Recenze: Voodoo Vince: Remastered

Autor: chaosteorycz Publikováno: 3.5.2017, 14:12

Publikováno: 3.5.2017, 14:12

Je autorem 1378 článků

Obětmi remasteru bývají zpravidla tituly, které ať z pohledu hráčů nebo z pohledu účetních, mají co nabídnout také aktuální generaci konzolí, přičemž čím úspěšnější značka, tím větší šance. Pro ostatní je tu zpětná kompatibilita, probouzející na konzoli Xbox One k životu o generaci starší hry. No jo, jenže touhu připomenout se mají i značky, které třebaže kdysi byly exkluzivní, kvůli odlišnému kódování nemohou procesem zpětné kompatibility projít. Jednou takovou je 14 let starý Voodoo Vince přicházející v omlazené verzi nazvané jednoduše, Remastered.

Oživlá pomsta
Dílko studia Beep Games (tenkrát ještě Beep Industries) se hráčům představilo ještě na prvním Xboxu, přičemž tehdejší recenze nebyly vůbec špatné. Aby také ne, když v té době zažívaly trojrozměrné plošinovky zlatý věk a každý vydavatel chtěl mít svého koně na přecpané závodní dráze. Autor Clayton Kauzlaric se rozhodl, že zapomenutou schvácená herku napudruje do přijatelné podoby a s malým týmem loni oznámil remaster, který před několika dny vyšel. Odpověď na obligátní otázku, proč mu věnovat pozornost, je tentokrát velmi jednoduchá. Protože hraní si s panenkami není výsadou jen dívek.

VVR_LaunchScreenshot_03

Přivítejme Vincka, low-endového voodoo panáčka jak vystřiženého z katalogu chráněné dílny, jenž svůj život tráví sbíráním prachu na poličce, zatímco má v hlavě zapíchanou trojici jehlic. Patrně by dál čekal na údernou jednotku molů, kdyby se do obchodu Madam Charmaine, kde Vince bývá, nevlámala dvojice přihlouplých zlodějů, toužící po Zombie Dust. Magický prach je lehkou kořistí, Jeb a Fingers ovšem ve vývojové stupnici zastávají pozici ještě pod Mokrými bandity, a tak při loupeži dělají neskutečný humbuk, doprovázený usypáváním popela všude kolem. Řádění odnese i majitelka, kterou obratem ruky berou také a ujíždějí vstříc šéfovi jménem Kosmo the Inscrutable. Díky prachu nemrtvých ožívá i Vincek stávající se tak jedinou nadějí nejen Madam Charmaine, ale také celého světa.

Nestárnoucí klasika
Přistoupíte-li k hraní podobně jako já, tedy že do oznámení modernizované hry jste o magickém hadrákovi neměli ani ponětí, můžete být lehce zaskočeni. Většina provedených změn totiž padla na oltář navýšení rozlišení textur a těšilo nás. Zbytek sil autoři věnovali drobným grafickým vylepšením, která bez znalosti originálu beztak nepoznáte, přičemž zbytek zůstal nedotčený. Svá léta tak hra rozhodně nezapře, obzvláště skládají-li se základní pohyby hrdiny ze skoku, otáčení a mlácení, čímž nápadně připomíná nejmenovaného zrzavého savce fičícího na jablkách. Zbytek titulu má ale jasně definovanou tvář, kterou není možné si splést.

Od hlavní přednosti postavy, tedy že oplývá darem vytvořit vám žaludeční vředy prostým zabodnutím napínáčku, se odvíjí jak herní náplň, tak především prostředí. Mystika zaříkaných panenek přísluší Louisianě, jejíž značně stylizované části tvoří jednotlivé úrovně. Cesta od Francouzské čtvrti, po bažiny až ke karnevalu DePrave je poseta drobnými nepřáteli a bossy, kteří ne vždy musejí být zneškodněni. Tvůrci si připravili hned několik originálních úkolů, které spočívají naopak ve spolupráci s nimi. Například aby vás kostlivec pustil do muzea, je třeba si s ním pořádně jazzově zajamovat, což obnáší sehnat jablko pro koně, dostat se na věž, získat někde peníze, koupit nástroj atd. Jindy zase pomáháte nalézt vědkyni součástky, pak uplatníte opatrný postup a trochu trpělivosti. Z nepříliš velkých levelů je tak ždímáno maximum, vy si přitom posbíráte potřebné předměty a zároveň nemáte pocit blbečků dělajících donekonečna to samé. Pakliže jste v již absolvovaném kole něco zapomněli, můžete se do něj vrátit později kouzelným vlakem.

Magické sebepoškozování
Dalším bonusem je, že schraňování věcí není otravné. Malé figurky, rozšiřující zdraví při sto kusech, bývají pěkně při cestě, srdce zaručující checkpoint v případě zabití mívají místo u roklí a kuličky doplňující veškeré ukazatele padají ze zneškodněných protivníků. Větší zručnost tak vyžadují pouze elementy spojené s voodoo silou, jakými jsou karty a sochy představující nová kouzla. K absolvování hry je nezbytně nepotřebujete, protože i s jednou magickou silou se dá žít, proč se ale okrádat o možnost ničit protivníky stylově a s humorem.

