Recenze: TT Isle of Man

Autor: CryLineT Publikováno: 10.3.2018, 19:17

Publikováno: 10.3.2018, 19:17

Sociální sítě

O autorovi

CryLineT

CryLineT

Je autorem 68 článků

Závodní simulátory a teď myslím ty opravdové, u kterých se vy musíte podřídit hře, nikoliv ona vám, jsou potrava pro masochisty. Pouze oni dokáží ocenit tvrdé rány zklamání, když se snaží dostat krásce pod spodničku. Poslední místo v tabulce pro ně není důvodem, říci hře sbohem, ale motivací pozvednou hráčské já na další úroveň. A když těsně před cílem zmaří medaile omšelý patník, jen pronesou tichou modlitbičku směrem k zemi a restartují celý závod. Pro ně to není jen zábava, ale výzva.

A já skálopevně věřím, že pro vývojáře s vizitkami Kylotonn Racing Games bylo výzvou už jen rozhodnutí, že se zaměří na velice specifickou skupinku hráčů. Hned z kraje si totiž řekněme, že oficiální hra šampionátu International Isle of Man TT Race nechce přednostně potěšit hráče, ale fanoušky 110 let starých závodů. Ti vám na život domácího mazlíčka odpřísáhnou, že náročnější a nebezpečnější událost nenajdete. A nejspíš budou mít pravdu, protože na šedesátikilometrové trati už je přes 250 pomyslných křížků. Jen ročník 1970 si vzal hned šest lidských životů. Ostrav Man je železnou zkouškou závodníkovi psychiky, řidičských schopností a dovedností servisních techniků a nemá kousek soucitu.

Není divu, že se na vývoji podílel mnohonásobný šampion John McGuinness. Tentokrát tu není jen marketingovou tváří, která kryje záda nepoučitelnému týmu, ale aktivně přispíval skutečnému dojmu ze závodů. Už během úvodního seznámení s jízdním modelem a ovládáním o tom dostáváte jasný důkaz. Přes to všechno můj první závod připomínal vědeckou simulaci o dopadu Newtonových zákonů na tělo opouštějící sedadlo motorky. Tolik naražených zad, vykloubených ramen a fraktur po čelních nárazech… to by nezvládnul ani superhrdina, natož nebohý člověk z masa a kostí. Že by hra v továrním nastavením jela na simulaci?

Ba ne. Asistenti jsou v zapnuté poloze. Dokonce v té pokročilejší. Ačkoliv mám ráda, když, navzdory pomocným prvkům, model řízení smrdí určitou dávkou reálnosti, tady je to možná až moc. TT Isle of Man chce být stůj co stůj náročný, a to i v rámci arkádovitější části. Akcelerace musí přicházet postupně, pohyby s motorkou nesmějí být trhané a na brzdy se rozhodně nesahá v zatáčce. Obrubníky jsou zakázaná zóna, horizont místenkou na ARO a ostré změny směru dobrým důvodem, proč chvíli posedět na asfaltu. Pohyby jezdce na motocyklu jsou vždy stejně rychlé, takže se pěkně projevuje váha. Když se řízení konečně přizpůsobíte, lahodí jízda nejen vašim smyslům, ale také oku.

Mám ale i negativní dojmy a nejsou spojeny s tím, že jen příležitostně dojedu první. Při chycení nerovnosti v malé rychlosti jde motorka až příliš lehce do vzduchu. Její váha se snad v tu chvíli rovná pouťovému balonku. Spokojená nejsem ani s ostrými výjezdy ze zatáček. I když s určitostí vím, že jsem se plynu sotva dotknula, motorka mi doslova ustřelí pod zadkem. Ráda bych si nastavila citlivost ovládání, ale možnost chybí. Takto mám občas problém najít jízdní „limit“ a radši se držím trochu zpátky. Celkový dojem z jízdy je přesto fantastický. Jen málokteré závody dají dohromady tak vyváženou kombinaci napětí, adrenalinu a emocí.

