
RECENZE: Wanted: Dead
Herní únor zaslouženě patří novému dobrodružství z kouzelnického světa pod názvem Hogwards Legacy. Pokud se vám ovšem tato výpravná hra z nějakého důvodu netrefila do vkusu, nebo jen nemáte čas na herní dobu v řádech desítek hodin, tak tu pro vás máme recenzi pro Wanted: Dead. Připravte se ale na to, že ani v nejmenším nepůjde o zábavu pro celou rodinu. Představte si titul, který by vsázel na akční stránku po vzoru Johna Wicka, byl zasazený do prohnilého cyberpunkového světa a tuhle kombinaci by posvětil Quentin Tarrantino svými hektolitry krve. To je ve zkratce nejnovější počin od vývojářů z japonského studia Soleil Ltd. a vydavatele 101 Industries SA. Jedná se o nekompromisní frenetickou akci, která vám nedá nic zadarmo. Pojďme si podrobně rozebrat co od titulu můžete čekat.
Příběh hry vás zavede do cyberpunkového Hong Kongu. Tamní svět si prošel devastující válkou, po které přešli do vládnoucí špičky obří korporace. Takový krok s sebou přináší hned několik nebezpečných úskalí. Obchodní společnost Dauer Synthetics je prolezlá úplatky, vraždami a na konci toho všeho se ukrývá velké spiknutí. Bude jen ve vašich rukách, abyste všechno urovnali do správných kolejí. Vžijete se do role drsné, paličaté policistky Hannah Stone z elitní jednotky nazývané Zombie Unit. Hannah a její tým si neberou servítky. Místo běžného výslechu preferují pěstní přesvědčování a nemají problém za sebou nechávat hromady mrtvol i přes jasně dané příkazy od vedení. Ačkoliv by se na tohle téma dal jistě napsat zajímavý příběh, tak s tím ve Wanted: Dead nepočítejte. Kvalita veškerých scén a rozhovorů vypadá, jako by vypadla z filmových 80. let, nebo z první generace Xboxu. Hra přitom s vyprávěním vůbec nešetří a po každé misi na vás čeká dlouhá, humorná a do jisté míry i praštěná cutscéna. Kontrast mezi samotnou akcí a filmovými předěly na mě po celou herní dobu působil velmi rozpolceně.
Herní vývoj se od svého počátku hodně změnil. Od technicky jednoduchých, ale přitom náročných her jsme se přesunuli až k téměř hollywoodským výpravným scénářům. Ty nás dokážou hezky vtáhnout do děje, ale mnohdy nám nedopřejí ten skutečný herní zážitek. Vzhledem k malému množství paměti nemohly být rané hry příliš dlouhé, ale dokázaly nám to vynahradit svojí obtížností. Přesně tak je nutné se dívat i na Wanted: Dead. Jak už jsem jednou napsal, hra vám nedá nic zadarmo a velmi brzy to poznáte na vlastní kůži. Obtížnost začíná na variantě Normal a do budoucna budete mít na výběr i ze dvou dalších, i když upřímně nechápu, proč by se někdo chtěl takhle trápit. Lokace bývají poměrně dlouhé a nikdy nebudete mít přebytek životů, nebo lékárniček. Stačí tedy jen pár drobných pochybení a vrátíte se na poslední záchytný bod. Nepřátelé naštěstí přicházejí vždy ve stejných sekvencích a po několika pokusech přijdete na ideální průchod. V případě, že se v nějaké části zaseknete, tak se vás hra zeptá, zdali nechcete přejít do takzvaného Neko modu. Díky tomu by se měla snížit celková obtížnost. Hlavní hrdinka bude ovšem na své cestě pokračovat s kočičíma ouškama, což vám bude až do samotného konce připomínat, že jste nedokázali projít hrou na základní obtížnost. A to vážně nechcete!
