
RECENZE: Tin Hearts
Občas nám hry velice rády připomínají, že všichni jsme svým způsobem děti, akorát naše hračky jsou na pořízení o něco náročnější, než tomu bylo dříve. Vzpomínky na naše dětství jsou většinou krásné a vzbuzují příjemné emoce. Takže proč naše vzpomínání nepodpořit a nedodat tak hře nějaké hlubší emoce vlastní každému hráči. Velké hry většinou na takové věci moc nevsází a jdou trochu dospělejší cestou.
Najdou se však vývojáři, kteří mají kvalitní a hluboký příběh, kolem kterého chtějí postavit hratelnost. Ne vždycky tento tah funguje, protože ani sebelepší příběh, a mistři vyprávění pod ním podepsaní, není tím jediným prvkem, který by měl hru tvořit. Pokud nás nebude to, co se děje na obrazovce bavit a neprobudí v nás touhu se posunout dál, může být příběh sebelepší. To platí i v případě dnešní recenze, jejíž obětí se stali malí vojáčci z Tin Hearts. Za jejich vytvořením stojí bývalí vývojáři z Lionhead Studios, kteří za sebou mají legendární Fable.
Přesouváme se do viktoriánské doby, v níž žije rodina Butterwortha. Máme tu hlavního hrdinu a hlavu celé rodiny, Alberta, jeho krásnou a velice nadanou ženu Helen a také zvídavou a roztomilou dcerku Rose. Všichni tři nás provedou svou emotivní částí života v rámci čtyř kapitol. Upřímně se přiznám, že příběh je zajímavý, ale tak super mega dojímavý, jak tvrdí propagační materiály mi nepřišel. Takže teď nevím, jestli jsem robot se srdcem z kamene nebo mi něco uniká, ale je taky možné, že to hráče nakonec dojme a dovede k zamyšlení nad jejich životy. U mě se tak nestalo, ale vysvětlení mám možná dále.
Albert je nejen vynálezce, ale také výrobce hraček. Na naší cestě skrze rodinný příběh nás tak budou provázet vojáčci z krabičky. Když jsem je poprvé vypustil ven, objevil se u mě náznak nostalgie – Lemmings. I v Tin Hearts je naším úkolem provést konkrétní počet vojáčků skrze danou úroveň. Na rozdíl od zelenovlasých hrdinů jsou však vojáčci v bezpečí, protože nemohou spadnout do propasti, nejsou nuceni stavět nesmyslně velké mosty a také je nebudeme nutit ke vlastní destrukci. Naším úkolem zkrátka bude jim připravit cestu, aby mohli nerušeně projít až do cílových dveří.

Na začátku dáme na místo pár kostek tak, aby se od nich otočili tím správným směrem, ale jak budeme procházet hrou, náročnost úkolů poroste. Čekají na nás nové překážky nebo pomocníci a také hrátky s časem. Vzhledem k dané situaci bude třeba ho posunou dopředu nebo vzad, což je docela zajímavý prvek. Náročnost hádanek samotných mi nepřišla nijak závratná, ale v kombinaci s nutností prozkoumávat prostředí už to taková sranda nebyla.
Z obrázku to nebude vypadat, ale mimo daného problému „na stole“ se naše postava bude muset rozhlížet a také procházet po dané místnosti a hledat nejen věci potřebné k vyřešení hádanky, ale také další skládačky a indicie do příběhu. Je to zajímavý prvek, to se musí nechat a je třeba se naučit, že dřív, než člověk otevře vojáčkům krabičku, musí všechno projít a náležitě připravit. Dobrá příprava cesty pro vojáčky je zde zkrátka základ.
To se ale snáz řekne, než udělá. Za všechno může opravdu hodně děsivé ovládání, které snad nikdo nemohl zkoušet. Respektive na PC to asi možná fungovat bude, ale na konzoli jsem s gamepadem v ruce trpěl, jako už dlouho ne. Od samého začátku se mi věci nutné k vyřešení hádanek pořád někde zasekávaly, nebo jsem prostě neviděl tam, kam bylo potřeba. Kombinace držení a chůze není nic divného, ale k tomu se ještě musíte všemožně natáčet a hledat. Těžko se to popisuje, ale ergonomie je opravdu bídná ve všech směrech. Dost velký problém dělá také pocit z hloubky v prostoru, takže není snadné něco někam posadit nebo zasadit.
Možná, že ono hodně špatné ovládání bylo tím, co mi nedovolilo si řádně vychutnat vyzdvihovaný příběh. Tomu ostatně nepomáhá ani velmi průměrné grafické zpracování. Hra mě několikrát nabádala, abych si po postavení tratě dal detail na vojáčky a jejich průchod jsem si užil pěkně zblízka. No, zkusil jsem to, ale hodně rychle jsem kameru vracel zase zpátky. Objektům chybí detaily, jako třeba dřevu jeho struktura a stejně tak dalším povrchům. Ani pohled z dálky není, kdo ví jak oku lahodící záležitostí. Na něco lepšího už asi nezbyly peníze.
Do pohodové hratelnosti mě úspěšně vracel velice povedený soundtrack, který má na svědomí Matthew Chastney. Díky němu jsem místy opravdu cítil to souznění s rodinou, jejich pocity a další myšlenky. Škoda, že jsem pak zase musel zpátky do zbytku hratelnosti, který mě z rozjímání spolehlivě vytrhl.
Celou hru bych tak ve výsledku přirovnal k jízdě na kole, které není moc pěkné, a navíc vám každou chvíli někdo strká klacek do předního kola. To skončí pádem, takže se oklepu, chvíli na tom divném kole jedu dál a pak zase ten klacek. Věřím tomu, že tvůrci Fable měli velké ambice a možná bych jejich příběhové snažení ocenil víc, kdyby i hra samotná nebylo jedno velké utrpení. Hádanky jsou fajn a nápad s vojáčky ve stylu Lemmings není rozhodně špatný, ale kvůli opravdu špatnému a neergonomickému ovládání jsou Tin Hearts ve výsledku průměrným počinem, který žádné jméno nezachrání.
Verdikt
Čekal jsem, že mi slzy do očí vžene silný příběh od tvůrců Fable. Místo toho jsem každou chvíli plakal nad zoufalou kamerou, blbým ovládáním a velice průměrnou grafikou, na kterou hra ještě dokonce upozorňovala. Radši si půjdu zahrát Lemmings, kteří jsou sice staršího data vydání, ale o parník zábavnější než Tin Hearts.
RECENZE: Mortal Kombat 1
Značka Mortal Kombat je tu s námi už přes třicet let a za tuto dobu jsme se dočkali celkem 26 titulů, které vycházely na všechny důležité systémy. Samotný počátek najdeme u klasických arkádových automatů, kam Mortal Kombat dorazil v roce 1992. Rok poté došlo k převedení na domácí konzole a díky tomu se rozjela nesmrtelná série sahající až do dnešní doby. Mortal Kombat nebyl první velkou bojovkou a vývojáři z...

