RECENZE: Carmageddon: Max Damage

Autor: tonyskate Publikováno: 8.7.2016, 11:00

Publikováno: 8.7.2016, 11:00

Je autorem 4002 článků

Když jsme byli mladší, stromy byly vysoké a Carmageddon byl krvavý. Podobně chytlavé brutální závody se od té doby nepodařilo vytvořit a museli jsme si proto skoro dvacet let počkat na dnes recenzovaný Carmageddon: Max Damage. Málem k tomu ale nedošlo, protože práva na značku tehdy získal vydavatel a původní studio – britští Stainless Games, spoustu let bojovali, aby získali svou dítko nazpět. To se jim naštěstí povedlo, ovšem většinu financí utratili za právní tahanice a kravaťáky, takže na vývoj moc nezbylo. Naštěstí uspěli na Kickstarteru a nakonec získali i pár milionů dolarů na vývoj. Opravdu ale jen pár, což jde trochu znát na vizuální stránce hry, ovšem důležitá je především zábavnost a tam hra uspěla.

249380_2016-02-05_00028

Pokud jste v 90. letech nehráli Carmageddon, ačkoliv jako účastníci základní školy jsme asi vůbec neměli, kvůli přehnanému násilí, krvi… blá blá blá :-), jedná se o závodní hru. Ovšem naprosto netradiční. Cílem je totiž zlikvidovat ostatní soupeře v pestrých úrovních a samozřejmě se k tomu připletou nevinní chodci včetně důchodců, jeptišek, cyklistů, vozíčkářů a neschází ani zvěř, ať už krávy či psi. Vždy odměření Britové si tedy vůbec neberou servítky a hra tehdy způsobila obrovský poprask a kontroverzi. Byla zakázána především v Německu, kde nesnesou pohled ani na kečup. Proběhla proto cenzura a hra vyšla se zombíky, kteří pochopitelně měli zelenou krev či s roboty a namísto krve olej. Aby tvůrci rovnou předešli komplikacím, ačkoliv společnost je dnes benevolentnější, můžete si v nastavení zvolit, jestli chcete krev červenou, zelenou nebo dokonce modrou pro nóbl pařany.

249380_2016-02-11_00075

To jsme nicméně odbočili. Carmageddon je tedy brutální akční závodní hra, která ovšem ve své tradiční podobě umožňuje dokončit závod třemi způsoby. Klasicky můžete projet všechny záchytné body v několika kolech, jako v ostatních závodních hrách. Druhá možnost, která je nejvíce oblíbená, je zničit všechny soupeře, ať už nárazy či s pomocí power-upů. Samozřejmě můžete být zničeni i vy, což dříve znamenalo restart, ovšem zde to rozdýcháte a stačí se za poplatek opravit, což ovšem neplatí o soupeřích. Třetí varianta je pak nejzdlouhavější, ale výsledek vás potěší. Musíte totiž zlikvidovat všechny chodce a zvířata na mapě, což je několik stovek objektů k přejetí, sražení či třeba zapálení skrze power-up. Soupeři přejetí chodci se samozřejmě také počítají, ale je třeba dát pozor, abyste omylem nezničili všechny soupeře a závod tak neskončil, aniž byste odstranili vše živé na mapě, co není v autě.

Tak tomu doposud bylo a občas do toho byly zamíchány různé mise, ovšem pro Carmageddon: Max Damage přihodili tvůrci několik nových variant, které nám nepřišli tak zábavné, jako klasická jízda s třemi výše popsanými možnosti, ale chápeme, že se chtěli pokusit o pestrost. Nabízí se tedy různé varianty jako Ped Chase, Checkpoint Stampede, Death Race atd. Většinou je cílem jako první přejet deset chodců, získat deset záchytných bodů či se třeba udržet se co nejdéle od ostatních, když máte babu. Přesto ale ničení hraje hlavní roli, protože když v nových druzích závodů sejmete nepřítele, získáte jeho bod, a on o něj tak přijde. Někteří hráči možná ocení více možností, ale my, co jsme vyrůstali na klasickému Carmageddonu, jsme chtěli především ničit a přejíždět. Nicméně odemykání nových závodů, úrovní apod., probíhá za určitý počet kreditů získaných v závodech, takže si případně můžete dát klasiku třikrát dokola a vesele postoupíte dál. Když se budete hodně snažit, stačí i jednou.