Nejpodstatnější část hry je samotná akce. Při střetu s nepřáteli využijete hlavní střelnou zbraň, sekundární pistoli a svojí katanu. Pro případ nouze si budete moct vzít i jednu zbraň z padlých nepřátel, ale velkou paseku s tím nenapácháte. Brzy zjistíte, že je nejideálnější používat meč v kombinaci s pistolí. Boj z blízka je sice nebezpečný, ale velmi intenzivní a brutální. Ať už se vám do cesty postaví pěšáci místní mafie, elitní ninjové, nebo finální boss, tak všichni skončí naporcováni na několik kusů. Souboje ve Wanted: Dead jsou plné krve, useknutých končetin a obsahují velké množství zakončovacích chvatů. Těch vývojáři naskenovali celkem padesát a dodávají střetnutím na plynulosti. Díky velkému výběru se vám jednotlivé chvaty jen tak neokoukají. Je opravdu velká škoda, že se stejné péče nedostalo i zbytku hry.
Mise jsou rozděleny do několika částí a každá je oddělena záchytným bodem v podobě létajícího dronu. U něho je také možnost vylepšení primární střelné zbraně. Rozdílné součástky upravují procentuální hodnoty jednotlivých střeleckých vlastností, ale během hraní jsem nezaznamenal výrazné rozdíly. Upřímně moc nerozumím, proč tu tahle funkce vůbec existuje. Kdyby byla do vylepšování zahrnuta i vaše katana, tak by to dávalo mnohem větší smysl. Jedná o superiorní zbraň a zasloužila by si rozhodně více pozornosti. Během soubojů budete získávat z padlých nepřátel zkušenostní body a ty následně můžete investovat do třech stromů dovedností. To z vás udělá ještě dokonalejší vraždící stroj, což je dobře, protože vaši parťáci fungují jen jakási kulisa a v samotné akci vám moc nepomohou. Tedy až na výjimku Doctora. Ten je schopný vás po ztrátě všech životů opět postavit na nohy. Tento proces se odehrává ve zvláštní animaci, kdy okolo vás ustane veškerá akce a vy budete čekat několik sekund na píchnutí injekce. Oživování vás vytrhne z celkového tempa a vůbec nereflektuje co se okolo děje.
Každý člověk občas musí přestat myslet na práci a to platí i pro naší hlavní hrdinku. Z tohoto důvodu si pro nás vývojáři připravili hned několik vedlejších aktivit. Poté co ze sebe Hannah smyje veškeré tělesné tekutiny svých nepřátel, tak se může vydat například na sportovní střelnici. To byste v podobné hře pravděpodobně i očekávali. Nezapomínejte ale na to, že je hra vyvíjena v Japonsku a tam si na normální aktivity moc nepotrpí. Vrhnete se tak i do zběsilého pojídání polévky, zpívání písničky 99 Luftballons v karaoke klubu, nebo lovení hraček z výherního automatu. Většina těchto miniher je ovládána rytmickým mačkáním tlačítek, což bylo v mém případě velmi frustrující. Hra má velmi špatnou optimalizaci a i na Xboxu Series X jsem se pravidelně setkával se znatelnými záseky a glitchy. To v případě minihry znamenalo špatné načasování zmáčknutí tlačítka a v samotných soubojích rychlou smrt z nepovedeného blokování. Po grafické a zvukové stránce bohužel není na hře co vyzdvihnout. Celý titul se tváří jako by měl vyjít v předchozích generacích Xboxu. Spousta her přechází na komplexní nastavení grafiky, ale zde nemáme prakticky žádné možnosti.
Titul Wanted: Dead v žádném případě není hrou pro každého. Pokud patříte mezi pravidelné hráče mlátiček po vzoru Devil May Cry, nebo Ninja Gaiden, tak by vás ovšem mohla zaujmout. Neočekávejte ale revoluční herní zážitek. Kdyby Wanted: Dead vyšel před 20 lety, tak by vás zajisté ohromil.
Wanted: Dead vychází 14.2.2023 pro Xbox Series X/S a Xbox One za cenu 1599kč.
.
Verdikt
Vývojáři nám v případě Wanted: Dead slibovali brutální frenetickou akci a to jsme také dostali. Bohužel je ale veškerý obsah udělaný tak, jako by měla hra vycházet pro původní Xbox a ne pro současnou generaci. Hratelnost, příběh, technický stav i vizuální stránka hry zamrzly někde v minulosti. Dnešní standardy jsou už mnohem dál a to i v případě her, které se snaží zahrát na nostalgickou notu.zběsilá akce | technické problémy |
velké množství zakončovacích chvatů | příběh |
obtížnost | animace |
grafika | |
zvuky |

