RECENZE: Crysis Remastered Trilogy

Autor: p.a.c.o Publikováno: 27.10.2021, 7:09

Publikováno: 27.10.2021, 7:09

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 2451 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Není to tak dávno, co jsme se všichni pozastavovali nad tím, kam že ten herní svět spěje. Byl to samí remaster nebo remake, novou značku či alespoň pokračování série, aby člověk pohledal. Tento trend vůbec nezeslábl, spíš právě naopak. Jedním z těch, kdo naskočil do toho vlaku, byl německý Crytek se svou oceňovanou sérií Crysis. Remaster prvního dílu vyšel před více než rokem a že by si u hráčů vydobyl nějakou dobrou pozici se říct nedá.

Vývojáři však svoje snahy o návrat nevzdali a s odstupem nám servírují vylepšenou kompletní trilogii, což je možná ještě o něco lákavější nabídka než jenom samostatný první díl. Výhodou je, že s přípravou druhého a třetího dílu měli relativně dostatek čas i na opravu toho prvního, takže kdo si počkal, měl by dostat odladěnější zážitek. Pojďme se tedy podívat, zda remaster trilogie Crysis dopadl lépl, jak ten samostatného původního dílu.

První věcí, která by nás mohla přimět k utrácení je česká lokalizace. Ta nakonec obsadila všechny tři díly, což je více než skvělá zpráva. Navíc nejsou přeloženy jenom příběhové titulky, ale také menu a kompletní rozhraní našich obleků, takže člověk nenarazí na text, který by nebyl přeložený. Kdyby ke svým hrám takto přistupovali všichni vývojáři, zavládl by v zemích českých klid a harmonie. Tím spíš, že se bavíme o remasteru starší hry.

A nyní už hurá na první díl. Asi nebudu shrnovat, že příběh je o korejských vojácích, nanoobleku a mimozemšťanech, to si kdyžtak může každý najít sám. Raději bych se zaměřil na technickou a grafickou stránku hry. Předesílám, že původní remaster jsem nehrál, ale to by nemuselo tolik vadit. Díky tomu jsem ke hře přistupoval bez nějakých předsudků a netrvalo to ani moc dlouho, abych se dočkal prvního pádu. Naneštěstí nakonec zůstalo jenom u něj, takže v tomto ohledu nastalo jisté zlepšení. Sem tam někde stále vypadne textura a když koukám skrze „dalekohled“, stále problikává voda.

Jinak ale všechno funguje a překvapilo mě, jak dobře původní Crysis vypadá. Na to, že jde o hru z roku 2007, má stále hodně dobrou destrukci prostředí, takže je radost posílat chatrče k zemi. A po těch letech jsem úplně zapomněl na to, že se rotačním kulometem na střeše auta dá udělat pěkný průsmyk pokácením palem. Další chybkou z původní verze remasteru, která byla opravena je reakce prostředí na pohyb nepřátel. To znamená, že když k nám nepřátelé běží skrze vegetaci, je vidět její pohyb tak, jak tomu bylo dříve.

Samozřejmě najdou se místa, která jsou slabší (skelná voda nebo menší detaily textur), ale je třeba mít na paměti, že jde stále o remaster původní hry. Řekl bych, že se ze hry povedlo vývojářům po technické stránku vyždímat maximum. Hratelnostně a příběhově je přesně taková, jak si původně pamatuji a to se všemi plusy a mínusy, což může být pro některé hráče škoda.

Dalším dílem v pořadí je ten druhý, sloužící jako sequel odehrávající se tři roky po díle prvním. Příběhově to je jeden z nejslabších dílů, ale na tom v rámci vylepšené verze samozřejmě nikdo nic neměnil. Na druhou stranu kulisy New Yorku hře moc sluší, až sem měl místy hodně velký pocit, jako bych tudy už někdy šel. A taky že šel, protože na stejném místě se odehrává i The Division 2, jenom pohled první osoby vystřídal ten ze třetí.

