RECENZE: FIA European Truck Racing Championship

Autor: p.a.c.o Publikováno: 25.7.2019, 18:45

Publikováno: 25.7.2019, 18:45

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 1834 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Závody jsou skvělou podívanou. Nemám teď na mysli ty virtuální, ale skutečné. Všichni jistě známe rally, Formuli 1 nebo okruhové závody cestovních vozů. Všechno to jsou velice rychlé a dynamické soutěže, kde není o napětí nouze a zdejší závodní speciály mají ladné křivky. Na závodní okruhy se však vydávají i kamióny, které se, co do výkonu, mohou s ostatními směle měřit. Závody kamionů mě vždycky fascinovaly už jenom z toho důvodu, jak se ty kolosy dokážou pohybovat po okruhu, nedarují si ani metr a ještě ke všemu se do všech těch zatáček a šikan musejí vejít.

O to víc mě potěšilo oznámení hry s oficiální licencí FIA European Truck Racing, byť jsem se měl na pozoru, jelikož za hrou nestojí žádné velké a zkušené studio. Stejně jsem se na hru těšil a byl jsem rád, když se mi dostala do rukou verze pro recenzi a já se konečně mohl vydat na závodní okruhy, které jsem z takhle vysoko posazeného závodního pracoviště ještě neviděl. Mou radost pak ještě více umocnila česká stopa ve hře, jež zanechává Adam Lacko, okruh v Mostu a značka Tatra.

Už na první pohled je vidět, že studio střední velikosti dělalo hru střední velikosti. Úvodní menu toho na úvod moc nenabízí, takže je tu klasická kariéra, námi vytvořený šampionát nebo závod s časem. Naladěn na tu správnou závodnickou vlnu jsem se vrhl vstříc kariéře, v níž u závodních her beztak trávím většinu závodního času. Příjemným překvapením pro mě byla nutnost nejdříve získat licenci pro závody (na výběr je evropský nebo světový šampionát), což obnáší splnění patnácti výzev. Ty jsou zároveň jakýmsi tutoriálem a seznámením se se závodním kamionem, což se jistě hodí.

Pár závodů kamionů jsem viděl, ale vůbec jsem netušil, že pro zvýšení atraktivity závodů a přidání jistého taktického prvku se FIA rozhodla osadit závodní speciály tanky s vodou, již následně jezdci mohou použít pro chlazení brzd. Musím přiznat, že tenhle prvek mi z počátku činil lehké potíže, protože při průjezdu zatáčkou jsem mimo ideální stopy musel ještě hlídat, zda se nepřehřívají brzdy. Čím víc času jsem však na trati projezdil, tím více jsem se učil s vodou pracovat a hlavně zbytečně neplýtvat.

Zároveň se však ukázalo, že tento zajímavý prvek bohužel není tak úplně propracován, jak by se slušelo a patřilo. Předně hra vůbec nereflektuje rozdíl mezi prudkým a lehkým bržděním. Jakmile na brzdu sáhnete, teplota se zvýší pokaždé stejně. Následně jsem čekal, že když bude pršet, takto získaná voda bude chladit také brzdy,  protože to dává super smysl, ale tak tomu vůbec není a ve výsledku je úplně jedno, jestli prší, nebo svítí sluníčko.

Počasí nehraje moc velkou roli ani v případě jízdního modelu. Bohužel, na nějaké detailní nastavování můžeme předem zapomenout, takže člověk buď musí přijmout, co ve hře je nebo se podívat někde jinde. Můžeme si vybrat brždění, řazení a autenticitu poškození (poškození ve výsledku také nehraje roli a ani v případě nastavení simulace moje jízda nárazem v plné rychlosti do zdi neskončila), čímž je nabídka nastavení vyčerpána. Ano, je tu nějaké nastavení brzdných sil a rozložení a další věci, nicméně nějaký zásadní vliv na jízdní vlastnosti jsem nezaznamenal. Popsal bych ho jako mix arkády a simulátoru, kdy není problém i na mokru jet jako drak a pak v pohodě dobrzdit na poslední chvíli do zatáčky. Na druhou stranu stačí trochu naklopenější výjezd ze zatáčky pod plným plynem a kamion jde velice rád do smyku. Ve výsledku se mi ale hrálo moc pěkně a po chvilce zvykání, zejména na zmíněné brzdy, jsem jezdil jako vítr.

