RECENZE: Carmageddon: Max Damage

Autor: tonyskate Publikováno: 8.7.2016, 11:00

Publikováno: 8.7.2016, 11:00

Je autorem 3488 článků

Když jsme byli mladší, stromy byly vysoké a Carmageddon byl krvavý. Podobně chytlavé brutální závody se od té doby nepodařilo vytvořit a museli jsme si proto skoro dvacet let počkat na dnes recenzovaný Carmageddon: Max Damage. Málem k tomu ale nedošlo, protože práva na značku tehdy získal vydavatel a původní studio – britští Stainless Games, spoustu let bojovali, aby získali svou dítko nazpět. To se jim naštěstí povedlo, ovšem většinu financí utratili za právní tahanice a kravaťáky, takže na vývoj moc nezbylo. Naštěstí uspěli na Kickstarteru a nakonec získali i pár milionů dolarů na vývoj. Opravdu ale jen pár, což jde trochu znát na vizuální stránce hry, ovšem důležitá je především zábavnost a tam hra uspěla.

249380_2016-02-05_00028

Pokud jste v 90. letech nehráli Carmageddon, ačkoliv jako účastníci základní školy jsme asi vůbec neměli, kvůli přehnanému násilí, krvi… blá blá blá :-), jedná se o závodní hru. Ovšem naprosto netradiční. Cílem je totiž zlikvidovat ostatní soupeře v pestrých úrovních a samozřejmě se k tomu připletou nevinní chodci včetně důchodců, jeptišek, cyklistů, vozíčkářů a neschází ani zvěř, ať už krávy či psi. Vždy odměření Britové si tedy vůbec neberou servítky a hra tehdy způsobila obrovský poprask a kontroverzi. Byla zakázána především v Německu, kde nesnesou pohled ani na kečup. Proběhla proto cenzura a hra vyšla se zombíky, kteří pochopitelně měli zelenou krev či s roboty a namísto krve olej. Aby tvůrci rovnou předešli komplikacím, ačkoliv společnost je dnes benevolentnější, můžete si v nastavení zvolit, jestli chcete krev červenou, zelenou nebo dokonce modrou pro nóbl pařany.

249380_2016-02-11_00075

To jsme nicméně odbočili. Carmageddon je tedy brutální akční závodní hra, která ovšem ve své tradiční podobě umožňuje dokončit závod třemi způsoby. Klasicky můžete projet všechny záchytné body v několika kolech, jako v ostatních závodních hrách. Druhá možnost, která je nejvíce oblíbená, je zničit všechny soupeře, ať už nárazy či s pomocí power-upů. Samozřejmě můžete být zničeni i vy, což dříve znamenalo restart, ovšem zde to rozdýcháte a stačí se za poplatek opravit, což ovšem neplatí o soupeřích. Třetí varianta je pak nejzdlouhavější, ale výsledek vás potěší. Musíte totiž zlikvidovat všechny chodce a zvířata na mapě, což je několik stovek objektů k přejetí, sražení či třeba zapálení skrze power-up. Soupeři přejetí chodci se samozřejmě také počítají, ale je třeba dát pozor, abyste omylem nezničili všechny soupeře a závod tak neskončil, aniž byste odstranili vše živé na mapě, co není v autě.

Tak tomu doposud bylo a občas do toho byly zamíchány různé mise, ovšem pro Carmageddon: Max Damage přihodili tvůrci několik nových variant, které nám nepřišli tak zábavné, jako klasická jízda s třemi výše popsanými možnosti, ale chápeme, že se chtěli pokusit o pestrost. Nabízí se tedy různé varianty jako Ped Chase, Checkpoint Stampede, Death Race atd. Většinou je cílem jako první přejet deset chodců, získat deset záchytných bodů či se třeba udržet se co nejdéle od ostatních, když máte babu. Přesto ale ničení hraje hlavní roli, protože když v nových druzích závodů sejmete nepřítele, získáte jeho bod, a on o něj tak přijde. Někteří hráči možná ocení více možností, ale my, co jsme vyrůstali na klasickému Carmageddonu, jsme chtěli především ničit a přejíždět. Nicméně odemykání nových závodů, úrovní apod., probíhá za určitý počet kreditů získaných v závodech, takže si případně můžete dát klasiku třikrát dokola a vesele postoupíte dál. Když se budete hodně snažit, stačí i jednou.

