Recenze: Mr. Shifty

Autor: chaosteorycz Publikováno: 6.8.2017, 17:02

Publikováno: 6.8.2017, 17:02

Sociální sítě

O autorovi

chaosteorycz

chaosteorycz

Je autorem 1277 článků

Tak schválně, kdo z vás, zatímco dává ostatním hráčům na frak ve všech těch Battlefieldech, Call of Duty a Gearsech, přemýšlí nad historií akčních her? No samozřejmě, že nikdo, protože na bloumání v paměti bude dost času, až dosáhneme staří sovětské ponorky, občas je ale návrat do časů dvourozměrné grafiky, jednoduché hratelnosti a pohledu shora vítaným zpestřením, a to zejména teď v létě, kdy se dav AAA her rozestoupí a my vidíme i ty malé caparty, kteří po hráčích mávají, seč jim síly stačí. Občas dokonce seberou tolik odvahy, že si pozornost přímo vyžádají, jako v případě vydavatelství tinyBuild.

Spravedlnost bez pozvání 
To velice překvapilo, když k nám do redakce vyslalo samo od sebe pana Shiftyho, a to bez připomínek, vydírání a výhrůžek osobní likvidací. Ač si jsme vědomi našeho světového věhlasu, o kopie na recenze většinou žádáme ve třech kopiích, tudíž jsem této vzácné příležitosti milerád využil a blíže se seznámil s chlapíkem říkajícím si Mr. Shifty. K mojí škodě je stejně ukecaný jako kašna uprostřed náměstí, tudíž o něm vím jen tolik, že se může teleportovat na krátké vzdálenosti, jeho pěsti hovoří všemi světovými jazyky a obličej mu halí stylová kšiltovka. Když nad tím přemýšlím, působí trochu jako Aiden Pearce poté, co hacknul schopnosti Nightcrawlerovi z X-Menů.

Ještě, že ho z bezpečné vzdálenosti diriguje jeho parťačka prozrazující primární cíl mise, jímž je dobytí výškové budovy a získání nukleárního jádra. Což je mimochodem aktivita, kterou agent 007 nebo Ethan Hunt zvládají v mezičase, co čekají na poslíčka s čerstvým croissantem a mlékem. Zločinecký boss však nehodlá svůj klenot dát zadarmo a z mini mrakodrapu udělal ostře střeženou pevnost, kde se ochranka počítá na stovky hlav a kde lasery s kulometnými stanovišti nejsou žádným překvapením. Velký kápo navíc dobře zná hrdinovi přednosti a připravil pro něj celou řadu pastí, které jeho vlastnosti tlumí na úroveň topiče z kotelny. Jenže i topič dokáže pořádně naložit pod kotel.

Více mrtvých než ve Žhavých výstřelech
Team Shifty stojící za malou nezávislou hrou postavil hratelnost na jednoduchém principu, kde se úrovně skládají z jednotlivých pater, ve kterých je třeba splnit A, přitom pobít stanovený počet nepřátel B a najít cestu ven, jenž můžu označit jako C. Během plnění tohoto slabikáře se kvality i kvantity protivníků neustále zlepšují, stejně jako výzbroj autonomních obraných systémů. Stačí zhruba hodina a počet mrtvol hravě přesáhne tisícovku. V tu chvíli Duke Nukem začíná s oroseným čelem hledat číslo linky důvěry nebo alespoň kontakt na Chucku Norrise, protože Mr. Shifty se nezastaví před sebesilnější zdí. Je to s podivem, ale i dnes může zaujmout hra, v níž se představitel dokáže ohánět „pouze“ rukami a bleskově přesouvat prostorem.

Překvapení je svým způsobem na místě, protože moderní trend velí naroubovat RPG prvky i na piškvorky a není-li možné rozvíjet dovednosti, musí digitální rek disponovat přinejmenším arzenálem lybijské armády, případně superhrdinskými schopnostmi. Pan Shifty je v tomto ohledu retrem, jak se patří a ve srovnání s dnešními hrami připomíná prvního Ramba, který se hodlá postavit bandě Dominica Toretta. On s kudlou a bahnem na ksichtu, oni v high-tech autech s více koňmi, než běhá volně po světě a výrazem, který odradí i smečku hladových divočáků. Jenže tvůrci se toho nebojí a do rychle odsýpajícího tempa začlenili prvky, které nám vysokorozpočtové tituly slibují léta, ovšem jen zlomek z nich je ve výsledném produktu nabídne.

