Recenze: Tower of Guns pro Xbox One

Autor: Josef Brožek Publikováno: 10.4.2015, 10:00

Publikováno: 10.4.2015, 10:00

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Dnešní střílečky jsou fajn. Užijete se jednorannou zábavu a vrátíte se k ní až v době, kdy vám začne připadat, že si příběh už moc nepamatujete. Navíc dnes už tak s detailní grafikou, že se vás dokonce návštěvy zrovna přicházející do obýváku vyptávají, na co to koukáte za film. Vy se šibalsky usmějete a odpovíte „To je hra“, návštěva „to je hra?!“. Ano, to je hra…

Dnes recenzované Tower of Guns je hrou víc než jeho vrstevníky, s nimiž se vlastně ani rovnat nechce. ToG je čistokrevnou oldschool střílečkou se vším všudy plus s roguelike prvky navíc. Kdo neví, co znamená roguelike, tak jde o typ her, kde většinou v náhodně generovaných levelech vylepšujete postavičku a postupujete úrovní výš a výš a sbíráte co nejlepší výbavu. Taková RPG rychlokvaška.

Joe Mirabello se rozhodl vrátit se do mladých let, kdy počítače a nástupci 16 bitových konzolí okupovaly střílečky tak rychlé a obtížné, že jen těžko se na ně adaptuje dnešní pohodlná mládež. Zároveň chtěl světu ukázat, že roguelike prvky se nemusí týkat jen fantasy RPG, ale i staronových stříleček, a tak prakticky sám vytvořil roguelike oldschool FPS střílečku s náhodně generovanými levely.

Netýká se to jen náhodně generovaných levelů, ale i náhodně generovaných serepetiček a nepřátel. Autor tedy tvrdí, že žádný level nikdy neopakujete dvakrát, což je částečně pravda. Hru jsme si prošli asi desetkrát na různé obtížnosti, čehož jen jedna vás zapisuje do světového leaderboardu, mezitím jsme 2x zkapali na začátku, 4x zhruba uprostřed, 2x těsně před koncem, 2x úspěšně (z toho jednu ještě s pokračováním, jelikož se dají úrovně opakovat se stejným vylepšením a s navýšenou obtížností) prošli všech 6 pater bez smrti. Jelikož smrt = konec hry, žádný checkpoint. Za celou tu dobu se nám sice nestalo, že by všech sedum úrovní rozdělených ještě na 4-7 místností zakončené různorodým bossem, byly všechny stejné, ale sem tam se nám stalo, že některé místnosti byly do posledního pixelu stejné jako ty, co už jsme viděli.

Tower_of_Guns_Screenshot_5

Na druhou stranu nepřátelé se mění stejně jako jejich rozmístení, a tak nevznikají podivné levely jako minulý rok u neúspěšného horroru Daylight. Přesto slovu „náhodné“ netřeba tolik věřit, jelikož si troufneme odhadnout, že celkem nepřátel včetně plus mínus deseti bossů hra skýtá něco málo do třicítky. Vylepšení a speciálních předmětů k usnadnění překonání obtížných levelů je snad ještě méně, byť jsme je víceméně nevyužívali, protože se dá hra (bez klidu) dohrát za hodinu. Musíte se však umět rychle orientovat, vyhýbat střelám a rychle utíkat. A skákat, jelikož nepřátele jsou zbraně-věže-roboti různého ražení s různorodou parou a plných všelijakých nebezpečí. Tu bomba, tu sekáček, tam raketa….

Po mapách je nutno se orientovat jak horizontálně, tak vertikálně. Vždy před začátkem celé hry si kromě jedné zbraně (další mít nebudete) vyberete i perk, který vám zjednoduší průchod hrou. Například, že můžete vyskočit dokonce třikrát, perk zvyšující zdraví, rychlost nebo sílu zbraně či perk dávající imunitu vůči zranění z pádu. Další kopu zbraní a perků pak odemykáte plněním daných úkolů. Samozřejmě co by to bylo za roguelike, kdyby se vaše postava nemohla zlepšovat během hraní. Proto z nepřátel vypadávají kromě životů i body, coby zlepšováky vaší zbraně a penízky ke koupi zmiňovaných speciálních předmětů, power-upů a upgrady všech atribut vaší postavy.

Tower_of_Guns_Screenshot_6

K oldschool pocitu zároveň přidává přítomnost velice utajených míst tzv. Secret place a k rychlosti hry zase přidávají některé vám pomáhající objekty k překonání místností. Levely můžete projít několika způsoby, my si však nejvíce užívali to napětí, když jsme se snažili projít úrovně s ignorováním nepřátel, a tak jsme si za osm hodin prošli hru hned několikrát, což jsme už psali. Obtížnost nám sedla nejvíce na Endless, která se právě zapisuje do tabulky, ovšem pro náročné hráče jsou tu i obtížnosti větší. Přes ty jsme se však nepřenesli, a protože nejsme trpěliví, půlku achievementů, hru párkrát úspěšně odehráli a nepříliš skvěle provedený náhodně generovaný obsah nás jednoduše neoslnil, a tak není nic, co by nás ke hře mohlo znovu přitáhnout. Multiplayer by pohledal a na lovení veškerých předmětů ke sběru zrovna nejsme. Vždyť to znáte… ale víte co? Těch bezmála osm hodin opakování proměnné „Veže ze Zbraní“ jsme si fakticky užili. A grafiku jsme neřešili. O tu tu přece vůbec nejde.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Svědomitě nejlepší pokus o navrácení FPS žánru tam, kde kdysi před lety byl. Do věže nás zpátky však už nic po několika dohrání netáhne, i když by jakž takž fungující "náhodně" generované levely měly. Bohužel.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»