Carmageddon: Max Damage_20160413111506

Kampaň je rozdělena do šestnácti sekcí po 4 až 5 utkáních, takže budete mít co dělat a samozřejmě neschází ani volný režim, kde si vytvoříte vlastní závod z odemčených světů a druhů závodů. Online multiplayer samozřejmě neschází, ale nemohli jsme jej otestovat, jelikož jsme hráli před vydáním. Nicméně lze očekávat, že to bude zábava, protože ničení aut je prostě sranda. Na tom se snad nedá nic zkazit. Okrajově zmíníme možnost replaye kdykoliv v závodě či případně po něm. Někteří z vás se tedy jistě vyřádí a potěšila nás možnost uvolnit kameru, což se hodí pro zkoumání úrovní, když něco hledáte. Je navíc možné skrýt panely, což se hodí při pořizování screenshotů.

Úrovně jsou povedené a pamětníci poznají silnou inspiraci ze světů původní hry série. Neschází zde moderní město s fotbalovým stadiónem, industriální zóna s dopravní lodí, prašný Divoký západ s kaňonem a spadlým UFO, zamrzlou ropnou plošinu s tučňáky, a především parádní venkov, kde neschází sídlo, městečko, rozbitý most či třeba masivní loping. Pět světů by se mohlo zdát málo, ale jsou opravdu pěkně zpracované a působí vrstveně, protože například v městě můžete jezdit kanály či po střechách. Jinde zase neschází možnost vjet pod vodu či navštívit jiná vyvýšená místa a objevovat tajemství. Pestrost a různé tratě tedy neschází a stále je co objevovat. Navíc se nabízí i menší úrovně v podobě arén, jež se hodí především pro nové druhy závodů, aby bylo udrženo rychlejší tempo, a nemusíte se tahat přes kus mapy za cílem.

screenshot20

Doposud jsme blíže nezmínili o vozech, kterých hra nabízí přes 30 a jsou to kolikrát opravdu zajímavé kousky včetně jejich řidičů. Hlavní tváří série vždy byl Max Damage a jeho červený bourák Eagle, ovšem to je pouze začátek. Těšit se můžete například na auto s bodci, na které můžete napíchnout chodce. Je zde i futuristické vozidlo s čepelemi nebo parádní kamión, který řídí stará babča. Za zmínku stojí i monster truck s velkým vrtákem. Tvůrci se tedy vyřádili a design některých aut vás možná překvapí. Policejní jednotky také neschází a zpočátku se jim spíše vysmějete, ale později už vám dokáží pěkně zatopit. Vozy nepřátel můžete většinou jejich zničením v závodě získat, o čemž vás hra předem informuje. Každý vůz je navíc možné vylepšovat pomocí tokenů, jež jsou dobře ukryty ve všech úrovních.

Před lety jsme sice doufali, že by některé zbraně na autech nebyly jen na okrasu, ale nejspíše je to pro menší studio s vlastním enginem a omezeným rozpočtem příliš velké sousto. To vám ovšem vynahradí power-upy, kterých je ve hře téměř celá stovka. Některé vás vyzbrojí, jiné zase ovlivní soupeře či chodce apod. Mezi vaše zbraně proti soupeřům budou například patřit vystřelovací miny, masivní pružiny pro odhození nebo katapultáž řidiče. Jiné časově omezené aktivací třeba zmrazí soupeře na místě, ovšem především ovlivňují chodce. Mohou je roztančit, vyvolat v nich sebevražedné sklony či je extrémně zrychlit. I na chodce získáte zbraně, jako plamenomet, elektřinu, dočasné nanebevzetí atd. Za zmínku také stojí power-up pinball, při němž se vše při menších nárazu odpálí a vznikne tak slušný chaos, který samozřejmě postihne i vás. Neschází ale ani klasické turbo, snazší jízda pod vodou, silnější náraz, gravitace z měsíce, nebo třeba jízda po stěnách. Uvedli jsme opravdu jen několik příkladů, protože power-upů je spousta a užijete si s nimi spoustu srandy. Power-upy najdete skoro na každém kroku a případně si je můžete i během závodu za kredity zakoupit.