Když ruce bolí i Benjamin Franklin dobrý
Zničitelné prostředí a interakce s ním vás v daném zobrazení sice nepřivede k nirváně, ale já jsem skromný hoch ze srdce Evropy, který si každé jedno patro užil, jak jen mohl. Ta radost, že mohu knihovnu přeměnit na vatru trampského kempu, že dveře lze vykopnout a zabít s nimi to individuum za nimi nebo že protivníky při troše štěstí zredukuje friendly fire. Takové možnosti nemám ve hře každý den. Stejně tak trojzubcem nepřišpendlím zloducha ke zdi zrovna často, a to jsem si vybral jen ten nejzajímavější předmět. Patra skýtají různorodé možnosti a k boji lze využít jak koště či hasící přístroj, tak miny, meče nebo štíty. Vždy jen po dobu, než se věc opotřebuje, což je bohužel relativně rychle. Vlastně si ani nepamatuji, kdy jsem někoho sprovodil ze světa balíkem peněz nebo zlatou cihlou. Inu pokrok nezastavím.

Musím se přiznat, že jsem minimálně polovinu hrací doby byl přesvědčený, že hře dám absolutní hodnocení, protože jde o příjemnou oddychovku na jedno odpoledne. Zápal ovšem vydržel zhruba 40 minut, než se začaly projevovat stinné stránky, které by si pan Shifty ze svého životopisu nejradši vyškrtnul. Hra běží na enginu Unity a při jednoduché stylizaci by jeden čekal, že stabilita bude její druhé jméno. Autoři si dokonce naordinovali na konzolové verze o 4 měsíce déle, ale ani to nestačilo. Dokud je na obrazovce jen několik postav, běží titul naprosto plynule a opřít se může i o bleskové načítání. Zvrat přichází s početnými vlnami nepřátel, tehdy frekvence snímků za sekundu začíná padat z útesu a jen posledním prstem se zastaví nad hranicí, kdy máte chuť seknout s ovladačem o zem.

Nehýbej se nebo tě zabiji znova
Nestává se tak každých 10 minut, to ale jen proto, že hra vydrží zhruba 2 hodiny, přičemž proběhnout se dá pod 70 minut. Ne, nebyl jsem takový maniak, ale vývojáři za překonání jejich speedrunu odemykají štědrý achievement. Je-li 299 Kč mnoho nebo málo, nechám na vás, ale já bych pár kachen ubral, protože zarputilí hráči proběhnou jednu úroveň pod 10 minut, a to bez problémů. Osobně pak mám problém s mrtvolami, ve kterých se ztrácejí živí strážci s brokovnicí. Myslíte si, že perimetr je čistý? Přesvědčte se raději dvakrát nebo nezůstávejte na jednom místě, jinak dříve či později někoho zaručeně přehlédnete. Že torza bývalých žoldáků občas pohltí posmrtný breakdance je naštěstí jen k smíchu a v hraní to nijak nepřekáží.

Abych nezapomněl, Mr. Shifty má pouze jeden režim, kterým je singleplayer, takže opětovné hraní moc nehrozí. Nemyslím si, že by hra více hráčů nějak chyběla a příliš užitku by neudělaly ani žebříčky časů. Toto jednoduše není typ hry, kde po nějakém sociálním družení prahnete, spíše vám bude líto, že se veškeré hraní soustředí jen do prostor budovy. Venkovní prostředí by zaručeně nabídlo ještě více potencionálních zbraní, a tudíž i další porci zábavy. Možná někdy jindy.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Zločinecká buňka se nemusí vždy eliminovat pomocí mohutného arzenálu nebo za asistence agenta splývajícího se stínem. Pěsti mají pořád moc rozhodovat o osudu světa a pan Shifty je toho jasným důkazem. Jednoduchý a hravý nezávislý titul dokáže zaujmout „čistou“ akcí, zničitelnými lokacemi a rozumnou obtížností. Umí ale také řádně naštvat, a to zejména kratší hrací dobou a kolísající optimalizací. Celkově se dá říct, že australský tým dobře zužitkoval zkušenosti, které nasbíral při portaci her z GameBoye Advance a svou prvotinu nese právě v duchu nenáročných her, jenž se skvěle hodí na cesty.
22. 02. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: The Station

Zdánlivě opuštěná vesmírná stanice a ústřední postava coby pojítko mezi tím, co se událo, a co se teprve stane. U bláznivého Isaaca, kde jsem jen tohle předtím viděl? A už vím, asi ve dvaceti předešlých zpracováních. A přece se chci opět nechat tahat po temných chodbách za doprovodu blikajícího osvětlení. Doslova dychtím po informacích ukrytých v emailové komunikaci, odložených poznámkách a zanechaných vzkazech. Stresové situace a problémy volající po rukách zkušeného...

