RECENZE: Tourist Bus Simulator

Autor: p.a.c.o Publikováno: 28.5.2022, 10:00

Publikováno: 28.5.2022, 10:00

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3262 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Kvituji s povděkem, že i na konzole se začíná objevovat stále více simulátorů, které si dokonce konkurují i v rámci kategorií. Není jich sice stále tolik, jako na jejich hlavní PC platformě a stále čekáme, až se čeští SCS Software rozhoupají a nabídnout Euro Truck Simulator i hráčům na konzolích. Proč všichni toužíme a přivoláváme právě tuhle hru? No, protože veškerá produkce, která se doposavad objevila, neoplývala nějakou extra kvalitou. Bylo přitom jedno, zda jsme usedli za volant kamionů nebo autobusů, protože pokaždé to bylo jako chodit s kamen v botě. Dá se to, ale není to nic příjemného. Jediné, co funguje dobře, je Farming Simulator.

Díky tomu jsem k nejnovějšímu přírůstku do simulátorové rodiny přistupoval s minimem očekávání a počáteční naivitě jsem se úspěšně vyhnul. Bude to i tím, že jsem si hru nejdřív proklepnul, protože Tourist Bus Simulator není žádní novinka, ale port z PC, který se po čtyřech letech dostal také na konzole. Pojďme se tedy podívat na to, jaký poklad, který podle recenzí na Steamu vlastně ani pokladem není, nám na konzole němečtí vývojáři přinášejí.

Autobus jako autobus, řeknete si, ale není tomu tak. Konkurenční Bus Simulator nás usadí do klasické hromadné dopravy, kde kroužíme od zastávky k zastávce s Damoklovým mečem ve formě jízdního řádu nad našimi hlavami. Tourist Bus Simulator je oproti tomu pohodovější vožení turistů na delší trasy mezi památkami, hotely nebo letišti, a to všechno pod hlavičkou námi vytvořené dopravní společnosti. Nečekejte žádný srdceryvný příběh o záchraně rodinného podniku a další blbosti, které ve výsledku nejsou ani potřeba.

Od simulátoru autobusu čekám, že budu jezdit autobusem, takže jsem byl překvapen, kolik toho tady člověk najezdí autem. Nejdřív jedete do kanceláře, pak vyzvednout nový autobus, pak zase něco zařídit autem, jelikož váš autobus má kolega a takhle pořád dokola. Oproti Bus Simulatoru je zdejší hratelnost hrozně roztahaná a na práci máme o dost víc jiných věcí, než je vlastní řízení a ježdění, od kterého bychom tady měli být.

Byl jsem až překvapen tím, jak rozsáhlý mikromanagement hra obsahuje a co všechno se dá koupit nebo se musí zařídit. Snad poprvé jsem se ve hře musel starat o to, aby moji cestující měli přístup k WiFi a stejně jako ve skutečnosti jsem si musel vybrat nějakou „lukrativní“ nabídku zdejších operátorů s objemem dat. Dále se řeší klimatizace a její nastavovaní, objednávky jídla a pití pro autobusy, servisy a další spousta drobností, které hře dávají příjemnou hloubku a nakonec se ukázaly jako nejpropracovanější část celé hry.

Co se týče řízení, bylo pro mě příjemnější než u Bus Simulatoru, i když rozdíl mezi řízením auta a autobusu jsem na první dotyk vůbec nepoznal. Až když jsem začal dělat kraviny jsem si všiml, že z nějakého důvodu se autobus přetáčí víc, jak auto. Lidi na palubě autobusu toho zvládnou dost, ať už bouráte, jedete v protisměru nebo provádíte jiné kaskadérské kousky a jediné, na co to má vliv, je jejich hodnocení. Ale žádných finančních postihů jsem si nevšiml, takže kašlat na předpisy a s plným plynem hurá za cílem.

Herní rozhraní je hodně minimalistické a třeba autobusová navigace je nepřehledná a nespolehlivá. Na to, že jezdíme po docela velké mapě bych si představoval, že bude spolehlivě fungovat, ale několikrát se mi stalo, že mi ukazovala nějakou cestu, aby se za křižovatkou rozmyslela, že tudy ne a pojedeme jinudy. Jindy zase chtěla v případě prvního výjezdu objíždět celý kruhový objezd a zastávky také úplně neukazovala. Jak všichni víme, všechny tyto nedostatky není snadné vyřešit, protože otočit autobus na dálnici se zaprvé nedělá a za druhé to úplně snadno nejde.