249380_2016-02-11_00037

Jak už jsme se jednou zmínili, tak hra má vlastní engine a financí také nebylo na rozhazování, takže nečekejte grafické orgie. Je to především znát při vykreslování objektů v úrovních a celkovém zpracování, ale jinak jsou prostředí pěkná a poměrně živá. Chodci a zvěř vás asi také moc neohromí, ale na druhou stranu je jich na každé mapě velké množství v nespočtu variant. Nejvíce si tvůrci dali záležet na autech, která vypadají z celé hry nejlépe, a nemluvíme jen o jejich designu. Různé části karosérie se ničí a deformují, případně úplně odpadají a odhalují útroby vozu. Určitě by to vše bylo hezčí, kdyby za tvůrci stál velký vydavatel, ale i tak je technická stránka hry slušná a ve zběsilém tempu, kdy vše běží pěkně hladce ani nebudu mít čas koukat kolem. S krví tvůrci navíc nešetřili, takže se vám kolikrát octne i na čelním skle anebo vám po ní budou klouzat gumy. Zvukově není co vytknout a doprovodné skladby příjemně doplňují akci a nelezou vám na nervy, jako v jiných hrách.

8

Carmageddon: Max Damage je prostě šílená jízda, u které se budou bavit hráči každého věku. Teda pokud neodsuzují násilí, nesnesou pohled na krev a blá blá blá :-). Ti z vás, co u Carmageddonu před dvaceti lety bavili, nemají nad čím váhat. A ostatní, co hledají pořádné akční závody – v současnosti nic lepšího nenajdete. Ovšem při ceně 799 Kč bychom asi počkali na slevu alespoň o dvě stovky. Carmageddon je nicméně i nadále klasika, která nepřináší nic moc nového, ovšem jestli je to dobře či špatně, si musíte rozhodnout sami.
  • Jaroslav Loskot

Takže shrnuto… Carma 2 v novém kabátu a s pár vylepšeními. Jelikož Carma 1 byla spolu s GTA 1 hrou mého mládí a Carma 2 byla orgasmus na druhou (ne, korektní TDR se zombialienama se fakt nepovedlo…) je pro mě tato ,,reinkarnace“ jasná volba… 🙂

• Tony Brainwash

Škoda, že se nikde v recenzi nezmiňují o docela průserovým technickým stavu :-/

• Roman

Asi proto, že žádný není. Osobně mi hra běží bez problémů, nepadá, neseká se. Netuším co máš za problém. Tahle obecná kritika bez detailů je dosti amatérská.

• Tony Brainwash

Tak to se omlouvám za nekonkrétnost 😀 Ona tahle hra vychází z Carmageddonu Reincarnation, kterej je dneska i rok po vydání na PC skoro nehratelnej. Tady už to není taková hrůza ale i tak se mi mockrát stalo, že mi mizely textury a často mi padají fps

• Roman

Poklesu FPS sem si nevšiml a textury mizí v daleko větších hrách. Když vezmu v potaz, že na to fakt neměli moc love a ještě to rozjeli na vlastním enginu, tak nějaká mizející textura mě fakt nevzrušuje. Daleko víc to nasere u AAA hry. A posuzovat to podle PC verze taky není moc moudry, když bych řekl, že právě ten měsíc odkladu byl k tomu, aby hra na konzolích šlapala.

• Tony Brainwash

Já to neposuzuju podle pc verze. Jen sem fanoušek téhle série a po loňským průseru s tím Reincarnationem sem se těšil na vyladěnost a i ta mi tady nějak chybí 🙂 Samozřejmě věřím, že na tom máknou v updatech 🙂

• BaNDiTa

Carmageddon Reincarnation som dohral pred pár dňami (pomocou Nvidie Shield TV 2017 na 1080p v zrejme plných detailoch), ako fanúšika C1 a C2 ma hra veľmi bavila po kazdej stránke a neľutujem ani najmenej, že som pred pár rokmi pomohol zafinancovať jej vývoj… Po dohraní som zistil, že v archíve Steamu mám aj nejaký Carmageddon Max Damage a že je to trocha novšia verzia Reincarnationu (popravde som si myslel, že to bude niečo ako datadisk, nevadí). Tak davaj – pribudli nové efekty ako mláky na ceste, zvlnený vzduch od horiacich vozidiel, vodná hladina je krajšia, pribudla hmla v diaľke, cyklisti, vozíčkari a i. Celá nová mapa divokého západu s havarovaným UFOm.

Za mňa je to parádna hra s podarenou grafikou (skúsil som pre oživenie Carmageddon 2, a zistil som, že sú svetelné roky od seba), celkom dobrou ovládateľnosťou áut, keď človek zvládne vyberať zákruty šmykom pomocou ručnej brzdy.