Samostatnou kapitolou jsou naši soupeři. Jejich obtížnost se dá nastavit ve třech stupních obtížnosti, kdy však ani na nejtěžší nejsou po chvilce ježdění nějakou velkou výzvou. Může za to hlavně jejich umělá inteligence, která je podivná. Jsou okamžiky, kdy dokáží velice dobře potrápit a závodění s nimi je opravdová radost. Dost často však předvedou jezdeckou chybu, což by nebylo špatné a spousta závodních her tohle neumí. Málo který jezdec však udělá jezdeckou chybu typu jedu po rovince a z ničeho nic to strhnu do svodidel. Ideálně abych přitom vzal ještě někoho sebou.

Nadešel čas kritickým okem zhodnotit vizuální stránku. Kamióny a jejich zpracování se mi hodně líbilo. Kamiony jsou pěkně detailní a pohled na českou Tatru řítící se za vítězstvím ve mně vyvolal vlnu hrdosti. Tratě samotné taky nejsou úplně nejhorší, ale okolí a kartonové budovy jasně ukazují, že tady už došly síly a peníze, což je škoda. Nejlépe hra vypadá za zhoršených podmínek jako je tma nebo mlha, protože na horší herní kulisu není jednoduše vidět. Psí hlavu technické stránce nasazuje také nesoulad mezi zvukem a děním na obrazovce. Díky tomu nejdříve slyšíme, jak kamion zařadí, ale až poté následuje akce řidiče. To na výsledném dojmu také moc nepřidá.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Nebýt technických chyb, tupé umělé inteligence a nedotažených herních prvků, nebylo by co řešit a FIA European Truck Racing bych milovníkům kamionů s klidným srdcem doporučil. V aktuálním stavu a s danou cenou však koupi dobře zvažte a možná nebude špatné zvolit vyčkávací taktiku. Dost dobře si umím představit pořízení hry v nějaké slevě, které by už dávalo podstatně lepší smysl.
  • JN

    Jsem mírně zklamán. Moc jsem se těšil. Ale věřím, že autoři recenze čtou a vydají nějaké ty patche a chybky a AI opraví. Takže počkám a pak asi koupím. Hra mě fakt láká.

  • Tomáš Zeman

    Prý Tatra, to jsi vzal kde? Jezdí tam pouze český tým Buggyra s kamionem Freightliner. Nez budes recenzovat, doporucuji trochu neco nastudovat.

  • VencaF

    za me asi top zavodni hra letos

12. 11. 2019 • CryLineT6

Recenze: Bee Simulator

Jako malá jsem chtěla být ledasčím. A lampička dětského pokojíčku byla svědkem, že zvířata nezůstala bokem. Ale včely mezi má přání nepatřily. I když jsem přímo milovala strašpytla Vilíka a rozvernou Máju, život jejich skutečných předobrazů mě nezajímal. Neproháněly se savanou jako lvice. Neskákaly ve vlnách jako delfíni. A už vůbec nekroužily výšinami jako orel. Místo toho létaly po loukách. Hromadily pyl, aby jim výsledek nakonec sebral člověk nebo vetřelec...

