RECENZE: Grand Theft Auto V pro Xbox One

Publikováno: 23.11.2014, 12:45

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Tak nějak vlastně do teď nevíme, jak ke GTA V pro Xbox One, tedy novou generaci konzolí, přistupovat. Zda ji brát jako remasterovanou edici, čímž oficiálně není, nebo prostě jako opožděné vydání pro next-gen. Je to těžké. GTA V pro nové konzole je vlastně jen hezčí a lepší verze té pro generaci minulou, když tedy nepočítáme drobnou přidanou hodnotu.

Jste-li vlastníky předchozí verze pátého Grand Theft Auto, ke koupi toho nového vás asi nepřesvědčíme, ledaže byste měli v plánu, starou placku prodat a pořídit Blu-ray. I když investice se nakonec neobejde bez nějaké té stovečky navíc, protože novo-konzolová verze je v řádech stovek dražší.

Pokud se ptáte, proč vlastně Rockstar vydání pro ostatní platformy rok odkládal, tak vám otázku zcela nezodpovíme. Náš názor je takový, že nebyli peníze, a tak do banku vsadili všechno, co měli a doufali, že jim alespoň verze pro dvě staré konzole přinesou ovoce. Přineslo, hra si našla své místo hned v několika odkazech Guinessově knize rekordů a naše kamenné hvězdy skákaly šipky do peněz daleko hlouběji, než si mohl dovolit i kačer Skrblýk. Jenže Rockstar Games prohodili párkrát prašule kátrovací sítí, a protože nejde zrovna o typ studia, co si kaká do huby a nenechá hladové fanoušky dlouho čekat, peníze sebrali a zainvestovali do verzí i pro ostatní platformy. A jako první přišly na řadu konzole nové generace.

2

Řekli bychom, že si autoři zaslouží potlesk, nejen že odvedli skvělou práci a celé San Andreas obdrželo spoustu grafických/technických vylepšení a úprav, které si rázem shrneme, ale zároveň ukázali, že nejsou jen tak ledajaké studio a přišli i s drobným dodatkem, a to s režimem pohledu z první osoby.  Není to až tak dávno, co se na internetu objevilo video z módu pro Xbox 360, který sám vytvořil jeden šikovný moder. Možná, že klidně šlo a nějakého tajemníka Rockstar Games, jež se snažil vyčmuchat, jak na takovou úpravu hráči reagují – ovací. Mód byl kladně přijat, a tak po nějaké době nečekaně sami autoři přišli s informací, že pro nové konzole a PC se dočkáme kýženého pohledu z první osoby. Všichni zajásali.

FPS mód je o zvyku a o názoru, například mně osobně se nové „gtáčko“ ovládá lépe z třetí osoby. Neberte to tak, že pohled z první osoby je špatný, koneckonců v nastavení naleznete hromadu možností, jak si adekvátně a individuálně nastavit například pohyb kamery ať už venku nebo ve vozidle, což můžete mimochodem i u třetího pohledu. Jen si sám o sobě přijdu z pohledu mých očí jako v krabici, takže jsem tento pohled využíval jen v případě jízdy autem, kdy jsem se jednoduše jedním tlačítkem ocitl najednou v samotném autě, vyšperkovaném autě s krásným potahem. Autoři si s interiérem dost vyhráli, tacháče fungují, stírače stírají, světla svítí, jen… spolujezdci nemluví. Respektive jen hýbají pusou, ale když mluví, žádná mimika se nekoná. Máte-li tedy problém se sluchem a vypnuté titulky, v žádném případě neodezřete ani jedno slovo.

2715612-firstperson1

To je asi jediná výtka k FPS kameře a to že v případě přiblížení přes zaměřovač musíte zmáčknout jiné tlačítko, než je v FPS střílečkách zvykem, je jen pouhý drobek. Za mimiku obličejů ve vozidlech se ale zlobit na autory nemůžeme, přece jen to původně v plánu nebylo a dodělat nějakých 350 interiérů žádná legrace určitě nebyla. Za to sranda je to ve finále, protože něco takového série Grand Theft Auto ještě nezažila, leč je to pro „sérku“ dosti atypické a někomu může dělat problém zvyknout si, tak jako nám, jde o funkci, která může přinést valné části fanoušků štěstí. Jak moc velké části poznáme až v příštím díle.

No a technické zpracování? Všechno běží v rozlišení 1080p, texturám se dostalo značné péče, jsou hezčí a ostřejší stejně tak jako postavy. Odlesky, efekty, stíny a celkově Rockstar North zapojil svůj smyl pro detail a vytvořil už tak skvělý svět ještě uvěřitelnějším. Navíc vaše oko dohlédne mnohem dál, možná asi tak jako ve skutečném světě, přesněji ne dál než za horizont, ono mezi námi vzduch není úplně tak průhledný a nakonec počasí, které je snad nejpřesvědčivější, co jsme kdy viděli. A téměř vždy stabilních 30 snímků za sekundu je nakonec snad už samozřejmostí.

1

Na samotný závěr už snad zmíníme jen GTA: Online, který bohužel nese problémy svého old-genového předchůdce. Byť byl limit maximálního počtu hráčů na jednom serveru navýšen na 30, s plným serverem jsme se ještě nesetkali, načítání probíhá vždy dlouho, a tak to dost nadšenců po chvilce vzdá a vrátí se do singleplayerové hry. My ale věříme, že to páni Britové z Rockstar North dají brzo konečně do pucu a vše pofrčí, tak jak má. Stejně tak i doufáme, že v updatu bude opraven multitasking. Nejenže v případě skoku do menu konzole se hra úplně zastaví, ale občas nás konzole ani neposlouchala a do dashboardu jsme se vůbec nedostali. Nejsmutnější však je, že se to občas stávalo i u snapu a dalších jiných aktivit. Jenže to už jen ale házíme hrách proti zdi. Páté GTA pro novou generaci se tomuto „útoku“ vyhýbá a ještě nás za to odměňuje. Nekupovali jste GTA V pro starou konzoli a čekali jste na verzi pro ty nové, čekání se vám stodesetiprocentně vyplatilo. Máte-li ale starou verzi a máte možnost vyměnit ji za tu starou, bez větší finanční investice, berte všemi dvaceti.

