Recenze Miasma Chronicles

Autor: DandyCZE Publikováno: 15.6.2023, 20:04

Publikováno: 15.6.2023, 20:04

Sociální sítě

O autorovi

DandyCZE

DandyCZE

Je autorem 239 článků

Studio The Bearded Ladies už připravilo několik povedených tahovek a Miasma Chronicles je jejich třetím dílem. Původní Mutant Year Zero: Road to Eden mě příliš nezaujal s ohledem na stvoření a zasazení této hry, naopak Miasma Chronicles mě padla do oka hned.

Váš příběh této singlpayer hry vás zavede do Kentucky v budoucnosti. Svět je zpustošen a lidstvo stojí na pokraji svého konce. Vláda už dávno nepatří do rukou lidí. Cesta začne v malé a nenápadné dílně, kde se stanete Elvisem. Zpočátku je výzva jasná, od své matky jste dostal tajemnou rukavici, o které tušíte, k čemu je a jak funguje, ale bohužel se vám ji nedaří ovládat. K dalším pokusům potřebujete energetický článek, který je velmi vzácný. S robotickým kámošem Diggsem zajdete do obchodu a žebráte už po několikáté o ten energetický článek. Ale v životě není vše zadarmo, takže úkol od NPC je jasný, přines mi něco a já ti za to dám článek.

Tento proces se opakuje a na svém dobrodružství potkáváte první nepřátele a další NPC postavy s úkoly. Nemusíte se moc bát, že vás hra bude hned od začátku drtit, u každého úkolu vidíte doporučený level pro plnění. I přes další pokusy se vám úplně nedaří rukavici ovládnout, a tak se vám otevře další hlavní cíl a to je najít vaši matku, aby vám s tím pomohla. Během cesty najdete i další hrdiny, kteří se k vám přidají. Pokud bych pokračoval dál už bych vám prozradil dost z příběhu, a to rozhodně nechci. Snad jenom, že kromě matky bude vaším úkolem ovládnutí zvláštní hmoty s názvem Miasma.
Hra je sice v angličtině, ale myslím, že poměrně zajímavý příběhu vás vtáhne do hry. V době načítaní lokací i během volného chození probíhají dialogy a někdy i dost vtipné. Zejména robot Diggs vás svojí lidskou povahou a šťouravým vtipem dost pobaví.

Protivníci od bahna až po železo
Během své cesty potkáte hodně nepřátel, a to už od bahňáků, kteří jsou přímo určení k zničení lidského života. Jedná se o mutanty, které bych spíše přirovnal k přerostlým žábám. Když jsme u těch přírodních nepřátel, tak z Pána prstenů si sem odskočili Entové, kteří vás dokáží pěkně potrápit. Ani lidské zastoupení v podobě lapků a zlodějů nebude chybět. Pak už ovšem přicházejí spíše jednotky z pozdější fáze, kam jistě patří zástupci sekce Collectors. Asi nejsilnější jednotky ve hře. Surové železo, smrtící síla, a to vše v zájmu ochrany First Family of America, což je vládnoucí frakce. Vše pak doplní tajemnem obklopení The Watchers.

Nebojím se!
Abyste mohli vzdorovat nepřátelům, musíte mít čím bojovat a v této části si povíme něco o vašich dovednostech a výbavě vaší party. Základem jsou samozřejmě klasické útočné zbraně, jako jsou pušky, samopaly, granáty atd. Až zvládnete svoji rukavici, budete moci využívat i speciální akce pomocí Miasma Powers. Nepřítele budete moci odhazovat, vysávat zdraví nebo útočit, třeba pomocí elektrických výbojů. Všechny zbraně se dají vylepšovat, bude jenom na vás, co najdete pohozené, koupíte nebo získáte jako odměnu.

Abyste se soupeřům mohli postavit ještě lépe, je zde klasický strom dovedností. Ten není nijak obrovský, ale expy nenabíhají tak rychle, takže se připravte na opravdu pozvolné odemykání. Kromě toho každá postava ve vaší partě má svůj strom dovedností, takže si můžete tým uzpůsobit vašemu stylu hry. Věřím, že robot Diggs bude u všech pořádný „tank“.

Našel jsem šrot nebo unikátní věc?
Během své cesty najdete spoustu věcí a nejčastěji budete nacházet „Plastic“ což je aktuální platidlo. Za něj pak můžete nakupovat všechny možné věci od použitelných věcí, přes zbraně až po energetické články. Při hře na střední obtížnost jsem měl primárně stále nedostatek měny a pokud jsem něco měl, tak jsem investoval do zdravotní balíčků. Lepší zbraně a vylepšení jsem získával z úkolů a na nákup TOP zbraní jsem snad nikdy nevydělal (kromě endgame).