»
24. 10. 2019 • Lukáš Urban9

Recenze: The Outer Worlds

Sedím tu, žvejkám flákotu z raptidona a čučím na bandu dělníků, co rozhazuje výplatu v kartách. Vezměte jed, že se nakonec pozabíjejí, protože ten vlevo fixluje, až se mu z pazour práší. Ale je tu docela klid. Na to, abych dal dohromady pár řádků, kterým stejně nikdo neuvěří. Ale kdo ví, co bude zítra. Halcyon je stabilní jak vytuhlá mrtvola a gauneři z velkých korporací na něm hodují jak supi. Snad měla Nyoka pravdu...

»
20. 10. 2019 • CryLineT0

Recenze: Stranded Sails: Explorers of the Cursed Islands

Přijměte pozvání od studia Lemonbomb, které z přístavu kočíruje průzkumnou loď. Kocábku se sympatickou posádkou. A samozřejmě také s vámi, co by potomkem kapitána a vrchním důstojníkem. Jen se příliš nenechte unést modravou dálí. Počasí nemá chuť řídit se předpovědí a brzy nabídne zamračenou tvář. Takovou, po jejímž pohledu končí plachetnice roztříštěná o skaliska ostrovů. A jak jste skončili vy? Váš otec? A vaše posádka? To už vám poví malinký titul Stranded...

»
14. 10. 2019 • p.a.c.o2

RECENZE: Frostpunk: Console Edition

Zimu mám moc rád hned z několika důvodů. Předně není horko a člověk se může přiobléct, když teplota klesá. A pak se v případě dostatku sněhu dají provozovat zimní sporty nebo nejrůznější venkovní aktivity. Poslední dobou, zejména ve městech, však zimy stojí pěkně za prd a užívat si krásnou, čistou bílou pokrývku se poštěstí spíše na horách. Prý to má na svědomí globální oteplování, takže si těch krásných zim budeme asi užívat...

»
12. 10. 2019 • p.a.c.o10

RECENZE: GRID

Závody jsou hodně vděčným tématem pro herní zpracování. Ještě aby ne, když závodění obecně je skvělá zábava a kdo by nechtěl vyhrát, že? Navíc máme rádi rychlá a krásná auta, na která většinou zálibně koukáme, protože k jejich řízení se dostaneme hodně zřídka a na skutečném závodním okruhu ještě méně. Vývojáři to asi vidí stejně, takže nabídka je v tomto žánru opravdu pestrá a bohatá.

»
08. 10. 2019 • Lukáš Urban21

Recenze: Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint

*Recenzi doplňují nalezené zápisky z deníku ztraceného „ducha“ (vřelý dík směřuje k Luk83). Asi za každým selháním v lidské historii stojí prvotní příčina.  Ta má zpravidla jméno, nad kterým rudneme během čtení v novinových sloupcích. Také má obličej, na jehož podobiznu si rádi flusneme, kdykoliv ji vidíme. A co pak teprve osobnost podléhající společenskému zavržení. Však ten bídák si zaslouží vyřadit jak ojetý diesel. My potřebujeme jasného viníka. Hmatatelný kus masa, který...

»
07. 10. 2019 • CryLineT5

Recenze: Trine 4 The Nightmare Prince

Za devatero močály a devatero zahradami leží škola kouzel. Daleko má do Bradavic. Ještě dále do bydliště Saxany. Za zdmi majestátného hradu sbírá zkušenosti namyšlený princ Selius. Přesvědčen, že může přistoupit učivu nejstarších, jal se magické knihy nejsilnější. Bránu zla však otevřel a s vlky v patách k lesu prchnul. To příležitost pro hrdiny tří řemesel je.

»
01. 10. 2019 • CryLineT0

Recenze: Code Vein

Pohled na upíry se neustále mění. Dramatické romány z nich udělaly noční netvory. Listy komiksů neohrožené hrdiny. A moderní kultura romantický opus pro dospívající. Mění se také charakteristické prvky. Už není potřeba rakve na přespání. A denní světlo nutně nemusí znamenat kremaci. Krev a touha po ní však zůstávají. Co když ale opojný lektvar jednou dojde?

»