RECENZE: The Long Dark

Autor: p.a.c.o Publikováno: 16.8.2017, 9:15

Publikováno: 16.8.2017, 9:15

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 1451 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Techniky přežití se mohou hodit vždy, takže když je nějaká možnost se něco z nich naučit, určitě se neobracejte zády, ale snažte si zapamatovat, co se jenom dá. Nevíme dne ani hodiny, kdy do naší planety narazí asteroid, rozšíří se nákaza měnící lidi na nemrtvá monstra, nebo se prostě jenom prostřednictvím bankovek rozšíří nějaký smrtelný virus. Že jsou vám výše zmíněná témata povědomá? To by tedy měla, jelikož jsou to nejpopulárnější konce civilizace tak, jak ji známe v podání herních společností.

Když už přežijete, následuje boj o přežití, a právě to je jeden z nejpopulárnějších žánrů současnosti, survival hry. V nich se dostaneme do situace, kdy jsme odkázáni jenom sami na sebe a na to, co nám nabízí okolní prostředí. Moc často se do těchto dobrodružství nepouštím, ale s The Long Dark jsem rád udělal výjimku. Možná se vám bude zdát, že už jste o hře slyšeli a zdá se vám to správně. Již v roce 2015 vstoupila hra do programu Game Preview na Xbox One a po dvou letech vývoje hlásí vývojáři konečně hotovo a přechází do standardního vývoje, počínaje verzí 1.0. Na dalších řádcích se vám pokusíme zprostředkovat pohled na mrazivé dobrodružství, jenž The Long Dark přináší – Winter is coming.

Zdá se mi to, jako by to bylo včera, kdy hra vstoupila do předběžného přístupu a já se v rámci trial verze poprvé vydal do malebně zasněžené kanadské krajiny. První pohled na spoustu herních mechanik, jež bylo třeba nejdříve pochopit, a k přežití pak dobře uchopit, dodal hře už v rozpracované verzi celou řadu nezapomenutelných okamžiků. V Game Preview jsme si mohli vychutnat pouze survival mód, v němž bylo prostě potřeba přežít a záleželo pouze na našich dovednostech, jak dlouho se nám to dařilo, než nás pohltila tma. Do plné verze dorazily další herní módy, kdy jejich vrcholem je příběh o pěti epizodách. K dispozici jsou zatím sice jenom první dvě, ale i ty dokáží ukázat potenciál, jež příběh má.

Coby pilot Jack Mackenzie jste hlavní postavou celého příběhu. Jednoho dne do naší kanceláře vstoupí bývalá manželka s tím, že nutně potřebuje doručit jednu zásilku, jinak prý budou umírat lidé. Venku nepanuje úplně přívětivé počasí k létání letadlem, ale nakonec do něj stejně usedáme, a jelikož nás čeká hra o přežití, další události jsou nasnadě. Letadlo se řítí k zemi a my s ním. Na palubě je i vaše ex-manželka, po níž po pádu nejsou ani stopy. Probouzíme se uprostřed krásně mrazivé přírody se střepem v ruce, a právě v tuto chvíli začíná naše bitva o přežití.

Na příběhové misi je fajn nejen příběh, ale také to, že slouží jako povedený tutoriál. Jednotlivé herní mechaniky a prvky přežití se nám postupně odhalují, takže si je pěkně osaháme a můžeme se naučit základy celé hry. Nenechte se však mýlit, že nám příběh něco odpustí. I v něm se dá hodně snadno zemřít a taky že umírat budeme. Zajímavé je i sledovat osud Jacka a jeho bývalé manželky, o které z počátku moc zpráv nemáte, a spíše se o vztahu hlavních hrdinů dozvídáme prostřednictvím vzpomínek. Sám jsem moc zvědav, jak se bude příběh dále vyvíjet, a těším se, až budou zpřístupněny další epizody. Již teď však příběh nabízí pořádnou borci zábavy, kdy obě epizody potřebují k dohrání přibližně 16 hodin. Příběh doplňují výzvy, kdy je potřeba po různě dlouhou dobu přežít v dané lokaci. Každá z nich má různou obtížnost a ty nejtěžší se z nás pokusí dostat to nejlepší.

To by se dalo říci i o Survival módu. V něm si naštěstí můžeme nastavit, jako moc se hrou necháme trápit. Na jedné straně si můžete užívat toulání a poznávání krajiny, kde přežití také hraje svou roli, ale hra nám pod nohy bude házet jenom minimum klacků. Na druhé straně pak stojí Stalker obtížnost pro všechny skutečné dobrodruhy, kteří dokáží rozdělat oheň za každých podmínek, králíky dokážou trefit kamenem na první dobrou a zima je pro ně vlastně další příjemné roční období. Záleží tak na chuti každého dobrodruha, jaký herní zážitek si z hraní Survival módu bude chtít odnést.