Carmageddon: Max Damage_20160413111506

Kampaň je rozdělena do šestnácti sekcí po 4 až 5 utkáních, takže budete mít co dělat a samozřejmě neschází ani volný režim, kde si vytvoříte vlastní závod z odemčených světů a druhů závodů. Online multiplayer samozřejmě neschází, ale nemohli jsme jej otestovat, jelikož jsme hráli před vydáním. Nicméně lze očekávat, že to bude zábava, protože ničení aut je prostě sranda. Na tom se snad nedá nic zkazit. Okrajově zmíníme možnost replaye kdykoliv v závodě či případně po něm. Někteří z vás se tedy jistě vyřádí a potěšila nás možnost uvolnit kameru, což se hodí pro zkoumání úrovní, když něco hledáte. Je navíc možné skrýt panely, což se hodí při pořizování screenshotů.

Úrovně jsou povedené a pamětníci poznají silnou inspiraci ze světů původní hry série. Neschází zde moderní město s fotbalovým stadiónem, industriální zóna s dopravní lodí, prašný Divoký západ s kaňonem a spadlým UFO, zamrzlou ropnou plošinu s tučňáky, a především parádní venkov, kde neschází sídlo, městečko, rozbitý most či třeba masivní loping. Pět světů by se mohlo zdát málo, ale jsou opravdu pěkně zpracované a působí vrstveně, protože například v městě můžete jezdit kanály či po střechách. Jinde zase neschází možnost vjet pod vodu či navštívit jiná vyvýšená místa a objevovat tajemství. Pestrost a různé tratě tedy neschází a stále je co objevovat. Navíc se nabízí i menší úrovně v podobě arén, jež se hodí především pro nové druhy závodů, aby bylo udrženo rychlejší tempo, a nemusíte se tahat přes kus mapy za cílem.

screenshot20

Doposud jsme blíže nezmínili o vozech, kterých hra nabízí přes 30 a jsou to kolikrát opravdu zajímavé kousky včetně jejich řidičů. Hlavní tváří série vždy byl Max Damage a jeho červený bourák Eagle, ovšem to je pouze začátek. Těšit se můžete například na auto s bodci, na které můžete napíchnout chodce. Je zde i futuristické vozidlo s čepelemi nebo parádní kamión, který řídí stará babča. Za zmínku stojí i monster truck s velkým vrtákem. Tvůrci se tedy vyřádili a design některých aut vás možná překvapí. Policejní jednotky také neschází a zpočátku se jim spíše vysmějete, ale později už vám dokáží pěkně zatopit. Vozy nepřátel můžete většinou jejich zničením v závodě získat, o čemž vás hra předem informuje. Každý vůz je navíc možné vylepšovat pomocí tokenů, jež jsou dobře ukryty ve všech úrovních.

Před lety jsme sice doufali, že by některé zbraně na autech nebyly jen na okrasu, ale nejspíše je to pro menší studio s vlastním enginem a omezeným rozpočtem příliš velké sousto. To vám ovšem vynahradí power-upy, kterých je ve hře téměř celá stovka. Některé vás vyzbrojí, jiné zase ovlivní soupeře či chodce apod. Mezi vaše zbraně proti soupeřům budou například patřit vystřelovací miny, masivní pružiny pro odhození nebo katapultáž řidiče. Jiné časově omezené aktivací třeba zmrazí soupeře na místě, ovšem především ovlivňují chodce. Mohou je roztančit, vyvolat v nich sebevražedné sklony či je extrémně zrychlit. I na chodce získáte zbraně, jako plamenomet, elektřinu, dočasné nanebevzetí atd. Za zmínku také stojí power-up pinball, při němž se vše při menších nárazu odpálí a vznikne tak slušný chaos, který samozřejmě postihne i vás. Neschází ale ani klasické turbo, snazší jízda pod vodou, silnější náraz, gravitace z měsíce, nebo třeba jízda po stěnách. Uvedli jsme opravdu jen několik příkladů, protože power-upů je spousta a užijete si s nimi spoustu srandy. Power-upy najdete skoro na každém kroku a případně si je můžete i během závodu za kredity zakoupit.

