Autor: p.a.c.o Publikováno: 25.7.2019, 18:45

Publikováno: 25.7.2019, 18:45

Je autorem 1780 článků

Závody jsou skvělou podívanou. Nemám teď na mysli ty virtuální, ale skutečné. Všichni jistě známe rally, Formuli 1 nebo okruhové závody cestovních vozů. Všechno to jsou velice rychlé a dynamické soutěže, kde není o napětí nouze a zdejší závodní speciály mají ladné křivky. Na závodní okruhy se však vydávají i kamióny, které se, co do výkonu, mohou s ostatními směle měřit. Závody kamionů mě vždycky fascinovaly už jenom z toho důvodu, jak se ty kolosy dokážou pohybovat po okruhu, nedarují si ani metr a ještě ke všemu se do všech těch zatáček a šikan musejí vejít.

O to víc mě potěšilo oznámení hry s oficiální licencí FIA European Truck Racing, byť jsem se měl na pozoru, jelikož za hrou nestojí žádné velké a zkušené studio. Stejně jsem se na hru těšil a byl jsem rád, když se mi dostala do rukou verze pro recenzi a já se konečně mohl vydat na závodní okruhy, které jsem z takhle vysoko posazeného závodního pracoviště ještě neviděl. Mou radost pak ještě více umocnila česká stopa ve hře, jež zanechává Adam Lacko, okruh v Mostu a značka Tatra.

Už na první pohled je vidět, že studio střední velikosti dělalo hru střední velikosti. Úvodní menu toho na úvod moc nenabízí, takže je tu klasická kariéra, námi vytvořený šampionát nebo závod s časem. Naladěn na tu správnou závodnickou vlnu jsem se vrhl vstříc kariéře, v níž u závodních her beztak trávím většinu závodního času. Příjemným překvapením pro mě byla nutnost nejdříve získat licenci pro závody (na výběr je evropský nebo světový šampionát), což obnáší splnění patnácti výzev. Ty jsou zároveň jakýmsi tutoriálem a seznámením se se závodním kamionem, což se jistě hodí.

Pár závodů kamionů jsem viděl, ale vůbec jsem netušil, že pro zvýšení atraktivity závodů a přidání jistého taktického prvku se FIA rozhodla osadit závodní speciály tanky s vodou, již následně jezdci mohou použít pro chlazení brzd. Musím přiznat, že tenhle prvek mi z počátku činil lehké potíže, protože při průjezdu zatáčkou jsem mimo ideální stopy musel ještě hlídat, zda se nepřehřívají brzdy. Čím víc času jsem však na trati projezdil, tím více jsem se učil s vodou pracovat a hlavně zbytečně neplýtvat.

Zároveň se však ukázalo, že tento zajímavý prvek bohužel není tak úplně propracován, jak by se slušelo a patřilo. Předně hra vůbec nereflektuje rozdíl mezi prudkým a lehkým bržděním. Jakmile na brzdu sáhnete, teplota se zvýší pokaždé stejně. Následně jsem čekal, že když bude pršet, takto získaná voda bude chladit také brzdy,  protože to dává super smysl, ale tak tomu vůbec není a ve výsledku je úplně jedno, jestli prší, nebo svítí sluníčko.

Počasí nehraje moc velkou roli ani v případě jízdního modelu. Bohužel, na nějaké detailní nastavování můžeme předem zapomenout, takže člověk buď musí přijmout, co ve hře je nebo se podívat někde jinde. Můžeme si vybrat brždění, řazení a autenticitu poškození (poškození ve výsledku také nehraje roli a ani v případě nastavení simulace moje jízda nárazem v plné rychlosti do zdi neskončila), čímž je nabídka nastavení vyčerpána. Ano, je tu nějaké nastavení brzdných sil a rozložení a další věci, nicméně nějaký zásadní vliv na jízdní vlastnosti jsem nezaznamenal. Popsal bych ho jako mix arkády a simulátoru, kdy není problém i na mokru jet jako drak a pak v pohodě dobrzdit na poslední chvíli do zatáčky. Na druhou stranu stačí trochu naklopenější výjezd ze zatáčky pod plným plynem a kamion jde velice rád do smyku. Ve výsledku se mi ale hrálo moc pěkně a po chvilce zvykání, zejména na zmíněné brzdy, jsem jezdil jako vítr.