Crysis 2 vyšlo v roce 2011 a nutno dodat, že remaster verze vypadá skvěle i dneska. Je prostě znát, že ve svojí době to bylo technické dílo na vrcholu, takže zub času díky remasteru neměl moc prostoru k zakousnutí. Nasvětlení, množství detailů a zpracování světa jsou i dneska skvělé. Ještě více tomu pomáhá podpora HDR, i když zrovna u druhého dílu jsem mu musel trochu ubrat, aby všechno nebylo zbytečně přpálené. Ani po technické stránce jsem se nesetkal s problémy a všechno krásně a plynule fungovalo. Největším nedostatek a mírným zklamáním tak pro mě byla kvalita cut scénových filmečků. Ty jsou vzhledem ke zbytky hru skoro až kontrastně ošklivé a řekl bych, že moc kosmetické péče jim z nějakého důvodu věnováno nebylo.

A ani do třetice nebudu mít remasterovanému dílu co vytknout. Crysis 3 je skvělým a epickým zakončením sérii, který vás prostě bude bavit. Navíc je tento díl nejvíce propracovaný a také po lehce koridorovější dvojce nabízí rozlehlejší lokace a kontroverzní luk. Pod rukama vývojářů hra opět rozkvetla do krásy a vůbec byste neřekli, že hrajeme hru z roku 2013. Spousta aktuálních her by technickou stránku Crysis 3 rozhodně mohla závidět.

Společným jmenovatelem pro všechny díly trilogie jsou samozřejmě rychlejší nahrávací časy díky SSD diskům v nových konzolích. Ještě více mě ale potěšila funkce quick resume, s níž je člověk ve hře dřív než se naděje. Nejvíc problematický se tak co do technické stránky ukazuje první díl, ale oproti původní verzi je poznat, že na něm byl odveden kus práce a ty nejpalčivější problémy jsou odstraněny. Po obsahové stránce chybí vydařený díl Warhead a také veškeré multiplayerové režimy. To je ovšem pochopitelné, protože kvůli remasteru nikdo servery znovu spouštět nebude.

Kompletní trilogie Crysis je opravdu hodně lahodné sousto pro všechny milovníky kvalitních stříleček. Ani v jednom díle nenajdeme nějaký převratný příběh, ale ten je tady asi stejně důležitý, jako v pornu. Hlavní je super tempo hry, ve třetím díle plížící pasáže a k tomu i v dnešní době ohromující grafika a celková prezentace. Kdo však toužil po nějakém větším zásahu do herních mechanik jako je interface je gunplay, bude zklamán, protože nic takového se nekonalo. Je to škoda zejména u prvního dílu, který je nejstarší a tudíž působí nejvíc prkenně. I díky němu není výsledné hodnocení klidně ještě o stupínek vyšší.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Trilogie Crysis dostala kvalitní remaster a aspoň trochu dává zapomenout na nepovedený pokus s prvním dílem. I ten je rok od vydání v podstatně lepší kondici, ovšem je zde spíše jako nostalgická připomínka. Nevíce zábavy mi nabídl druhý a hlavně třetí díl, které se stále řadí po bok moderních akcí.
02. 01. 2022 • HusekD0

RECENZE: The Gunk

Dočkali jsme nového roku a všem fanouškům videoher zajisté přinese spoustu zajímavých titulů. Před novým začátkem jsme se ale ještě dočkali pár zajímavých vydání. Já osobně jsem se rozhodl strávit herní vánoční svátky v nové hře od švédského vývojářského studia Image & Form Games. Tito vývojáři se proslavili sérií SteamWorld, ze které budete určitě znát dvoudílný podtitul SteamWorld Dig. V obou případech se jednalo o 2D akční, platformovou adventuru. Byl...

