Recenze: Oddworld: Soulstorm Enhanced Edition

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 28.12.2021, 19:01

Publikováno: 28.12.2021, 19:01

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3379 článků

Máte rádi výlety do minulosti? Tak tentokrát to máme rychlíkem do konce devadesátých let minulého století, kdy si ještě celá řada z vás cumlala palec a plnila pleny. Série Oddworld vznikla ve zlatém věku plošinovek, nicméně nešlo o tradiční skákačku typu Crash Bandicoot. Spíše šlo o kombinaci více žánrů, kde boční pohled pomáhal překonávat jak různé překážky, tak řešit logické úkoly a, to především, takticky likvidovat nepřátele. Protože jako Abe nemáte zodpovědnost jen za sebe, ale také za celou svou rasu.

Ale než přejdu k vylepšené edici s podtitulem Soulstorm, je třeba si udělat trochu jasno ve faktech. Vydavatelství Oddworld Inhabitants vzkřísilo herní značku v roce 2014, kdy vznikl remake původní hry Oddworld: Abe ’s Oddysee. Ten nesl označení New ’n’ Tasty! a umožnil populární sérii postupně zazářit na všech dostupných platformách. Když byly dobyty i mobilní telefony, začali tvůrci pracovat na pokračování. To mělo vycházet z původního titulu Oddworld: Abe ’s Exoddus s tím, že vyjde počátkem tohoto roku pro PC a PlayStation. A jelikož čtete, co čtete, tak asi tušíte, že Xbox se dočkal o něco později. A za sebe říkám, buďme rádi.

Jestli jste nikdy neslyšeli o Mudokonech a jméno Abe vám evokuje maximálně amerického prezidenta, pak pozorně sledujte úvod do hry. Ačkoliv děj navazuje na předchozí část, velmi rychle pochopíte, že vlastně sledujete revolucionáře, kterak se snaží zachránit své bližní před tyranií a vyhubením. Nenápadná rasa je totiž v hledáčku násilnických Glukkonů. Ti ji rádi zotročují a následně mělní jako nedílnou složku jejich oblíbeného nápoje. A Abe se chtě nechtě stane lídrem vzdoru a klíčem k útěku. Už to vypadá, že Mudokony čekají lepší zítřky a život, po němž touží, ale opak je pravdou. Ozbrojené jednotky nepřátel ničí nalezené útočiště a skromný hlavní hrdina je nucen dokončit své poslání.

Na první pohled se to nezdá, ale příběh není jen šablona pro slepení desítek úrovní. Jistě, nikdy z něho nebude akcí nabitá variace na Far Cry či Just Cause. Na druhou stranu není ani tak stupidní, a tak máte mimozemskou rasu, které je snadné fandit a protagonistu, z něhož se nikdy nestane typický hrdina s mohutným arzenálem. Abe si musí vystačit jen s tím, co dokáže hodit (pobrat) a také s darem manipulovat druhými prostřednictvím mysli. Mám vás, že ano? Druhá vlastnost se vám určitě pozdává a buďte si jisti, že vaše myšlenky na krutý exodus padouchů nejsou daleko od pravdy. Třebaže síla vědomí může být nápomocna i při otevírání cest, hlavním využitím je vyčištění cesty od přebytečných dotěrů.

A to může proběhnout hned několika způsoby. Nenásilná forma velí uspat protivníka, po čemž může následovat spoutání. To, aby už nevstal. Nicméně jde o praktiku nepřesnou, jelikož hra někdy velice špatně detekuje svázání, a tak se vám nepohodlná stráž začne probouzet. Nejrychlejší variantou je exploze, ale není příliš zábavná a zbytečně alarmuje hlídky kolem. Mnohem zajímavější je kreativní přístup a využití nově získané loutky coby prodloužené ruky. Ovládaný jedinec plní jakékoliv příkazy, takže se ochotně nechá zpopelnit, spáchá sebevraždu skokem nebo vytáhne automat proti vlastním lidem. Možností jsou desítky a často jste dokonce nuceni mezi nepřáteli přepínat, abyste pokryli útěk bratrů a sester. K tomu se váží statistiky v závěru každého levelu, které z vás udělají buď klaďase nebo pěkného hajzlíka. To podle úspěšnosti záchran a počtu odklizených stráží.

Vždy ovšem není možné použít mysl jako zbraň. V takovém případě je na řadě stará dobrá taktika a plížení. Herní svět se jen hemží odstřelovači a minomety, tudíž dlouhé otálení není nejlepší přístup k postupu a vhodnější je konat. A to i za cenu smrti a návratu na nejbližší checkpoint. Tomu se nevyhnete. Dobrá polovina míst spoléhá na roquelike přístup, kdy až vaše selhání odhalí slabiny protivníků. „Je lepší hodit zápalnou lahev nebo minu? Mám raději tasit? A stihnu projít?“ Nejčastěji kladené otázky, s jejichž řešením vám přítel na telefonu nepomůže. Jindy je zase úroveň designována tak, že nevidíte následky svých činů, neboť kamera se drží skálopevně nejširšího možného záběru a hne se, až když sledovaný bod opouští obrazovku. Zbytečné smrti trochu pohnou žlučí, ale po čase si zvyknete. Záchytné body jsou rozestavěny dobře a nikdy vám nehrozí opakování většího kusu levelu. Navíc, jak se děj přesouvá do technologických reálií, dostává ústřední hrdina i další schopnosti a zbraně.

