Recenze: Paradise Lost

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 14.4.2021, 8:47

Publikováno: 14.4.2021, 8:47

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Němci se tváří, že druhá světová byla akce typu „Kulový blesk“, Adolf Hitler byl koordinátor stěhování a počty vojáků v zákopech také nesouhlasí. Nic to však nemění na faktu, že roku 1945 skončily jejich sny o třetí říši a stejně tak poslední globální konflikt naší historie. A teď si vezměte, že by to celé skončilo o dvacet let později a tím nejhorším možným způsobem. Tedy nukleární zimou po použití nejničivějších zbraní, jako zoufalý pokus zastavit nevyhnutelný pád.

Klidně si sedněte vedle chladničky a nohy strčte do mrazáku. Alespoň se trochu přiblížíte Szymonovi. Ten vyrostl s matkou v úkrytu, kde žil do dvanácti let. Nutno podotknout, že už po válce. Pak jeho jediná rodina odešla na věčnost a zbyla po ní pouze fotka, na níž je nejspíš i chlapcův otec. Přetrhaná vodítka vedou mrazivým Polskem do obrovského bunkru. Do bašty padlého režimu, která měla sloužit jako úkryt vyvoleným a zároveň jako líheň budoucího opětovného osidlování světa. Jenže místo dychtivých Němců s křečí v pravačce nachází důkazy lidské existence, jenže bez známek života. Jedinou osobou široko daleko se zdá být Ewa sedící zavřená u mikrofonu v neznámé kontrolní místnosti. Jenže je to osoba o jejíž pomoc Szymon stojí?

Poláci mají pro hry speciální cítění, a i studio PolyAmorous dokazuje, že si umí získat hráčskou pozornost. Alternativní minulost má skvělou atmosféru, která je mixem deprese, fascinace a očekávání. Nacistické motivy rozšířené o technologické vymoženosti pozdější doby působí retro-futuristicky a design světa posouvají někam k BioShocku a Prey. Když se poprvé ocitnete před branou země zaslíbené, je vaše existence menší než mužství pohádkového trpaslíka. Sotva dýcháte a mlčky pozorujete narcismus opepřený antickým velikášstvím. A i když později Paradise Lost začne koketovat se sci-fi, pořád si drží úvodní laťku.

Herně je zde viditelná inspirace u Firewatch, ale místy jsem zavzpomínal i na Everybody’s Gone to the Rapture, Gone Home či The Witness. Bohužel zůstalo jen u vzpomínek, protože titul se opírá pouze o příběh, nikoliv o hraní jako takové. Nechci použít ten hnusný termín „walking simulator“, ale nejspíš musím. Na tradiční adventuru je tu příšerně málo interakce, a i ta trocha je spíš na oko, aby autoři natáhli čas co nejvíc. Hrdina občas něco otevře, nějakou věc vezme do rukou, ale bez užitku a důvodu. To podstatné vypráví nahrávky, listiny a ženský hlas na druhém konci komunikačního zařízení.

Dostávám se tak k drobnému, ale závažnému problému. Paradise Lost má úžasný svět, fungující příběh, ale herně nestojí ani za prasklou helmu zasloužilých elektrikářů. Chybí hádanky nebo zapojení do děje i jiným způsobem než zmáčknutím tlačítka a tažením za páku. Světélko naděje, v podobě systému bunkru, připomíná inteligenční testy pro primáty: „Tak je hodný šimpanz, stiskni tlačítko a dostaneš banán.“ Až jsem si říkal, jestli mě mají vývojáři za úplného pitomce nebo jen cílí na herní panice, co ještě nedávno považovali Xbox za odpařovač vzduchu. Zbývá mi tak prozkoumávání prostředí, při kterém se cítím jak osel dobývající se na klisnu. Strašně moc chci, ale nejde to.

Ne, že by nebylo kam jít, ale Szymon má nepřiznanou dřevěnou nohu a plíce závodního huliče tabákových výrobků. Nemám jiné vysvětlení pro pomalou chůzi hraničící s plížením. Pokud mě chtěli autoři nechat obdivovat práci svých kolegů designérů, činí tak velice nevhodným způsobem. A jestli byl záměr ještě víc natáhnout sezení u jejich díla, pak se uchylují k zákeřnosti nehodné kvalit hry. Na každý pád, průchod bunkrem má tempo hlemýždí olympiády a zbytečně kazí vyprávění. To se sice nakonec stane předvídatelné, ale stále dost lákavé na to, abyste si počkali na závěr.

Tam vás čeká rozhodnutí a pár alternativních konců. A strašně rád bych řekl, že jsem byl vytržený jak list papíru, neboť konec přinesl nečekané. Třeba jindy, dnes nemám náladu lhát. Ewa nedokáže být tak tajemná, jak by si scenárista přál, a tak vzorec chemie mezi hlavními aktéry rozklíčujete dřív, než by bylo třeba. Být tempo hry rychlejší, možná by i lépe vyzněla zápletka. Takhle je dostatek času přemýšlet nad vším možným a máte-li přirozenou nedůvěřivost vůči atraktivním hlasům v aparátu, jdete sami proti vývojářskému úmyslu. Rozpadá se ono tajemno lidských osudů a když si hra zamane rozpadne se celá. Pakliže se váš hardware nedomluví se softwarem, stává se hezky nadesignovaný svět epileptickou diskotékou a je třeba přikročit k restartu hry.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Další variace na téma „co by, kdyby“ hýří atmosférou, pěkným designem a dobrým příběhem. Osoby ztracené v pozůstatcích třetí říše působí věrohodně a máte důvod se zajímat o jejich osudy. Jenže proti vám není jen liduprázdný bunkr, ale také úmorně pomalé tempo, nicotné herní mechaniky a optimalizace na pár facek. Slibný koncept se tak sotva dostává přes průměr a řadí se mezi další nadějné, ale nevyužité adventury.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»