Recenze: Narcosis

Autor: chaosteorycz Publikováno: 13.5.2017, 14:43

Publikováno: 13.5.2017, 14:43

Sociální sítě

O autorovi

chaosteorycz

chaosteorycz

Je autorem 1534 článků

Když se ke mně před nedávnem dostal film 47 Meters Down, došlo mi, že subžánr podvodních survival her je poměrně štíhlý. Děj vyprávějící o dvou sestrách, jejichž adrenalinový zážitek se žraloky se změní v boj o přežití na dně oceánu, k němuž nemají předpoklady a ani vybavení, vynikal dusnou atmosférou, kterou bych obratem přivítal v obdobném herním titulu. Jenže Abzu je žánrově mimo, Subnautica málo hororová, BioShock už archivní a Soma nám zůstala zapovězena. Pozvolné upadání snímku do zapomnění přetrhnula až novinka Narcosis nezávislého studia Honor Code.

Tužby jsou vyslyšeny. Dno Tichého oceánu, na něm výzkumná stanice společnosti Oceanova a dvacetičlenný tým, jehož součástí jsem já, oblečen v hlubinném skafandru. Ochranná lastura, protože jinak se těžká výstroj nazvat nedá, mě dělí nejen od všudypřítomné temnoty, ale také vody, která čeká na vhodnou příležitost, aby mě potěšila svou návštěvou. Po matné instruktáži se vydávám s kolegou k cíli vzdáleném několik desítek metrů. S ohledem na podmínky, to jde opravdu pomalu, a tak si ploužení krátíme konverzací, když v tom nastane šok. Zem pod nohami začne nebezpečně vibrovat, přichází tlaková vlna a okno.

Tma, ticho, samota a já uprostřed ní. Po probuzení se jen těžko zvedám, přeci jen skafandr není dělaný na nácvik aerobiku, ale naštěstí je neporušený. Nějaký kyslík ještě mám, baterka je taky funkční, jen to spojení se základnou zdechlo spolu s původním cílem trasy. Situace je vážná, ale nemohu podlehnout panice, jinak půjde kyslík rapidně dolů. Mám výcvik a směrnice, i když ty mi tři a půl kilometru pod hladinou moc nepomohou. Nezbývá, než pokusit se najít naši základnu Compass a s ní i zbytek týmů, někdo přeci musí být na živu. Alespoň v to doufám a chci věřit.

A vy věřte, že Narcosis je čistým zástupcem survival žánru střiženým z větší části thrillerem než hororem. Autoři vystavěli hlavní přednosti na příběhu a atmosféře, přičemž to první se jim daří více než dobře. Děj není tentokrát vyprávěný pomocí lístečků, psaníček a dopisů, nýbrž hrdinou samotným, který má ve velice skromném inventáři s nožem a světlicemi seznam posádky. Tak jak nachází předměty svázané s jednotlivými členy nebo dokonce jejich těla, zobrazují se pod jednotlivými fotkami jeho vzpomínky na ně. Později, když je jasné, že na sestavení fotbalové jedenáctky už to nevypadá, promlouvá stále více i z pozice vypravěče, přičemž dialogy, ano dialogy, mají potřebnou hloubku a vystihují depresivní situaci. Musím říci, že tento způsob se mi opravdu zamlouval, a i díky skvělému dabingu výborně vygradoval rozuzlení.

Poslední dobou mám štěstí na hry s nespecifickými konci a tato není výjimkou. Zhruba od půlky si myslíte, že víte, kam děj směřuje a až do posledních pěti minut tomu tak opravdu je. Pak ovšem tvůrci vytáhnou karty, zboří vám poker face a vy můžete zbytek dne přemýšlet, zda finiš byl výsledkem gradujících halucinací nebo jste obětmi skvělého příběhového twistu. Definitivně vybrat jedno či druhé je obtížné, neboť budovaná atmosféra nahrává oběma. Sinusoidní stavy kyslíku, ataky obyvatel temných hlubin, vidiny, pozůstatky základny stávající se pozvolna součástí oceánského dna, to vše je využíváno na podporu tísnivého prostředí, z něhož není zdánlivě úniku. Hrdinovu psychiku má nejvíce ovlivňovat strach. Strach z nedostatku, z neznáma, a nakonec i ze sebe samého, ale přenáší se to i na hráče?

