Recenze: In rays of the Light

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 23.4.2021, 8:04

Publikováno: 23.4.2021, 8:04

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3197 článků

Vítejte v místě, kde včera neexistuje a zítra již bylo. Ve světě prázdných chodeb, rozpadlých zdí, špinavých ulic a… ne, nejsme v Mostě. Ani sousedním Litvínově. Tentokrát se cestuje mnohem dál na východ. Až za Mrazíkem, nesmrtelnou Ladou Nivou a agresí měnit budoucnost dějin mocí. A přestože by příběh mohl být zasazen kamkoli, zrovna v těchto exteriérech má své nesmazatelné kouzlo a až psychologický přesah. Jen se nesmíte bát samoty. A temnoty.

Hry se dají vyprávět mnoha způsoby, ale In rays of the Light sází na osvědčené útržky minulosti. Co říct mají lejstra na stolech, obrázky na zdech a předměty v místnostech. Jelikož toho zase tolik nenakecají, slovo jim berou trosky budov, vraky aut a zpustošená zástavba v dáli. Společným tématem jejich debaty je katastrofa, neboť ani spoluobčané se zálibou v železe by místo tak nezničili. A když, rozhodně by si vzali i vybavení kotelny. Co se tedy vlastně stalo? Proběhla havárie v jaderném zařízení? Spadl na Zemi kus odpadu z vesmíru? Nebo snad ruská sborná prohrála mistrovství a vyvolala válečný konflikt? Někde mezi by mohla být pravda a já slibuji, že zhruba za dvě hodiny hraní ji odhalíte.

Svět po lidech skutečně nenabízí jinou než vaši postavu. Nenabízí ani viditelného pomocníka nebo nápovědy, kde a jak přijít k vodítkám postupu. Na počátku je zapotřebí projít budovu, její okolí a pobrat vše, co by se mohlo v příštích minutách hodit. Už tehdy se začínají rýsovat první osudy ztracených existencí a jedno z mnoha možných pozadí zkázy. Ve své podstatě nikdy není řečeno „stalo se tohle, může za to tamten“, ale z náznaků si události spojí i méně všímaví hráči. Později se role vypravěče chopí emocionální vizualizace, k níž skutečně není zapotřebí jakýchkoli slov. V první polovině se děj dost vleče, ale jakmile se dá do pohybu vybavení suterénu, přepne atmosféra do depresivního scénáře. Sugestivně dávkované události vyvolávají husí kůži a překvapí také drobné hororové prvky.

V mezích minimalistického vyprávění je závěr doslova dechberoucí. I na cynika, jako jsem já, udělal dojem. Hodně mu pomohla hudba, jejíž občasné rozbití ticha přechází v posledních minutách do ohlušujícího běhu o život. A do jisté míry výsledku pomáhá i lámaná angličtina s východním přízvukem, která zazní z reproduktoru jako poslední slova důkazu lidské existence. Nebudu si hrát na korektnost. Pakliže chcete dát tématu pocit beznaděje, němčina s ruštinou jsou ideální jazyky. Tak to prostě je. Že jsou k dispozici dva závěry je informace spíš doplňková. Nemám pocit, že byste chtěli titul absolvovat dvakrát, protože jeho hraní je… tak trochu nuda.

Problémem není rozvláčné tempo, minimum hádanek nebo nutnost vše objevit vlastním přičiněním. Podobných her je spousta a fungují. Ale to proto, že dokážou zaujmout prostředím nebo jiným aspektem svého pojetí. In rays of the Light je však remakem devět let starého projektu, a přestože za ním stojí autor povedené dystopie 7th Sector, nedokáže z přepracované verze vykřesat víc, než jen kostrbaté reálie a zapomenutelný vizuál. Přesně zde byl prostor pro moderní technologie nové generace konzolí, ale zůstalo jen u zbožného přání. Takto je grafika zastaralá, stíny nedostatečné a nasvícení mrzké. No prostě to není příliš hezké na pohled.

Posledním kladným argumentem je tak cena, která zejména ve slevách, půjde k hodnotě jedné návštěvy rychlého občerstvení. Což už není špatné. Do té doby by však mohl proběhnout malý update, který by opravil přecitlivělost ovládání. Dokonce fungl nový gamepad neustále tahal kameru lehce doprava. Tedy po vyloučení závadného kusu hardwaru jsem usoudil, že někdo měl velký problém se správnou kalibrací ovladače. Občas měl pak problémy i s neviditelnými překážkami v cestě, ale to jsou běžné nedokonalosti levných her.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Krásný příběh v ošklivé hře. Taková panna a netvor, jenže abyste se sličné dívce dostali pod spodničky, musíte přetrpět chlupatou, smradlavou a obstarožní potvoru, před jejíž krásou by prasklo i gotické zrcadlo. In rays of the Light zajímavě vypráví zajímavý příběh, u kterého dobře funguje gradace a výstavba. Jen ho vypráví v místě ošklivějším, než je potřeba. Remake se po grafické a technické stránce příliš nevydařil, a tak se odsuzuje k dalšímu zajímavému artiklu pro Games with Gold či sezonní slevy.
27. 09. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: XIII

