RECENZE: Vampire Survivors

Publikováno: 1.2.2023, 17:45

Sociální sítě

O autorovi

Michael Chrobok

Je autorem 4 článků

Jsou případy, kdy vydavatel a vývojáři aktivně propagují herní titul s tím, že se z něj zaručeně stane hra roku, přičemž často dochází ke zklamání. Naproti tomu ze skromných indie poměrů může vyrůst nečekaný hit i přes to, že se mnohdy malý tým autorů soustředí výhradně na hru. A právě tento případ je i Vampire Survivors, indie klenot jediného vývojáře Lucy Galanteho, který z prosluněné Itálie naservíroval nenápadný, avšak téměř dokonalý pokrm, který musí chutnat každému fanouškovi roguelike her. Ale popořadě.

Ihned po spuštění nejednoho hráče překvapí grafické zpracování ve stylu pixelart. Jistě, jednoduchá grafika je pro jediného vývojáře logickou volbou, která ušetří čas a zároveň zde nevzniknou obavy, že by postupem času hra vizuálně zastarala. To nic ovšem nemění na tom, že v dobách supervýkonných konzolí a vymazlených grafických orgií je Vampire Survivors zjevení, které už na první pohled může odradit nejednoho hráče. Jak se ale říká, nesuď knihu podle obalu, což v tomto případě platí minimálně trojnásobně.

I přes svou jednoduchost je totiž Vampire Survivors překvapivě rozmanitou hrou. Galante si s designem jednotlivých potvor vyhrál opravdu dostyta a dostatečně je od sebe odlišil, takže si je navzájem nespletete. K tomu je pro každou úroveň skladba krvežíznivých nepřátel jiná, takže o variabilitu rozhodně není nouze. Vizuální efekty jsou rovněž poměrně povedené a z většiny útoků budete mít doslova blažený pocit, obzvláště v případech, kdy jejich efektivitu dostanete na maximum.

Ani samotná hratelnost není bůhvíjak objevná a vlastně se dá označit za velmi primitivní. Ve Vampire Survivors rozhodně není potřeba zapamatovat si velké množství různých kombinací tlačítek, protože žádné nepotřebujete – vystačíte si pouze s jednou analogovou páčkou. Vaše postava totiž provádí všechny útoky samostatně, takže vaší jedinou starostí je držet se od všemožných potvor co nejdále. To by mohlo na první dobrou znít, že Vampire Survivors je monotónní nuda, jenže opak je pravdou. Vzhledem k nekonečným hordám nepřátel nebudete mít ani chvíli čas vydechnout, natož pak přemýšlet nad tím, že byste k neustálému útěku rádi mačkali ještě nějaká tlačítka.

Možný stereotyp v hratelnosti rozbíjí celá plejáda hratelných postav, které si postupně odemykáte nejen posupem hrou, ale také po zaplacení patřičné částky. Každá z nich má nějakou tu přednost, základní útok a celou řadu statistik, takže záleží pouze na vás, jaký herní styl preferujete. Ten se do značné míry odvíjí také dílem náhody, neboť při postupu na další úroveň dostanete na výběr z náhodných schopností, ať už aktivních či pasivních. Těch rovněž můžete vybrat pouze omezené množství, takže každý postup hrou bude o trochu jiný než ten předchozí. Časem si také odemknete trvalé speciální předměty, jako například grimoár, který vám napoví, které schopnosti je vhodné kombinovat pro dosažení co nejlepší synergie. Na ty ostatně během hraní přijdete i sami, byť takový česnek budete chtít mít ve své výbavě co nejdříve.

Samotné útoky a pasivní dovednosti lze v hlavní nabídce postupně vylepšovat, přičemž vylepšení platí pro všechny postavy. Útoky se sestávají z těch na blízko, střeleckých a plošných, pasivní dovednosti zvyšují zdraví, rychlost či způsobené poškození. Kombinací je opravdu nespočet, a jakmile objevíte váš oblíbený herní styl, velmi rychle pokoříte onu magickou hranici 30 minut, kdy si pro vás přijde samotná smrt.