Čudujem sa niektorým recenziám, v ktorých najnovší Carmageddon pohorel – recenzenti by si asi najprv mali skúsiť zahrať C1 a C2, a potom hodnotiť, ako na tom C:R resp. C:MD sú… Pretože trebárs hodnotenie 1z5 si absolútne nezaslúži. U mňa je to 9/10. Howgh! 🙂

10. 10. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: WWE 2K19

Klidně si myslete, že jde o cirkusovou atrakci lokálního charakteru. Svým způsobem budete mít pravdu. Bez obav to považujte za lacinou show, při níž si pár svalovců odře lokty a vnadné návštěvnice fitnessu zlomí nehet. Však i to se stává. Nic z toho ale nezmění skutečnost, že wrestling je profesionální sport, který se, za desítky let existence, rozrostl do obrovského byznysu. Z něho navíc tu a tam vzejde hvězda, jejíž záře zasvítí...

»
03. 10. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Amnesia: Collection

Když už nevíte kudy, na moment se zastavte. Nepříliš chytré moudro by se dalo tento rok aplikovat na hororový žánr, který, řekněme si to upřímně, není dvakrát štědrý. Jako by žánr zastavil na dálničním odpočívadle, aby si naplnil bachor a mohl znova hráče polévat studeným potem. Menší počet novinek využívají Frictional Games, které vydaly pro Xbox kolekci hororů Amnesia. No konečně, dodávám s uštěpačným úsměvem.

»
02. 10. 2018 • p.a.c.o1

RECENZE: FIFA 19

Každoroční souboj sportovních her s recenzenty opět vypukl a další na řadě, kdo se nás pokusí přesvědčit o kvalitách svojí hry, jsou ostřílení borci z EA Sports. Jejich série FIFA prodává milióny kusů ročně, snaží se sem tam v konceptu i něco změnit a ani aktuální ročník FIFA 19 na tom nebude jinak. Zároveň se nabízí otázka, jak jsou na tom v porovnání s konkurencí od Konami a celá řada z vás by jistě ráda také...

»
01. 10. 2018 • tonyskate7

RECENZE: Assassin’s Creed Odyssey

Po zasloužené přestávce se série Assassin’s Creed vrátila s dílem Origins, který přinesl jakýsi restart značky, ačkoliv řada původních mechanismů zůstala zachována. Přesto se jednalo o výbornou akci, které hodně pomohlo zasazení do dlouho žádaného Egypta. A jak se říká, železo se má kout, dokud je žhavé a tak nám Ubisoft i letos servíruje nový díl asasínské ságy. Řecký Odyssey se drží osvědčené receptury z Origins, ale přesto přináší dostatek novinek, aby...

»
25. 09. 2018 • DandyCZE32

RECENZE Forza Horizon 4

Mlha pomalu stoupá, sešlapuji plyn a v plné rychlosti vyrážím. Právě startuje recenze očekávané konzolové exkluzivity pro Xbox One, a to závodní hry Forza Horizon 4.

»
23. 09. 2018 • chaosteorycz1

Recenze: Wenjia

Za porostem hustým, že by se dal kácet, jsou zbytky dávných památek. Nežije v nich zlý obr, ba ani zakletá princezna. Jsou pomyslnou hranicí příbytku bílého tvora, jehož dobré srdce čeká chrabrá budoucnost. Lesnaté království je totiž posledním útočištěm, kde ještě nepáchá ničivé škody zlá síla. Už tušíte? Ale žádný Falko, tohle přeci není Nekonečný příběh. Také ne, Křemílek s Vochomůrkou mají jinou směrovačku. Že by tedy Ori? Řekněme, že to už...

»
22. 09. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: NBA 2K19

Sportovní nadšenci mají po herní stránce rozhodně z čeho vybírat a záleží jenom na preferencích každého hráče, jaký sport nebo sporty má rád. Výhodou virtuálního sportování je fakt, že člověk může i nadále pěstovat pivní břich a nemusí se bát, že by dělal nějaké pohyby či akce, díky nimž by o něj přišel. Navíc se za sportem může vydat za jakéhokoli venkovního počasí a samotné pořízení her vyjde ve výsledku levněji,...

»
20. 09. 2018 • tonyskate1

RECENZE: My Brother Rabbit

Adventur není nikdy dost. Tohoto hesla se držíme už řadu let. Přesto se ale stále méně vyskytují tradiční point-and-click adventury a nahrazují je jejich akčnější či logičtější variance. My Brother Rabbit z obrázků působí jako point-and-click záležitost, ovšem jedná se jen o chytrý kabátek, pod kterým se skrývá klasická hledačka.

»