RECENZE: Šmoulové: Mise Zlobýl

Autor: HusekD Publikováno: 15.11.2021, 17:08

Publikováno: 15.11.2021, 17:08

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 180 článků

Kdysi dávno, hluboko v lesích, byla jedna malá vesnice, ve které žila malinkatá stvoření. Říkali si šmoulové a byli hodní. Tento úvod musí být povědomý všem, kteří se jako malí dívali na televizní seriál s oblíbenými modrými trpaslíky. Belgický kreslíř Peyo vytvořil modré hrdiny již v roce 1956 a bylo to v podobě krátkého komixu pro tamní časopis. Netrvalo dlouho a šmoulové začali získávat velkou popularitu. V dnešní době již máme nepřeberné množství platforem, kde se s těmito neposedy můžeme potkat. Knížky, seriály, filmy, hry, hračky, zkrátka a dobře dokázali zaujmout své místo v našich dětských srdcích v jakékoli podobě. Jsem rád, že se na šmouly nezapomnělo a jejich příběhy si mohou užívat i dnešní děti. Nejnovějším přírůstkem ze světa videoher je nová plošinovka od vývojářského studia OSome Games a vychází u nás pod názvem Šmoulové: Mise Zlobýl. Tito vývojáři už za sebou mají například hru z universa Asterixe a Obelixe. Mohlo by se tedy zdát, že mají dostatečné zkušenosti s tímto žánrem. Pojďme se společně podívat na to, jak se nové šmoulí dobrodružství podařilo a pro koho je cíleno.

 

Celý příběh je zasazený do známého pohádkového lesa. Šmoulové si spokojeně žijí ve své houbové vesničce, ale jak už to bývá, objeví se nové nebezpečí, kterému se budou muset postavit. Po celém lese najednou prorůstá podezřelá nákaza parazitující na květinách a začínají se ztrácet i samotní šmoulové. Za touto katastrofou nestojí nikdo jiný, než zlý čaroděj Gargamel. Ten objevil v černé knize kouzel recepturu na speciální rostlinu pod jménem Zlobýl. Díky ní by mohl konečně pochytat všechny nebohé šmouly. Jedná se o nebezpečný plevel, co se nekontrolovatelně rozšiřuje. Aby toho nebylo málo, tak Zlobýl vypouští semena, ze kterých vyrostou takzvané Zlolapky. Když se k ní nějaký šmoula přiblíží, rostlina ho polapí a uvězní do té doby, než se k ní Gargamel dostane a vyzvedne si svůj úlovek. Vaším úkolem tedy bude objevit všechny Zlolapky, osvobodit své kamarády, vyčistit les od nákazy a porazit Gargamela tím, že zničíte tu proradnou rostlinu. Příběh jako takový se mi líbil a mohl by se bez obav zařadit mezi stávající dobrodružství. Je dobře, že se vývojáři drželi předlohy a nevymýšleli nějaké moderní hlouposti. Hra obsahuje českou lokalizaci ve formě titulků. Díky ní si příběh užijí i mladší hráči. U českých titulků mám menší výtku k tomu, že se změní font písma a oproti originálu si nedrží konzistentní velikost. Je to ale maličkost a buďme rádi za to, že na nás vůbec vývojáři myslí. (Pro aktivaci češtiny je nutné jí vybrat v nastavení a poté celou hru restartovat).