249380_2016-02-11_00037

Jak už jsme se jednou zmínili, tak hra má vlastní engine a financí také nebylo na rozhazování, takže nečekejte grafické orgie. Je to především znát při vykreslování objektů v úrovních a celkovém zpracování, ale jinak jsou prostředí pěkná a poměrně živá. Chodci a zvěř vás asi také moc neohromí, ale na druhou stranu je jich na každé mapě velké množství v nespočtu variant. Nejvíce si tvůrci dali záležet na autech, která vypadají z celé hry nejlépe, a nemluvíme jen o jejich designu. Různé části karosérie se ničí a deformují, případně úplně odpadají a odhalují útroby vozu. Určitě by to vše bylo hezčí, kdyby za tvůrci stál velký vydavatel, ale i tak je technická stránka hry slušná a ve zběsilém tempu, kdy vše běží pěkně hladce ani nebudu mít čas koukat kolem. S krví tvůrci navíc nešetřili, takže se vám kolikrát octne i na čelním skle anebo vám po ní budou klouzat gumy. Zvukově není co vytknout a doprovodné skladby příjemně doplňují akci a nelezou vám na nervy, jako v jiných hrách.

8

Carmageddon: Max Damage je prostě šílená jízda, u které se budou bavit hráči každého věku. Teda pokud neodsuzují násilí, nesnesou pohled na krev a blá blá blá :-). Ti z vás, co u Carmageddonu před dvaceti lety bavili, nemají nad čím váhat. A ostatní, co hledají pořádné akční závody – v současnosti nic lepšího nenajdete. Ovšem při ceně 799 Kč bychom asi počkali na slevu alespoň o dvě stovky. Carmageddon je nicméně i nadále klasika, která nepřináší nic moc nového, ovšem jestli je to dobře či špatně, si musíte rozhodnout sami.
  • Jaroslav Loskot

Takže shrnuto… Carma 2 v novém kabátu a s pár vylepšeními. Jelikož Carma 1 byla spolu s GTA 1 hrou mého mládí a Carma 2 byla orgasmus na druhou (ne, korektní TDR se zombialienama se fakt nepovedlo…) je pro mě tato ,,reinkarnace“ jasná volba… 🙂

• Tony Brainwash

Škoda, že se nikde v recenzi nezmiňují o docela průserovým technickým stavu :-/

• Roman

Asi proto, že žádný není. Osobně mi hra běží bez problémů, nepadá, neseká se. Netuším co máš za problém. Tahle obecná kritika bez detailů je dosti amatérská.

• Tony Brainwash

Tak to se omlouvám za nekonkrétnost 😀 Ona tahle hra vychází z Carmageddonu Reincarnation, kterej je dneska i rok po vydání na PC skoro nehratelnej. Tady už to není taková hrůza ale i tak se mi mockrát stalo, že mi mizely textury a často mi padají fps

• Roman

Poklesu FPS sem si nevšiml a textury mizí v daleko větších hrách. Když vezmu v potaz, že na to fakt neměli moc love a ještě to rozjeli na vlastním enginu, tak nějaká mizející textura mě fakt nevzrušuje. Daleko víc to nasere u AAA hry. A posuzovat to podle PC verze taky není moc moudry, když bych řekl, že právě ten měsíc odkladu byl k tomu, aby hra na konzolích šlapala.

• Tony Brainwash

Já to neposuzuju podle pc verze. Jen sem fanoušek téhle série a po loňským průseru s tím Reincarnationem sem se těšil na vyladěnost a i ta mi tady nějak chybí 🙂 Samozřejmě věřím, že na tom máknou v updatech 🙂

• BaNDiTa

Carmageddon Reincarnation som dohral pred pár dňami (pomocou Nvidie Shield TV 2017 na 1080p v zrejme plných detailoch), ako fanúšika C1 a C2 ma hra veľmi bavila po kazdej stránke a neľutujem ani najmenej, že som pred pár rokmi pomohol zafinancovať jej vývoj… Po dohraní som zistil, že v archíve Steamu mám aj nejaký Carmageddon Max Damage a že je to trocha novšia verzia Reincarnationu (popravde som si myslel, že to bude niečo ako datadisk, nevadí). Tak davaj – pribudli nové efekty ako mláky na ceste, zvlnený vzduch od horiacich vozidiel, vodná hladina je krajšia, pribudla hmla v diaľke, cyklisti, vozíčkari a i. Celá nová mapa divokého západu s havarovaným UFOm.

Za mňa je to parádna hra s podarenou grafikou (skúsil som pre oživenie Carmageddon 2, a zistil som, že sú svetelné roky od seba), celkom dobrou ovládateľnosťou áut, keď človek zvládne vyberať zákruty šmykom pomocou ručnej brzdy.

