RECENZE: White Shadows

Autor: HusekD Publikováno: 7.12.2021, 15:00

Publikováno: 7.12.2021, 15:00

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 170 článků

White Shadows je moderní pojetí bajky, převedené do temného herního světa. Tamní svět je zvrácený a zlý, ale všechno v něm tak nějak dává smysl a krásně to do sebe zapadá. Dokonale se v něm odráží stav a povaha naší společnosti. Kontrast mezi dobrem a zlem, bohatstvím a chudobou, zoufalství a nadějí, to všechno je součástí našeho příběhu. V minulosti vedla Velká válka k morové pandemii, která vymazala téměř vše živé z povrchu země. Za vzniklou světovou situaci jsou označeni hlavní viníci, ptáci. Alespoň se to tak říká. Mimo Bílé město není nikdo v bezpečí. Zdejší obyvatele může před nebezpečným morem ochránit pouze zářivě bílá srst, kterou lze získat pitím speciálního nápoje. Příděl nápoje si ale musejí přeživší zasloužit svou poslušností. Máte svůj osobní názor, myslíte si něco jiného než vláda? Tak v takovém případě ve světě White Shadows nemáte své místo. Hra naráží na spoustu vážných témat. Patří mezi ně například rasismus, vládní propaganda, nebo zneužívání občanů ve svém vládním režimu. Díky bajkovému zpracování to ale necílí na nic konkrétního a vývojáři tak mají čisté ruce. Dávají hráčům volnou mysl k tomu, aby mohli po celou dobu hraní přemýšlet nad svými kroky.

Naše hlavní hrdinka, dívenka s havraní hlavou se rozhodne změnit svůj život. Přestane poslouchat rozkazy vedené od svrchnosti a vydává se na cestu proti proudu za nalezením skutečného života, který je mimo hranice Bílého města. Novému světu vládnou zlí vlci za pomoci svých poddaných krys. Narazíte zde i na prasata, která jsou určena pouze na těžkou a špinavou práci. Ovce jen bečí, co bečí jiná ovce a dělají přesně to, co se od nich očekává, poslušnost! Naše hrdinka to na své cestě nebude mít lehké. Jakožto pták nemá ve světě žádná práva a to ani to nejzákladnější, právo na život. Tísnivá atmosféra na vás číhá na každém kroku. Čekají na vás těžká morální rozhodnutí, ale občas je v životě potřeba něco obětovat pro to, aby se svět změnil k lepšímu. Hra má velmi zajímavé podání příběhu. Nečekejte dlouhé dialogy ani žádného zajímavého vypravěče. Příběh je vyprávěn z krátkých textů, obrázků a pár cutscén. To nejdůležitější si ale hráči budou muset přetvořit a uvědomit jen ve své hlavě. Já osobně bych uvítal bohatší vyprávění, ale chápu, kam tímto krokem vývojáři mířili.

Grafické zpracování je skutečnou pastvou pro oči a to i přes to, že využívá jen černobílou paletu. Prostředí, efekty a celkový vzhled si vás jistě okamžitě získá. Hra vychází pouze na Xbox Series X/S a tudíž vývojáři nemuseli dělat žádné kompromisy, co se týče výkonu či grafiky a na hře je to vidět na každém kroku. Plynulost hry mě vskutku překvapila a dokázal jsem celé dobrodružství projít na jeden zátah. Herní doba se pohybuje okolo 3-4h což mě trochu zamrzelo, protože jsem tento svět nechtěl tak rychle opustit. Na své cestě narazíte i na pár hádanek, ale nejedná se o nic složitého. Vývojáři vás těmito hádankami chtějí dostatečně dlouho zaměstnat a ozvláštnit hratelnost, ale rozhodně vám nechtějí házet klacky pod nohy. Po celou dobu hraní jsem se nikde nezasekl a hra krásně plynule pokračovala a ani na minutku jsem se u ní nenudil.

 

Ve finále na mě hra působila až filmovým dojmem, za který by se nemusel stydět i samotný mistr temných pohádek Tim Burton. Hratelnost bych přirovnal ke hře Little Nighmares, ale s tím rozdílem, že zde odpadají frustrující pasáže, které je nutné neustále opakovat. Vývojáři ze studia Monokel si dali záležet na plynulém herním zážitku a rozhodně vás nechtěli vytrhávat z atmosféry opakujícími se pasážemi. Pokud bych měl na hře něco opravdu vyzdvihnout, tak to bude její výběr hudby. Uslyšíte Ride of The Valkyries od Richarda Wagnera, nebo například Korsakuv Flight of the Bumblebee. Veškerá hudba dokonale zapadá do aktuálního dění ve hře a utváří tak úchvatný umělecký celek. Německé studio Monokel čítá pouze 7 vývojářů a těm se za 3 roky vývoje podařilo vytvořit nádherný herní zážitek. Na tomto příkladu je krásně vidět, že nepotřebujete stovky zaměstnanců, nebo několika set miliónové náklady. Stačí vám pouze hrstka zapálených vývojářů, kteří dělají svojí práci s vášní a láskou. Jsem opravdu zvědavý, co si pro nás Munokel připraví v budoucnu.

