RECENZE: Wreckfest

Autor: p.a.c.o Publikováno: 23.8.2019, 17:01

Publikováno: 23.8.2019, 17:01

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 1794 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Nevím, jak vy, ale já mám moc rád příběhy spojené s herním vývojem. Někdy jsou to vtipné historky, jindy trochu smutnější, ale vždycky je to zajímavé čtení. Tím spíš, když daný příběh má šťastný konec, díky čemuž jsme všichni šťastni. A právě jeden takový příběh by se dal vyprávět ve spojitosti s naší dnešní recenzí. Ostatně proto je její úvod právě takový.

Vývojáři z Bugbear Entertainment se proslavili sérii FlatOut, která byla víc než jen obyčejným závoděním. Nabídla skvělou fyziku, výborný model poškození a bláznivé tratě. S tímto odkazem chtělo studio udělat hru pro dnešní dobu, a tak vznikl projekt Next Car Game, na nějž mohli hráči přispívat. Už od prvního technologického dema jsem věděl, že tohle je hra, kterou chci hrát. Příběh vývoje nebyl vůbec snadný a místy už to vypadalo, že se výsledku snad ani nedočkáme. Po několika zvratech a nákupu studia vydavatelským domem THQ Nordic jsme se však dočkali i na konzolích, kam Wreckfest právě dorazil. Nastartujeme proto motory a hurá vstříc dobrodružství.

Nabídka hlavního menu je relativně strohá, kdy její obsah je prezentován formou dlaždič, jež jsou na druhou stranu docela pěkně přehledné. Máme tu kariéru, správu našeho vozového parku, tuning a nezbytný multiplayer. Všechno bez nějakých příkras navíc dostalo funkční charakter, a kdo čeká nějakou propracovanou kariéru po vzoru F1 a dalších, mohl by být lehce zklamán. Závody jsou rozděleny podle kategorií jednotlivých aut, kdy ježděním získáváme body a při jejich určitém počtu se odemknou další závody nebo šampionáty.

Jednotlivé závody jsou rozděleny do několika módů, takže budeme „klasicky“ kroužit po tratích, ale také se vydáme do demoličních arén. Zde se pak závodí na různých oválech, tratích ve tvaru osmičky nebo velice kontaktních dalších variantách, kde není o karamboly nouze. Nechybí ani nejrůznější výzvy, jako závody na sekačce proti kombajnu nebo se trojkolkou známou z Mr. Beana proti hromadě autobusů. Tato zpestření jsou hrozně super, ale zároveň jde i o solidní výzvy, jež dokáže potrápit. Třešničkou na dortu je vlastní masakr v nefalšovaném demoličním derby, kde vítěz může být pouze jeden. Obsahová stránka tak na tom je velice dobře slibuje zábavu na desítky hodin, což podtrhuje fakt, že ve hře nenajdeme žádnou možnost přetáčení, tudíž jedinou možností k nápravě je restart závodu.

Co se vozového parku týče, nabízí spoustu amerických, evropských nebo japonských kousků, ale v dostatečném počtu, aby si vybral každý a hráči nebyli zbytečně zahlceni. To vše bez oficiální licence. V tomto případě je celá situace více než pochopitelná, protože zdejší destruktivní model aut by asi žádná automobilka nerozdýchala. Mimo klasických aut se svezeme na zmíněné sekačce, pojízdném a notně potuněném gauči nebo v kombajnu. A právě tyhle bizarnosti jasně ukazují, o čem v téhle hře půjde. Svým způsobem jsou náhradou za vystřelování panáku v původního FlatOutu a je fajn, že si tvůrci vymyslelo něco nového a jenom neberou z již dříve viděného.

Kdo hrál původní FlatOut, jistě si pamatuje na tratě městského, stavebního nebo přírodního typu. Na tomto základu staví své tratě také Wreckfest, jenom vynechal to město. Všechny tratě jsou parádně udělané, střídají se na nich nezpevněné povrchy s asfaltem, jsou různě dlouhé a jejich počet a variabilita je dostatečně velká na to, aby se, pokud možno, moc neopakovali. Nechybí na nich překážky z pneumatik nebo betonů, ale trochu mi chybí větší zapojení okolo stojící techniky do tratě (lžíce bagru strčená do cesty a podobně), což je ale spíše nostalgický povzdech než nějaký zásadní problém.

Po vzoru předchozí tvorby vývojářů není dění na trati nic pro pravé závodníky a slabé povahy. Kdo nechce soupeře pořádně nabrat před zatáčkou ránou do boku, moc daleko se zde nedostane. Jakmile vám čelo závodu ujede, s každým kolem se podstatně zmenšuje šance na vítězství a restart je zase o něco blíž. Proto je třeba všechny závody jet plech na plech a některé tratě tomu také přímo nahrávají. Velice doporučuji nechat nastavení poškození na normal, protože v realistickém módu se demoličním způsobem moc daleko dostat nejde. Ono taky jak daleko by se člověk dostal upadlým kolem nebo proraženým chladičem že?

