RECENZE: F1 22

Autor: p.a.c.o Publikováno: 7.7.2022, 6:10

Publikováno: 7.7.2022, 6:10

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3252 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Letošní sezóna je zatím velice zajímavá, a ještě zajímavější je aféra s poskakováním. Tedy ne přímo sezóny jako takové, ale nových formulí, které zformovaly opravdu velké změny v pravidlech. Někteří jezdci s tím mají problém, stěžují si na bolesti zad a další věcí, které je třeba řešit. Přeci jenom jde o zdraví, a to máme všichni jenom jedno. Na druhou stranu nová pravidla přinesla přepracovaný design vozů, který se opravdu povedl a po delší době je na nové formule opravdu radost pohledět. Ani na výsledky a střídání vítězů si jistě nikdo nestěžuje.

Fyzicky náročné to pro nás nebude v rámci virtuálního zpracování, které ani letos nesmí chybět a do kterého se Codemasters pokusili zohlednit nejen technické novinky, ale také nějaké ty hratelnostní věci, aby to nebyla jenom aktualizace soupisek a tratí. Už teď vám můžu říct, že poskakování do hry zakomponováno nebylo, ale zbytek vylepšen byl. Jestli k lepšímu nebo horšímu je letos opravdu těžké zhodnotit, nicméně následující řádky se o to se vší vervou pokusí.

Po loňském podařeném příběhovém režimu si od něho letos odpočineme, protože Aiden Jackson, Casper Akkerman a Devon Butler si minimálně pro letošek dávají pauzu. Jak se však Codemasters nechali slyšet, příběhový režim úplně nezavrhli, takže je možné, že se někdy v budoucnu pokračování dočkáme. Letošní nabídka herních módů je tak o něco skromnější, protože návrat nehlásí ani mnou oblíbené historické formule a závody s nimi.

Stačit nám bude muset klasická kariéra pro jednoho hráče nebo s možností kooperace za některou z existujících stájí. Druhou možností je vytvořit si vlastní stáj a ze dna vystoupat až na pomyslný vrchol. Je přitom důležité zohlednit všechny nástrahy, včetně nových ekonomických pohledů, jako je třeba maximální rozpočet pro sezónu. Ani na sérii F2 se nezapomnělo, i když aktuálně si zahrajeme jenom loňský ročník, protože aktualizace zase dorazí až kdo ví kdy. Můj výsledný dojem je tedy takový, že minimálně v tomto bodě jsem za víc peněž, které pro letošek vývojáři chtějí, dostal méně obsahu.

Nebo alespoň méně obsahu, který k něčemu je. Ať se na mě fanoušci nezlobí, ale F1 Life je rozhodně něco, o co jsem vůbec nestál a ani jsem netušil, že by někoho takováhle zbytečnost mohla napadnout. Místo jakéhosi vhledu do života pilotů F1 jsem dostal parodii na The Sims, kde si vylepšujeme svůj byt, oblečení a kupujeme auta. Přidaná hodnota celého F1 Life je nulová a kromě naší peněženky nemá vliv na nic dalšího. Tohle byla asi ta stopa, kterou v projektu Codemasters zanechal jejich současný chlebodárce EA, respektive někdo z jejich manažerů. Za herní měnu si toho moc nekoupíme a kdo chce lepší (rozuměj značkové) oblečení, gauč nebo lampu, musí sáhnout do své šrajtofle. Nevím, proč bych něco takového chtěl dělat, ale jistě se najdou hráči, kteří si nemohou pomoct a nějakou blbost si koupí. Snad jich nebude moc, aby EA nenabili dojmu, že tohle je něco, po čem srdce hráčů touží.

Stejně bych zhodnotil přítomnost super sportů. Je jich málo, a i když jsou pěkné, pořídil jsem si hru s formulovou tématikou proto, abych hrál formule. Až budu chtít závodit se supersporty, dám si třeba Grid, který vlastně za moc nestál, takže raději Forzu. Prostě možností je tady spousta, takže ani tento krok mi není tak úplně jasný. Navíc jízdní model supersportů je také velikou podivností. Při jednotlivých jízdách, kterým se dá naštěstí vyhnout, jsem měl pocit, jako bych řídil spíš pytel brambor než nějaký super mega závodní vůz. Tohle si prosím pro příště také odpusťte.

Takže to nejhorší už máme skoro za sebou a jdeme se věnovat příjemnějším věcem. Samotné závodění je totiž stále tak skvělé, jak si jenom umíte představit. Díky upravenému jízdnímu modelu kvůli zmíněným novým pravidlům, si ho všimlo i závodní poleno jakým jsem já. Nová aerodynamika a větší pneumatiky způsobily, že jsem na stejnou obtížnost podstatně více bojoval na městských tratích, který mají nejrůznější navazující zatáčky a oproti klasickým tratím další záludnosti. Důležitá je také práce s plynem, protože nová auta jsou o něco neposednější a kdo je při výjezdu ze zatáčky netrpělivý, může velice snadno skončit čumákem obráceně, než původně plánoval.

