopnosti budete moci předvést převzetím jedné ze stájí. Zde se asi otřu o první problém, a to je rozsah a hloubka hry. Cílem pro mě osobně ve všech podobných hrách je převzít tým a dotáhnout ho co nejvýš. Zde máte možnost převzít jeden z deseti týmů, kdy vlastně za TOP 3 týmy máte už zázemí týmu v top stavu a není po pravdě moc co dělat. Ano slabší týmy si vaši pozornost zaslouží, ale proč tu nejsou F2 a F3?  Po čase hraní jsem na to asi našel odpověď, cílem hry není stát se uznávaným manažerem a defacto si budovat svoji kariéru, cílem je se starat o tým. Hra vás nijak neeliminuje a můžete si jako defacto amatér hned převzít ty nejlepší stáje. Jestli je to dobrý setup ukáže až čas.

Tak kdo tomu tady šéfuje?
To jsme trošku odbočili, takže usedáme do křesla a jdeme si projít nabídku hry. Po vstupu do týmu se seznámíte zejména s personálním obsazením vaší stáje, kdy samozřejmě problémové kolegy můžete vykopnout na první dobrou, ale pozor náhrady se špatně shánějí. Je skvělé, že vaši top zaměstnanci mají reálná jména a pro sžití s týmem je to úžasná volba. Lidi které znáte z F1 přenosů, jak z depa radí jezdcům tu budete mít i vy.
Samozřejmě tu máte své dva hlavní jezdce, ale máte i třetího pilota, a i díky tomu se do hry dostala česká vlaječka. Věřím, že pro spoustu manažerů bude snaha dostat tohoto jezdce na výslunní. Třetí pilot může klidně odkroutit přípravné tréninky a zvyšovat tak svoje dovednosti. Kromě starání se o smlouvy jezdcům, se budete starat o jejich rozvoj. Skoro bych řekl, že jsou zde přidané RPG prvky, tedy hodně zjednodušeně. Za získané zkušenosti můžete jezdcům zvyšovat jejich dovedností atributy. Je docela škoda, že to nedělá sama hra na základě toho, jak jezdci jezdí. A taky zde platí, že když to někomu nejede, tak je ho třeba vyměnit 😊 Nicméně stáj přebíráte na začátku sezony včetně podepsaných smluv, takže vyhazov nehrozí.

Kde jsou záchody?
Když máte jasno v lidech, je potřeba se podívat, co máme postaveno a o co se vlastně budu starat. V této fazi se budete starat o tři základní segmenty budov.
První je důležitá pro vývoj vozu a každý upgrade stojí opravdu neskutečné peníze, takže jako majitelé s nízkým rozpočtem toho moc nepostavíte. Do této sekce patří továrna, vývojové centrum, testovací tunel atd. Jejich postavení vám umožní například vyrábět více věcí najednou, získat další slot pro vynalézání. Defakto každá stavba vám přidá nějaký bonus.

Pomocí těchto budov si budete moci dovolit vynalézat nové součástky, které následně musíte vyrobit a až teprve pak nasadit. Rychlost a kvalitu výzkumu i výroby pak přímo ovlivňuje kvalita budou a také zaměstnanců, které máte. Průměrné stáje mají k dispozici možnost vynalézat na začátku sezony třeba jenom dva projekty, takže hodně zvažte, do čeho se pustíte a také s jakou intenzitou.
Asi se sluší připomenout, že tady ta část vyžaduje aspoň trošku znalost konstrukce aut a věcí, co jsou pro auto důležité. Věřím, že jako fandové F1 budete mít skoro ve všem jasno, ale i já sám, jsem u některých anglických názvů šáhnul po slovníků, abych věděl přesně, co vlastně zkoumám a jaký to má vliv na auto a jízdní vlastnosti.