Hra disponuje velmi příjemnou barevnou paletou. Už vaše první lokace ve vesničce vypadá vážně kouzelně a s chutí se pustíte do objevování zdejšího světa. Tento aspekt je ale bohužel rušivý špatným grafickým zpracováním. Jelikož hra vychází i na starou generaci konzolí, tak se budete muset smířit s tím, že i na Xboxu Series X/S naleznete rozmazané a neostré textury. Minulá generace na to trpí ještě o to víc a je to vážně škoda, protože jinak je Šmoulí svět opravdu nádherný. Vývojáři nám na příští rok slibují upgrade na současnou generaci konzolí, ale hodnotit musíme současný stav a ne jejich sliby. Snad se tedy v budoucnu tohoto neduhu zbavíme a užijeme si hru ve 100% kvalitě. Dobrodružství je rozděleno do 5 hlavních misí a v každé navštívíte jinou lokaci. Vaše dobrodružství započne ve Šmoulí vesnici a postupně se vydáte přes les, hrad u Klokotavého kotlíku, Zasmušilou bažinu až k velkému finále, které proběhne v Gargamelově chatrči. Každá lokace má svůj jedinečný vzhled a rozhodně si nebudete připadat, že chodíte po stejných místech pořád dokola. Postupem hrou dostanete možnost hrát hned za několik šmoulů. Patří mezi ně Silák, Koumák, Kuchař a všemi oblíbená Šmoulinka. Bohužel se ale pro vás kromě vzhledu nic nezmění. Žádný šmoula nemá svojí speciální schopnost a jejich obměna je důležitá jen pro vyprávění příběhu.

Zlobýl a celou jeho nákazu byste jen stěží porazili bez patřičného vybavení. Naštěstí vám Koumák vyrobí speciální přístroj pod názvem Šmoulizér. Díky němu se dokážete zbavit nákazy, porážet své nepřátele, nebo se dokonce dostat na jinak nepřístupná místa. Na výpravě budete nacházet hned několik druhů surovin, díky nimž si v budoucnu můžete svůj Šmoulizér vylepšit a ulehčit si průchod celou hrou. Mezi vaše běžné nepřátele budou patřit Zlopíři a Zlomůrky. Ti mají hned několik variant a každá vyžaduje jiný postup při jejich zničení. Nestačí tedy mačkat jen jedno tlačítko a doufat, že to nějak dopadne. Bohužel zde ale vývojáři nebyli dostatečně kreativní. Nepřátel je zde i přes různé varianty žalostně málo a brzy se vám okoukají. Setkal jsem se také s nepříjemným glitchem, kdy bylo mým úkolem porazit určitý počet nepřátel a poslední Zlopír byl schovaný uvnitř skály. Naštěstí se to ale nestávalo pravidelně.

Obtížnost hry je zvolena až zbytečně milosrdně a všem doporučuji začít hrát na nejtěžší obtížnost. A to i v případě mladších hráčů. Dostanete zdarma další achievement a určitě to pro vás nebude sebemenší výzva. Poslední lokace je trochu chaotičtější, ale tam bude vaším hlavním nepřítelem úhel kamery. Ano, bohužel tu máme další plošinovku, která vás tímto neduhem potrápí, a to i přesto, že pod sebou máte při výskoku orientační tečku. V případě šmoulů je vidět, že vývojáři cílí na mladší publikum a pro zkušeného hráče se jedná jen o příjemnou jednohubku, kterou dokážete projít za nějakých 5h. Do každé lokace se můžete zpětně vracet a snažit se jí vyléčit na 100% za což vás Taťka Šmoula obdaří jiným zbarvením náplně do Šmoulizéru. V takovém případě odhaduji herní dobu na zhruba 9-11h. Hru můžete odehrát i v kooperaci ve dvou hráčích. Cenovka je vskutku šmoulózní a toto dobrodružství vás bude stát 1149kč.

Šmoulové: Mise Zlobýl vytvořili vývojáři ze studia OSome Games s vydavatelem Microids. Hra vyšla 5.11.2021 pro Xbox One a Xbox Series X/S za cenu 1149kč.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Šmoulové: Mise Zlobýl je klasická plošinovka v malebném grafickém kabátku. Vzhledem k její obtížnosti s ní nebudou mít problém ani ti nejmenší hráči a díky české lokalizaci pochopí i její příběh. Bohužel se nejedná o žádný velký projekt a setkáte se zde s jistými nedostatky. Dospělí hráči je budou muset překousnout a ti menší budou rádi hlavně za to, že hrají za své oblíbené hrdiny. Cena je zvolená vzhledem ke kvalitě a obsahu přijatelně a proto vám šmoulí dobrodružství mohu s klidem doporučit. Dětem se určitě vyplatí koupit hned, ale pokud vlastníte Xbox Series X/S, tak bych možná počkal, až na ten slibovaný upgrade po kterém bude hra ještě hezčí a doufejme, že i bez vypsaných chyb.
barevná paletagrafika
hezké prostředítechnické chyby
češtinalehká obtížnost
zábavný gameplaynevyužitý potenciál více postav
cena
03. 10. 2022 • DandyCZE0

RECENZE: Construction Simulator 2022

Jsem rád, že vám mohu představit výtečnou budovatelskou hru v které budete mít možnost nasednou skoro do všeho, co se točí kolem stavebnictví a vytvořit úžasné stavby, ale hezky popořádku.