V nabídce hry toho příliš není. Vedle dominantní kampaně se krčí obligátní rychlé režimy a hra více hráčů. Ta probíhá jak online, tak lokálně na jedné konzoli. V takovém případě nejedou všichni účastníci najednou, nýbrž postupně, což je i jeden z režimů kariéry. Na oficiální trati se startuje s rozestupy nebo hromadně, což platí v případě přidaných okruhů. Já se lépe cítila při první variantě, protože hromadné starty vedou často k pádům. Umělá inteligence není příliš vybíravá a s existencí hráče si vrásky nedělá. Buď tedy rychle staňte na čele závodu nebo si chvilku počkejte, až se skupinka rozdělí na menší kusy. Závody jsou dlouhé, takže s minimem pádů si první závodníky určitě chytíte.

Kariéra má dvě kategorie motocyklů a přirozeně ta lepší je i dražší. Cesta k ní vede přes standardní závody a sponzorské události, kde úspěch znamená nejen finanční injekci, ale také slevu na modely dané společnosti. Tvůrci nepochopitelně zapracovali i jakýsi systém fanoušků, který mi tu přijde naprosto zbytečný a nevyužitý. Totéž bych pak řekla i o správě týmu. K vlastnímu jezdci, jehož nelze nijak upravovat, náleží zázemí s přehledně vedenými financemi. Zde správa začíná a končí. Ovlivnit ji mohou jen výkony na trati, nic víc. Návrhář uživatelského rozhraní si asi řekl, že ho má nějaké chudé a tímhle chtěl patrně zaplnit díry. Problém mám i s nevýrazným a trochu zmatečným kalendářem (seznam událostí). Když pominu strašný zvuk doprovázející potvrzení akce, chybí mu lepší informovanost a grafické odlišení od zbytku nabídky.

U studia Kylotonn kluci z redakce pravidelně chválí audiovizuální zpracování. Mně nezbyde patrně nic jiného než se k nim přidat. S podporou 4K na nejsilnějším Xboxu, je grafika v tomto středním proudu opravdu moc pěkná. Detailně přenesená kopie skutečné tratě uchvacuje úseky, které střídají letní atmosféru s podzimní. Jsou pestré a co je nejdůležitější, působí reálný dojmem. Ať už se ručička rychloměru plouží na hranici povolené rychlosti nebo létá k limitu motorky, vždy se cítíte jak pták letící krajinou. Decentní práce světla, s dobře provedenou optimalizací, nepouští ke slovu nedostatky, které by kazily pocit z rychlosti. Jen dvakrát či třikrát konzole špatně načetla textury, díky čemu dostala motorka růžová řídítka nebo výfuk. Příkladná je i práce zvuku umocňující extrémnost šampionátu Isle of Man TT.

Někoho možná bude zajímat přímé srovnání s hrami od Milestone, který, asi jako jediný, má ještě v repertoáru jednu stopu. Pro, alespoň částečné, porovnání jsem vyzkoušela Monster Energy Supercross a rozdíl je znát hned po prvních minutách. Po stránce sebeprezentace, atmosféry a jízdního modelu je TT Isle of Man někde jinde. Na druhou stranu se mi ale líbily možnosti úpravy jezdce s motorkou. Je to asi detail, ale i pohyby závodníkova těla působí v motocrossu o něco přirozeněji. Toť ale vše.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

I příležitostný hráč motocyklů musí hře nechat, že se nesnaží zavděčit všem a náročný silniční závod přináší jako výzvu. TT Isle of Man dělá z arkádových berliček pouhé přihlížející, avšak nikdy nezajde tak daleko, jako například Project CARS v žánru aut. Pořád vám dává prostor jízdní model dostat bezbolestně do rukou. Největší jeho předností jsou ale atmosféra a pocit z rychlosti, kterými často neoplývají ani jinak špičkové závodní hry. Při delším hraní se ale dostavil pocit, že všechno kolem je tak nějak zbytečné a bez smyslu. Celé rádoby vedení týmu je jen univerzální školní omáčkou, s jejíž pomocí musí tvůrci zkomplikovat cestu k lepším strojům.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»