Recenze: Mr. Shifty

Autor: chaosteorycz Publikováno: 6.8.2017, 17:02

Publikováno: 6.8.2017, 17:02

Sociální sítě

O autorovi

chaosteorycz

chaosteorycz

Je autorem 1029 článků

Tak schválně, kdo z vás, zatímco dává ostatním hráčům na frak ve všech těch Battlefieldech, Call of Duty a Gearsech, přemýšlí nad historií akčních her? No samozřejmě, že nikdo, protože na bloumání v paměti bude dost času, až dosáhneme staří sovětské ponorky, občas je ale návrat do časů dvourozměrné grafiky, jednoduché hratelnosti a pohledu shora vítaným zpestřením, a to zejména teď v létě, kdy se dav AAA her rozestoupí a my vidíme i ty malé caparty, kteří po hráčích mávají, seč jim síly stačí. Občas dokonce seberou tolik odvahy, že si pozornost přímo vyžádají, jako v případě vydavatelství tinyBuild.

Spravedlnost bez pozvání 
To velice překvapilo, když k nám do redakce vyslalo samo od sebe pana Shiftyho, a to bez připomínek, vydírání a výhrůžek osobní likvidací. Ač si jsme vědomi našeho světového věhlasu, o kopie na recenze většinou žádáme ve třech kopiích, tudíž jsem této vzácné příležitosti milerád využil a blíže se seznámil s chlapíkem říkajícím si Mr. Shifty. K mojí škodě je stejně ukecaný jako kašna uprostřed náměstí, tudíž o něm vím jen tolik, že se může teleportovat na krátké vzdálenosti, jeho pěsti hovoří všemi světovými jazyky a obličej mu halí stylová kšiltovka. Když nad tím přemýšlím, působí trochu jako Aiden Pearce poté, co hacknul schopnosti Nightcrawlerovi z X-Menů.

Ještě, že ho z bezpečné vzdálenosti diriguje jeho parťačka prozrazující primární cíl mise, jímž je dobytí výškové budovy a získání nukleárního jádra. Což je mimochodem aktivita, kterou agent 007 nebo Ethan Hunt zvládají v mezičase, co čekají na poslíčka s čerstvým croissantem a mlékem. Zločinecký boss však nehodlá svůj klenot dát zadarmo a z mini mrakodrapu udělal ostře střeženou pevnost, kde se ochranka počítá na stovky hlav a kde lasery s kulometnými stanovišti nejsou žádným překvapením. Velký kápo navíc dobře zná hrdinovi přednosti a připravil pro něj celou řadu pastí, které jeho vlastnosti tlumí na úroveň topiče z kotelny. Jenže i topič dokáže pořádně naložit pod kotel.

Více mrtvých než ve Žhavých výstřelech
Team Shifty stojící za malou nezávislou hrou postavil hratelnost na jednoduchém principu, kde se úrovně skládají z jednotlivých pater, ve kterých je třeba splnit A, přitom pobít stanovený počet nepřátel B a najít cestu ven, jenž můžu označit jako C. Během plnění tohoto slabikáře se kvality i kvantity protivníků neustále zlepšují, stejně jako výzbroj autonomních obraných systémů. Stačí zhruba hodina a počet mrtvol hravě přesáhne tisícovku. V tu chvíli Duke Nukem začíná s oroseným čelem hledat číslo linky důvěry nebo alespoň kontakt na Chucku Norrise, protože Mr. Shifty se nezastaví před sebesilnější zdí. Je to s podivem, ale i dnes může zaujmout hra, v níž se představitel dokáže ohánět „pouze“ rukami a bleskově přesouvat prostorem.

Překvapení je svým způsobem na místě, protože moderní trend velí naroubovat RPG prvky i na piškvorky a není-li možné rozvíjet dovednosti, musí digitální rek disponovat přinejmenším arzenálem lybijské armády, případně superhrdinskými schopnostmi. Pan Shifty je v tomto ohledu retrem, jak se patří a ve srovnání s dnešními hrami připomíná prvního Ramba, který se hodlá postavit bandě Dominica Toretta. On s kudlou a bahnem na ksichtu, oni v high-tech autech s více koňmi, než běhá volně po světě a výrazem, který odradí i smečku hladových divočáků. Jenže tvůrci se toho nebojí a do rychle odsýpajícího tempa začlenili prvky, které nám vysokorozpočtové tituly slibují léta, ovšem jen zlomek z nich je ve výsledném produktu nabídne.

