RECENZE: Carmageddon: Max Damage

Autor: tonyskate Publikováno: 8.7.2016, 11:00

Publikováno: 8.7.2016, 11:00

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 4838 článků

Když jsme byli mladší, stromy byly vysoké a Carmageddon byl krvavý. Podobně chytlavé brutální závody se od té doby nepodařilo vytvořit a museli jsme si proto skoro dvacet let počkat na dnes recenzovaný Carmageddon: Max Damage. Málem k tomu ale nedošlo, protože práva na značku tehdy získal vydavatel a původní studio – britští Stainless Games, spoustu let bojovali, aby získali svou dítko nazpět. To se jim naštěstí povedlo, ovšem většinu financí utratili za právní tahanice a kravaťáky, takže na vývoj moc nezbylo. Naštěstí uspěli na Kickstarteru a nakonec získali i pár milionů dolarů na vývoj. Opravdu ale jen pár, což jde trochu znát na vizuální stránce hry, ovšem důležitá je především zábavnost a tam hra uspěla.

249380_2016-02-05_00028

Pokud jste v 90. letech nehráli Carmageddon, ačkoliv jako účastníci základní školy jsme asi vůbec neměli, kvůli přehnanému násilí, krvi… blá blá blá :-), jedná se o závodní hru. Ovšem naprosto netradiční. Cílem je totiž zlikvidovat ostatní soupeře v pestrých úrovních a samozřejmě se k tomu připletou nevinní chodci včetně důchodců, jeptišek, cyklistů, vozíčkářů a neschází ani zvěř, ať už krávy či psi. Vždy odměření Britové si tedy vůbec neberou servítky a hra tehdy způsobila obrovský poprask a kontroverzi. Byla zakázána především v Německu, kde nesnesou pohled ani na kečup. Proběhla proto cenzura a hra vyšla se zombíky, kteří pochopitelně měli zelenou krev či s roboty a namísto krve olej. Aby tvůrci rovnou předešli komplikacím, ačkoliv společnost je dnes benevolentnější, můžete si v nastavení zvolit, jestli chcete krev červenou, zelenou nebo dokonce modrou pro nóbl pařany.

249380_2016-02-11_00075

To jsme nicméně odbočili. Carmageddon je tedy brutální akční závodní hra, která ovšem ve své tradiční podobě umožňuje dokončit závod třemi způsoby. Klasicky můžete projet všechny záchytné body v několika kolech, jako v ostatních závodních hrách. Druhá možnost, která je nejvíce oblíbená, je zničit všechny soupeře, ať už nárazy či s pomocí power-upů. Samozřejmě můžete být zničeni i vy, což dříve znamenalo restart, ovšem zde to rozdýcháte a stačí se za poplatek opravit, což ovšem neplatí o soupeřích. Třetí varianta je pak nejzdlouhavější, ale výsledek vás potěší. Musíte totiž zlikvidovat všechny chodce a zvířata na mapě, což je několik stovek objektů k přejetí, sražení či třeba zapálení skrze power-up. Soupeři přejetí chodci se samozřejmě také počítají, ale je třeba dát pozor, abyste omylem nezničili všechny soupeře a závod tak neskončil, aniž byste odstranili vše živé na mapě, co není v autě.

Tak tomu doposud bylo a občas do toho byly zamíchány různé mise, ovšem pro Carmageddon: Max Damage přihodili tvůrci několik nových variant, které nám nepřišli tak zábavné, jako klasická jízda s třemi výše popsanými možnosti, ale chápeme, že se chtěli pokusit o pestrost. Nabízí se tedy různé varianty jako Ped Chase, Checkpoint Stampede, Death Race atd. Většinou je cílem jako první přejet deset chodců, získat deset záchytných bodů či se třeba udržet se co nejdéle od ostatních, když máte babu. Přesto ale ničení hraje hlavní roli, protože když v nových druzích závodů sejmete nepřítele, získáte jeho bod, a on o něj tak přijde. Někteří hráči možná ocení více možností, ale my, co jsme vyrůstali na klasickému Carmageddonu, jsme chtěli především ničit a přejíždět. Nicméně odemykání nových závodů, úrovní apod., probíhá za určitý počet kreditů získaných v závodech, takže si případně můžete dát klasiku třikrát dokola a vesele postoupíte dál. Když se budete hodně snažit, stačí i jednou.

Carmageddon: Max Damage_20160413111506

Kampaň je rozdělena do šestnácti sekcí po 4 až 5 utkáních, takže budete mít co dělat a samozřejmě neschází ani volný režim, kde si vytvoříte vlastní závod z odemčených světů a druhů závodů. Online multiplayer samozřejmě neschází, ale nemohli jsme jej otestovat, jelikož jsme hráli před vydáním. Nicméně lze očekávat, že to bude zábava, protože ničení aut je prostě sranda. Na tom se snad nedá nic zkazit. Okrajově zmíníme možnost replaye kdykoliv v závodě či případně po něm. Někteří z vás se tedy jistě vyřádí a potěšila nás možnost uvolnit kameru, což se hodí pro zkoumání úrovní, když něco hledáte. Je navíc možné skrýt panely, což se hodí při pořizování screenshotů.