Jak jsem již zmínil, herní mechaniky jsou velice rozmanité. V základu jsou rozděleny na teplo, fyzičku (výdrž), jídlo a žízeň, což jsou i základní potřeby, které bude třeba uspokojit. Na to navazují další věci jako pití zkažené vody (rozuměj nepřevařené nebo jinak upravené vody vhodné k pití), jež může vyvolat infekci, nebo jedení tepelně neupraveného masa, což může končit stejně. Dál pak můžete spadnout ze srázu a zlomit si ruku či nohu, s čímž pak následně souvisí krvácení (může přivolat divokou zvěř) nebo infekce (může přivolat smrt). V rámci zachování tepla budeme zkoušet nejrůznější kombinace oblečení, můžeme ho vylepšovat, vrstvit, rozebírat, no prostě asi sami chápete, jak komplexní hra je a nejednou se mi při hraní stalo, že mě detailnost jednotlivých propojení a souvislostí až zaskočila.

Kanadská krajina je pěkná na pohled, ale všudy přítomná zima a studený vítr, který mráz ještě více podtrhuje, z ní nedělají snadné místo k přežití a o to také jde. Prostředí je neskutečně rozlehlé a mimo otevřených prostranství nabízí i strže, jeskyně a také stopy civilizace. Ty reprezentuje nejčastěji nějaké to zapomenuté auto, které může sloužit jako dočasné útočiště před větrem nebo divokou zvěří, a navíc v něm čas od času můžete najít něco hodně příjemného jako jídlo nebo super lyžařskou bundu. Rozhodně se vyplatí prozkoumávat každou píď světa, ovšem v případě, že na to budeme mít dostatek sil. To pak klidně můžete najít i srub nebo nějakou menší stavbu, v níž si alespoň na malou chviličku můžete připadat spokojení a v bezpečí.

Mimo věcí vyrobených lidskou rukou můžete narazit i na neméně důležité přírodní zdroje. Ty mohou mít formu bobulí proti bolesti, vždy vítaných větví a kusů dřeva nebo zvířat. První kategorie z nich se vás bude bát a slouží jako příjemný zdroj masa, pokud se vám ji tedy povede nějakým způsobem zabít nebo najít zabitou. Při setkání s druhou skupinou pak budete mít respekt, protože ne vždy musí proběhnout dobře a smrt bude rychlejší než vyslovení slova mráz. Mějte se proto na pozoru, naslouchejte přírodě, a hlavně se jí snažte využít co nejvíce ve svůj prospěch.

Pocit z přežívání je opravdu hodně intenzivní a kolikrát mi v teple domova přišlo, že necítím nos, jsem malátný a že by se možná hodil sud se dřevem do prostředka místnosti, aby mi nebyla taková zima. Žádné rozhodnutí není snadné a každé může hrát svou roli. Dám si raději něco k jídlu nebo ještě chvilku vydržím, abych sehnal dostatek dřeva, mohl rozdělat pořádný oheň a následně se nejen ohřál, ale také si uvařil vodu a upekl maso? Půjdu ještě kousek dál a zkusím najít lepší místo k táboření nebo zůstanu kde sem a budu doufat, že všechno vyjde? Možností je spousta, ale která cesta nás posune do dalšího dne, bude jenom na našem instinktu.

Grafická a zvuková stránka pak celkový dojem z hraní jenom podtrhují. Od grafiky nečekejte nějaké orgie, ale mě se hra do vkusu trefila a svou stylizovaností nabídne fajn podívanou. Technická stránka většinou funguje, i když se najde pár výjimek, kdy ne všechna ozubená kola přežití a herních mechanik zapadnou do sebe. Těchto okamžiků je však málo a když vás hra pohltí, rádi jí je odpustíte. I ovládání funguje přesně a jasně, jenom je možná trochu hloupé, že člověk čas od času musí nahlédnout do nastavení, co se jak dělá, jelikož s vysvětlováním si tvůrci nedali práci skoro žádnou.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Musím se přiznat, že survival žánr většinou přecházím bez povšimnutí. O to víc jsem rád, že jsem dal The Long Dark šanci a skrze závěje sněhu jsem si k němu našel cestu. Dle mého soudu je to jedna z nejpropracovanějších her žánru s příjemným příběhem (škoda jen, že zatím není celý k dispozici) a variabilní hratelností, která dokáže uspokojit široké spektrum zájemců o přežití. Kdo koupil v Game Preview, jistě si už mne ruce a pro zbytek nadešel ideální čas se ponořit do kanadské divočiny a zkusit, jak dlouho v ní dokáže virtuálně vydržet. V reálném životě bych si takové zážitky klidně odpustil a do přírody se budu vydávat jenom tak, aby mne ani nenapadlo ve hře nabité dovednosti zkoušet v praxi.
  • Jaroslav Kovář

    skvela atmosfera.jednou urcite koupim.