Ne zcela. Alfou a omegou jsou láhve s kyslíkem a světlice, přičemž obojího je v takové míře, že byste prošli Titanic tam a zpět. Zejména na stanici jsou světlice předimenzovány téměř k neomezenému využívání a moc lepší to není ani se zásobníky. Ne, že bych byl taková mrcha a chtěl protagonistu udusit po deseti minutách, ale máte-li se bát mrtvoly nebo hlavonožce toužícího políbit vás, musí být potrava pro plíce vzácnější než zjevení Panny Marie. Lepší situace vládne v otevřeném prostoru, kde i přes jasné koridory můžete přeci jen lehce bloudit. Škoda, že tvory ohrožující cestu za denním světlem zastupují jen 3 exempláře. Řekl bych, že tady byl velký potenciál pro lidskou fantazii a nebezpečí ukryté v neznámu, ale co už. Alespoň gradující halucinace vrací atmosféru tam, kam patří. Za horor bych hru ale neoznačil.

 

Příjemným zpestřením jsou drobné překážky, ať už délkového rázu, při nichž hojně využijete krátkodobý pohon na zádech, tak formou úkolu „udělej, aby si mohl pokračovat“. Podíváte se tak do všech zákoutí podvodních budov, která se designérům docela povedla. Honor Code v rámci svých možností odvedl po vizuální stránce solidní práci a až na jeden průchod chobotnice zdí jsem nenašel nic, co by vybočovalo z nezávislého průměru. Prostředí působí dostatečně mrtvým dojmem, levitující předměty povětšinou reagují na přítomnost postavy a občas se zadaří vyčarovat opravdu pěknou momentku. Od věci by nebylo větší zastoupení živočišné říše, jenže má-li postava jen malý nožík a pohyb jak golem, asi těžko zvládne konfrontaci s něčím větším. Trochu lepší by mohla být hudba, jenž je až příliš sterilní a o slovo se hlásí opravdu jen zřídka a tudíž málo. Přesuny po oceánském dně díky ní občas připomínají noční návraty domů přes kamenolom.

Důležitým faktorem při koupi bude i cena, která je, jaká je. Pokud si vybíráte hry zejména dle příběhu a hledáte tématiku bohem zapomenutého konce světa na dně oceánu, je suma 400 Kč za 3 až 4 hodiny hraní relativně v pořádku. Pokud ovšem lpíte na důsledném dodržování žánrových faktorů, bez ohledu, zda k nim dochází v nelítostné pustině či daleko ve vesmíru, počkáte si na slevu. Za obdobný obnos totiž najdete jiné tituly, nabízející jak více obsahu, tak větší výzvu.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Vyprávění z nedostupných míst Pacifiku má tvář zadýchaného půltunového skafandru, kolem něhož se pozvolna vytrácejí stopy lidské existence. 2 míle pod vodní hladinou není největším nepřítelem tajemná fauna nebo všeobjímající tma, ale lidská mysl, která kličkuje mezi panikou, šílenstvím a světélkem naděje kdesi v hlubinách. Skvělému příběhu však jen sekunduje tísnivá atmosféra, jenž je i v těch nejvypjatějších okamžicích krok pozadu. Viníkem je možná až přílišná otevřenost široké komunitě hráčů. Ta má survival prvky na dlouhém vodítku, a tak nemůže nabídnout konstantní zážitek po celou dobu hraní. Pakliže ale nechcete mít srdce v kalhotách ze vzdálenosti k další kyslíkové lahvi, můžete si k výsledku ještě bodík přihodit.
22. 06. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Prey: Mooncrash

Podle mnohých, to prej byla jedna z nejlepších her loňského roku a další skvělý milník studia Arkane. Jiní naopak tvrdí, že směsky všech možných titulů prej nehrají, protože originalita světem otáčí. A prej už to stejně nebylo ono, protože chyběl indián, obaly od ohnivé vody a emzáci balancující mezi genialitou a parodií. Prej se to jmenovalo Prey a podle tvůrců jedna zastávka u ní rozhodně nestačí. A víte co? Já souhlasím,...

