RECENZE: Agatha Christie – Vražda v Orient Expresu

Publikováno: 2.11.2023, 7:00

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3262 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Detektivní práce vypadá, minimálně ve filmovém nebo seriálovém zpracování, více než atraktivně, i když ve skutečnosti je to spíše precizní titěrná práce, která rozhodně není pro každého. To ale nevadí ani herním tvůrcům, protože hráči mají rádi překvapivé nebo nějak zauzlované případy, které se jejich přičiněním daří vyřešit. Není proto divu, že vývojáři rádi sahají po klasikách jako je Sherlock Holmes nebo Hercule Poirot. Slavný belgický detektiv z pera slavné britské spisovatelky Agathy Christie se dočkal již několika zpracování a ten nejznámější příběh odehrávající se za rachotu vlakových kol, má hned několik verzí.

Ta zatím poslední z nich vyšla nedávno a na starost si ji vzali vývojáři z lyonské pobočky studia Microids. Jak je již z názvu patrné, hra nabízí českou lokalizaci formou titulků, což je velice dobrá zpráva. A když už máme češtinu, pojďme se na ní podívat. Její provedení není totiž vůbec špatné, i když nějaké překlepy se najdou, stejně tak chyby ve skloňování nebo další drobnosti. Nejvíc mi vadil fakt, že některé dialogy nebo části v deníčku nejsou přeloženy, takže v tomto ohledu by bylo dobré to napravit. Když však vezmu v potaz, kolik textu hra obsahuje, celkový dojem je více než kladný a budeme si přát, aby se lokalizace ve hrách opět objevovala ve větší míře. I díky ní se ke hraní může přidat každý, kdo stojí o rozluštění záhady na palubě Orient Expressu.

Kdo četl knižní zpracování, nebude tím herním nijak překvapen, byť se najdou části, které z knihy nečerpají, ale snaží se ji „rozšířit“. Tím něčím je zejména epilog po dohrání hlavní dějové části snažící se celý děj zajímavě doplnit. Záleží však na chuti každého fanouška, zda tato část zapadne do jeho vkusu nebo se s ní zkrátka neztotožní.  Mimo Poirota si zahrajeme také za jeho americkou kolegyni Joann Lock, jejichž vyšetřování se nějakým způsobem prolínají. Bylo fajn, že se hra drží knižní předlohy a za sebe mohu říct, že se mi líbil i epilog. Nejlepší na něm byla herní stránka. Bylo totiž vidět, že se svými vlastními myšlenkami se vývojáři konečně odvázali a také přidali na tempu.

Herní náplň se točí kolem vyšetřování nejen samotné vraždy, ale Poirot pomáhá, kde je zrovna třeba. Někdy hledá lístek, jindy skládá zboží do skladu nebo pomáhá najít ztracený recept. To všechno jsou spíše takové výplně, aby bylo co dělat, ale samozřejmě dojde i na zapeklitější věci. K řešení případů slouží myšlenková mapa, jejímž prostřednictvím se snažíme poznat podezřelé, hledat důkazy, zkoumat místa činu nebo vyvozovat dedukce. Vyšetřování je pojaté formou nejrůznějších miniher, jejichž obtížnost je opravdu hodně malá. Většinou člověk všechno odkliká a jede se dál. Kdo se náhodou splete, může svou odpověď bez jakéhokoliv postihu napravit. A pokud by se někdo nějakým způsobem náhodou nečekaně trápil, může využít několika stupňovou nápovědu, s jejíž pomocí se dostane dál.

Hra je tak stavěna pro odpočinkové hraní, kdy si člověk užije příběh, místo a k tomu malinko zapne mozek. Jak jsem již zmínil, většina zdejších miniher je opravdu velice snadná, postavy ty důležité věci při svém projevu jasně zdůrazňují a pokud zrovna nedáváte pozor, v myšlenkové mapě si můžete klíčové pasáže odkazující na dané otázky přímo přehrát. Jedinou částí, kde hra maličko přidá na složitosti a náročnosti je epilog, ale ani v něm nejsou žádné části, které by dokázali zavařit naše mozkové závity. Přístupnost tohoto titulu je tak opravdu veliká.

Relativně snazší obtížnost bych hře s klidným svědomím odpustil, ale technické zpracování už se tak snadno přehlédnout nedá. Vývojáři se vydali cestou stylizovaného výtvarného stylu, který toho hodně schová, ale ani on nedokáže skrýt nedostatky jako doskakující nebo méně detailní textury, což je u tak relativně omezeného prostoru, jakým je vlak, dost velká škoda. Ještě horší jsou pasáže mimo vlak, které jako by dělalo nějaké externí, ne moc dobře zaplacené studio.

Jak ale ukázalo L.A. Noire, u detektivky chceme něco víc, než pěkné prostředí. Chceme na postavách vidět emoce. Jasně, u této méně nákladné hry by stačilo, kdyby pohyb rtů aspoň odpovídal tomu, co postavy říkají, ale ani toho jsme se nedočkali. Ba co víc, modely jednotlivých postav, respektive jejich obličeje nejsou moc pěkné a kromě hýbajících se úst asi nemají žádné jiné obličejové svaly. Je to dost škoda, protože kamera je při dialozích blízko a dialogů je hodně, takže si časem člověk začne všímat každé chybky, a hlavně začnou být dialogy prostě nudné. Ne tím, co osoby říkají, ale tím, jak to říkají.

Ve výsledku je Vražda v Orientu Expersu pěknou hrou, nabízející zajímavé mechaniky a díky české lokalizaci a ne úplně náročným hádankám také velkou přístupnost. Zajímavá je také příběhová nadstavba a hraní za dvě postavy. Největší škoda je, že technicky se ne všechno povedlo. I tak se jedná o zdařilý počin, který by si fanoušci detektivek měli užít a to i v případě, že tento konkrétní případ již několikrát hráli nebo četli.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Orient Expres je místo, kde se známý detektiv Hercule Poirot bude muset ukázat. Pomáhat mu bude americká parťačka a konec nabídne i knižní nadstavbu. Hádanky sice nejsou těžké, ale aspoň se člověk nikde nezasekne, takže před sebou máme odpočinkovější titul. Škoda technických nedostatků, které sice přímo nekazí celkový dojem, ale budete si říkat, proč to vývojáři neudělali o něco lépe. Kdo si by chtěl hru pořídit ve fyzické verzi, má šanci. Hra vyšla i krabicově v Deluxe edici.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»