Právě čas hraje ve Vampire Survivors ústřední roli. V každé úrovni máte pouze 30 minut na nalezení všech předmětů a objevení roztodivných tajemství mapy, přičemž po jeho uplynutí si pro vás přijde samotná smrt a hra končí. I když se zpočátku bude zdát, že přežít půl hodiny je prakticky nemožný úkol, postupné zlepšování přes časté umírání vám umožní každý průchod vydržet o něco málo déle. Pokud hře věnujete dostatek času, což vám díky její návykovosti ani nepřijde, budete půl hodiny dosahovat na pravidelné bázi. Ani tak to ovšem neznamená, že byste se nudili. Úrovní je dostatek, jejich znovuhratelnost je vcelku vysoká, odemčení všech postav a vymaxování schopností není záležitostí jediného večera a Galante už nyní do hry přidal první DLC, přičemž se určitě nejednalo o poslední přídavek.

Virtuální měna je tím nejdůležitějším, co si z každé jednotlivé herní seance odnesete, když nepočítám speciální předměty. Ačkoli se tady přímo nabízí možnost nechat hráče utratit ty skutečné, Galante se rozhodl neokrádat hráče o nic dalšího mimo jejich času. U Vampire Survivors by totiž mělo být velkým písmem uvedeno, že se jedná o velmi návykovou hru. Svou roli v tom jistě hraje i historie samotného Galanteho, který dříve pracoval v hazardním průmyslu. Ostatně když například otevíráte truhlici s pokladem, které vypadávají ze silnějších nepřátel, podmanivá hudba a vizuál vám okamžitě dodá silnou dávku dopaminu.

Na hudební a zvukový doprovod bych nerad zapomněl, neboť ten je výraznou součástí celého zážitku. Skladby na pozadí si sice otevřete až později během hraní, nicméně zvuky zbraní, nepřítel a otevírání truhlic jsou vycizelované prakticky k dokonalosti. Kdyby takto vypadaly všechny indie hry, stal by se z nich brzy mainstream.

Najít něco negativního na Vampire Survivors je záležitost spíše pro hnidopichy a jakékoli slabé místo, na které při hraní narazíte, je v podstatě okamžitě přehlušeno skvělým level designem, návykovou hratelností a propracovanými mechanikami, které vás uhranou na první dobrou. Snad jen právě ta návykovost a vizuální styl, který nemusí sednou každému, by mohl být pro některé hráče nedostatkem.

O hře roku 2022 můžeme vést sáhodlouhé debaty, avšak minimálně pro mou maličkost jí je Vampire Survivors. Luca Galante jako jediný vývojář dokázal namíchat poctivý koktejl plný zábavy, který i přes svou jednoduchost dokáže zabavit minimálně na desítky hodin. Právě fakt, že k tomu nepotřeboval armádu vývojářů a marketingových pracovníků, je potřeba ocenit, stejně tak jako Italovu skromnost – za hru si totiž řekne o pouhých 89 korun, přičemž zdarma si ji můžete zahrát nejen v Game Passu, ale také na chytrých telefonech.

10
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Vampire Survivors je překvapivým indie hitem. Luca Galante zúročil své zkušenosti z hazardního průmyslu a naservíroval nám skvělý titul, který je neuvěřitelně návykový a i přes svou jednoduchou vizuální stránku překvapivě propracovaný, takže se nebudete nudit ani minutu. K dobru mu lze přičíst také absence mikrotransakcí a neustálá práce na novém obsahu. Tohle je bezesporu jedna z nejlepších her minulého roku.
prvotřídní a vysoce návyková hratelnostaž přílišná návykovost
propracované herní mechanikyobčasná nepřehlednost
jednoduché ovládánívizuální styl nemusí vyhovovat každému
absence mikrotransakcí
skvělá přístupnost i pro příležitostné hráče
20. 03. 2023 • DandyCZE0

Recenze: Transport Fever 2

Na konzole dorazila skvělá budovatelská strategie, která se točí kolem dopravy. Vaším úkolem bude vymýšlet cesty a tratě pro vaše dopravní prostředky, aby se dařilo plnit cíle v kampani nebo vaše osobní ve volné hře. Jak se to hraje a co hra nabídne se podíváme v dnešní recenzi.