Herní průmysl prožívá zajímavé období. Na jednu stranu se mu neskutečně daří, co se financí týče. Zisky rostou, prodeje her také a stejně tak se zvětšuje herní komunita. Na druhou stranu je stále častější, že v době vydání hry dostaneme nedodělaný produkt, na kterém vývojáři musejí minimálně další rok pracovat, abychom dostali očekávanou kvalitu. A k tomu je tady záplava nejrůznějších remaků. Už jsem si říkal, že tato mánie bude mít sestupnou...

»
22. 09. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Destroy All Humans! 2 – Reprobed

Co se stane s mimozemšťanem po invazi na Zemi? Jestli hádáte, že si dopřeje dovolenou jako doživotní zákazník resortu Oblast 51, tak se pěkně pletete. Jeho novým domovem se stal Bílý dům, odkud je obdivován celou Amerikou. To lehce rozladilo Sovětský svaz, který se bojí, že se lehkovážnost Američanů může rozšířit do celého světa, včetně sibiřské oblasti. Ničí tak mimozemskou základnu na oběžné dráze a s ní i kariéru netradičního prezidenta. Nechá...

»
20. 09. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Hobo: Tough Life

Už jsem si myslel, že simulátory všeho možného mají to nejlepší za sebou, ale evidentně jejich trend stále sílí. A když už si člověk myslí, že ho nic nepřekvapí, objeví se simulátor bezdomovce. Ke cti vývojářů však musím dodat, že jejich projekt, kterému budou věnovány následující řádky, je ve vývoji již nějaký ten pátek, kdy si svou premiéru odbyl na PC platformě v roce 2017. Zde sklidil velice solidní úspěch a...

»
07. 09. 2022 • HusekD0

RECENZE: Steelrising

Studio Spiders je tu s námi již řadu let. Za dobu své existence jsme se od nich dočkali opravdu pestré nabídky her. První titul vydali v roce 2009 a jednalo se o předělávku velmi povedené adventury ze světa Sherlocka Holmese, se kterým jsme se vydali po stopách Jacka Rozparovače na Xboxu 360. Svojí vlastní tvorbu započali až v roce 2011, kdy nám představili akční RPG Faery: Legends of Avalon. Titul...

»
05. 09. 2022 • DandyCZE0

RECENZE: F1 Manager 2022

Svět Formule 1 v minulých dnech nabídl novou hru z tohoto prostředí. Pokud se těšíte na další zavodní klon, tak jste vedle. Tentokrát usednete do manažerského křesla a budete se snažit vytvořit dokonalou závodní stáj, která se stane postrachem pro konkurenci.

»
22. 08. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Saints Row

Co dělat, když máte zavedenou sérii, které s každým dílem dochází víc a víc dech? Máte hned několik možností. Buď nechat sérii sérií a vrhnete se na nějakou novou značku. Další možností je pokračovat v dojení, dokud hráči nepřijdou na to, že vlastně hrají pořád to samé (a že jim to občas trvá docela dlouho) a jako poslední možnost bych viděl taktiku pár let počkat, až se na všechno tak trochu pozapomene...

»
16. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Way of the Hunter

Dnešní hráči mají k dispozici nepřeberné množství titulů a žánrů. Trh by se mohl zdát přeplněný, bez sebemenšího prostoru pro nové vývojáře. To ovšem neplatí pro všechny. V případě loveckých simulátorů jsme do této doby byli odkázáni pouze na theHunter: Call of the Wild, jenž si po několik let udržoval téměř bezkonkurenční prvenství. To se ale v následujících měsících může rychle změnit, protože se objevilo nové slovenské vývojářské studio pod...

»
12. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Endling: Extinction is Forever

Naše planeta je jedinečné místo, plné krásných míst, rostlin, nerostů a živočichů. Lidé byli a do jisté míry pořád jsou velmi sebestřední a proto se k těmto darům nechovali s patřičnou úctou a opatrností. Naštěstí jsme s postupem času prozřeli a začali dělat spoustu věcí jinak. Ochraňujeme ohrožená zvířata, obnovujeme zdejší lesy, čistíme okolní prostředí od našich odpadků atd. Představte si nyní ale realitu, ve které by byli lidé neustále...

»