RECENZE: Bramble: The Mountain King

Autor: p.a.c.o Publikováno: 11.7.2023, 17:08

Publikováno: 11.7.2023, 17:08

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3263 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Pohádky mají rádi nejen dospělí, ale také děti, takže zpracovat je do herní podoby není nikdy na škodu. Řada z nich nabízí notoricky známé postavy a příběhy, které se však do herního zpracování dají převést i s jistou dávkou fantazie. Výsledkem tak může být jak hra pro ty nejmenší, tak něco pro odrostlejší či přímo dospělé publikum. A navíc může taková hra pěkně klamat tělem, což je případ kusu, kterému se věnují následující řádky.

Tou hrou je Bramble: The Mountain King založený na norské mytologii. Potkáváme se v něm se sourozenci Ollem a Lillemor, kteří zažijí opravdu nevšední dobrodružství. Co se herního zpracování týče, jedná se o klasickou příběhovou lineární hopsačku se souboji a puzzly, kdy se na svět díváme pěkně z boku a náš pohyb je zprava doleva. Najdou se však i otevřenější prostranství, kde si budeme muset poradit s celou řadou nepřátel.

Olleho cesta začíná zjištěním, že jeho sestra není v posteli, takže se ji vydá hledat. Lillemor má ráda dobrodružství a na jedno noční se vydala. Než se oba sourozenci nadějí, ocitnou se v roztomilém světě plném ještě roztomilejších trpaslíků. Pamatujete si, jak jsem říkal, že tahle hra klame tělem? Tak se nenechte úvodem zmást a rozhodně ke hraní nepouštějte děti. Od roztomilého hledání trpaslíků je to jenom kousek ke brodění se střevy, útěkem před zabijáckým řezníkem nebo schovávání se před smrtonosným vodníkem, který nemá lidi vůbec v lásce.

Co musím na hře vyzdvihnout, je příběh. Nejde mi o tu nejklasičtější zápletku, kdy bratr zachraňuje sestru, ale spíš o osudy oněch mýtických postav a hlavního královského záporáka, který to všechno tak nějak způsobil. Všechny jsou zpracovány prostřednictvím příběhu v knize, takže člověk pochopí, proč dělají to, co dělají. A vzhledem k průběhu celé hry není do poslední chvíle jasné, jaké vyvrcholení příběh nakonec nabídne a jestli naši trollem unesenou sestru nakonec opravdu zachráníme.

Než se dostaneme až nakonec, budeme nejen hledat trpaslíky, ale také je zachraňovat a obětovat. Bohužel, při psaní této recenze se nepodařilo zachránit všechny trpaslíky, nicméně věřte, že jejich smrt posloužila vyššímu cíli. Ono totiž umřít není v Bramble vůbec žádný problém. Stačí se někde špatně rozhodnout, blbě se odrazit nebo chvilková nepozornost a na naší obrazovce se objeví nějaká drastická animace smrti.

Nejvíc si jich užijeme při soubojích s bossy, zejména pak v pozdějších fázích hry. Není to však tím, že by bossové byli nějak zvlášť těžcí, ale tím, že ne vždy je hned na první pohled jasné, co se v danou chvíli má udělat. Ve hře je hromada pasáží, kdy záleží při nějakém skoku nebo uhýbu na každé vteřině a když daná situace přišla poprvé, prostě jsem umřel. Přeci jenom nemám reflexy jezdce F1, ale běžného hráče. Takže umřít a hurá na další pokus. Musím se přiznat, že finální král boss byl pro mě největším oříškem. Co se týče pokoření hry, jedná se o kratší dílko, na které by mělo vystačit nějakých pět hodin hraní. Kdo chce sbírat všechny sošky a plnit další „blbosti“, bude potřebovat ještě o něco víc.

To, že jsou souboje poměrně těžké je jedna věc, ale zároveň musím dodat, že to není jediný faktor. Hra má totiž strašně prkenné ovládání a místy ne vždy úplně dobrou kameru. Spoustu věcí sem opakoval hlavně kvůli tomu, že na první pohled nebylo jasné, co se má dělat, kam se má skočit, uhnout nebo tak. Spousta skoků je dělaná opravdu na milimetry, ovšem to dostatečně nereflektuje odezva ovládání, které mi přišla poměrně zpožděná a místy náhodná. Ony ani animace samotného hlavního hrdiny nejsou nic extra a to ani taková základní věc, jako je šplhání, kterou provádíme poměrně často.

Prostředí jsou naopak zpracována moc hezky, byť místy jsou lehce nepřehledná zejména po herní stránce, kdy není vždy tak úplně patrné, zda je daný předmět v dosahu naší postavy nebo je to překážka. Nicméně všechny ty močály, lesy, rybníky a hrad se opravdu povedly. Jenom to násilí a brutalita bylo místo možná až moc přehnané a nucené. Nicméně musím uznat, že nejsem tolik zběhlí v norské mytologii a je pravda, že původní pohádky od bratří Grimmů také nejsou žádná selanka. Co ale skvěle dokresluje atmosféru je výborný hudební doprovod. Všechny motivy krásně zapadají do dané situace a probíhající drama umí ještě více podtrhnout.

Bramble je pro mě rozporuplnou hrou. Na jednu stranu tu máme hodně pěkně zpracovaný příběh a prokreslené jednotlivé postavy. Na stranu druhou je tu poměrně náročná hopsačka s ne úplně dobrou kamerou a přesností ovládání, které od nás však vyžaduje. Sice jsem v průběhu hraní našel spoustu pěkných míst, ale těch, kde jsem nadával a proklínal vývojáře bylo podstatně víc. I proto si hra bohužel nemůže odnést vyšší hodnocení. Příjemnou přidanou hodnotou je fakt, že je Bramble součástí služby Xbox Game Pass, takže ji člověk nakonec nějaké ty chybky může odpustit.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Pohádková jednohubka z norské mytologie je nakonec poměrně brutální, takže se nenechte zmást, protože nejde o hru pro děti. Navíc dokáže být místy hodně tuhá, a to jak svou obtížností, tak topornějším ovládáním a slabší kamerou. Příběh však dokáže chytit, a i kvůli němu se nakonec člověk na ten konec prokousá.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»