RECENZE: Tourist Bus Simulator

Autor: p.a.c.o Publikováno: 28.5.2022, 10:00

Publikováno: 28.5.2022, 10:00

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 2659 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Kvituji s povděkem, že i na konzole se začíná objevovat stále více simulátorů, které si dokonce konkurují i v rámci kategorií. Není jich sice stále tolik, jako na jejich hlavní PC platformě a stále čekáme, až se čeští SCS Software rozhoupají a nabídnout Euro Truck Simulator i hráčům na konzolích. Proč všichni toužíme a přivoláváme právě tuhle hru? No, protože veškerá produkce, která se doposavad objevila, neoplývala nějakou extra kvalitou. Bylo přitom jedno, zda jsme usedli za volant kamionů nebo autobusů, protože pokaždé to bylo jako chodit s kamen v botě. Dá se to, ale není to nic příjemného. Jediné, co funguje dobře, je Farming Simulator.

Díky tomu jsem k nejnovějšímu přírůstku do simulátorové rodiny přistupoval s minimem očekávání a počáteční naivitě jsem se úspěšně vyhnul. Bude to i tím, že jsem si hru nejdřív proklepnul, protože Tourist Bus Simulator není žádní novinka, ale port z PC, který se po čtyřech letech dostal také na konzole. Pojďme se tedy podívat na to, jaký poklad, který podle recenzí na Steamu vlastně ani pokladem není, nám na konzole němečtí vývojáři přinášejí.

Autobus jako autobus, řeknete si, ale není tomu tak. Konkurenční Bus Simulator nás usadí do klasické hromadné dopravy, kde kroužíme od zastávky k zastávce s Damoklovým mečem ve formě jízdního řádu nad našimi hlavami. Tourist Bus Simulator je oproti tomu pohodovější vožení turistů na delší trasy mezi památkami, hotely nebo letišti, a to všechno pod hlavičkou námi vytvořené dopravní společnosti. Nečekejte žádný srdceryvný příběh o záchraně rodinného podniku a další blbosti, které ve výsledku nejsou ani potřeba.

Od simulátoru autobusu čekám, že budu jezdit autobusem, takže jsem byl překvapen, kolik toho tady člověk najezdí autem. Nejdřív jedete do kanceláře, pak vyzvednout nový autobus, pak zase něco zařídit autem, jelikož váš autobus má kolega a takhle pořád dokola. Oproti Bus Simulatoru je zdejší hratelnost hrozně roztahaná a na práci máme o dost víc jiných věcí, než je vlastní řízení a ježdění, od kterého bychom tady měli být.

Byl jsem až překvapen tím, jak rozsáhlý mikromanagement hra obsahuje a co všechno se dá koupit nebo se musí zařídit. Snad poprvé jsem se ve hře musel starat o to, aby moji cestující měli přístup k WiFi a stejně jako ve skutečnosti jsem si musel vybrat nějakou „lukrativní“ nabídku zdejších operátorů s objemem dat. Dále se řeší klimatizace a její nastavovaní, objednávky jídla a pití pro autobusy, servisy a další spousta drobností, které hře dávají příjemnou hloubku a nakonec se ukázaly jako nejpropracovanější část celé hry.

Co se týče řízení, bylo pro mě příjemnější než u Bus Simulatoru, i když rozdíl mezi řízením auta a autobusu jsem na první dotyk vůbec nepoznal. Až když jsem začal dělat kraviny jsem si všiml, že z nějakého důvodu se autobus přetáčí víc, jak auto. Lidi na palubě autobusu toho zvládnou dost, ať už bouráte, jedete v protisměru nebo provádíte jiné kaskadérské kousky a jediné, na co to má vliv, je jejich hodnocení. Ale žádných finančních postihů jsem si nevšiml, takže kašlat na předpisy a s plným plynem hurá za cílem.

Herní rozhraní je hodně minimalistické a třeba autobusová navigace je nepřehledná a nespolehlivá. Na to, že jezdíme po docela velké mapě bych si představoval, že bude spolehlivě fungovat, ale několikrát se mi stalo, že mi ukazovala nějakou cestu, aby se za křižovatkou rozmyslela, že tudy ne a pojedeme jinudy. Jindy zase chtěla v případě prvního výjezdu objíždět celý kruhový objezd a zastávky také úplně neukazovala. Jak všichni víme, všechny tyto nedostatky není snadné vyřešit, protože otočit autobus na dálnici se zaprvé nedělá a za druhé to úplně snadno nejde.