Pro co nejvěrnější zážitek jsem si zvolil realistické řízení, které na gamepadu rozhodně není žádný med a je třeba se připravit na spoustu klikání i při tak jednoduchých úkonech, jako je otevření dveří nebo spuštění stěračů. Ovládání autobusu má dvě úrovně. Jedna řeší dveře, náklony a podobné funkce a druhá vrstva startování, stěrače, klimatizaci nebo informační tabuli. Je to pěkný vopruz a opravdu mi věřte, že tímhle stylem, ať je jak chce realistický, hru ovládat prostě nechcete. A upřímně, neumím si představit, že by to na klávesnici bylo ergonomičtější.

Dostáváme se ke zlatému hřebu dnešního programu – technické stránce. Začneme AI demencí, která je opravdu šílená a dopouští se nejrůznější prohřešků vůči dopravním předpisům. Nejhorší je, že si vůbec nelámou hlavu s jízdou na červenou a o něčem, jako je hlavní a vedlejší silnice nebo přednost při odbočování vlevo, zdejší autoškola vůbec nevyučuje. Vzhledem k tomu, že člověk nechce projíždět prázdnou mapou, kontaktu se těmi hlupáky se nevyhneme a dost často přidělají vrásky na čele nebo vytvoří situaci, díky níž nezaviněně nabouráme. Tímto se omlouvám Bus Simulatoru, který má za volanty taky hlupáky, ale jezdí ještě docela bezpečně.

Další na řadě je grafika. Řekněme, že od hry, která je k dispozici pouze pro konzole Xbox Series člověk očekává nějaký standard. Na obrázcích hra vypadá docela solidně, ovšem v pohybu je to čistá tragédie. I když jedu jenom 30 km/h, všude kolem mě doskakují textury nebo se dokonce mění. To si takhle jedu, před sebou už konečně vidím zelené keře, ale ty se v úrovni autobusu z nějakého důvodu začnou měnit na bílé. Hra je plná nejrůznějších grafických bugů nebo glitchů, kam patří také vystupování lidí z autobusu. Nedělá jim problém projít skrze zavřené dveře a jejich pohyb během nastupování / vystupování je tragický, až komický.

A tragický je také běh celé hry. Už jsem zmínil, že hra je pouze pro Xbox Series, takže je velice zarážející její optimalizace. Neustále propady FPS, zasekávání a na dnešní poměry a SSD disky všude mě překvapily poměrně dlouhé nahrávací časy, na které už člověk v dnešní době není tak úplně zvyklý. Nevidím tedy sebemenší důvod, proč by tato hra měla běžet jenom na Xbox Series, když jde ve výsledku o pořád stejně ošklivou, čtyři roky starou hru, která původně vyšla na Steamu. Ještě si dovolím upozornit, že hra nemá českou lokalizaci, byť se v ní nedopatřením pár českých slovíček objevuje.

Jestli jsem nadával na Bus Simulator, v tomto případě nemám slov. Ježdění je nudné, ovládání zbytečně komplikované a jízdní model divný. Sice nám vývojáři nabídli zajímavý mikromanagement, ovšem ten zabila nepovedené grafika a celkově odfláknuté technické zpracování. Nerad to říkám, ale Tourist Bus Simulator s klidem vynechte a pokud opravdu chcete jezdit s autobusy, i ne úplně skvělý Bus Simulator je oproti tomu počinu podstatně lepší a odladěnější hrou. O takovéto porty na naší konzoli rozhodně nikdo nestojí.

3
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Tourist Bus Simulator působí v dnešní době hodně nepatřičně, a to tím spíš, že vychází pouze pro konzole nové generace, k čemuž vlastně nemá důvod. Technicky nedotažená hra nabízí nemastnou, neslanou hratelnost, kterou ani zajímavé možnosti při starání se o chod firmy nezachrání. Pomyslnou třešničkou na dortu je nevydařená grafika a hloupá umělá inteligence. Raději se podívejte po jiné hře nebo se jděte projet skutečným autobusem. Všechno bude větší zábava.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»