VVR_LaunchScreenshot_06

V momentě kdy kolem Vincka začne svítí aura, máte jasný signál, že obklíčení hnusnými potvorami vyřešíte během několika vteřin. Za doprovodu animace čeká panáčka poprava jak z animované grotesky, za kterou by se nestyděl ani Tom s Jerrym. Ubodání je málo? Fajn polejme ho kyselinou. Že je to slabé? Zlikvidujme ho tedy trezorem či demoliční koulí. Málo cool? Tak tady je motorová pila. Ve vytyčeném rádiusu pak stejný osud potká všechno živé, přičemž čím více aktivních kouzel máte, tím lépe. V určitých momentech je přečíslení skřetů tak velké, že se bez voodoo útoků ani neobejdete nebo jen s velkými obtížemi, a to, když vám kradou světlo ukazující cestu mrtvým. Asi netřeba dodávat, že díky této schopnost si jednookého hrdinu naprosto zamilujete, třebaže není chlupatý, roztomilý a slušné mravy jsou mu cizí jako osada sběračů kovu.

Jedna ku jedné
K pohodové atmosféře pomáhá jazzově laděný soundtrack, a nakonec i ta obstarožní grafická stránka, která má výhodu, že se může svést na retro vlně. S ohledem na střídmější hrací dobu přijde vhod menší počet dějových postav a variabilní hratelnost tasící stále něco nového. Různorodé úkoly už jsem zmínil a teď k nim přidám ještě používání všemožných prostředků. Když už to vypadá, že se celou úrovní zase proskáčete jak péro na gumě, přihlásí se ke slovu letadélko, ponorka, loď nebo myš. Ne, nemyslím tu od počítače. Putování za prachem nemrtvých díky tomu neskutečně rychle odsýpá a než se stačíte ba jen okamžik nudit, je konec. Uhánějící čas na hodinkách připomínají jen achievementy, které nabíhají jak přílety na letištní tabuli.

VVR_LaunchScreenshot_07

Hře vlastně není co vytknout, protože je zábavná, povzbuzující k neustálému postupu a bez větších obtíží spojených s převodem na dnešní generaci. Pokud přeci jen směřovat kritiku, tak směrem ke kameře. Že by se jí nechtělo následovat Vincka se mi nestalo, a to navzdory úzkým trubkám, které musí často prolézat, problém jsem spíš měl s tím, jak je posazená. Na dnešní poměry docela vysoko, což je sice výhodné při skocích, kdy se přesune ještě více nad hrdinu, ale nepraktické při prohledávání prostředí. Nápomocná je možnost přesunutí do pohledu z první osoby, v němž se pohodlně rozhlédnete po okolí. Na ovládání levou páčkou je sice třeba si zvyknout, nicméně žíly to netrhá. Pakliže jste fanoušky funkce Xbox Play Anywhere, Voodoo Vince: Remastered vám udělá radost dvakrát, protože ji podporuje se vším komfortem.

8

Vytažení exkluzivní plošinovky ze zapomnění hráčů mě přesvědčilo o dvou věcech. Předně, že žánrové mechanismy počátku 21. století nestárnou a v pozměněných formách fungují dodnes. S tím souvisí fakt, že se Voodoo Vince: Remastered díky tomu může postavit vedle letošních her a ještě vyniknout. Nebude to grafickou stránku, ale jednoduchým vtipným příběhem, těžícím jak z voodoo tématiky, tak z předností louisianského prostředí. Na ubližování malému panáčkovi pak budete s úsměvem vzpomínat ještě dlouho po dohrání, protože kolektivní likvidace nepřátel nebyla dlouho tak efektní. Navzdory výtečné hratelnosti si ovšem plný počet titul nezaslouží, a to zejména kvůli chybějící přidané hodnotě oproti originálu.
  • David Jurič

Děkuji za recenzi, časem se k této hře taky dostanu. Trošku jsem se bál toho jak hra bude vypadat, původní hru jsem nehrál, ale jak píše autor recenze tak se na to dá zvyknout a hru si užít, takže se těším. 😀

Hra vypadá naprosto stejně jako v traileru,takže kvůli grafice jí určitě nekoupíte 🙂
      Možná i ta cena přes 400 Kč se bude někomu zdát moc, ale v jádru je to stará dobrá plošinovka se zajímavými úkoly a lehce přístupnou hratelností. To kdyby chtěl Vincka někdo pro děti.