Pro co nejvěrnější zážitek jsem si zvolil realistické řízení, které na gamepadu rozhodně není žádný med a je třeba se připravit na spoustu klikání i při tak jednoduchých úkonech, jako je otevření dveří nebo spuštění stěračů. Ovládání autobusu má dvě úrovně. Jedna řeší dveře, náklony a podobné funkce a druhá vrstva startování, stěrače, klimatizaci nebo informační tabuli. Je to pěkný vopruz a opravdu mi věřte, že tímhle stylem, ať je jak chce realistický, hru ovládat prostě nechcete. A upřímně, neumím si představit, že by to na klávesnici bylo ergonomičtější.

Dostáváme se ke zlatému hřebu dnešního programu – technické stránce. Začneme AI demencí, která je opravdu šílená a dopouští se nejrůznější prohřešků vůči dopravním předpisům. Nejhorší je, že si vůbec nelámou hlavu s jízdou na červenou a o něčem, jako je hlavní a vedlejší silnice nebo přednost při odbočování vlevo, zdejší autoškola vůbec nevyučuje. Vzhledem k tomu, že člověk nechce projíždět prázdnou mapou, kontaktu se těmi hlupáky se nevyhneme a dost často přidělají vrásky na čele nebo vytvoří situaci, díky níž nezaviněně nabouráme. Tímto se omlouvám Bus Simulatoru, který má za volanty taky hlupáky, ale jezdí ještě docela bezpečně.

Další na řadě je grafika. Řekněme, že od hry, která je k dispozici pouze pro konzole Xbox Series člověk očekává nějaký standard. Na obrázcích hra vypadá docela solidně, ovšem v pohybu je to čistá tragédie. I když jedu jenom 30 km/h, všude kolem mě doskakují textury nebo se dokonce mění. To si takhle jedu, před sebou už konečně vidím zelené keře, ale ty se v úrovni autobusu z nějakého důvodu začnou měnit na bílé. Hra je plná nejrůznějších grafických bugů nebo glitchů, kam patří také vystupování lidí z autobusu. Nedělá jim problém projít skrze zavřené dveře a jejich pohyb během nastupování / vystupování je tragický, až komický.

A tragický je také běh celé hry. Už jsem zmínil, že hra je pouze pro Xbox Series, takže je velice zarážející její optimalizace. Neustále propady FPS, zasekávání a na dnešní poměry a SSD disky všude mě překvapily poměrně dlouhé nahrávací časy, na které už člověk v dnešní době není tak úplně zvyklý. Nevidím tedy sebemenší důvod, proč by tato hra měla běžet jenom na Xbox Series, když jde ve výsledku o pořád stejně ošklivou, čtyři roky starou hru, která původně vyšla na Steamu. Ještě si dovolím upozornit, že hra nemá českou lokalizaci, byť se v ní nedopatřením pár českých slovíček objevuje.

Jestli jsem nadával na Bus Simulator, v tomto případě nemám slov. Ježdění je nudné, ovládání zbytečně komplikované a jízdní model divný. Sice nám vývojáři nabídli zajímavý mikromanagement, ovšem ten zabila nepovedené grafika a celkově odfláknuté technické zpracování. Nerad to říkám, ale Tourist Bus Simulator s klidem vynechte a pokud opravdu chcete jezdit s autobusy, i ne úplně skvělý Bus Simulator je oproti tomu počinu podstatně lepší a odladěnější hrou. O takovéto porty na naší konzoli rozhodně nikdo nestojí.

3
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Tourist Bus Simulator působí v dnešní době hodně nepatřičně, a to tím spíš, že vychází pouze pro konzole nové generace, k čemuž vlastně nemá důvod. Technicky nedotažená hra nabízí nemastnou, neslanou hratelnost, kterou ani zajímavé možnosti při starání se o chod firmy nezachrání. Pomyslnou třešničkou na dortu je nevydařená grafika a hloupá umělá inteligence. Raději se podívejte po jiné hře nebo se jděte projet skutečným autobusem. Všechno bude větší zábava.
09. 08. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Two Point Campus

Klasické tycoony jsou součástí herních žánrů již pěknou řádku let a byť už nejsou tak rozšířené, jako tomu bylo dříve, stále sem tam vyjde nějaký nový kousek. Před čtyřmi lety jsme se dočkali znovuzrození legendy tohoto žánru z nemocničního prostředí, kde nejsou tak úplně běžní pacienti. Two Point Game tehdy nabídli svou verzi Theme Hospital prezentovanou hrou Two Point Hospital. Při jejím hraní jsem se rozpomněl na staré dobré časy a...