White Shadows vyšel na Xbox Series X/S 7.12.2021. Hru vytvořilo studio Mulokel a vydali Thunderful Publishing ve spolupráci s Mixtvision.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

grafické zpracovánídélka hry
hudbavyprávění příběhu mohlo být lepší
plynulá hratelnost
přiměje vás k zamyšlení
16. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Way of the Hunter

Dnešní hráči mají k dispozici nepřeberné množství titulů a žánrů. Trh by se mohl zdát přeplněný, bez sebemenšího prostoru pro nové vývojáře. To ovšem neplatí pro všechny. V případě loveckých simulátorů jsme do této doby byli odkázáni pouze na theHunter: Call of the Wild, jenž si po několik let udržoval téměř bezkonkurenční prvenství. To se ale v následujících měsících může rychle změnit, protože se objevilo nové slovenské vývojářské studio pod...

»
12. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Endling: Extinction is Forever

Naše planeta je jedinečné místo, plné krásných míst, rostlin, nerostů a živočichů. Lidé byli a do jisté míry pořád jsou velmi sebestřední a proto se k těmto darům nechovali s patřičnou úctou a opatrností. Naštěstí jsme s postupem času prozřeli a začali dělat spoustu věcí jinak. Ochraňujeme ohrožená zvířata, obnovujeme zdejší lesy, čistíme okolní prostředí od našich odpadků atd. Představte si nyní ale realitu, ve které by byli lidé neustále...

»
09. 08. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Two Point Campus

Klasické tycoony jsou součástí herních žánrů již pěknou řádku let a byť už nejsou tak rozšířené, jako tomu bylo dříve, stále sem tam vyjde nějaký nový kousek. Před čtyřmi lety jsme se dočkali znovuzrození legendy tohoto žánru z nemocničního prostředí, kde nejsou tak úplně běžní pacienti. Two Point Game tehdy nabídli svou verzi Theme Hospital prezentovanou hrou Two Point Hospital. Při jejím hraní jsem se rozpomněl na staré dobré časy a...

»
26. 07. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Outriders Worldslayer

Při hraní her si velice často vzpomenu na první Mizery a hlášku „Everybody wants to by like Mike“. U Outriders a jim podobným především ve spojitosti s live service konceptem, kdy je komunita udržována u hry pomocí pravidelných událostí, nových aktualizací a dodatečného obsahu. A zde by se přeneseně dalo říct, že každý by chtěl být jako Destiny nebo The Division, ale jen vyvoleným se to podaří. A dnes už bezpečně...

»
19. 07. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: As Dusk Falls

Jestli něco adventurním nadšencům na Xboxu schází, pak jsou to hry od Davida Cage a jeho studia Quantic Dream. Ačkoli si jeho oceňovaná adventura Fahrenheit našla cestu na první Xbox, na ostatní tituly jako Heavy Rain či Detroit: Become Human si mohou majitelé konzole z Redmondu nechat zajít chuť. Částečnou náplastí jsou hry od studií Supermassive Games (série Dark Pictures Anthology) a Don’t Nod (Life is Strange), avšak kreativní vizi...

»
13. 07. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: A Memoir Blue

Hry nemusí být jen o kosení celého zástupu nepřátel, snahy o dosažení co nejlepšího času na závodním okruhu nebo stvoření nepřemožitelného reka, který spasí celý jeden virtuální svět. Především indie vývojáři se nebojí s relativně mladým médiem experimentovat a přinášet neobvyklé zážitky, jež vás i po závěrečných titulcích nenechají v dobrém slova smyslu vydechnout.

»
11. 07. 2022 • Lukáš Urban0

RECENZE: Fobia – St. Dinfna Hotel

Jsou různí lidé a různé fóbie. Někdo se bojí, že uvízne ve výtahu, jiného chytá panika při pohledu na osminohá neštěstí s pavučinou u zádi a další nejde spát, aniž by nerozsvítil i v kumbálu. Ve své podstatě, každý se něčeho bojí. Každý má skrytou achillovu patu a každý je občas vystaven nepříjemnému vnějšímu vlivu, po němž se o něj pokouší studený pot. Já se s přibývajícími zářezy na herní pažbě začínám bát,...

»
11. 07. 2022 • Michael Chrobok0

Trochu jiná RECENZE: Dreamfall Chapters

Při brouzdání po archivu Xboxwebu mě poměrně překvapilo, že v něm chybí recenze na Dreamfall Chapters. Třetí hra adventurní série navazuje na ikonické hry The Longest Journey a Dreamfall: The Longest Journey, které jsou zcela po právu zapsány zlatým písmem do herní historie. Recenzovat přibližně pět let starý počin (záleží, zda počítáte vydání první epizody, nebo „final cut“ verze) od norského studia Red Threat Games a jejího ředitele Ragnara Tørnquista...

»