Úrovně jsou povedené a pamětníci poznají silnou inspiraci ze světů původní hry série. Neschází zde moderní město s fotbalovým stadiónem, industriální zóna s dopravní lodí, prašný Divoký západ s kaňonem a spadlým UFO, zamrzlou ropnou plošinu s tučňáky, a především parádní venkov, kde neschází sídlo, městečko, rozbitý most či třeba masivní loping. Pět světů by se mohlo zdát málo, ale jsou opravdu pěkně zpracované a působí vrstveně, protože například v městě můžete jezdit kanály či po střechách. Jinde zase neschází možnost vjet pod vodu či navštívit jiná vyvýšená místa a objevovat tajemství. Pestrost a různé tratě tedy neschází a stále je co objevovat. Navíc se nabízí i menší úrovně v podobě arén, jež se hodí především pro nové druhy závodů, aby bylo udrženo rychlejší tempo, a nemusíte se tahat přes kus mapy za cílem.

screenshot20

Doposud jsme blíže nezmínili o vozech, kterých hra nabízí přes 30 a jsou to kolikrát opravdu zajímavé kousky včetně jejich řidičů. Hlavní tváří série vždy byl Max Damage a jeho červený bourák Eagle, ovšem to je pouze začátek. Těšit se můžete například na auto s bodci, na které můžete napíchnout chodce. Je zde i futuristické vozidlo s čepelemi nebo parádní kamión, který řídí stará babča. Za zmínku stojí i monster truck s velkým vrtákem. Tvůrci se tedy vyřádili a design některých aut vás možná překvapí. Policejní jednotky také neschází a zpočátku se jim spíše vysmějete, ale později už vám dokáží pěkně zatopit. Vozy nepřátel můžete většinou jejich zničením v závodě získat, o čemž vás hra předem informuje. Každý vůz je navíc možné vylepšovat pomocí tokenů, jež jsou dobře ukryty ve všech úrovních.

Před lety jsme sice doufali, že by některé zbraně na autech nebyly jen na okrasu, ale nejspíše je to pro menší studio s vlastním enginem a omezeným rozpočtem příliš velké sousto. To vám ovšem vynahradí power-upy, kterých je ve hře téměř celá stovka. Některé vás vyzbrojí, jiné zase ovlivní soupeře či chodce apod. Mezi vaše zbraně proti soupeřům budou například patřit vystřelovací miny, masivní pružiny pro odhození nebo katapultáž řidiče. Jiné časově omezené aktivací třeba zmrazí soupeře na místě, ovšem především ovlivňují chodce. Mohou je roztančit, vyvolat v nich sebevražedné sklony či je extrémně zrychlit. I na chodce získáte zbraně, jako plamenomet, elektřinu, dočasné nanebevzetí atd. Za zmínku také stojí power-up pinball, při němž se vše při menších nárazu odpálí a vznikne tak slušný chaos, který samozřejmě postihne i vás. Neschází ale ani klasické turbo, snazší jízda pod vodou, silnější náraz, gravitace z měsíce, nebo třeba jízda po stěnách. Uvedli jsme opravdu jen několik příkladů, protože power-upů je spousta a užijete si s nimi spoustu srandy. Power-upy najdete skoro na každém kroku a případně si je můžete i během závodu za kredity zakoupit.

249380_2016-02-11_00037

Jak už jsme se jednou zmínili, tak hra má vlastní engine a financí také nebylo na rozhazování, takže nečekejte grafické orgie. Je to především znát při vykreslování objektů v úrovních a celkovém zpracování, ale jinak jsou prostředí pěkná a poměrně živá. Chodci a zvěř vás asi také moc neohromí, ale na druhou stranu je jich na každé mapě velké množství v nespočtu variant. Nejvíce si tvůrci dali záležet na autech, která vypadají z celé hry nejlépe, a nemluvíme jen o jejich designu. Různé části karosérie se ničí a deformují, případně úplně odpadají a odhalují útroby vozu. Určitě by to vše bylo hezčí, kdyby za tvůrci stál velký vydavatel, ale i tak je technická stránka hry slušná a ve zběsilém tempu, kdy vše běží pěkně hladce ani nebudu mít čas koukat kolem. S krví tvůrci navíc nešetřili, takže se vám kolikrát octne i na čelním skle anebo vám po ní budou klouzat gumy. Zvukově není co vytknout a doprovodné skladby příjemně doplňují akci a nelezou vám na nervy, jako v jiných hrách.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Carmageddon: Max Damage je prostě šílená jízda, u které se budou bavit hráči každého věku. Teda pokud neodsuzují násilí, nesnesou pohled na krev a blá blá blá :-). Ti z vás, co u Carmageddonu před dvaceti lety bavili, nemají nad čím váhat. A ostatní, co hledají pořádné akční závody – v současnosti nic lepšího nenajdete. Ovšem při ceně 799 Kč bychom asi počkali na slevu alespoň o dvě stovky. Carmageddon je nicméně i nadále klasika, která nepřináší nic moc nového, ovšem jestli je to dobře či špatně, si musíte rozhodnout sami.
08. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Outriders