Recenze: Ad Infinitum
Až po návštěvě specializovaného odborníka zjistíte, že noční můry, ve kterých vás pronásleduje obří propiska a deformovaná písmena se snaží ukončit vaše bytí, je pouze výsledkem špatného vstupu na základní školu. Usazení vedle Tondy Vomáčky přineslo nekontrolovatelnou ztrátu učebních pomůcek, a to zejména písmenek, která končila všude možně, jen ne v pevných deskách z domova. Takže nikoliv, nejste blázni, jen jste toho parchanta měli majznout přezůvkou po tlamě a teď by se...

RECENZE: The Crew Motorfest
Arkádové závodění má minimálně na platformě Xbox jasného krále, kterým je Forza Horizon. Její zatím poslední 5 díl už sice nebyl tak převratný, jako třeba ten druhý nebo třetí, ale i tak jsou to stále skvělé závody. Konkurence však nespí a nabízí hned dvě další série – Test Drive a The Crew. Zajímavé na tom je, že například Test Drive Unlimited 2 dělalo studio Eden Games, jehož tři původní zakladatelé...

RECENZE: Starfield
Letošní rok už přinesl hráčům spoustu zajímavých titulů, ale největší očekávání patřilo bezesporu novému RPG od společnosti Bethesda Game Studios, pod názvem Starfield. Od prvního představení na veletrhu E3 uběhlo dlouhých pět let a my se konečně můžeme ponořit do prozkoumávání tajuplného vesmíru. Bethesda patří v tomto žánru mezi má nejoblíbenější herní studia a doposud jsem nevynechal jediný jejich titul. Proto není velkým překvapením, že jsem Starfield bedlivě sledoval a...

Recenze: Trine 5: A Clockwork Conspiracy
Když se potkají kouzelník, rytíř a zlodějka, je zaděláno na pořádný mejdan. Magie teče proudem, odvaha poklonkuje nasbíraným úspěchům a jedna kapsa si nemůže být jista, zda zůstane na konci večera plná. Vlastně by z toho byl počátek fajn RPG záležitosti, kde může jeden z úkolů skončit mezidruhovým dobrodružstvím plným citů. Jenže tohle je Trine, což znamená, že hranice mezi dobrem a zlem nemá příliš pevné základy a že setkání hrdinů rozhodně...

RECENZE: Moving Out 2
Kooperativní hry jsou super. Sednete si na gauč vedle sebe, otevřete si pivo, víno, limonádu, zkrátka co máte rádi a pustíte se do hraní. Výběr je v dnešní době opravdu velký, takže není problém spolupracovat nebo si vzájemně škodit. Co se herní náplně týče, můžeme hrát různé adventury – tímto zdravím skvělou vztahovou terapii It Takes Two – nebo postřehovky typu Ovecrcooked.

RECENZE: Stray Gods: The Roleplaying Musical
Hned na úvod se musím k něčemu přiznat: nesnáším muzikály. Ať už jde o divadelní klasiky či moderní pohádky od Disneyho, jakmile se začne zpívat, beru nohy na ramena. Přesto jsem měl během oznámení hry Stray Gods zvláštní pocit, který mě ke hře z nějakého důvodu táhnul, a já měl chuť si ji vyzkoušet. A musím říct, že mě prvotina od Summerfall Studios naprosto okouzlila a změnila můj pohled na...

RECENZE: Under The Waves
Více jak 71% zemského povrchu pokrývá voda a většinu z toho tvoří moře nebo oceány. Zajímavé na tom je, že jich máme prozkoumáno jenom opravdu málo. Celá řada z nich je totiž tak hluboká, že máme problém se tam kvůli tlaku a dalším vlivům pořádně dostat. Díky tomu si můžeme jenom představovat, co všechno se ukrývá pod hladinou, a to je skvělý materiál na nejrůznější tvorbu, hry nevyjímaje.