Čudujem sa niektorým recenziám, v ktorých najnovší Carmageddon pohorel – recenzenti by si asi najprv mali skúsiť zahrať C1 a C2, a potom hodnotiť, ako na tom C:R resp. C:MD sú… Pretože trebárs hodnotenie 1z5 si absolútne nezaslúži. U mňa je to 9/10. Howgh! 🙂

14. 10. 2019 • p.a.c.o2

RECENZE: Frostpunk: Console Edition

Zimu mám moc rád hned z několika důvodů. Předně není horko a člověk se může přiobléct, když teplota klesá. A pak se v případě dostatku sněhu dají provozovat zimní sporty nebo nejrůznější venkovní aktivity. Poslední dobou, zejména ve městech, však zimy stojí pěkně za prd a užívat si krásnou, čistou bílou pokrývku se poštěstí spíše na horách. Prý to má na svědomí globální oteplování, takže si těch krásných zim budeme asi užívat...

»
12. 10. 2019 • p.a.c.o10

RECENZE: GRID

Závody jsou hodně vděčným tématem pro herní zpracování. Ještě aby ne, když závodění obecně je skvělá zábava a kdo by nechtěl vyhrát, že? Navíc máme rádi rychlá a krásná auta, na která většinou zálibně koukáme, protože k jejich řízení se dostaneme hodně zřídka a na skutečném závodním okruhu ještě méně. Vývojáři to asi vidí stejně, takže nabídka je v tomto žánru opravdu pestrá a bohatá.

»
08. 10. 2019 • Lukáš Urban21

Recenze: Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint

*Recenzi doplňují nalezené zápisky z deníku ztraceného „ducha“ (vřelý dík směřuje k Luk83). Asi za každým selháním v lidské historii stojí prvotní příčina.  Ta má zpravidla jméno, nad kterým rudneme během čtení v novinových sloupcích. Také má obličej, na jehož podobiznu si rádi flusneme, kdykoliv ji vidíme. A co pak teprve osobnost podléhající společenskému zavržení. Však ten bídák si zaslouží vyřadit jak ojetý diesel. My potřebujeme jasného viníka. Hmatatelný kus masa, který...

»
07. 10. 2019 • CryLineT5

Recenze: Trine 4 The Nightmare Prince

Za devatero močály a devatero zahradami leží škola kouzel. Daleko má do Bradavic. Ještě dále do bydliště Saxany. Za zdmi majestátného hradu sbírá zkušenosti namyšlený princ Selius. Přesvědčen, že může přistoupit učivu nejstarších, jal se magické knihy nejsilnější. Bránu zla však otevřel a s vlky v patách k lesu prchnul. To příležitost pro hrdiny tří řemesel je.

»
01. 10. 2019 • CryLineT0

Recenze: Code Vein

Pohled na upíry se neustále mění. Dramatické romány z nich udělaly noční netvory. Listy komiksů neohrožené hrdiny. A moderní kultura romantický opus pro dospívající. Mění se také charakteristické prvky. Už není potřeba rakve na přespání. A denní světlo nutně nemusí znamenat kremaci. Krev a touha po ní však zůstávají. Co když ale opojný lektvar jednou dojde?

»
30. 09. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: NHL 20

Přiznám se bez mučení, recenze na NHL není z těch, na kterou bych se posledních pár let těšil. A to je přitom hokej můj sport číslo jedna a tuhle sérii jako takovou mám rád. Nicméně všichni víme, jak na tom NHL poslední roky je, kdy hlavní novinky jsou přidávání všemožných herních módů a nějaké ty úpravy kolizního systému. Všichni již asi tak poslední tři roky čekáme na příchod nového enginu, jímž...

»
28. 09. 2019 • kazatelcze6

RECENZE: EA SPORTS FIFA 20

Ani tento rok nejsme ochuzeni o další díl ze série FIFA. Dnes necháme stranou handrkování na téma, jestli je lepší FIFA nebo PES, kdo si koupil licenci na Juve a raději si rovnou řekneme něco o nové FIFA 20.

»
24. 09. 2019 • lindros88cze3

Recenze: The Surge 2

Co je malé, to je hezké a na velikosti nezáleží. Že bychom si spletli obsah recenze? Nikoliv, právě naopak. Citáty posilující sebevědomí malým vzrůstem, se na značku The Surge skvěle hodí. Už první díl vyprávěl o povstání jedince. O boji proti vzbouřenému systému, který pohltil vlastní tvůrce. A nechyběl ani pomyslný David, jehož odvaha zabíjela jednoho Goliáše za druhým. V doprovodu odvahy, vůle a nejmodernější technologie.

»