Další sekci je zázemí pro tým, kde budete hlavně zvedat morálku jezdcům a zaměstnancům a jistě dobře víte, že člověk s dobrou náladou toho zvládne víc, než frustrovaný individuum. Kromě toho můžete lépe scoutovat nebo zvyšovat atraktivitu vašeho týmu pro sponzory.
Operační budovy vám kromě už nastíněných vylepšení nabídnou možnost pozvat fanoušky do zázemí, to si nechat pěkně zaplatit a tím přihodit nějaké drobné do kasičky. Nebo můžete zdokonalovat svoji týmovou rosničku, která lépe předpoví povětrnostní podmínky. Možné partnery a sponzory můžete pozvat na party anebo jim rovnou postavit Helipad, aby se svojí helikoptérou mohli pořádně zamachrovat. Budovy vám dodají potřebné atributy a je jenom na vás, jak se s tím poperete a čemu dáte přednost.

Abyste měli potřebný přehled, co vás čeká a nemine, budete mít k ruce moderní pracovnu, které bude dominovat váš noťas s důležitou korespondencí. Na stěně visí kalendář událostí, tak abyste nic nezmeškali a měli skvělý přehled. Důležitá je samozřejmě příprava na samotný závod, takže máte k dispozici pohled na detaily tratě. Vše v menu uzavře vedení týmu a finanční přehled, kde vás snad budou jenom chválit, jinak si sbalíte svůj kufříček a půjdete.

Nyní máme za sebou přípravnou část, kterou bych nazval mimozávodní. Tu budete opakovat po každém závodě. Pouze čas ukáže, jestli vaše manažerské kroky mají okamžitý dopad na aktuální sezonu, nebo se spíše díváte do budoucnosti. Ať už zvolíte jakoukoliv cestu, nyní nastává čas sednout do aut nebo letadel a přemístit se na závodní okruh.

Jdeme závodit
Při startu každé velké ceny vás nejdříve čekají tři tréninky, kvalifikace a závod. Je potřeba se prokousat všemi částmi, a přestože jde většina simulovat, doporučuji si to odmakat všechno ve své vlastní režii a přinejhorším použit zrychlení času.
Trénink vám totiž umožňuje lépe poznat všechny atributy potřebné k nastavení vozu a hlavně k samotnému startu závodu. Nejdůležitější je vyladit auto. Na začátku tréninku jste defacto na nule a musíte zkusit pomocí posuvníků najít ideální setup pro vaše auto i jezdce. Čím více jezdíte, tím se vám ukazatele upřesňují. Kromě toho jezdci získávají znalost okruhu, což je opravdu velmi důležitá hodnota. Během tréninku doporučuji měnit pneumatiky i styl jízdy pilotů, tak abyste se dostali k co možná nejlepším hodnotám. Auto většinou nastavím a nechám kroužit 15 kol a následně vyhodnotím dané nastavení, a tak pokračuji do konce tréninku. Zde si pomáhám zrychlením času, které může být až 16ti násobné.

Pokud jste to vyloženě nepokazili, tak pro tréninku vás čeká kvalifikace, kdy můžete projít až do její třetí fáze a bojovat o ty nejlepší příčky na startu. V kvalifikaci už toho moc nenastavíte, takže zahřát pneumatiky, zajet zaváděcí kolo, nastavit atributy na agresivní jízdu, bohatou směs paliva a možnost vyčerpat baterie. Zkoušel jsem to nechat  na AI a v této fázi postupuje defacto identicky, ani časy jsem neměl nijak rozdílné, na rozdíl od tréninků. Na konci máte poslední možnost zkusit ještě výrazněji hýbnout nastavením, ale nezapomeňte, že výměna některých komponentů vás může posunout až na konec startovního pole.