Poškození aut je zde tou nejlepší věcí, jakou můžete v současných hrách vidět, a to jak po stránce vizuální, tak i toho, co se děje pod kapotou. Kritickou a největší zatěžkávací zkouškou pro naše auta bývá zpravidla první zatáčka, protože tam se mačká nejvíce plechů, lámou se kola, ale také se proráží chladiče, lámou se tlumiče, poškozuje se převodovka nebo odchází brzdy. Radím vám proto dobře, snažte se držet na vnitřní straně zatáčky, chcete-li se podívat i někam dál. Tím nejhorším, co se autu může stát je ztráta kola, ideálně na předku, aby zatáčení stálo za to. Nicméně všechno ostatní nemá nějaký zásadnější vliv na jízdní vlastnosti, takže auto dojíždějící se šlehajícími plameny z motoru je skoro běžný jev. Při těch správných karambolech pak na konci závodu ta hromada plechu vůbec nepřipomíná původní model auta, což je prostě bomba.

Jízdní model je velice podařený, ale nečekejte ultra realistický simulátor, protože to by pak nebyla žádná legrace. Ohodnotil bych ho jako podařený střed mezi arkádnou a simulátorem, protože je jasně cítit váha vozů a každý z nich se řídí trochu jinak. Do zatáčky se budou přetáčet nebo nedotáčet, ale dají se úplně v pohodě zvládnout, užít si s nimi kopici legrace a hlavně člověk vždycky ví, co od daného auta čekat.

A právě v tomto okamžiku vstupuje do hry další alchymie, které se říká tuning. Každé auto se dá vylepšit jak po stránce celkového výkonu, akcelerace nebo brzdného účinku, tak po stránce odolnosti vůči nárazům. Jak mnozí správě tuší, ideální je pořídit si alespoň dvě auta stejné kategorie, kdy na demoliční módy si uděláte odolnou bestii a na závodění zase rychlý blesk. Samozřejmě můžete to klidně i otočit, to už pak záleží na taktice každého závodníka. Všechno v jednom však mít nejde, protože pořádné rámy jsou těžké, což se následné promítne do celkového výkonu.

Závodění v kariéře proti umělé inteligenci je fajn, protože v rámci dané obtížnosti je přiměřeně agresivní a fajn výzvou. Za každou cenu se nedrží ideální stopy, závodí i mezi sebou, a pokud se jí dostaneme před nárazník, rozhodně se s námi mazlit nebude, stejně jako se to nečeká od nás.

Ta pravá řežba se však odehrává v multiplayeru. V něm se může utkat až šestnáct hráčů v různých herních módech a na různých tratích. V rámci testování pro recenze nám na pár hodin vývojáři servery zapnuly a všechno fungovalo na jedničku. Jak samotné připojování, tak závody se v mém případě odehrávali s minimální odezvou na evropské servery, tudíž už se moc těším na pořádné zápolení proti celému světu. Přeci jenom někteří novináři měli evidentně problém, když jim člověk více zajel do kapoty a někteří z toho zase dělali demoliční derby v libovolném módu a na každé trati.

Nadešel čas podívat se na věci, co by mohly být lepší. Začal bych vizuální stránkou, která je moc pěkná, ale dovedl bych si představit o něco detailnější modely aut a tratí. Také částic, které se uvolňují z aut, mi přišlo o něco méně, než je tomu v případě PC verze, ale to už bych byl velký hnidopich. Dále tu máme občasné výpadky textur při závodech (naštěstí to nebylo nikdy směrem, kam jsem jel) a předlouhé načítání závodů, kdy se na nahrávací obrazovku můžeme koukat klidně i přes minutu. Sluší se zmínit, že při vydání hra dostane Day One patch, v němž slibují vývojáři nahrávací časy zkrátit a opravit zmíněné a další bugy. Budu jim tedy věřit, že toto se jim podaří.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Wreckfest naplnil moje očekávání, protože závody, kde se o někoho opřete nebo ho cíleně sešrotujete s patřičným vizuálním efektem mi chyběly jako sůl. Tratí je dost, aut také, multiplayer velice zábavný, takže bych této hře rád předpověděl světlou budoucnost. Snad budou podobného názoru i ostatní hráči, protože by byla škoda tuto trochu drsnější závodní hru minout.
  • ZdBu74

    Jako milovník série FlatOutnemůžu tohle minout a tak se těším, až si pořádně zařádím 🙂 Díky za recenzi 🙂

  • FABIOOZO

    Jasna koupe, dalsi na seznamu mam GRID 😀

  • Zdeněk

    Tohle hru potrebuju v Gamepasu

  • Piro

    Koukal jsem, že v cizině to vyjde na 500. Asi do toho půjdu.

  • Martin Kvašsay

    Hoši, jde hrát multiplayer 2 real hráči + pár botů ?

    • p.a.c.o

      Čau, to ti aktuálně nejsem schopen říct, protože při psaní recenze šli servery jenom pár hodin práce po potřeby recenzí a moc testovat se toho nedalo. Ale až půjde, vyzkoušíme a dáme vědět 🙂

      • Martin Kvašsay

        Super, pokud půjde hned kupuji.