»
27. 09. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: XIII

Herní průmysl prožívá zajímavé období. Na jednu stranu se mu neskutečně daří, co se financí týče. Zisky rostou, prodeje her také a stejně tak se zvětšuje herní komunita. Na druhou stranu je stále častější, že v době vydání hry dostaneme nedodělaný produkt, na kterém vývojáři musejí minimálně další rok pracovat, abychom dostali očekávanou kvalitu. A k tomu je tady záplava nejrůznějších remaků. Už jsem si říkal, že tato mánie bude mít sestupnou...

»
22. 09. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Destroy All Humans! 2 – Reprobed

Co se stane s mimozemšťanem po invazi na Zemi? Jestli hádáte, že si dopřeje dovolenou jako doživotní zákazník resortu Oblast 51, tak se pěkně pletete. Jeho novým domovem se stal Bílý dům, odkud je obdivován celou Amerikou. To lehce rozladilo Sovětský svaz, který se bojí, že se lehkovážnost Američanů může rozšířit do celého světa, včetně sibiřské oblasti. Ničí tak mimozemskou základnu na oběžné dráze a s ní i kariéru netradičního prezidenta. Nechá...

»
20. 09. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Hobo: Tough Life

Už jsem si myslel, že simulátory všeho možného mají to nejlepší za sebou, ale evidentně jejich trend stále sílí. A když už si člověk myslí, že ho nic nepřekvapí, objeví se simulátor bezdomovce. Ke cti vývojářů však musím dodat, že jejich projekt, kterému budou věnovány následující řádky, je ve vývoji již nějaký ten pátek, kdy si svou premiéru odbyl na PC platformě v roce 2017. Zde sklidil velice solidní úspěch a...

»
07. 09. 2022 • HusekD0

RECENZE: Steelrising

Studio Spiders je tu s námi již řadu let. Za dobu své existence jsme se od nich dočkali opravdu pestré nabídky her. První titul vydali v roce 2009 a jednalo se o předělávku velmi povedené adventury ze světa Sherlocka Holmese, se kterým jsme se vydali po stopách Jacka Rozparovače na Xboxu 360. Svojí vlastní tvorbu započali až v roce 2011, kdy nám představili akční RPG Faery: Legends of Avalon. Titul...

»
05. 09. 2022 • DandyCZE0

RECENZE: F1 Manager 2022

Svět Formule 1 v minulých dnech nabídl novou hru z tohoto prostředí. Pokud se těšíte na další zavodní klon, tak jste vedle. Tentokrát usednete do manažerského křesla a budete se snažit vytvořit dokonalou závodní stáj, která se stane postrachem pro konkurenci.

»
22. 08. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Saints Row

Co dělat, když máte zavedenou sérii, které s každým dílem dochází víc a víc dech? Máte hned několik možností. Buď nechat sérii sérií a vrhnete se na nějakou novou značku. Další možností je pokračovat v dojení, dokud hráči nepřijdou na to, že vlastně hrají pořád to samé (a že jim to občas trvá docela dlouho) a jako poslední možnost bych viděl taktiku pár let počkat, až se na všechno tak trochu pozapomene...

»
16. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Way of the Hunter

Dnešní hráči mají k dispozici nepřeberné množství titulů a žánrů. Trh by se mohl zdát přeplněný, bez sebemenšího prostoru pro nové vývojáře. To ovšem neplatí pro všechny. V případě loveckých simulátorů jsme do této doby byli odkázáni pouze na theHunter: Call of the Wild, jenž si po několik let udržoval téměř bezkonkurenční prvenství. To se ale v následujících měsících může rychle změnit, protože se objevilo nové slovenské vývojářské studio pod...

»