Samostatnou kapitolou jsou naši soupeři. Jejich obtížnost se dá nastavit ve třech stupních obtížnosti, kdy však ani na nejtěžší nejsou po chvilce ježdění nějakou velkou výzvou. Může za to hlavně jejich umělá inteligence, která je podivná. Jsou okamžiky, kdy dokáží velice dobře potrápit a závodění s nimi je opravdová radost. Dost často však předvedou jezdeckou chybu, což by nebylo špatné a spousta závodních her tohle neumí. Málo který jezdec však udělá jezdeckou chybu typu jedu po rovince a z ničeho nic to strhnu do svodidel. Ideálně abych přitom vzal ještě někoho sebou.

Nadešel čas kritickým okem zhodnotit vizuální stránku. Kamióny a jejich zpracování se mi hodně líbilo. Kamiony jsou pěkně detailní a pohled na českou Tatru řítící se za vítězstvím ve mně vyvolal vlnu hrdosti. Tratě samotné taky nejsou úplně nejhorší, ale okolí a kartonové budovy jasně ukazují, že tady už došly síly a peníze, což je škoda. Nejlépe hra vypadá za zhoršených podmínek jako je tma nebo mlha, protože na horší herní kulisu není jednoduše vidět. Psí hlavu technické stránce nasazuje také nesoulad mezi zvukem a děním na obrazovce. Díky tomu nejdříve slyšíme, jak kamion zařadí, ale až poté následuje akce řidiče. To na výsledném dojmu také moc nepřidá.

6

Nebýt technických chyb, tupé umělé inteligence a nedotažených herních prvků, nebylo by co řešit a FIA European Truck Racing bych milovníkům kamionů s klidným srdcem doporučil. V aktuálním stavu a s danou cenou však koupi dobře zvažte a možná nebude špatné zvolit vyčkávací taktiku. Dost dobře si umím představit pořízení hry v nějaké slevě, které by už dávalo podstatně lepší smysl.
  • JN

Jsem mírně zklamán. Moc jsem se těšil. Ale věřím, že autoři recenze čtou a vydají nějaké ty patche a chybky a AI opraví. Takže počkám a pak asi koupím. Hra mě fakt láká.

• Tomáš Zeman

Prý Tatra, to jsi vzal kde? Jezdí tam pouze český tým Buggyra s kamionem Freightliner. Nez budes recenzovat, doporucuji trochu neco nastudovat.

• VencaF

za me asi top zavodni hra letos

25. 08. 2019 • CryLineT0

Recenze: RAD

Vše je o šancích. Při prvních informacích zvažujete šance o koupi. Po prvním zapnutí dáváte šance jednotlivým obtížnostem. A s prvním selháním toužíte po šanci na opakování. Hry jsou celé o dalších příležitostech. Zatím, co v životě se nám jich často nedostává. Ukázkovým prototypem neustálých poučení z chyb je žánr rogue-like.

»
23. 08. 2019 • p.a.c.o11

RECENZE: Wreckfest

Nevím, jak vy, ale já mám moc rád příběhy spojené s herním vývojem. Někdy jsou to vtipné historky, jindy trochu smutnější, ale vždycky je to zajímavé čtení. Tím spíš, když daný příběh má šťastný konec, díky čemuž jsme všichni šťastni. A právě jeden takový příběh by se dal vyprávět ve spojitosti s naší dnešní recenzí. Ostatně proto je její úvod právě takový.

»
22. 08. 2019 • DandyCZE3

RECENZE: Age of Wonders: Planetfall

Další kvalitní strategie si přišla vybojovat svoje místo na konzoli Xbox. Paradoxu se na Xboxu asi hodně líbí, takže po poslední strategii Stellaris přináší do světa Xboxu i svoji žhavou novinku Age of Wonders: Planetfall, což je tahová strategie, která vám nabídne kompletní záběr na vše, co od kvalitní tahové strategie čekáte. Nejvíce lze hru přiblížit k podobným hrám, jako je série XCOM nebo Mutant Year Zero: Road to Eden. Nyní...

»

»

»