Recenze: Transport Fever 2
Na konzole dorazila skvělá budovatelská strategie, která se točí kolem dopravy. Vaším úkolem bude vymýšlet cesty a tratě pro vaše dopravní prostředky, aby se dařilo plnit cíle v kampani nebo vaše osobní ve volné hře. Jak se to hraje a co hra nabídne se podíváme v dnešní recenzi.

RECENZE: Monster Energy Supercross 6
Přijde mi to jako včera, kdy jsem dostal na recenzování pátý díl ze závodní série Monster Energy Supercross. Čas se ovšem nezastavitelně žene kupředu a vývojáři z italského studia Milestone nám přinášejí již šesté pokračování. Předchozí tituly se od sebe odlišovaly pouze v drobných detailech a držely se velmi podobné šablony. K nejnovějšímu dílu jsme nedostali příliš předběžných informací a tak jsme byli opravdu zvědaví, jestli se konečně dočkáme zásadnějších...

RECENZE: Blood Bowl III
Trvalo to dlouhých osm let, ale dočkali jsme se. Herní série Blood Bowl obdržela své třetí videoherní pokračování a můžeme se tak opět vrhnout do brutálních zápasů plných krve, taktizování a všudypřítomné náhody. Hru vytvořili vývojáři z Cyanide Studios a vydala společnost Nacon. Základy samotného Blood Bowl sahají až do roku 1986, kdy vytvořil Jervis Johnson první deskovou verzi pro společnost Games Workshop.

Recenze: Fernbus Coach Simulator
Už od dětství mají hlavně kluci chuť si vyzkoušet úlohu řidiče. Většina z nich sní o pořádném tahači a nekonečných dobrodružných cestách. Asi o něco menší skupina sní o vlacích, ale najdou se i snílci o autobusech. Pokud patříte mezi poslední skupinu, tak si možná splníte svůj sen, ale pojeďme postupně.

Recenze: SimAirport
Na Xbox míří SimAirport (24. 2. 2023 vychází) a na vás bude stát se majitelem letiště a světovou jedničkou v dopravě. Jedná se o hru, kterou hráči mohli vyzkoušet na PC v roce 2020, kde se těší celkem dobrému hodnocení (79% na Steamu). Uvidíme, jak se studiu LVGameDev LLC povedlo předělání hry na Xbox. Hra je velmi komplexní a vaše práce se bude týkat všech aktivit na letišti.

RECENZE: Chef Life: A Restaurant Simulator
Jídlo je nedílnou součástí našich životů. Ne každý má potřebu dávat si nejrůznější speciality, ale všichni ho musíme konzumovat hlavně proto, abychom vůbec mohli existovat. Jeho příprava často bývá kreativní záležitostí, a tak není divu, že jídla a situací s ním spojených se často chytá také herní průmysl. Snad každý někdy zkoušel nějakou takovou hru, i když většina z nich se nejčastěji odehrává na displeji mobilních telefonů. Dneska se však podíváme na...

RECENZE: Wild Hearts
Žánr akčních loveckých RPG patřil do nedávné doby pouze jedné dlouholeté sérii od společnosti Capcom pod názvem Monster Hunter. Jednotlivé tituly se bohužel Xboxu dlouhou dobu vyhýbaly a jejich tajuplný svět jsme mohli okusit až s příchodem podtitulů World a Rise.

RECENZE: Atomic Heart
Herní vývoj by se při troše představivosti dal přirovnat k maratonskému běhu, i když spousta hráčů si ho nejspíš představuje jako sprint. Než se vydáte na trať, je třeba docela dost trénovat, ideálně postavit silný tým a ani tak není jisté, že do cíle doběhnete v čase, v jakém jste na začátku předpokládali. A jak ukazuje herní historie, kolikrát se může stát, že do cíle vývojáři nedoběhnou vůbec. Je přitom jedno, zda se...