»
09. 03. 2023 • HusekD0

RECENZE: Monster Energy Supercross 6

Přijde mi to jako včera, kdy jsem dostal na recenzování pátý díl ze závodní série Monster Energy Supercross. Čas se ovšem nezastavitelně žene kupředu a vývojáři z italského studia Milestone nám přinášejí již šesté pokračování. Předchozí tituly se od sebe odlišovaly pouze v drobných detailech a držely se velmi podobné šablony. K nejnovějšímu dílu jsme nedostali příliš předběžných informací a tak jsme byli opravdu zvědaví, jestli se konečně dočkáme zásadnějších...

»
08. 03. 2023 • HusekD0

RECENZE: Blood Bowl III

Trvalo to dlouhých osm let, ale dočkali jsme se. Herní série Blood Bowl obdržela své třetí videoherní pokračování a můžeme se tak opět vrhnout do brutálních zápasů plných krve, taktizování a všudypřítomné náhody. Hru vytvořili vývojáři z Cyanide Studios a vydala společnost Nacon. Základy samotného Blood Bowl sahají až do roku 1986, kdy vytvořil Jervis Johnson první deskovou verzi pro společnost Games Workshop.

»
07. 03. 2023 • DandyCZE0

Recenze: Fernbus Coach Simulator

Už od dětství mají hlavně kluci chuť si vyzkoušet úlohu řidiče. Většina z nich sní o pořádném tahači a nekonečných dobrodružných cestách. Asi o něco menší skupina sní o vlacích, ale najdou se i snílci o autobusech. Pokud patříte mezi poslední skupinu, tak si možná splníte svůj sen, ale pojeďme postupně.

»
24. 02. 2023 • DandyCZE0

Recenze: SimAirport

Na Xbox míří SimAirport (24. 2. 2023 vychází) a na vás bude stát se majitelem letiště a světovou jedničkou v dopravě. Jedná se o hru, kterou hráči mohli vyzkoušet na PC v roce 2020, kde se těší celkem dobrému hodnocení (79% na Steamu). Uvidíme, jak se studiu LVGameDev LLC povedlo předělání hry na Xbox. Hra je velmi komplexní a vaše práce se bude týkat všech aktivit na letišti.

»
23. 02. 2023 • p.a.c.o0

RECENZE: Chef Life: A Restaurant Simulator

Jídlo je nedílnou součástí našich životů. Ne každý má potřebu dávat si nejrůznější speciality, ale všichni ho musíme konzumovat hlavně proto, abychom vůbec mohli existovat. Jeho příprava často bývá kreativní záležitostí, a tak není divu, že jídla a situací s ním spojených se často chytá také herní průmysl. Snad každý někdy zkoušel nějakou takovou hru, i když většina z nich se nejčastěji odehrává na displeji mobilních telefonů. Dneska se však podíváme na...

»
22. 02. 2023 • HusekD0

RECENZE: Wild Hearts

Žánr akčních loveckých RPG patřil do nedávné doby pouze jedné dlouholeté sérii od společnosti Capcom pod názvem Monster Hunter. Jednotlivé tituly se bohužel Xboxu dlouhou dobu vyhýbaly a jejich tajuplný svět jsme mohli okusit až s příchodem podtitulů World a Rise.

»
20. 02. 2023 • p.a.c.o0

RECENZE: Atomic Heart

Herní vývoj by se při troše představivosti dal přirovnat k maratonskému běhu, i když spousta hráčů si ho nejspíš představuje jako sprint. Než se vydáte na trať, je třeba docela dost trénovat, ideálně postavit silný tým a ani tak není jisté, že do cíle doběhnete v čase, v jakém jste na začátku předpokládali. A jak ukazuje herní historie, kolikrát se může stát, že do cíle vývojáři nedoběhnou vůbec. Je přitom jedno, zda se...

»