22. 06. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Prey: Mooncrash

Podle mnohých, to prej byla jedna z nejlepších her loňského roku a další skvělý milník studia Arkane. Jiní naopak tvrdí, že směsky všech možných titulů prej nehrají, protože originalita světem otáčí. A prej už to stejně nebylo ono, protože chyběl indián, obaly od ohnivé vody a emzáci balancující mezi genialitou a parodií. Prej se to jmenovalo Prey a podle tvůrců jedna zastávka u ní rozhodně nestačí. A víte co? Já souhlasím,...

»
21. 06. 2018 • DandyCZE2

Recenze: The Elder Scrolls Online: Summerset (Xbox)

Krásný, kouzelný, nebezpečný a úžasný svět The Elder Scrolls se rozšiřuje. Musím uznat, že na tohle rozšíření jsem se hodně těšil. Svět TESO jsem si užíval od samého začátku, a to i přes mírný pokles úrovně hry a tápání autorů, kam hru posunout. Pořád jsem cítil jakýsi rozkol mezi hraním singleplayeru a týmové hry. Spousta vychytávek jako gildy procházela a stále prochází vývojem, ale za mě osobně tam vidím velký...

»
20. 06. 2018 • chaosteorycz8

Recenze: Jurassic World Evolution

Nemám rád dojení značek z mého dětství. Jednak mi kazí příjemné vzpomínky, kdy jsem byl ochotný pojít v noci žízní, jen abych náhodou nepotkal v kuchyni velociraptora a pak si myslím, že už se nikdy nemůžou vyrovnat originálu. Jsou ovšem série, a není jich příliš, u kterých jsem ochotný zalít vlastní hrdost do betonu a panáčkovat u kina jak ratlík. Stačí pár tónů od Johna Williamse, táhlý záběr na helikoptéru mířící na ostrov...

»
17. 06. 2018 • p.a.c.o4

RECENZE: MotoGP 18

Šampionát MotoGP je skvělou podívanou, kdy při žádném závodě není nouze o dramatické situace a spoustu předjíždění. Navíc upadnout může při riskantnějších manévrech každý, tudíž nic není předem dané. Tento adrenalin se nám snaží nabídnout i virtuální zpracování této značky s oficiální licencí, a i letos ho mají na svědomí Italové z Milestone. MotoGP 18 se chlubí v PR materiálech celou řadou novinek, ovšem to už je taková klasika.

»
14. 06. 2018 • chaosteorycz2

Recenze: Vampyr

Před čtením dalších řádků se nejprve ujistěte, že jste dostatečně vybaveni na boj s nočními predátory. Jako základ zkontrolujte zásoby česneku. Jestliže jich nemáte dostatek na rozvěšení po místnosti, udělejte si alespoň česnečku nebo topinky. Hned v závěsu rozmlaťte libovolnou židli, přednostně dřevěnou, a z rovných částí utvořte kříž. Pokud nevíte, jak vypadá, zanedbali jste některé základy vašeho vzdělání. Nic nezkazíte ani vložením složeného Masaryka do kostelní pokladničky. Lépe pak budete vyjednávat s knězem...

»
05. 06. 2018 • lindros88cze1

RECENZE: ONRUSH

Britské Evolution Studios bylo jedním ze studií, které se zabývalo čistě vývojem závodních her, a byli v tom dobří. Za dob PS2 tito tvůrci stvořili sérii WRC, kdy ještě stála za to, abyste si ji nepletli s dnešními béčky. Poté přešli na šílené akční závody MotorStorm pro PS3 a opět se jednalo o slušný úspěch, ale tuto generaci se jim moc nedařilo a Sony se rozhodla studio rozpustit. Většina vývojářů ale využila...

»
04. 06. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Aragami Shadow Edition

Ara… co? To bude nějaká logická hra o skládání papíru do těch titěrných zvířat nebo ne? Ale s tím sympatickým ninjou na obalu to asi neklapne. Trochu působí jako japonský Deadpool, což určitě naznačuje, že půjde o krvavou rubačku, plnou useknutých končetin, zatímco hlavní hrdinu bude odříkávat haiku napsanou uťatým prstem. Ale moment. Čmoudí se mu z ruky, takže Aragami bude nakonec budovatelská hra o pěstování tabáku na úpatí hory Fuji. Ne?...

»
02. 06. 2018 • p.a.c.o2

RECENZE: Tennis World Tour

Sportem ku zdraví a trvalé invaliditě. To je úsloví, které sice zastánci pohybu nemají úplně v lásce, ale když se podívám po lidech ze svého okolí, skoro bych mu dal za pravdu. Pár sportovců z mého okolí to zkoušelo a problémy je dostihly, protože i zde platí, že nic se nemá přehánět. Někdo může namítnout, že v případě virtuálních sportů zranění nehrozí, což také není úplná pravda. Tenisový loket a bolavé prsty budiž...

»