Co je tohle za úkol?
Musím říct, že u podobných her vždy po čase přijde repetetivnost vedlejších úkolů. V této hře jsem se ovšem bavil a úkoly jsem chápal, že mě někam posouvají. Důležité bylo vždy plnit úkoly, na které máte úroveň. Někdy se vám podaří najít NPC, která vám dá úkol, ale ten můžete splnit až za další dvě hodiny hraní, jelikož na soupeře nemáte šanci. Dost často cesta k vašemu aktuálnímu úkolu vede místy, kde jsou jednotky nad vaše dovednosti. Hra vás na to upozorní a je jenom na vás, jestli to risknete a pustíte se do boje, nebo se potichounku proplížíte a jdete si čistě za svým úkolem. Hru jsem začal na střední obtížnost a musím říct, že to nebylo příliš snadné. Soupeřů je vždy velké množství a jak to tak u tahovek bývá, každý tah budete hodně přemýšlet a asi budete taky často loudovat.

Šachovnice je rozdána.
Celý soubojový systém mě zaujal a opravdu patří ke špičce ve svém žánru. Ještě, než se přepnete do boje, můžete své jednotky rozmístit do ideálních míst, dokonce můžete osamělé nepřátele potichounku zlikvidovat. Stačí se k nim přiblížit a pokud máte zbraně s tlumiči (silent) můžete je odstranit. Nicméně vždy je musíte v tom jednom kole komplet zabít, pokud zůstane jednotce trošku života, tak zavolá o pomoc a je zle. Tímto stylem VŽDY před bojem vyčistěte osamělé bojovníky a až pak přepněte na boj. Jenom si nemyslete, že takhle odstraníte všechny a zůstane vám hrdina. Na jednu salvu jdou vždy ty nejslabší jednotky, kromě toho daná jednotka nesmí mít kontakt s jinou nepřátelskou. Celý průzkum a pohyb po mapách je REAL-TIME.

Samotný boj se pak odvíjí TAHOVĚ. Obvykle máte dvě akce a hra vám jasně ukazuje, co jaká aktivita stojí. Díky dovednostem a vylepšením se to může během hraní měnit, ale ty dva tahy jsou pro většinu hry základ.
Během boje se budete krýt, snažit se využívat střech a hledat ideální místa pro střelbu. Je na vás, jak kroky naplánujete. Budete volit mezi střelou nebo uzdravením parťáka, nikdy nebudete mít pocit, že tahů máte hodně a nevíte co dělat dál. Hra je celkově dost přísná, nepřátel hodně a věřte, že pokud máte 50% šanci na zásah, budete často střílet vedle. K tomu si připočtěte kombinaci, že vašich soupeřů je skoro vždy dvakrát tolik a rozhodně nejsou slabší, spíše naopak. Není nouze i o vyložené „průsery“ to jinak říct nejde a minete i s 90% šancí.  Mám rád výzvy, takže jsem to dal, ale pokud máte raději pohodové hraní nebojte se dát lehkou obtížnost.

Kdo si to má pamatovat!
Během hraní jste vystaveni i úkolům, které je opravdu nutné bedlivě sledovat. Jedná se většinou o odemčení dveří, za kterýma se skrývá něco úžasného. Bohužel úkoly jsou dosti obtížné, jelikož se mohou vyvíjet. Na začátku vám někdo řekl, že informace může být na zdi a k tomu ještě pár doplňujících indicií, vy pak budete muset najít indicie a pomocí nich zjistit kód k odemčení. Zde je problém pro lidi, co neumí anglicky, takže pak máte dvě možnosti, podržet mobil před TV, aby vám to přeložila nebo pak použít YT. Snažte se ale vždy to pochopit a najít, budete z toho mít radost a YT berte jako možnost před naštváním a smazáním hry z vašeho disku 😊

Apokalypsa v které chcete žít
Po grafické stránce hra vypadá naprosto úžasně. Město je živé, plné lidí, kteří spolu hovoří. Lokací je také dost a jsou velmi rozdílné. Budete se procházet v bažinách, dolech, horách a městech. Vše vytvořeno k dokonalosti pro vaše oko. Abych jenom nechválil, tak nějaké mise vás zavedou do míst, kde jste už byli, takže malinký prostor pro zlepšení tam je. Vše podkresluje příjemný hudební doprovod.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Tahovky miluju - moje oblíbené jsou Xcom, Wasteland a Phoenix Point. Miasma Chronicles se k nim rozhodně přidá. Jediné, co v ní není, je budování základny, něco jako v Gears Tactics, ale není to na škodu. Mohl jsem se plně soustředit na příběh a dokonale se sžít s vaší partou. Pokud máte rádi tahovky, tak tohle musíte mít.
Nádherná grafikaMise se vrací častěji do stejné lokace
Skvělé soubojeMohla být kooperace
Celková hratelnost
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»