V kombinaci s vylepšenou Al jsem měl z každého dobře odjetého závodu opravdu dobrý pocit, a to i když jsem nevyhrál. Tak nějak jsem vnitřně věděl, že tohle byl můj nejlepší výkon a ani v případě restartu závodu bych z toho víc nevymáčknul. Hodně často jsem si připadal jak na opravdovém závodním okruhu, protože mi soupeři nic neodpustili a navíc jsme na sebe navzájem zkoušeli nejrůznější finty, jak se před toho druhého dostat. Prostě v oblasti hratelnosti jsou i letošní F1 opravdu hodně daleko a je přitom jedno, zda chce zažít tu opravdovou simulaci na volantu nebo si užít příjemné ježdění, které je však stále výzvou, na ovladači.

Moc jsem se těšil na vylepšené zastávky v boxech, protože kdo by i v tomto směru nestál o větší vtažení do hry. Bohužel, tady myšlenka dle mého zůstala tak na půl cesty. Do samotné zastávky jsme tedy byli zataženi o něco víc, ale jedná se o pouhý QTE event, kdy ve správnou chvíli musíme zmáčknout to správné tlačítko / pohnout páčku.

Další částí, která by si konečně zasloužila větší péči, jsou tratě jako takové. Pro letošek sice prošla šestice z nich úpravou, aby víc odpovídaly reálným předlohám a musím říct, že upravená zatáčka v mé milované Austrálii mě při prvním průjezdu opravdu hodně překvapila, nicméně to stále není to, co by fanoušci od hry s oficiální licencí chtěli. Kde jsou reálné barvy obrubníků nebo jejich tvary? Ano, není to sice nic zásadního, ale pokud má hra už roky odladěný jízdní model, což má, není právě tohle ta chvíle, kdy by se měli vývojáři věnovat těmto detailům?

To samé platí pro technické zpracování tratí. Zejména okolí má to nejlepší již dávno za sebou, což jsem shodou okolností kritizoval už loni. Tratě jsou pusté a prázdné, kromě trati se nikde nic jiného neděje, safety car má z blízka opravdu hodně mizerné rozlišení a o stromech se zmiňovat raději ani nebudu. Na první pohled si můžete říct, že v 300 km/h není čas na kochání, ale to by hra nesměla disponovat fotografickým režimem, kde právě všechny tyhle nedostatky lezou napovrch. Stejně špatně jako tratě jsou na tom například pořád dokola se opakující animace vítězů a prostřihy do paddocku, kde to vypadá jako sjezd siamských xterčat v každé stáji.

Ani multiplayer není tak úplně dokonalý, jak by si člověk v dnešní době představoval. Nemusíte se děsit, jakmile odstartuje závod, všechno funguje pěkně plynule a je jedno, jaký herní režim jste si pro zkoušku svých nervů vybrali. Jde o to, že pokud potkáte někoho s pomalejším připojením, může se stát, že v herní lobby strávíte více času a na to už v dnešní SSD době nejsme tak úplně zvyklí. Co určitě potěší, je možnost zahrát si ve splitscrenu na jedné konzoli. Jde to sice pouze pro dva hráče, ale vzhledem k tomu, že se poslední dobou na tuto možnost u závodních her zapomíná, je to lepší jak pomyslné dloubnutí rezavým drátem do oka.

V konečném součtu tak letos budu o něco přísnější jak v posledních letech. Nový ročník doručil věci, o které jsem nestál a nepotřeboval je. Na druhou stranu je tu super jízdní model a zpracování novinek. Technická stránka je už taková klasika a jsem moc zvědav, zda nebo jestli vůbec se někdy dočkáme nějaké výraznější změny i v tomto směru. Moc mi však chybí příběhový režim a stejně tak závody historických formulí. To by za mě měla být ta cestou, kterou by se měl vydat příští ročník, abych byl zase spokojen. V žádném případě však není F1 22 průšvih, a i každoroční hráči se budou dozajista opět dlouhé hodiny bavit.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Nový ročník přinesl F1 Life, který je divný a supersporty, které jsou zbytečné a nudné. Naštěstí zapracoval na fyzice a jízdním modelu reflektujícím nová pravidla a nové formule vypadají také skvěle. Sice osekaný, ale stále kvalitní ročník. Tak nějak bych nakonec popsal letošní F1 22.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»