Jdeme na závod a bereme pozici, jakou jsme si vybojovali. Je jenom na nás, jak budeme ze závodní zídky řvát do mikrofonu a doufat, že naši jezdci nebudou odmlouvat a všechno plnit na jedničku. Tady si hned vzpomenete na reálnou F1, jak sedíte u TV a nadáváte, jak mohli zvolit takhle blbou strategii nebo proč ho do boxu posílají tak pozdě. Tady budete nadávat maximálně sobě 😊

Před samotným startem vyberete jednu ze strategií a pokud si myslíte, že ani jedna ze tří navrhovaných vám nevyhovuje, není problém si tam hodit vlastní. Pak už jenom nastavíte jezdcům, jak se mají chovat na startu, což budete dělat i podle umístění. Pokud se kvalda nepovede, předpokládám, že se budete snažit urvat každou pozici ještě před povolením DRS. Pokud naopak budete na čele, je na místě zvážit obranu pozic atd.. Tím se dostáváme k nastavení chování pilota, což je defacto jediná věc, kterou můžete během závodu dělat. Jsou zde tři základní parametry, a to je chování jezdce, práce s palivem a baterkou. V každé sekci máte několik úrovní, které vám pomohou ovládat výkon pilota v závodě. Zde malá vsuvka a sice, že závod se vždy jede na plný počet kol, jako v reálné F1. Pokud chcete sledovat každou vteřinu závodu, připravte si tak 1,5 hodiny svého času. Autoři samozřejmě chápou, že né každý tohle zvládne a tak si opět můžete přesouvat čas, až do maximálního zrychlení (16x).
Osobně mi to přišlo celkem málo, myslím, že když nějaký jezdec jezdi s druhým pilotem půlku závodu vedle sebe kolo na kolo, mohl by se objevit nějaký ovlivňující faktor např. rivalita, která by ovlivňovala jezdce a mohla by třeba častěji přijít chyba a bylo by na vás, jestli ho uklidníte, nebo naopak přidáte pod kotel. Těch možností jak by autoři mohli zlepšit, nebo zvýšit počet hejblátek je skutečně hodně. Po čase to začala být místy opravdu nuda.

Po závodě vás čeká zhodnocení, jak po stránce výkonu, tak i finančních radostí a přesouváte se na začátek této recenze a jdete stavět a vynalézat. A jak by někdo zazpíval  “ a kola se točí dál…“, tak přesně takhle budete pokračovat celou sezónou. Snažte se myslet na všechny potřebné věci, aby vám po konci sezóny nic nechybělo. Nezapomeňte hlavně na výzkum součástek a scouting jezdců a zaměstnanců.

Do recenze jsem si dovolil přidat naše videodojmy z naší herní série na YT, kde uvidíte vše, o čem jsem tady psal a to u videí až ve 4K. Díky případně za komentáře.

Přijďte se podívat na naše další kanály:
Discord – pobavíme se o všem kolem Xbox, ale i mimo něj https://discord.gg/QSkvng7
Náš web –
Facebook –
Instagram –
Twitter –
TikTok –
Twitch –
Trovo –

8

Hra mě opravdu překvapila svojí úžasnou grafikou v závodech. Opravdu máte pocit, že se díváte na reálnou F1. Prostředí je tak hezké, že už nikdo nemůže říct, že manažerské hry jsou odpad. Mechaniky na vývoj vaší stáje jsou promyšlené a fungují, ale mohlo by jich být víc. Pokud bych autorům mohl doporučit na co se mají zaměřit, tak je to větší důraz na osobnosti jezdců a jejich chování během závodu. Co mě fakt zklamalo, že zde není nějaká forma cooperace/multiplayeru, který si o to doslova říká. Tak snad s F1 Manager 2023. Ale dost kritiky, tahle hra si zaslouží pochválit.
Grafické zpracováníAbsence multiplayer
LicenceSlabší nabídka bez F2 a F3
Hratelnost
Atmosféra
03. 10. 2022 • DandyCZE0

RECENZE: Construction Simulator 2022

Jsem rád, že vám mohu představit výtečnou budovatelskou hru v které budete mít možnost nasednou skoro do všeho, co se točí kolem stavebnictví a vytvořit úžasné stavby, ale hezky popořádku.

