Recenze: Football Manager 2021 Xbox Edition

Autor: lindros88cze Publikováno: 22.12.2020, 15:47

Publikováno: 22.12.2020, 15:47

Je autorem 121 článků

Reálný fotbal nám letos trošku drhne, ale to nijak nebrání abychom přivítali nový díl oblíbené manažerské série Fotbal Manager 2021. Vyzkoušel jsem na Xbox Series X.

Co Čech to odborník na všechno a ve fotbale to platí dvojnásobně. Od piva, gauče nebo nejčastěji z mobilu jsme schopni zkritizovat jakýkoliv výkon v reálném fotbale, a právě toho už několik let využívá společnost Sports Interactive, která nám umožní se vžít do role fotbalového kouče.

Letos na Xbox dorazila speciální verze s označením Fotbal Manager 2021 „XBOX Edition“, která je vlastně PC verze s označením „Touch“, tedy zjednodušená verze, kde se věnujete hlavně trenérskému úsilí, ale o ostatní klubové záležitosti, jako jo management, scouting a tvorba stadionu se stará ideálně hra. Několik pravomocí vám zůstane a ty můžete dle libosti využívat. Samotné zjednodušení nemusí být bráno ani jako problém nebo mínus, jelikož hodně hráčů to i v plné hře nechává na AI. Tato verze je tedy svižnější a může zaujmout širší skupinu lidí, jelikož i přes zjednodušení se hra vnitřně chová jako plnohodnotná, pouze vám zmizí několik mezikroků.

Další a vlastně asi tou nejzásadnější rozdílností je ovládání. Aby šla hra „pohodlně“ ovládat, tak vám autoři připravili hned dvě možnosti, a to buď ovládání s pomocí kříže, nebo si vyvoláte kurzor a tím jezdíte po obrazovce a ovládáte podobně jako myší. Bohužel obě verze jsou fakt špatné a pokud chcete od hry trošku více než odklikávání hlavních obrazovek, tak nastává doslova peklo. První verze je naprosto chaotická a defacto jsem se nikdy neproklikal do místa, co jsem potřeboval, dal jsem tomu asi dvě hodiny, ale opravdu to nešlo!
Druhá verze s kurzorem je při maximálním sebezapření hratelná, ale kurzor se pohybuje tak pomalu, že u toho usnete. Snažil jsem se to hodně odladit bohužel všechny snahy končili naprostou frustrací. Hra vám umožnuje pokračovat v uložené pozici z Xboxu i na PC, tak jsem to zkusil. Ta pohodlnost v ovládání okamžitě naskočila a hra byla mnohem zábavnější. Proto jsem nelenil a zkusil možnost zapojení myši do Xboxu, bohužel se mi to nepovedlo rozchodit, ale nevylučuji, že to jde.

Dalším problém, který ovšem provází všechny verze hry jsou licence, které jsou kořením autentičnosti. Ve hře najdete skutečné hráče a týmy, ale zapomeňte na fotky a znaky. Tento problém jde u PC verze částečně ošetřit díky uživatelským vylepšením, ale do Xboxové verze to prostě nedostanete.
Jsem v poločase a zatím to nevypadá moc dobře, ale jako správný manažer si pěkně zařvu o poločase a v druhé pulce se pokusím překvapit.

Grafické zpracování je přesně série Fotbal Manager, pro hodně lidí shluk čísel a tabulek. Vy se budete snažit dělat odborníka, že všemu rozumíte a všechna čísla a souvislosti chápete. Hra vám toho dovolí hodně a postupem času vás do hry i přes krkolomné ovládání dokáže vtáhnout. Uděláte první výměny, začnete se sžívat s hráči a začnete se šťourat ve strategiích. Nyní hra dostane aspoň po stránce hratelnosti ten pravý šmrnc a určitě se přistihnete ve fázi, ještě jeden zápas a už to vypínám. Zde bych zdůraznil, že slovo zjednodušená verze, neznamená, že hra je snadná nebo vám nenabídne unikátní pohled do zákulisí fotbalu. Ve hře si budete pilovat svoji osobnost, můžete trénovat týmy z celého světa, budete kupovat ty nejlepší hráče a sledovat vývoj mladíků. Zjednodušení je hlavně s ohledem na ovládání, abyste nemuseli tolikrát klikat, proto scouting nebudete nastavovat v pěti tabulkách, ale pouze ve dvou, nebo při zápase na hráče můžete pořvávat pouze polovinou příkazů, které mají vliv na jeho výkon na hřišti.

Samotnou grafiku tabulek asi hodnotit nebudu 😊, ale grafický náhled zápasu je velmi pěkný a nejednou si na hráče zařvete. V této fázi hry si budete hru užívat, na testované konzoli Xbox Series X vše běželo naprosto parádně v 4K rozlišení, což sice u téhle hry moc neoceníte, ale zjištění je to příjemné. Co ovšem oceníte je rychlost načítání a simulace ostatních soutěží. Pokud chcete využívat cross-play s PC můžete zapnout plnou simulaci, až pro pět lig a pokud hrajete jenom na Series X, tak i deset soutěží. Pokud jste někdy hráli FM na PC, tak víte, že deset lig už vyžaduje poměrně nadupanou mašinu a Series X si s tím pohrává s prsten v nose. Pro nováčky asi doplním, že označení „plně ovládaná soutěž“ znamená, že v ní můžete trénovat a všechno se v nich odvíjí s mnohem větším důrazem na realističnost.

Pokud máte podobně smýšlejícího kamaráda, tak vám nic nebrání se pustit do kontroly více týmů a pořádně se poprat o titul, dle oficiálních zpráv to jde až pro 32 kámošů, u nás jsme to vyzkoušeli ve třech a byla to asi ta nejlepší třešnička na dortu.