»
28. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Oddworld: Soulstorm Enhanced Edition

Máte rádi výlety do minulosti? Tak tentokrát to máme rychlíkem do konce devadesátých let minulého století, kdy si ještě celá řada z vás cumlala palec a plnila pleny. Série Oddworld vznikla ve zlatém věku plošinovek, nicméně nešlo o tradiční skákačku typu Crash Bandicoot. Spíše šlo o kombinaci více žánrů, kde boční pohled pomáhal překonávat jak různé překážky, tak řešit logické úkoly a, to především, takticky likvidovat nepřátele. Protože jako Abe nemáte...

»
21. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning – Fatesworn

Ano, tentokrát má recenzovaná hra trochu delší název. Nejde totiž o plnohodnotný titul, ale pouze o rozšíření Fatesworn pro RPG Kingdom of Amalur. Respektive pro její remasterovanou verzi pojmenovanou Re-Reckoning, která vyšla minulý rok. A právě tím je dodatečný obsah nejzajímavější, neboť nestává se každý den, aby hra vytažená z historie získala něco navíc v rámci příběhu a herního času. Nicméně zrovna v případě Amaluru šlo o jeden z důvodů, proč se vydavatelství THQ...

»
20. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Antarctica 88

Když jsem viděl první obrázky ze hry Antarctica 88, tak se mi okamžitě vybavil klasický horor Johna Carpetera z 80 let, The Thing (Věc). Patřím mezi velké fanoušky starých hororů a právě proto jsem se rozhodl, že se na A88 podívám a podělím se s vámi o mé herní dojmy v naší recenzi. Za titulem stojí ruští indie vývojáři ze studia Euphoria Games. Hned v úvodu musím zmínit, že se jedná o...

»
12. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Transient: Extended Edition

Mysl Howarda Phillipse Lovecrafta dala vzniknout nespočtu příběhů, vzbudila zájem o knižní vazby z kůže a přivedla na svět ambiciózní univerzum plné chapadel. A přestože zavedla známého spisovatele i do žánru sci-fi, o kyberpunk šlo asi ve stejné míře, jako o příručky na pěstování konopí. Ale kdo říká, že by to bádání o lidské malosti a hledání něčeho vyššího právě do subžánru vědecko-fantastické literatury nezapadlo. Minimálně Stormlink Studios si myslí, že...

»
09. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Sherlock Holmes Chapter One

Frogwares je opravdu impozantní vývojářské studio. Bylo založeno roku 2000 v Kyjevě a od té doby zásobilo hráče více jak desítkou zajímavých titulů. Mistr se má držet svého řemesla a podle tohoto přísloví přistupují k práci i tamní vývojáři. Svojí cestu započali adventurou se Sherlockem Holmesem s podtitulem The Mystery of Mummy. Ačkoliv měli ve svém portfoliu i pár dalších experimentů, tak se jejich cesty vždy vrátili právě ke klasické adventuře se slavným britským...

»
08. 12. 2021 • MightySerjo0

RECENZE: Halo Infinite

Pamatujete si minulý rok, kdy jsme celí natěšení očekávali první záběry z hraní kampaně nového Halo? A pamatujete si, jak celá fanouškovská komunita nevěřila svým očím, na co se to vlastně kouká? A co plný internet chudáka Craiga, který je navždy uložený na síti jako jedno z legendárních meme? Věřím, že většina z vás ví, o čem tady píšu. Kromě toho, že Halo nevyšelo jako startovní titul nové generace konzolí...

»
07. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: White Shadows

White Shadows je moderní pojetí bajky, převedené do temného herního světa. Tamní svět je zvrácený a zlý, ale všechno v něm tak nějak dává smysl a krásně to do sebe zapadá. Dokonale se v něm odráží stav a povaha naší společnosti. Kontrast mezi dobrem a zlem, bohatstvím a chudobou, zoufalství a nadějí, to všechno je součástí našeho příběhu. V minulosti vedla Velká válka k morové pandemii, která vymazala téměř vše živé z povrchu země. Za...

»