»
27. 09. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: XIII

Herní průmysl prožívá zajímavé období. Na jednu stranu se mu neskutečně daří, co se financí týče. Zisky rostou, prodeje her také a stejně tak se zvětšuje herní komunita. Na druhou stranu je stále častější, že v době vydání hry dostaneme nedodělaný produkt, na kterém vývojáři musejí minimálně další rok pracovat, abychom dostali očekávanou kvalitu. A k tomu je tady záplava nejrůznějších remaků. Už jsem si říkal, že tato mánie bude mít sestupnou...

»
22. 09. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Destroy All Humans! 2 – Reprobed

Co se stane s mimozemšťanem po invazi na Zemi? Jestli hádáte, že si dopřeje dovolenou jako doživotní zákazník resortu Oblast 51, tak se pěkně pletete. Jeho novým domovem se stal Bílý dům, odkud je obdivován celou Amerikou. To lehce rozladilo Sovětský svaz, který se bojí, že se lehkovážnost Američanů může rozšířit do celého světa, včetně sibiřské oblasti. Ničí tak mimozemskou základnu na oběžné dráze a s ní i kariéru netradičního prezidenta. Nechá...

»
20. 09. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Hobo: Tough Life

Už jsem si myslel, že simulátory všeho možného mají to nejlepší za sebou, ale evidentně jejich trend stále sílí. A když už si člověk myslí, že ho nic nepřekvapí, objeví se simulátor bezdomovce. Ke cti vývojářů však musím dodat, že jejich projekt, kterému budou věnovány následující řádky, je ve vývoji již nějaký ten pátek, kdy si svou premiéru odbyl na PC platformě v roce 2017. Zde sklidil velice solidní úspěch a...

»
07. 09. 2022 • HusekD0

RECENZE: Steelrising

Studio Spiders je tu s námi již řadu let. Za dobu své existence jsme se od nich dočkali opravdu pestré nabídky her. První titul vydali v roce 2009 a jednalo se o předělávku velmi povedené adventury ze světa Sherlocka Holmese, se kterým jsme se vydali po stopách Jacka Rozparovače na Xboxu 360. Svojí vlastní tvorbu započali až v roce 2011, kdy nám představili akční RPG Faery: Legends of Avalon. Titul...

»
22. 08. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Saints Row

Co dělat, když máte zavedenou sérii, které s každým dílem dochází víc a víc dech? Máte hned několik možností. Buď nechat sérii sérií a vrhnete se na nějakou novou značku. Další možností je pokračovat v dojení, dokud hráči nepřijdou na to, že vlastně hrají pořád to samé (a že jim to občas trvá docela dlouho) a jako poslední možnost bych viděl taktiku pár let počkat, až se na všechno tak trochu pozapomene...

»
16. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Way of the Hunter

Dnešní hráči mají k dispozici nepřeberné množství titulů a žánrů. Trh by se mohl zdát přeplněný, bez sebemenšího prostoru pro nové vývojáře. To ovšem neplatí pro všechny. V případě loveckých simulátorů jsme do této doby byli odkázáni pouze na theHunter: Call of the Wild, jenž si po několik let udržoval téměř bezkonkurenční prvenství. To se ale v následujících měsících může rychle změnit, protože se objevilo nové slovenské vývojářské studio pod...

»
12. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Endling: Extinction is Forever

Naše planeta je jedinečné místo, plné krásných míst, rostlin, nerostů a živočichů. Lidé byli a do jisté míry pořád jsou velmi sebestřední a proto se k těmto darům nechovali s patřičnou úctou a opatrností. Naštěstí jsme s postupem času prozřeli a začali dělat spoustu věcí jinak. Ochraňujeme ohrožená zvířata, obnovujeme zdejší lesy, čistíme okolní prostředí od našich odpadků atd. Představte si nyní ale realitu, ve které by byli lidé neustále...

»