Vážení a milí, takhle bychom to daleko nedotáhli. Pořád dokola vám někdo opakuje moudra o vzorném chování k přírodě. Ale je to marné, je to marné, jste prostě tupí. Vážně si myslíte, že se najde jiná planeta, kde skot místo plynů vypouští kyslík, vepřová pečeně se peče sama přímo na seleti v odpoledním slunci a z horských potoků teče šampaňské francouzské chuti? Tak přestaňte koukat na pohádky a dejte si dveřmi přímo mezi...

»
07. 04. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: It Takes Two

Štěstí přeje připraveným. Dvakrát měř, jednou řež. Ve dvou se to lépe táhne. Ano, čtete správně. Pro úvod této recenze jsem si vybral hned tři česká přísloví, která krásně fungují ve skutečném světě, ale stejně tak dobře platí i pro ten herní. Občas má člověk dost štěstí, podaří se mu projít nějakou zapeklitou herní pasáž snadno, ani neví jak. V opačném případě to znamená ztrátu několika minut při opakovaném průchodu. U...

»
31. 03. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: DOOM Eternal: The Ancient Gods

Rozmáhá se nám tu takový nešvar. Ať už má hrdina v ruce pušku typu M4, plazmový kulomet, kuš nebo meč, jeho největším nepřítelem není nikdo jiný než bozi. Jakoby došli maniaci, blázniví imperátoři, pošetilí vědci a kruté nestvůry. Je přitom úplně jedno, která mytologie se rozsápe, znásilní a odkopne do příkopu. Na frak dostávají antika, vikingové, keltové a když dojde historická inspirace, peklo je přeci věčné. Vývojáři akorát zapomínají na to,...

»
26. 03. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Black Legend

Když se mágové nechali utáhnout ve svírací kazajce, byli blázni, jistě. Ale jen do chvíle, než se z ní ve zdraví dostali, čímž otevřeli dveře modernímu pojetí kouzelníků, kde jsou vystoupení vším, jen ne přehlídkou magie a opravdových čárů. Jenže v 17. století se oblbováním lidí nevydělávalo na hypotéku a auto na leasing. Uvrhnutí města do věčné mlhy mělo mnohem démoničtější důvod, při kterém asistovala skutečná síla z jiného světa. A i tehdy...

»
25. 03. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: El Hijo – A Wild West Tale

Když se řekne divoký západ nebo Mexiko, většina z nás si představí přestřelky, drogy, kovboje a další s tím spojené věci. Stejně tak se toho většinou chytnou i vývojáři a naservírují nám podobný herní zážitek. Někdy se však objeví titul, který na první pohled vypadá jako Hitman z tohoto prostředí, ale bez jakéhokoliv násilí.

»
19. 03. 2021 • HusekD0

RECENZE: Beach Buggy Racing 2: Island Adventure

Společnost Vector Unit nám již přinesla pár závodních her. Žádný z předešlých projektů ale nepřirostl hráčům příliš k srdci a jednalo se převážně o jednohubky, které se brzy odložili. Nyní nám představili nové pokračovaní ze série Beach Buggy pod názvem Beach Buggy Racing 2: Island Adventure. A mohu s klidným hráčským srdcem říct, že se jedná o nejlepší titul, jaký jsme od Vector Unit doposud dostali. Pokud máte chuť na motokárové závody, ale...

»
17. 03. 2021 • SeedarCZ0

RECENZE: Dungeons Defenders: Awakened

V dnešní době vychází zajímavých novinek na hraní pramálo. Víceméně se jedná jen o další díly pravidelně vyházejících her, čest vyjímkám. A na jednu takovou vyjímku se podíváme v dnešní recenzi. Jedná se o třetí díl tower defense akční rpg Dungeon Defenders, s přívlastkem Awakened s možností hrát online až ve 4 hráčích. Sice se nejedná o žádnou AAA pecku ani grafickou nálož euforie, i tak jde ale o zajímavý...

»
09. 03. 2021 • Michael Chrobok0

RECENZE: Tales from the Borderlands

Když v roce 2009 vyšla postapokalyptická střílečka s RPG prvky Borderlands, způsobila tak trochu malou revoluci. Záhy se série rozrostla o další díly, přičemž nemohla chybět ani adventura Tales from the Borderlands z dílny dnes již zrušeného Telltale Games. Toho času bylo nicméně studio na vrcholu a plodilo jednu adventuru za druhou.

»