»
19. 02. 2018 • p.a.c.o19

RECENZE: Kingdom Come: Deliverance

Česká herní scéna o sobě dává průběžně vědět celému hernímu světu a často velice úspěšně. Máme tu hry jako Factorio, Mashinky nebo Space Engineers, ukazující, že u nás dělat hry umíme a také, že máme zajímavé nápady na témata. To ostatně moc velká novinka není, protože i v minulosti byla řada her, které si dokázaly získat celosvětový respekt. Mafie se zapsala do srdcí několika generací hráčů, a i v dnešní době je...

»
18. 02. 2018 • chaosteorycz6

Recenze: Monster Energy Supercross – The Official Videogame

Itálie nám dala mnohé. Kvalitní fotbal, slunné pláže, okouzlující architekturu, diskotékovou hudbu, rychlá auta, sicilskou mafii, dobrou kuchyni a studio Milestone. Legendy z Milana, tak bych mohl autory nazvat s klidným svědomím, protože za více než 20 let vytvořili skoro padesátku her. Pamatují systém SNES stejně, jako první Xbox a jejich rukami prošli licence na podniky WRC, MotoGP, V8 Supercars nebo MXGP. Přes to všechno je Milestone synonymem průměrnosti, který sype hry...

»
05. 02. 2018 • DandyCZE2

Recenze Railway Empire

Začátky mého hraní dorazily na Xbox! Ano, strategie a budovatelské hry mě provázely od počátků mého hraní. Oblíbil jsem si všemožné tycoony, v nichž jsem stavěl, co šlo. Aktuálně hraji primárně na Xboxu a tam těchto her není opravdu moc. Najdou se zástupci globálnějších her jako třeba Tropico nebo Civilization, ale klasické vláčky? Ty rozhodně ne.

»
04. 02. 2018 • chaosteorycz18

Recenze: Monster Hunter World

V moderním světě většina civilizace neloví pro potravu, což je dobře. Jako první bych skončil s pusou od hlíny a hrstí cvrčků, místo šťavnatého kusu zadní flákoty. A to v tom lepším případě. Mimo cílených odstřelů a mysliveckých honů, se tak z lovů staly záležitosti zbohatlíků, kteří si v poklidné vzdálenosti a bezpečí odstřelují to, co momentálně touží pověsit nad krb. Co jim ale to drahé vybavení sebrat, dát jim do ruky sekeru, luk a...

»
22. 01. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: The Vanishing of Ethan Carter

Tvrdí se, že ty nejúžasnější příběhy píše sám život. Pokud to vezmu za bernou minci, pak je mladý Ethan Carter hotovou živoucí novelou na pokračování. Se svou početnou rodinou žije v malé vesničce v Red Creek Valley. Kouzlu překrásné krajiny se vyrovnají snad jen tajemství, kterých má lokalita více než matka představená za dveřmi své cely. To je také důvod, proč Ethan kontaktuje muže, jehož jméno je nevyřčeno po téměř celý čas....

»
19. 01. 2018 • kristine4chaos0

Recenze: InnerSpace

Jsou hry, hry a pak hry. Že nechápete? Nevadí, ráda vysvětlím. U valné většiny produkce jednoduše vypnete, protože hra po vás chce jen základní operace. A k těm vás ještě povodí za ručičku. Pak jsou tu hry logické, tvořené hádankami, vyžadující zapnout mozek na vyšší obrátky. Ty jsou občas spojené s až uměleckým grafickým zpracováním, čímž se volně dostávám k hrám relaxačním. Bývají budovatelské, explorativní, dávají vám větší volnost v...

»
16. 01. 2018 • p.a.c.o6

RECENZE: Flying Tigers: Shadows over China

Létání fascinuje lidi od nepaměti a do oblak by chtěla létat celá řada z nich. V dnešní době jsou letadla stejně běžnou součástí našich životů, jako dříve auto nebo koňský povoz. Bohužel virtuální piloti mají podmínky ztížené, protože na konzole her s letadlovou tématikou zrovna moc nenajdete. O to více mi udělali radost Flying Tigers: Shadows over China, kteří nám takové klasické arkádové létání nabízejí.

»