RECENZE: Irony Curtain: From Matryoshka with Love

Autor: tonyskate Publikováno: 25.6.2019, 7:01

Publikováno: 25.6.2019, 7:01

Je autorem 3964 článků

Asi to nebude poprvé a nejspíše ani naposledy, co na našem webu budeme psát, že tradičních adventur není nikdy dost. Na počítačích to ještě ujde, ale na konzolích žánr point-and-click moc nefrčí. Právě proto jsme s nadšením skočili po satirické adventuře Irony Curtain: From Matryoshka with Love, která si dělá legraci nejen ze železné opony, ale i z celého komunismu.

Polské studio Artifex Mundi už vám snad ani není třeba představovat. Tito mobilní králové hledaček své hry přenesly už i na konzole a loni s My Brother Rabbit si začali trochu oťukávat tradičnější pojetí adventur, ovšem teprve teď do toho šlápli naplno.

Tradičně se tedy na každé obrazovce nachází řada předmětů ke zkoumání či sebrání a následnému kombinování v inventáři. Neschází ani postavy s řadou dialogů, které kolikrát nejsou nezbytné pro postup v příběhu, ale můžete si klidně pokecat, abyste nepřišli o nějaký ten vtípek. Bohužel ale také budete občas tápat a zkoušet možné i nemožné kombinace, protože zkrátka nebudete vědět jak dál. Prostě klasická adventura :-).

Ještě než se pustíme do samotné hry, pojďme si něco říci o příběhu. Hlavním hrdinou je Evan Kovalsky, přitroublý samo-novinář, který je vášnivým zastáncem komunismu a tudíž i země matrjošek. Aniž bychom zacházeli do podrobností, Evan je vržen do špionážních intrik Studené války, kdy se ocitá mezi dvěma mocnostmi a odhalí tajemství nejen bizarní komunistické říše, ale i mocné kapitalistické země.

Jak jsme zmínili, jedná se o satiru, takže vás čeká řada humorných scének, ačkoliv komunismus žádná sranda rozhodně nebyl.  A nejsou to jen scénky, ale i svět okolo vás a především dialogy. Fórky jsou totiž nedílnou součástí konverzací, ovšem vzhledem k jejich množství vás časem omrzí jejich čtení, zvláště když nejsou v češtině.

Už dříve jsme zmínili, že tohle je prostě poctivá adventura. S Evanem se pohybujete po pestrých lokacích, které je třeba důkladně zkoumat, postavy vyzpovídat a sem tam vám monotónnost naruší nějaká ta minihra či hádanka. Chválíme, že nám tvůrci umožnili Evana popohnat a dali mu možnost běžet, jinak byste byli pěkně frustrovaní.

Ve znameních tradičních adventur si totiž často nebudete vědět rady a některé kombinace předmětů či situace vám budou připadat lehce absurdní či nelogické. Nicméně na to už jsou ostřílení adventuristé jistě zvyklí. Přiznáme se, že asi v třetině hry jsme plně sáhli po návodu, protože ačkoliv by bylo hezké si hru projít poctivě, taky byste nad ní mohli zlomit ovladač.

Nicméně tvůrci si tady chytře poradili a kromě už profláknutého vyznačení všech aktivních bodů, můžete získat i nápovědu. Občas vám mohou napovědět dialogy s postavami, ale především je ve většině lokací náznak žluté žárovky, a to zpravidla u telefonu. Odtud můžete zavolat na operátora a pokládat mu až otravné otázky a tak zjistit, co dál anebo jak si poradit s momentálním problémem.

U tohoto žánru ovšem není ostuda hrát podle návodu, protože by se mělo jednat především o pohodové hraní, kdy si užíváte příběh, vtipné dialogy a kocháte se krásně zpracovaným okolím. Ano, hra vypadá naprosto báječně a vděčí za to především ručně kresleným lokacím a karikaturisticky vykresleným postavám. Občas sice může okolí působit trochu pochmurně a červeně je až moc, ale holt jsme v době komunismu za Studené války.

Snad nejste příliš vášniví lovci achievementů, protože hra se vždy ukládá při vypnutí a za jednoho dohrání nejspíše všechny ajchy nezískáte. Buďte tedy připraveni na druhý průchod hrou, ovšem s návodem se jí můžete prohnat za pět šest hodin. Případně si můžete najít i návod, který zahrnuje získání všech achievementů a tak zabít dvě mouchy jednou ranou.

8

Irony Curtain: From Matryoshka with Love je řemeslně skvělá adventura, která vám dá vzpomenout na kultovní klasiky point-and-click adventur. Šikovně napsaný příběh a postavy, krásné lokace a občas nelogická řešení některých situací jsou zárukou toho, že příznivci žánru pocítí závan nostalgie, zatímco ostatní čeká příjemná satira na komunismus.
  • Marek Polách

Dík za recenzi, určitě pořídím, tak jako každou adventuru:) Jinak těch klasických přece jen pár je-dva díly Inner world, třídílná Journey Down, Raven, Yesterday, BS 5, 4xDeponia, Broken Age, Pillars of earth a hlavně doporučuju Book of unwritten tales 2 (GP)

Z těch humorných adventur musím připomenout Agatha Knife a Demetrios. A hlavně jsou k dispozici dva opičí ostrovy.