»
26. 07. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Outriders Worldslayer

Při hraní her si velice často vzpomenu na první Mizery a hlášku „Everybody wants to by like Mike“. U Outriders a jim podobným především ve spojitosti s live service konceptem, kdy je komunita udržována u hry pomocí pravidelných událostí, nových aktualizací a dodatečného obsahu. A zde by se přeneseně dalo říct, že každý by chtěl být jako Destiny nebo The Division, ale jen vyvoleným se to podaří. A dnes už bezpečně...

»
19. 07. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: As Dusk Falls

Jestli něco adventurním nadšencům na Xboxu schází, pak jsou to hry od Davida Cage a jeho studia Quantic Dream. Ačkoli si jeho oceňovaná adventura Fahrenheit našla cestu na první Xbox, na ostatní tituly jako Heavy Rain či Detroit: Become Human si mohou majitelé konzole z Redmondu nechat zajít chuť. Částečnou náplastí jsou hry od studií Supermassive Games (série Dark Pictures Anthology) a Don’t Nod (Life is Strange), avšak kreativní vizi...

»
13. 07. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: A Memoir Blue

Hry nemusí být jen o kosení celého zástupu nepřátel, snahy o dosažení co nejlepšího času na závodním okruhu nebo stvoření nepřemožitelného reka, který spasí celý jeden virtuální svět. Především indie vývojáři se nebojí s relativně mladým médiem experimentovat a přinášet neobvyklé zážitky, jež vás i po závěrečných titulcích nenechají v dobrém slova smyslu vydechnout.

»
11. 07. 2022 • Lukáš Urban0

RECENZE: Fobia – St. Dinfna Hotel

Jsou různí lidé a různé fóbie. Někdo se bojí, že uvízne ve výtahu, jiného chytá panika při pohledu na osminohá neštěstí s pavučinou u zádi a další nejde spát, aniž by nerozsvítil i v kumbálu. Ve své podstatě, každý se něčeho bojí. Každý má skrytou achillovu patu a každý je občas vystaven nepříjemnému vnějšímu vlivu, po němž se o něj pokouší studený pot. Já se s přibývajícími zářezy na herní pažbě začínám bát,...

»
11. 07. 2022 • Michael Chrobok0

Trochu jiná RECENZE: Dreamfall Chapters

Při brouzdání po archivu Xboxwebu mě poměrně překvapilo, že v něm chybí recenze na Dreamfall Chapters. Třetí hra adventurní série navazuje na ikonické hry The Longest Journey a Dreamfall: The Longest Journey, které jsou zcela po právu zapsány zlatým písmem do herní historie. Recenzovat přibližně pět let starý počin (záleží, zda počítáte vydání první epizody, nebo „final cut“ verze) od norského studia Red Threat Games a jejího ředitele Ragnara Tørnquista...

»
07. 07. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: F1 22

Letošní sezóna je zatím velice zajímavá, a ještě zajímavější je aféra s poskakováním. Tedy ne přímo sezóny jako takové, ale nových formulí, které zformovaly opravdu velké změny v pravidlech. Někteří jezdci s tím mají problém, stěžují si na bolesti zad a další věcí, které je třeba řešit. Přeci jenom jde o zdraví, a to máme všichni jenom jedno. Na druhou stranu nová pravidla přinesla přepracovaný design vozů, který se opravdu povedl a...

»
27. 06. 2022 • HusekD0

RECENZE: MX vs ATV Legends

Závodních sérií máme na Xboxu jako hub po dešti, ale jen malá hrstka z nich se z nepochopitelného důvodu věnuje terénním motorkám. V současné době máme na výběr z MXGP, Monster Energy Supercross od společnosti Milestone, nebo můžeme sáhnout po odlehčenější variantě v podobě MX vs ATV od Rainbow Studios. Právě ti začali s touto sérií již v roce 2005, kdy nám představili titul MX vs ATV Unleashed. Hra získávala...

»