10
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Kašlete na naše drobounké výtky, které vývojáři beztak brzo opraví. GTA V pro nové konzole je to samé GTA jako minulý rok, jenom hezčí, lepší a ještě s bonusem navíc, a proto jde o nejlepší kousek, co současně na next-gen můžete pořídit. Jestliže jsme minulý rok dali pátému Grand Theft Auto desítku, letos bychom měli dát bodů jedenáct, bohužel nám to redakční systém nedovoluje (maximum je deset), a tak se tato ryzí vylepšená dokonalost musí spokojit zase jen s desítkou. Bohužel. Vy ale teď od nás víte, že to na jedenáct bodů zaručeně je!
08. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Outriders

Vážení a milí, takhle bychom to daleko nedotáhli. Pořád dokola vám někdo opakuje moudra o vzorném chování k přírodě. Ale je to marné, je to marné, jste prostě tupí. Vážně si myslíte, že se najde jiná planeta, kde skot místo plynů vypouští kyslík, vepřová pečeně se peče sama přímo na seleti v odpoledním slunci a z horských potoků teče šampaňské francouzské chuti? Tak přestaňte koukat na pohádky a dejte si dveřmi přímo mezi...

»
07. 04. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: It Takes Two

Štěstí přeje připraveným. Dvakrát měř, jednou řež. Ve dvou se to lépe táhne. Ano, čtete správně. Pro úvod této recenze jsem si vybral hned tři česká přísloví, která krásně fungují ve skutečném světě, ale stejně tak dobře platí i pro ten herní. Občas má člověk dost štěstí, podaří se mu projít nějakou zapeklitou herní pasáž snadno, ani neví jak. V opačném případě to znamená ztrátu několika minut při opakovaném průchodu. U...

»
31. 03. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: DOOM Eternal: The Ancient Gods

Rozmáhá se nám tu takový nešvar. Ať už má hrdina v ruce pušku typu M4, plazmový kulomet, kuš nebo meč, jeho největším nepřítelem není nikdo jiný než bozi. Jakoby došli maniaci, blázniví imperátoři, pošetilí vědci a kruté nestvůry. Je přitom úplně jedno, která mytologie se rozsápe, znásilní a odkopne do příkopu. Na frak dostávají antika, vikingové, keltové a když dojde historická inspirace, peklo je přeci věčné. Vývojáři akorát zapomínají na to,...

»
26. 03. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Black Legend

Když se mágové nechali utáhnout ve svírací kazajce, byli blázni, jistě. Ale jen do chvíle, než se z ní ve zdraví dostali, čímž otevřeli dveře modernímu pojetí kouzelníků, kde jsou vystoupení vším, jen ne přehlídkou magie a opravdových čárů. Jenže v 17. století se oblbováním lidí nevydělávalo na hypotéku a auto na leasing. Uvrhnutí města do věčné mlhy mělo mnohem démoničtější důvod, při kterém asistovala skutečná síla z jiného světa. A i tehdy...

»
25. 03. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: El Hijo – A Wild West Tale

Když se řekne divoký západ nebo Mexiko, většina z nás si představí přestřelky, drogy, kovboje a další s tím spojené věci. Stejně tak se toho většinou chytnou i vývojáři a naservírují nám podobný herní zážitek. Někdy se však objeví titul, který na první pohled vypadá jako Hitman z tohoto prostředí, ale bez jakéhokoliv násilí.

»
19. 03. 2021 • HusekD0

RECENZE: Beach Buggy Racing 2: Island Adventure

Společnost Vector Unit nám již přinesla pár závodních her. Žádný z předešlých projektů ale nepřirostl hráčům příliš k srdci a jednalo se převážně o jednohubky, které se brzy odložili. Nyní nám představili nové pokračovaní ze série Beach Buggy pod názvem Beach Buggy Racing 2: Island Adventure. A mohu s klidným hráčským srdcem říct, že se jedná o nejlepší titul, jaký jsme od Vector Unit doposud dostali. Pokud máte chuť na motokárové závody, ale...

»
17. 03. 2021 • SeedarCZ0

RECENZE: Dungeons Defenders: Awakened

V dnešní době vychází zajímavých novinek na hraní pramálo. Víceméně se jedná jen o další díly pravidelně vyházejících her, čest vyjímkám. A na jednu takovou vyjímku se podíváme v dnešní recenzi. Jedná se o třetí díl tower defense akční rpg Dungeon Defenders, s přívlastkem Awakened s možností hrát online až ve 4 hráčích. Sice se nejedná o žádnou AAA pecku ani grafickou nálož euforie, i tak jde ale o zajímavý...

»
09. 03. 2021 • Michael Chrobok0

RECENZE: Tales from the Borderlands

Když v roce 2009 vyšla postapokalyptická střílečka s RPG prvky Borderlands, způsobila tak trochu malou revoluci. Záhy se série rozrostla o další díly, přičemž nemohla chybět ani adventura Tales from the Borderlands z dílny dnes již zrušeného Telltale Games. Toho času bylo nicméně studio na vrcholu a plodilo jednu adventuru za druhou.

»