Recenze: Stranded Deep

Autor: CryLineT Publikováno: 29.4.2020, 16:31

Publikováno: 29.4.2020, 16:31

Sociální sítě

O autorovi

CryLineT

CryLineT

Je autorem 68 článků

Možná se mi to jen zdá, ale co hra s prvky přežití, to hrdina, který ve vteřině projde charakterním přerodem. Ještě před malou chvíli si užíval soukromého letu. Dopřával si nadstandard luxusní třídy. Ne dlouho. Letecká nehoda ukončila blahobyt uprostřed neobydleného souostroví. A tam to přišlo. Z manažera zhýčkaného klimatizací se stal skaut, pionýr a MacGyver v jednom. To protože má nás, hráče. My ho bezpečně provedeme základy přežití.

Přesně takhle vypadá úvod do Stranded Deep. Když jsem asi před čtyřmi roky titul objevila na PC, byl v předběžném přístupu jako oběť klasického dokončování za pochodu. Už tehdy měl dobrý potenciál. Ale bídná optimalizace ho posadila do čekárny, kde ho pohltilo zapomnění. Konzolové vydání můj zájem obnovilo. Vlastně spíš ještě stupňovalo, protože si můžu konečně odpočinout v ráji. Daleko od všech. Skutečně od všech, protože na tropickém kousku štěstí není nikdo, kdo by si žádal můj krk. Jsem to jen já a simulace podle studia Fun Labs.

Hra na přežití je v jeho podání poměrně pohodová záležitost. Pokud ji srovnám s Ark: Survival Evolved nebo Conan Exiles. Prvků nutných k přežití není tak moc. Jejich nutnost monitorují hodinky. Podle nich snadno určíte, jestli je čas oběda nebo doplňování tekutin. Jak si vede celkové zdraví a kdy dojde ke kolapsu z přehřátí. Velice rychle zjistíte, že nezbytný základ je všude kolem. Stačí ho jen rozumně využít. Zbytečně s ním neplácat a přemýšlet několik kroků dopředu. Zdroje se sice obnovují, ale to neznamená, že není možné je na nějaký čas vyčerpat. A říkám to z vlastní zkušenosti.

Náhodně generované ostrovy jsou postavené tak, aby poskytly rozdílný zdroj obživy. První je nutnou záchranou, kde radostně zakotvíte nafukovací člun. Oslavné písničky ale nepějte příliš dlouho. Nůž je hotový za pár minut a s ním už je jen krůček k nějakému jídlu a pití. Během půl hodiny musí herní mechaniky pochopit úplně každý. Přežití je pro jednou dovolená s motivačním programem. A adrenalinovou vsuvkou. Ještě stihnete nabrat bronz pro záchranný tým. Počkat, on žádný nepřijde. Mám vyhlásit paniku?

Pohled do katalogu craftingu říká, že není třeba. Namátková nabídka: zachytávač dešťové vody, pasti na ptáky, pruty, sítě. Ale i krby, udírny, pece nebo příbytky. S klidným svědomím založíte novou kolonii a při západu slunce vytáhnete chlazený kokosový rum. Potřebujete jen pár drobností. Jako kila materiálu, trochu štěstí a dobrodružnou povahu. Výzva to není k zahození a ty, co ji přijmou, čeká radost z každého vytvořeného předmětu. Stranded Deep se příjemně hraje. Fakt, že jsem na všechno sama, mi dodává jistotu. Zbytečně neriskuji a sazím na dostatek zásob. Mechaniky přežití jsou fér, když jsou veškerá nebezpečí založená na počasí a mořských predátorech.

Nefér jsou až některá rozhodnutí samotných autorů. Není špatné povolit ukládání jen v místech odpočinku. Špatné je, že se takový princip do hry nehodí. Stranded Deep všemi prostředky láká na průzkum. Zároveň vás poutá neviditelnou kotvou. K základně. K místu možného uložení. Jako hloupé se ukazuje rozhodnutí, že se hra v úvodu celá načte. Kvůli náhodnému generování je spuštění hodně dlouhé. Až místy přemýšlíte, jestli se konzole neodporoučela. Ale tím nejhorším je vypuštění společného hraní. Oproti PC verzi nemá titul multiplayer. A já se na něj tak těšila.

Samota je fajn, ale návštěva nemusí být na škodu. Získávání zkušeností formou praxe je pro jednoho dobrou motivací. I tak. Dva by si lépe poradili s hledáním základních materiálů, kterých je přeci jen málo. Především lana jsou „podpultovka“ jak z dob našich rodičů. Nic není dokonalé. Podobně jako interakce s některými předměty nebo animace. A s tím je třeba se s mířit. Přežití může být příjemným zpestřením těžkého dne. Na druhé straně se může stát noční můrou, pokud si jeho fungování až příliš idealizujete.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Minimalistický výlet do míst, kde ještě lidská noha nestačila pošlapat divoké kvítí. Jestli toužíte vyzkoušet roli Robinsona, ale nemáte chuť biflovat tučný scénář o přežití, tady je adept na nudné večery. Stranded Deep je přímočarý příspěvek do žánru. Jednoduchými mechanikami motivuje k průzkumu. Nebezpečí, plynoucí z obyvatel moře, krásně dokresluje atmosféru ráje, ze kterého nemusí být úniku. A nedostatky dokreslují obraz dnešní doby, kdy ani dlouholetý vývoj nezajistí stoprocentní výsledek.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»