        • Misaczek

          Pravidelně sleduju jeden kanál, kde hrajou dva kamarádi a jezděj proti botům. Sice to je PC verze, ale na xboxu to určitě půjde taky 🙂

          • Martin Kvašsay

            Super, díky moc za info.

  • klidas

    som podobneho nazoru ako autor recenzie 🙂

  • Marta

    Ja typičo to je drahé

19. 09. 2019 • Lukáš Urban6

Recenze: Borderlands 3

I kdyby Hulk už nikdy nezezelenal. I kdyby Batman už nikdy neopustil jeskyni. I kdyby Peter Parker natahoval sítě jen mezi palmami. A i kdybych už nikdy nevyslovil, že nemám rád Marvel. Stejně se nic nezmění na faktu, že komiksy vládnou světu ve všech podobách a na všech platformách. Kdy jindy tedy vrátit značku, která si na komiksech postavila jméno, když ne teď. Borderlands 3 tak přicházejí jak imperiální velmoc,...

»
18. 09. 2019 • p.a.c.o8

RECENZE: eFootball PES 2020

Stejně jako každý rok startují naplno fotbalové soutěže po celém světě, tak každý rok nemůže chybět aktuální zpracování nejpopulárnějšího sportu na světě formou hry. A stejně jako každý rok se nám do rukou dostanou osvědčené série PES a FIFA, které se rozhodně nebudou šetřit a o přízeň hráčů si to rozdají na ostří nože. Souboje jsou to čím dál zajímavější, kdy spousta z nich se odehrála ještě před samotným výkopem.

»
12. 09. 2019 • p.a.c.o2

RECENZE: NBA 2K20

Témat, o kterých se před recenzí může člověk zmínit je celá řada, a hlavně díky nim se dá krásně natáhnout celý text. Dnes se proto budeme věnovat pojmu bezedný koš, protože by se dal označit za klíčové slovo následující recenze. Kdo si znechuceně odplivl v domnění, že následující řádky se budou věnovat nějakému marketingovému programu pro bezdomovce, může zůstat v klidu. Spojení bezedný koš má i velice seriózní význam pro aktivitu mající...

»
11. 09. 2019 • Lukáš Urban0

Recenze: Monster Hunter World: Iceborne

Reálný lov asi nebude příliš zábavný. Se zbraní pochybné minulosti a pověsti stopujete něco, k čemu se musí vystavit doklad. Navíc v určeném období a lokalitě. To často obnáší výpravy v nepohodlnou dobu. Nebo s nepohodlnými kolegy. Pak si ještě musíte dávat pozor, aby ten paroháč byl skutečně jelen, a ne soused Olda. A proto je tu Monster Hunter World. Když dostane spoluhráč po kebuli půltunovým mečem, řeší to omluva. Na lov si jdete,...

»
10. 09. 2019 • tonyskate2

RECENZE: GreedFall

Tento týden nám francouzské vydavatelství naservíruje další zajímavý titul v podobě akční RPG GreedFall od studia Spiders. Mediální masáž před vydáním byla pěkně rozjetá a řekli bychom, že i úspěšná, protože jsme se na tento titul docela těšili. Jestli ovšem půjde v úspěšných stopách dobrodružné akce o krysím moru, která vyšla taktéž pod Focus Home, to se dozvíte v naší recenzi.

»
08. 09. 2019 • CryLineT14

Recenze: WRC 8

Jak se vrací školáci do lavic, začíná příval herních novinek. Do těch letošních opět zasahuje WRC, aby zaplnil místo odloženého pokračování hry GRIP. Jenže. I když mám závody ráda, nejsem tou pravou na jejich kritizování. Můj pohled je až příliš obyčejný, což mi bylo nejednou připomenuto. Nebudu tedy zdejší návštěvníky hladit proti srsti. Můj pohled konfrontuji s Lukášem Urbanem. Členem redakce, jehož znalosti závodních her jsou nejširší.

»
04. 09. 2019 • p.a.c.o22

RECENZE: Gears 5

Správnej akční hrdina do toho jde naplno, nehledě na důsledky. V případě akční hry musí krev stříkat na všechny strany, trupy se pořádně půlit a nepřátelé umírat v bolestech. Tak nějak by měla vypadat opravdová akční záležitost a je škoda, že akční hry posledních let tak trochu vyměkly. Ti tam jsou hrdinní gerojové trousící jednu drsnou hlášku za druhou, kouřící doutníky a dorážející na dívky. Do her se nám vkrádá stále více...

»
03. 09. 2019 • Lukáš Urban16

Recenze: Blair Witch

Zeptejte se mě o půlnoci na oblíbené hororové studio a určitě řeknu Bloober Team. Poláci si za poslední roky našli čitelný styl, který je rozpoznatelný a mně sedí. Z trouchnivějícího domu postavili uměleckou galerii, hnusným panelákem vzdali poctu Blade Runnerovi a liduprázdné kajuty dotáhly na Broadway. Tak co asi udělají s legendou Blair Witch? S kultem, který na přelomu tisíciletí přepsal hororovou kroniku a umetl cestičku found footage žánru. Stane se hluboký les...

»