RECENZE: Pro Evolution Soccer 2019

Autor: p.a.c.o Publikováno: 4.9.2018, 6:29

Publikováno: 4.9.2018, 6:29

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3262 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Každý rok se těším na tento okamžik. Začíná nová virtuální fotbalová sezóna, kde o vítězi rozhodují maličkosti. Dvě fotbalové hry jsou výborné v tom, že konkurence nenechá ani jedny vývojáře v klidu, takže se musí opravdu snažit přinést něco, proč si pořídit právě jejich hru. My, jakožto zákazníci, pak svými nákupy rozhodneme o tom, která hra bude úspěšnější. Volba, jestli Pro Evolution Soccer nebo FIFA série není nikdy snadná, ale každý má nějaké osobní preference, díky nimž se nakonec rozhodneme.

K sérii Pro Evolution Soccer letos všichni přistupují skepticky, jelikož přišla o dva významné trumfy, jimž licence na Ligu Mistrů a Evropskou Ligu bezpochyby byly. Pozitivní ale je, že i přes tuto ztrátu se vývojáři snažili přinést v rámci licencí inovace, čehož výsledkem je 12 licencovaných soutěží z celého světa (ruská, argentinská, portugalská, skotská, belgická, brazilská nebo francouzská soutěž) a k tomu celá řada týmů, s nimiž vývojáři spolupracují a že to nejsou žádné bezejmenné kluby (FC Barcelona, FC Liverpool, Arsenal, Celtics, Palmeiras nebo Riverplate). Chápu, že to není číslo, jakým dokáže ohromit konkurence, ale já si svůj oblíbený tým našel, a dokonce jsem nevěděl, jakou soutěž si dát, protože všechny jsou kvalitní a mají co nabídnout. Druhou věcí je fakt, že nikdo nevidíme do licencí, a tak je otázkou, jak moc velká je možnost Konami získat například anglickou, německou nebo italskou soutěž. Pro pořádek se sluší zmínit, že českou soutěž zastupuje jenom pražská Slavie.

V čem Konami rozhodně nezaostávají je herní náplň. Možností, co ve hře dělat je nepřeberné množství, takže si stačí vybrat. Můžeme být hráčem deroucím se na vrchol, i když zde tedy bez příběhového režimu (díky tomu si však můžete udělat postavu dle chuti), vydat se cestou manažera týmu, zkusit vyhrát soutěž se svým oblíbeným týmem, včetně doprovodných pohárů a zapomenout v žádném případě nesmím na e-sportové PES League a kartičkový myClub.

MyClub je opravdu hodně bytelný herní mód, v němž se můžete ztratit na desítky hodin a budovat svůj tým snů. Do začátku dostaneme na pár zápasů jednu z hvězd, takže já třeba zvolil Luku Modriče a díky verzi hry jsem mohl podepsat i legendárního Davida Beckhama. Bohužel moje strategie se neshodovala s jeho zařazením, takže i takovýto hráč musel uvolnit místo jiným, i když posadit ho na lavičku nebylo úplně snadné. Týmová chemie tu funguje trochu jinak než u konkurence, kdy se daný hráč musí cítit dobře na dané pozici, což následně zvedne celkovou morálku týmu. Po zápasu pak hráči dostávají zkušenosti a zlepšují se v aspektech hry, v níž ho chcete vidět. Navíc může dosáhnout na nějakou týmovou roli, což pak dále zlepšuje jeho výkon. Když se v zápase snaží málo, pošlete ho na další trénink, aby se mohl zlepšovat. Jak jsem zmínil, možnosti myClubu jsou opravdu hodně komplexní a už jenom to by mohl být důvod, proč letos zkusit právě PES 2019.

Další věcí, díky níž bych vám hru doporučil je dění na trávníku. Kdo chce zažít skvělý pocit z fotbalu, měl by si vybrat právě letošní PES. Vylepšen byl rozhodčí, který píská o něco citlivěji, i když milimetrové ofsady jeho postranním asistentům stále neuniknou. Stejně tak brankáři chytají, co to jenom jde a jejich překonání bude vyžadovat umění a přesnost. To platí i pro ovládání, protože upraven byl i pohyb a animace borců na hřišti. Hra mi přijde rychlostí možná o maličko pomalejší jak loni, díky čemuž hráči o dost lépe pracují s míčem nebo i bez něj. Hlavně u přihrávek je třeba pořádně přemýšlet a dobře je časovat. Pokud tak neučiníte, hodně často přihrávka nejen že nenajde svůj cíl, ale může to pro nás skončit gólovou tragédií, kdy soupeři namažete jako nic.

Obtížnost se od posledně také zvedla a tam, kde jsem loni v pohodě zvítězil, jsem byl z počátku rád, když zápas neskončil moc velkým přídělem. Trénink však dělá mistry, a to platí i letos. Hlavní je dokázat proměňovat šance, protože bez gólů, byť se sebekrásnějším fotbalem, ještě nikdo nevyhrál. Upravená obtížnost navíc hezky ukazuje rozdíly mezi jednotlivými týmy. Slabší tým můžete se silným relativně dobře porazit a řeknete si, že na vás nikdo nemá. Další TOP tým vás ale hodně rychle vyvede z omylu a bude třeba se pořádně otáčet, zejména v obraně, kdy není hráče vůbec snadné bránit. Variabilita obtížností potrápí jak zkušené borce, tak připraví ideální výzvu pro nováčky. Jo a kdo by chtěl přejít z FIFY, může si zvolit ovládací schéma z ní a ušetří si nervy alespoň s ovládáním.

Jestli se někomu někdy nezdála grafika, ani zde není sebemenší důvod k obavám. Ztvárnění licencovaných stadionů je parádní, oficiálních grafik jednotlivých soutěží také a stejně tak si jsou podobní hráči. Na Xbox One X si můžeme vychutnat podporu 4K a také HDR. Co by to však bylo za stadion, kdyby na něm chyběli diváci, což není zdejší případ. Diváci jsou trojrozměrní a působí jako opravdová fandící masa, což skvěle doplňuje tradičně vynikající komentář zápasů a chorea či povzbuzování diváků.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Pro Evolution Soccer 2019 sice nemá tolik soutěží jako konkurence, ale i tak jich nabízí dost na to, aby si každý hráč vybral tu svou oblíbenou nebo alespoň jeho fotbalovému srdci blízkou. Kde však letošní ročník exceluje je fotbalovost. Úplný simulátor to ještě není, ale moc daleko k němu již nechybí. Kdo chce zažít pocit ze skutečného fotbalu, PES 2019 je jasnou volbou, protože na trávníku je to opravdová balada. Díky variabilní obtížnosti a možnostem tréninku navíc přístupná jak ostříleným harcovníkům, tak začátečníkům. Výsledná známka mé skvělé pocity ze hry jenom podtrhuje.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»