Když ruce bolí i Benjamin Franklin dobrý
Zničitelné prostředí a interakce s ním vás v daném zobrazení sice nepřivede k nirváně, ale já jsem skromný hoch ze srdce Evropy, který si každé jedno patro užil, jak jen mohl. Ta radost, že mohu knihovnu přeměnit na vatru trampského kempu, že dveře lze vykopnout a zabít s nimi to individuum za nimi nebo že protivníky při troše štěstí zredukuje friendly fire. Takové možnosti nemám ve hře každý den. Stejně tak trojzubcem nepřišpendlím zloducha ke zdi zrovna často, a to jsem si vybral jen ten nejzajímavější předmět. Patra skýtají různorodé možnosti a k boji lze využít jak koště či hasící přístroj, tak miny, meče nebo štíty. Vždy jen po dobu, než se věc opotřebuje, což je bohužel relativně rychle. Vlastně si ani nepamatuji, kdy jsem někoho sprovodil ze světa balíkem peněz nebo zlatou cihlou. Inu pokrok nezastavím.

Musím se přiznat, že jsem minimálně polovinu hrací doby byl přesvědčený, že hře dám absolutní hodnocení, protože jde o příjemnou oddychovku na jedno odpoledne. Zápal ovšem vydržel zhruba 40 minut, než se začaly projevovat stinné stránky, které by si pan Shifty ze svého životopisu nejradši vyškrtnul. Hra běží na enginu Unity a při jednoduché stylizaci by jeden čekal, že stabilita bude její druhé jméno. Autoři si dokonce naordinovali na konzolové verze o 4 měsíce déle, ale ani to nestačilo. Dokud je na obrazovce jen několik postav, běží titul naprosto plynule a opřít se může i o bleskové načítání. Zvrat přichází s početnými vlnami nepřátel, tehdy frekvence snímků za sekundu začíná padat z útesu a jen posledním prstem se zastaví nad hranicí, kdy máte chuť seknout s ovladačem o zem.

Nehýbej se nebo tě zabiji znova
Nestává se tak každých 10 minut, to ale jen proto, že hra vydrží zhruba 2 hodiny, přičemž proběhnout se dá pod 70 minut. Ne, nebyl jsem takový maniak, ale vývojáři za překonání jejich speedrunu odemykají štědrý achievement. Je-li 299 Kč mnoho nebo málo, nechám na vás, ale já bych pár kachen ubral, protože zarputilí hráči proběhnou jednu úroveň pod 10 minut, a to bez problémů. Osobně pak mám problém s mrtvolami, ve kterých se ztrácejí živí strážci s brokovnicí. Myslíte si, že perimetr je čistý? Přesvědčte se raději dvakrát nebo nezůstávejte na jednom místě, jinak dříve či později někoho zaručeně přehlédnete. Že torza bývalých žoldáků občas pohltí posmrtný breakdance je naštěstí jen k smíchu a v hraní to nijak nepřekáží.

Abych nezapomněl, Mr. Shifty má pouze jeden režim, kterým je singleplayer, takže opětovné hraní moc nehrozí. Nemyslím si, že by hra více hráčů nějak chyběla a příliš užitku by neudělaly ani žebříčky časů. Toto jednoduše není typ hry, kde po nějakém sociálním družení prahnete, spíše vám bude líto, že se veškeré hraní soustředí jen do prostor budovy. Venkovní prostředí by zaručeně nabídlo ještě více potencionálních zbraní, a tudíž i další porci zábavy. Možná někdy jindy.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Zločinecká buňka se nemusí vždy eliminovat pomocí mohutného arzenálu nebo za asistence agenta splývajícího se stínem. Pěsti mají pořád moc rozhodovat o osudu světa a pan Shifty je toho jasným důkazem. Jednoduchý a hravý nezávislý titul dokáže zaujmout „čistou“ akcí, zničitelnými lokacemi a rozumnou obtížností. Umí ale také řádně naštvat, a to zejména kratší hrací dobou a kolísající optimalizací. Celkově se dá říct, že australský tým dobře zužitkoval zkušenosti, které nasbíral při portaci her z GameBoye Advance a svou prvotinu nese právě v duchu nenáročných her, jenž se skvěle hodí na cesty.
23. 10. 2017 • man10

RECENZE: WWE 2k18

Dnešní recenzi má na svědomí Jiří „Man1“ Pacovský, takže svůj obdiv a úctu směřujte k němu 😉 Loňský díl obalený do nového hávu Ryze americká zábava se opět a konečně dostala i k nám! Kdo nesleduje wrestling a nezná to podhoubí a svět, který se kolem toho vytvořil, nejspíš nepochopí. Jedinečná a surová show, o které se ví, že je to pouze přehrávaná zábava skvěle vypracovaných atletů, přichází po roce s největší zásobou wrestlerů...