• Ondrej Colon

Skoda ze na tej grafike nezapracovali viacej. Ziskali by viac novych hracov. Aspon ako novy Crash Bandicoot. Takto ziskaju len tych nostalgikov co to uz hrali 😎

15. 04. 2018 • p.a.c.o2

RECENZE: Dead Ahead: Zombie Warfare

Na zombíky ve hrách jsme si již zvykli a to, co vypadalo jako chvilkový trend, se přetavilo v regulérní herní postavy. No postavy, prostě zombíci jsou ve hrách stále přítomní, ať se to mnohým líbí nebo ne. Většinou je likvidujeme v nekonečných zástupech na tisíce způsobů a svou troškou do tohoto mlýna přispívají i vývojáři z Mobirate, kteří na velkou platformu přinášejí malou hru.

»
13. 04. 2018 • chaosteorycz5

Recenze: Hellblade: Senua’s Sacrifice

Pamatujete Ryse: Son of Rome? Samozřejmě, že ano, však to byla jedna z prvních exkluzivních her pro Xbox One. Hráče po celém světě zasadila do křesel nebývalou grafikou, brutálními souboji a příběhem vpraveným do vlastní verze antického Říma. Naneštěstí je z těch pohodlných sedadel zase rychle zvedla, když už po pár minutách bylo jasné, že vyprávění a nekonečné mačkání nalajnovaných tlačítek doplní občasná chůze nebo přelezení překážky. Proč vůbec začínám recenzi úplně...

»
10. 04. 2018 • chaosteorycz1

Recenze: Extinction

Když se řekne Iron Galaxy, jsou v obraze pravděpodobně jen hráči bojovky Killer Instinct. Studio se dvěma pobočkami a desetiletou historií, vlastních her příliš nemá. Není to ale proto, že by se flákalo, ale z důvodu, že se podílí na portech a působí jako technický poradce velkým vývojářům. Díky tomu mají jeho zaměstnanci ruce v prvním Destiny, v Arkham sérii Batmana nebo v titulu 7 Days to Die. Teď mají američtí tvůrci šanci vstoupit do...

»
05. 04. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: Enigmatis 3: The Shadow of Karkhala

Odpočinkovou hratelnost pro všechny zájemce nabízejí hry s hledáním objektů, kde mistry svého řemesla jsou polští Artifex Mundi. Jejich portfolio čítá širokou paletu her, z něhož by si měl vybrat rozhodně každý. Záleží jenom na tom, na jaký příběh budete mít zrovna chuť. Jejich hry jsou sice fajn zejména na mobilních zařízeních, ale jak ukazuje Enigmatis 3: The Shadow of Karkhala, dají se dost dobře hrát i na velké obrazovce ve spojení...

»
04. 04. 2018 • chaosteorycz0

Recenze: Injustice 2 – Legendary Edition

Pokračování Injustice: Gods Among Us nebylo ani zdaleka jedinou bojovou hrou loňského roku. I když nepřímo, muselo svést boj se sedmým Tekkenem a také s Marvelem, který se postavil opět po letech Capcomu. Přesto vyšlo z bojů nejlépe, a to nejen v mém osobním hodnocení, ale taktéž v recenzích napříč celým světem. Teď se hrdinové z DC Comics vrátili v Legendární edici, do které nabalili veškerý dodatečný obsah a přidali pár bonusů navíc. Pokud si...

»
01. 04. 2018 • chaosteorycz1

Recenze: MX vs ATV: All Out

Leckteří vývojáři by mohli vyprávět, jak obtížné je udržovat svěží sérii, která vychází s určitou pravidelností. Rainbow Studios to mají pravda trochu jednodušší, protože u MX vs ATV je nesvazují licence oficiálních podniků, takže nemusí na pranýř povinně každý rok. To ovšem nutně neznamená, že tam stejně neskončí. Po sedmé vstupují do stejné řeky a ze všech průzračně čirých vod smáčí unavené tělo na opačném konci, v Ganze. Tamhle do ní močí...

»
31. 03. 2018 • p.a.c.o9

RECENZE: A Way Out

Téma útěku z vězení inspirovalo nejeden film, seriál nebo knižní předlohu. Autoři se vyžívají v tom, aby nabídli nějaký neotřelý způsob, jak se z vězení dostat. Pozadu nezůstává ani herní scéna, kdy můžeme vězení stavět nebo se z něj zkoušet dostat. Většinou to však byli strategie a chyběla nějaká akčnější hra. Jiný přístup se rozhodli zvolit tvůrci A Way Out, kteří nám svým trailerem na E3 skoro vyrazili dech.

»
26. 03. 2018 • p.a.c.o15

RECENZE: Far Cry 5

Není nad to, když si hráč může nabrat zbraně všech možných druhů a v otevřeném světě se vydat bojovat proti zlu. Ten pocit, že jste hrdina a zachránce v jedné osobě je k nezaplacení, ovšem ještě lepší je, když jste hrdina s lidskou tváří, kterého k záchraně ostatních motivuje nějaká osobní pohnutka, nejlépe záchrana někoho blízkého. Série Far Cry na tomto modelu postavila svůj byznys, což se hráčům u čtvrtého pokračování už moc nelíbilo.

»