Jak zachraňujete bratrance emzáků z videoklipu kapely Eiffel 65, otevírá se vám širší záběr příběhu a Abe si získává víc a víc sympatií. Občas pronese moudro, několikrát zavzpomíná na minulost a často prohodí vtipnou glosu nebo suchou hlášku. Spolu s válečnou atmosféru hry, lehce legračními protivníky a obsáhlou herní dobou, tvoří chytlavou záležitost, ke které se rádi vrátíte i po delším čase. Nebo pro opětovné dohrání, protože titul se pyšní čtyřmi rozdílnými konci, a to dle stylu hraní a dosažených úspěchů. A kdo ví, možná vám uteče i něco z příběhu, u něhož bych se nezlobil za větší počet cutscén. Možná neždímají herní engine naplno, ale jsou pěkné zpracované a přináší potřebný myšlenkový oddech před další štací. Malou dávku obdivu určitě zaslouží také levely, u nichž je vícero cest ke zdárnému konci častým plusem.

Když jde o Enhanced Edition možná by vás zajímalo, jak si stojí grafická stránka. 4K a 60 snímků za sekundu musí být standardem u hry, u níž vizuální zpracování neaspiruje na oslavné ódy. Ne, že by Oddworld: Soulstorm byl ošklivý, ale nepotrpí si na okázalou prezentaci. Místo toho věnuje péči rozdílnosti designů a vizuální pestrosti. Zvuk je průměrný, a tak posledním bonusem budiž režim Vykkers Labs. Jde o levely tvořené hádankami, jejichž hratelnost se trochu liší od kampaně. Navíc jsou pouze součástí xboxové verze, protože konkurence dostala obsah, který naopak chybí nám. Trochu blázinec, ale i tak se dělá marketing.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Plošinovka, kde si neotlačíte tlačítko „A“ a kde páčka gamepadu nedostane smrtící dávky limitního kroucení. Oddworld: Soulstorm je podařenou předělávkou, která si zaslouží pozornost a peníze. Nežene se kupředu za dokonalým proběhnutím úrovní, ale předkládá potravu logickému myšlení, které s lehkostí a humorem razí cestu nezastavitelné revoluci. Hře ubližují především chyby v interakci, zlomyslná kamera a drobné technické chyby, které neodpovídají poměru výkon konzole/výsledný produkt.
06. 12. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Indiana Jones and the Great Circle

Na světě není slavnějšího archeologa, než je Indiana Jones. Kromě pěti filmů, několika knih a komiksů se dočkal ztvárnění také na poli videoher, byť s kolísavou kvalitou. Studio MachineGames, které spadá pod Bethesdu, se rozhodlo vytvořit tu nejlepší akční adventuru s Indiana Jonesem v hlavní roli, jaká tady doposud byla. Jak se jim tento nelehký úkol podařil?

»
03. 12. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Microsoft Flight Simulator 2024

Série Microsoft Flight Simulator (dále MFS) se řadí mezi stálice herního průmyslu a zároveň patří po bok těch nejstarších sérii, jaké stále vycházejí. Však považte, vždyť první díl vyšel v roce 1982, což je již 42 let. Tolik leckdy není mnohým hráčům, kteří usedají k obrazovkám, aby se za kniply těch nejznámějších i méně známých letadel vznesli do oblak a prozkoumávali naši krásnou zemi. Ovšem následující řádky nebudou patřit ohlédnutí za sérií,...

»
30. 11. 2024 • Jakub Michálek0

RECENZE: Death Stranding: Director’s Cut

Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?

»
28. 11. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Dragon Age: The Veilguard

Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.

»
21. 11. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Farming Simulator 25

Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....

»
10. 11. 2024 • japo0

Recenze: Squirrel with a Gun

Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...

»
08. 11. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Life is Strange: Double Exposure

Na poli adventur je Life is Strange pojem. Studiu Don’t Nod se v roce 2015 podařilo stvořit překvapivý hit, který umně kombinoval paranormální jevy a vztahové drama z pohledu Maxine Caulfield, mladé středoškolačky, jež ke svým superschopnostem přišla jako slepá k houslím. Od té doby se svět rozšířil nejen o další více či méně povedené tituly, ale také o další studio Deck Nine, které si vzalo na starosti také pokračování...

»
04. 11. 2024 • Jakub Michálek0

Recenze: Unknown 9: Awakening

Mysteriózní výprava za neznámem a prastarou společností neznámých.

»