»
21. 10. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: The Evil Within 2

Je zcela normální, že když máte dlouhá léta zálibu v nějakém žánru, stáváte se pro okolí samozvaným expertem. Tohoto postavení se mi dostává i mezi kolegy, tudíž blíží-li se vydání něčeho, co zavání zpocenými rukami, sevřeným krkem nebo hrozbou neplánovaného vyprázdnění, jsem první na seznamu oslovených. I když s nadsázkou říkám, že neznám jen ty horory, které nebyly natočeny, napsány a vytvořeny, jednou nutně musel přijít zlom. Bod, v němž se můj výklad...

»
18. 10. 2017 • lindros88cze5

RECENZE: ELEX

Němečtí vývojáři Piranha Bytes nám za svou existenci přinesli řadu skvělých RPG zážitků, ať už o sérii Gothic či Risen. S jejich novým dílem ELEX se vydali trošku jinou cestou. Stále se jedná o akční RPG, ovšem do oblíbeného středověkého fantasy přimíchali slušnou dávku sci-fi. A jak tento science fantasy počin dopadl, se dozvíte v naší recenzi.

»
16. 10. 2017 • tonyskate1

RECENZE: South Park: The Fractured but Whole

Městečko South Park je zpět! Po vydařeném Stick of Truth sice přebrali štafetu vývojáři Ubisoftu, ale tvůrci seriálu u vývoje zůstali a nenechali si do ničeho kecat. Připravte se tedy na další bizarní, ujetou a pochopitelně naprosto sprostou jízdu, v niž hrají prdy hlavní roli.

»
16. 10. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Middle–earth: Shadow of War

Příběhy ze Středozemě hráče bavily dlouho předtím, než Glum začal slídit za „miláškem“ na stříbrném plátně a než Peter Jackson všem připomněl, že Tolkien je jméno významného spisovatele, nikoli odrůda vína. Dokonce se dá říct, že od roku 1982 má každá generace hráčů svého Pána prstenů, který vychází ze stejného základu, a přesto je pokaždé jiný. Poslední roky si Středozemi jako svou destinaci zvolili autoři z Monolith Productions, kteří se...

»
06. 10. 2017 • kristine4chaos30

Recenze: Forza Motorsport 7

Z organizační důvodů, kvůli nimž Lukáš „ChaosteoryCZ“ nemůže přinést podrobné zhodnocení nové Forzy, jsem na jeho přání tuto štafetu převzala já. Takže se připravte, že to úplně mění pohled a přístup k populární značce a žánru jako takovým. Na rozdíl od něj si totiž nemyslím, že závodní simulátor musí hráče trápit přemrštěnými nároky na ovládání. Nechci po něm ani věrohodný průběh závodu se všemi těmi testovacími koly a kvalifikacemi, kvůli nimž se...

»
03. 10. 2017 • p.a.c.o0

RECENZE: NBA 2K18

Dnešní recenzi má na svědomí Jiří „Man1“ Pacovský, takže svůj obdiv a úctu směřujte k němu 😉 Každoročně se těším na dvě období. To jedno přichází s E3, kde se dostáváme pod plnou palbu nových herních trailerů, a pak to poprázdninové. Už dávno nestuduji, takže pro mě prázdniny znamenají maximálně tak dlouhou nudu na herních serverech, které znám už nazpaměť. Ale pak přijde září a já si připadám, jak kdyby mě někdo zatlačil...

»
30. 09. 2017 • chaosteorycz6

Recenze: Cuphead

Za tajemným lesem, děsivým lunaparkem a blíže nespecifikovaným počtem řek a hor, žijí dva kusy porcelánu Cuphead a Mugman. Jejich bytí je naplněné radostí a štěstím, nicméně musejí se vyvarovat kasinu ovládanému temnými silami. Ovšem nebyla by to pohádka milé děti, kdyby naši hrdinové poslechli rad vousaté konve. S pohledem zasloužilého karbaníka vrhali kostky jedno kolo za druhým a štěstěna jim evidentně přála. Ale pekelná, která skončila s nabídkou samotného ďábla, který...

»