»
21. 06. 2018 • DandyCZE2

Recenze: The Elder Scrolls Online: Summerset (Xbox)

Krásný, kouzelný, nebezpečný a úžasný svět The Elder Scrolls se rozšiřuje. Musím uznat, že na tohle rozšíření jsem se hodně těšil. Svět TESO jsem si užíval od samého začátku, a to i přes mírný pokles úrovně hry a tápání autorů, kam hru posunout. Pořád jsem cítil jakýsi rozkol mezi hraním singleplayeru a týmové hry. Spousta vychytávek jako gildy procházela a stále prochází vývojem, ale za mě osobně tam vidím velký...

»
20. 06. 2018 • chaosteorycz8

Recenze: Jurassic World Evolution

Nemám rád dojení značek z mého dětství. Jednak mi kazí příjemné vzpomínky, kdy jsem byl ochotný pojít v noci žízní, jen abych náhodou nepotkal v kuchyni velociraptora a pak si myslím, že už se nikdy nemůžou vyrovnat originálu. Jsou ovšem série, a není jich příliš, u kterých jsem ochotný zalít vlastní hrdost do betonu a panáčkovat u kina jak ratlík. Stačí pár tónů od Johna Williamse, táhlý záběr na helikoptéru mířící na ostrov...

»
17. 06. 2018 • p.a.c.o4

RECENZE: MotoGP 18

Šampionát MotoGP je skvělou podívanou, kdy při žádném závodě není nouze o dramatické situace a spoustu předjíždění. Navíc upadnout může při riskantnějších manévrech každý, tudíž nic není předem dané. Tento adrenalin se nám snaží nabídnout i virtuální zpracování této značky s oficiální licencí, a i letos ho mají na svědomí Italové z Milestone. MotoGP 18 se chlubí v PR materiálech celou řadou novinek, ovšem to už je taková klasika.

»
14. 06. 2018 • chaosteorycz2

Recenze: Vampyr

Před čtením dalších řádků se nejprve ujistěte, že jste dostatečně vybaveni na boj s nočními predátory. Jako základ zkontrolujte zásoby česneku. Jestliže jich nemáte dostatek na rozvěšení po místnosti, udělejte si alespoň česnečku nebo topinky. Hned v závěsu rozmlaťte libovolnou židli, přednostně dřevěnou, a z rovných částí utvořte kříž. Pokud nevíte, jak vypadá, zanedbali jste některé základy vašeho vzdělání. Nic nezkazíte ani vložením složeného Masaryka do kostelní pokladničky. Lépe pak budete vyjednávat s knězem...

»
05. 06. 2018 • lindros88cze1

RECENZE: ONRUSH

Britské Evolution Studios bylo jedním ze studií, které se zabývalo čistě vývojem závodních her, a byli v tom dobří. Za dob PS2 tito tvůrci stvořili sérii WRC, kdy ještě stála za to, abyste si ji nepletli s dnešními béčky. Poté přešli na šílené akční závody MotorStorm pro PS3 a opět se jednalo o slušný úspěch, ale tuto generaci se jim moc nedařilo a Sony se rozhodla studio rozpustit. Většina vývojářů ale využila...

»
04. 06. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Aragami Shadow Edition

Ara… co? To bude nějaká logická hra o skládání papíru do těch titěrných zvířat nebo ne? Ale s tím sympatickým ninjou na obalu to asi neklapne. Trochu působí jako japonský Deadpool, což určitě naznačuje, že půjde o krvavou rubačku, plnou useknutých končetin, zatímco hlavní hrdinu bude odříkávat haiku napsanou uťatým prstem. Ale moment. Čmoudí se mu z ruky, takže Aragami bude nakonec budovatelská hra o pěstování tabáku na úpatí hory Fuji. Ne?...

»
02. 06. 2018 • p.a.c.o2

RECENZE: Tennis World Tour

Sportem ku zdraví a trvalé invaliditě. To je úsloví, které sice zastánci pohybu nemají úplně v lásce, ale když se podívám po lidech ze svého okolí, skoro bych mu dal za pravdu. Pár sportovců z mého okolí to zkoušelo a problémy je dostihly, protože i zde platí, že nic se nemá přehánět. Někdo může namítnout, že v případě virtuálních sportů zranění nehrozí, což také není úplná pravda. Tenisový loket a bolavé prsty budiž...

»