• Peterek82

Já bych si strašně přál remake nebo nové díly Poldy 🙂

• Marcus Fenix

Day of the Tentacle je prostě zatím nej❤ adventurou na konzolich. Bože kdyby převedli na konzoli i Monkey Island 3 tak bych umřel štěstím. Snad poté co MS koupil Double Fine se dočkáme nějakých perel z knihovny LucasArts..

19. 09. 2019 • Lukáš Urban6

Recenze: Borderlands 3

I kdyby Hulk už nikdy nezezelenal. I kdyby Batman už nikdy neopustil jeskyni. I kdyby Peter Parker natahoval sítě jen mezi palmami. A i kdybych už nikdy nevyslovil, že nemám rád Marvel. Stejně se nic nezmění na faktu, že komiksy vládnou světu ve všech podobách a na všech platformách. Kdy jindy tedy vrátit značku, která si na komiksech postavila jméno, když ne teď. Borderlands 3 tak přicházejí jak imperiální velmoc,...

»
18. 09. 2019 • p.a.c.o8

RECENZE: eFootball PES 2020

Stejně jako každý rok startují naplno fotbalové soutěže po celém světě, tak každý rok nemůže chybět aktuální zpracování nejpopulárnějšího sportu na světě formou hry. A stejně jako každý rok se nám do rukou dostanou osvědčené série PES a FIFA, které se rozhodně nebudou šetřit a o přízeň hráčů si to rozdají na ostří nože. Souboje jsou to čím dál zajímavější, kdy spousta z nich se odehrála ještě před samotným výkopem.

»
12. 09. 2019 • p.a.c.o2

RECENZE: NBA 2K20

Témat, o kterých se před recenzí může člověk zmínit je celá řada, a hlavně díky nim se dá krásně natáhnout celý text. Dnes se proto budeme věnovat pojmu bezedný koš, protože by se dal označit za klíčové slovo následující recenze. Kdo si znechuceně odplivl v domnění, že následující řádky se budou věnovat nějakému marketingovému programu pro bezdomovce, může zůstat v klidu. Spojení bezedný koš má i velice seriózní význam pro aktivitu mající...

»
11. 09. 2019 • Lukáš Urban0

Recenze: Monster Hunter World: Iceborne

Reálný lov asi nebude příliš zábavný. Se zbraní pochybné minulosti a pověsti stopujete něco, k čemu se musí vystavit doklad. Navíc v určeném období a lokalitě. To často obnáší výpravy v nepohodlnou dobu. Nebo s nepohodlnými kolegy. Pak si ještě musíte dávat pozor, aby ten paroháč byl skutečně jelen, a ne soused Olda. A proto je tu Monster Hunter World. Když dostane spoluhráč po kebuli půltunovým mečem, řeší to omluva. Na lov si jdete,...

»
10. 09. 2019 • tonyskate2

RECENZE: GreedFall

Tento týden nám francouzské vydavatelství naservíruje další zajímavý titul v podobě akční RPG GreedFall od studia Spiders. Mediální masáž před vydáním byla pěkně rozjetá a řekli bychom, že i úspěšná, protože jsme se na tento titul docela těšili. Jestli ovšem půjde v úspěšných stopách dobrodružné akce o krysím moru, která vyšla taktéž pod Focus Home, to se dozvíte v naší recenzi.

»
08. 09. 2019 • CryLineT14

Recenze: WRC 8

Jak se vrací školáci do lavic, začíná příval herních novinek. Do těch letošních opět zasahuje WRC, aby zaplnil místo odloženého pokračování hry GRIP. Jenže. I když mám závody ráda, nejsem tou pravou na jejich kritizování. Můj pohled je až příliš obyčejný, což mi bylo nejednou připomenuto. Nebudu tedy zdejší návštěvníky hladit proti srsti. Můj pohled konfrontuji s Lukášem Urbanem. Členem redakce, jehož znalosti závodních her jsou nejširší.

»
04. 09. 2019 • p.a.c.o23

RECENZE: Gears 5

Správnej akční hrdina do toho jde naplno, nehledě na důsledky. V případě akční hry musí krev stříkat na všechny strany, trupy se pořádně půlit a nepřátelé umírat v bolestech. Tak nějak by měla vypadat opravdová akční záležitost a je škoda, že akční hry posledních let tak trochu vyměkly. Ti tam jsou hrdinní gerojové trousící jednu drsnou hlášku za druhou, kouřící doutníky a dorážející na dívky. Do her se nám vkrádá stále více...

»
03. 09. 2019 • Lukáš Urban16

Recenze: Blair Witch

Zeptejte se mě o půlnoci na oblíbené hororové studio a určitě řeknu Bloober Team. Poláci si za poslední roky našli čitelný styl, který je rozpoznatelný a mně sedí. Z trouchnivějícího domu postavili uměleckou galerii, hnusným panelákem vzdali poctu Blade Runnerovi a liduprázdné kajuty dotáhly na Broadway. Tak co asi udělají s legendou Blair Witch? S kultem, který na přelomu tisíciletí přepsal hororovou kroniku a umetl cestičku found footage žánru. Stane se hluboký les...

»