Možná budete váhat nad pořízením, je škoda, že hra není zatím v Xbox Game Passu, kde byla předešlá verze FM 20. I tak oficiální cena na Xbox Store 999.- dává slušné zamyšlení pro fotbalové nadšence.
V galerii najdete několik fotek od Dandyho s kterým jsem hru testoval a jeho začátek Sparťanské série.

6

Slovo zjednodušená verze platí jenom pro Hardcore manažery, jelikož i ve zjednodušené formě se jedná o velmi komplexní složitý simulátor, který asi nemá konkurenci. Naopak zjednodušení je to ve smyslu odpoutání od naprostého hardcoru a přiblížení a zlidštění pro širší hráčské publikum, takže bych to vnímal spíše jako pozitivní věc, která je dobrá pro Xbox hráče. Co ovšem nejde pozitivně přejít je ovládání, na to si fakt musíte zvykat a i po 12 hodinách hráních se stále uklikávám. S ohledem na velké množství textů nepotěší ani rozhodnutí vývojáře, že čeština už druhým rokem v sérii FM není. Máte před sebou unikátní a nejlepší simulátor fotbalového manažera, pouze to ovládání stojí za … pokutový kop. Šílenci do fotbalu si klidně dva bodíky můžou přidat, nic lepšího neexistuje.
05. 05. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Under the Jolly Roger

Až si jednou hráči uvědomí, jak hanebně tráví volný čas a celý herní průmysl řachne, můžou si vývojáři pořídit maringotky, hadry z třetí ruky, kouli z čínské lidové sklárny a vyrazit věštit tužby mezi kolotočáře. Oni totiž nejlépe vědí, po čem srdce mé prahne a v případě pirátské tématiky jde hlavně o multiplayerový zážitek. Nikdo jiný mi tak ješitně nepotopí plavidlo jako korzár od jiné konzole. A nikdo jiný mi nepřekazí bitevní vřavu...

»
04. 05. 2021 • SeedarCZ0

Recenze: NieR Replicant ver.1.22474487139

Remake, remaster, ani jedno? Původní hra Nier, která se v roce 2010 objevila na našich trzích po úspěchu v Japonsku, se příliš velké ovace nedočkala. Vydavatelství ale hře dalo ještě šanci a to je jen dobře. Po velmi úspěšném Nier: Automata (součástí Game Pass) se fanoušci série dočkali přepracované verze původní hry Nier: Replicant (číslo verze s dovolením nadále vynechám :D). Povedlo se vydavatelství Square Enix na trh vydat další...

»
28. 04. 2021 • japo0

Recenze: The Sinking City (Series X|S)

„Pro mír a bezpečnost lidstva je naprosto nezbytné, aby některá temná, mrtvá zákoutí a neprobádané hlubiny Země zůstaly v pokoji, aby se spící abnormality neprobudily k životu a rouhavě přežívající noční můry se nevydaly ze svých temných doupat  k novým a větším výbojům.“ H.P. Lovecraft – Hory šílenství

»
26. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Beyond Enemy Lines – Remastered Edition

Na pořádný válečný singl se čeká déle než na očkování proti netopýří chřipce. Prostor tak mají menší tvůrčí celky, jejichž ambice nesahají k milionovým prodejům, ale k pořádné atmosféře, vytříbené hratelnosti a zajímavé zápletce. Když jsou navíc tématem Sověti toužící rozpoutat světovou válku, je duše tuzemského hráče ochotna zahodit vidle, řízky i pivo a okamžitě vyrazit střemhlav na Moskvu. Nebo aspoň do nejbližšího obchodu pro ruskou zmrzlinu a ruské vejce, které na...

»
25. 04. 2021 • SeedarCZ0

Recenze: Hitchhiker – A Mystery Game

Minulý týden nabídku her Xbox posílil další nevšední titul. Hitchhiker je adventura, jejíž vývoj hry má na svědomí studio Mad About Panda. Že vám to nic moc neřekne? Nebojte, nejste sami.

»
24. 04. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: MotoGP 21

Rok se s rokem sešel a opět nadešel ten čas, vymyslet nějaký úvod pro následující recenzi. U pravidelně vycházejících her je to větší oříšek než u jiných, ale to už jsem jistě u nějaké recenze psal. Naštěstí u série MotoGP došlo k tomu, že po dlouhých letech vypadla z kalendáře velká cena Brna, takže úvod můžu věnovat tomu. Je to do jisté míry škoda, protože závod měl u nás tradici a velkou diváckou...

»
23. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: In rays of the Light

Vítejte v místě, kde včera neexistuje a zítra již bylo. Ve světě prázdných chodeb, rozpadlých zdí, špinavých ulic a… ne, nejsme v Mostě. Ani sousedním Litvínově. Tentokrát se cestuje mnohem dál na východ. Až za Mrazíkem, nesmrtelnou Ladou Nivou a agresí měnit budoucnost dějin mocí. A přestože by příběh mohl být zasazen kamkoli, zrovna v těchto exteriérech má své nesmazatelné kouzlo a až psychologický přesah. Jen se nesmíte bát samoty. A temnoty.

»
17. 04. 2021 • HusekD0

RECENZE: Spacebase Startopia

Strategie u mě vždy patřily mezi oblíbený žánr her. Ačkoliv se v posledních letech začali objevovat na Xboxu častěji než tomu bylo doposud, tak i přesto jsou stále opomíjeným žánrem. Právě z tohoto důvodu je to pro mě vždy velkým překvapením, když k nám nějaká ta budovatelská strategie zavítá. Přesně tak jsem to měl i se Spacebase Startopia od vývojářů z Realmforge Studios. Už z prvních obrázků a trailerů jsem měl velkou radost a chuť...

»