RECENZE: Spacebase Startopia

Publikováno: 17.4.2021, 19:02

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 266 článků

Strategie u mě vždy patřily mezi oblíbený žánr her. Ačkoliv se v posledních letech začali objevovat na Xboxu častěji než tomu bylo doposud, tak i přesto jsou stále opomíjeným žánrem. Právě z tohoto důvodu je to pro mě vždy velkým překvapením, když k nám nějaká ta budovatelská strategie zavítá. Přesně tak jsem to měl i se Spacebase Startopia od vývojářů z Realmforge Studios. Už z prvních obrázků a trailerů jsem měl velkou radost a chuť ponořit se do hlubokého vesmíru, kde bych mohl řídit svojí vesmírnou stanici a řešit její provozní problémy. A jak to se Spacebase Startopii dopadlo?

Vžijete se do role velitele vesmírné stanice. Vaším hlavním úkolem bude vybudovat funkční rozsáhlý komplex skládající se ze třech základních podlaží. Mezi ně patří podpalubí, zábavní/relaxační paluba a biopaluba. Každá tato část má své specifické potřeby a bude jen na vás, aby vše fungovalo tak jak má. Vesmírní návštěvníci za vámi budou přicházet hned z několika důvodů. Najdete mezi nimi jedince, kteří chtějí jen trochu toho klidu a relaxace, jiní u vás zase budou vyhledávat povyražení a zábavu a v neposlední řadě například i zdravotnickou péči. Stanice se postupem času stane opravdu všestranným útočištěm pro všechny emzáky, skládající se z mnoha ras a druhů.

Každou budovu si můžete vlastnoručně navrhnout a postavit jí přesně podle svých potřeb. Ze začátku by to pro vás jistě nebylo nic lehkého, a proto budete mít k dispozici i předpřipravené šablony, které vám budou do začátku výstavby určitě stačit. Když postupem času dostanete potřeby obyvatel do oka, tak si můžete své vlastnoručně navržené místnosti ukládat a stavět je v budoucnu podle vámi uložené šablony. Ať už se bavíme o základní recyklační lince, baru, nebo lékařské klinice, tak vám žádná budova nebude fungovat bez patřičného personálu. Každá provozovna požaduje konkrétní druh mimozemšťana, který jí může obsluhovat. Své budoucí pracovníky si najímáte z řad návštěvníků a bude jen na vás, jak kvalitní personál si vyberete. Celý komplex je postaven ve tvaru obrovského donutu a vy budujete jednotlivé třídy po celém jeho obvodu. Mnoho částí je ze začátku uzamčeno a musíte si rozšiřující kajuty odemykat za získanou energii.

Energie je zde hlavním platidlem a budete jí získávat od vašich návštěvníků. Všichni produkují odpadky, které následně recyklujete. Tím si navýšíte vaší energetickou hodnotu. Během hraní využijete i druhou měnu v podobě prestiže. Díky ní si můžete odemykat nové předměty a zařízení. Prestiž jde ruku v ruce se spokojeností vašich návštěvníků. Pokud si nedáte pozor a vaší mimoňové budou dlouhodobě naštvaní, nešťastní, nebo dokonce nemocní, tak žádnou prestiž neobdržíte a vy se ve svém budování nikam neposunete. Management a hlídání potřeb návštěvníků je klíčovým bodem.

Bohužel na stanici nepřichází pouze ukáznění návštěvníci hledající trochu toho klidu a zábavy. Budete se muset vypořádávat i se sabotážemi a pirátskými nájezdy. Tuto „bojovou“ herní část bych klidně ze hry odstranil. Nejedná se o nic převratného ani moc zábavného. Jsou to jen menší challenge, které vás nutí odvrátit pozornost od samotného budování.

K dispozici máte deseti kapitolovou kampaň. Tu si můžete rozehrát hned v několika obtížnostech (Cadet, Commander, Admiral), nebo dokonce v cooperativním režimu se svým kamarádem. Dále si poměříte své budovatelské schopnosti v klasickém multiplayeru. Nechybí zde ani sandboxová část ve které do budoucna jistojistě strávíte nejvíce času, protože je to právě to místo, kde si můžete postavit svojí vlastní stanici bez zbytečného rozptylování.  Rozhodně se ve Spacebase Startopii nevyhněte základnímu tutoriálu. Ačkoliv se nejedná o žádnou složitou hru, tak byste ze začátku mohli opravdu nepříjemně tápat, co po vás vlastně ta hra chce.

Spacebase Startopia je zajímavá budovatelská strategie v roztomilém grafickém kabátku plná vtipného humoru. Na poli budovatelských strategií s větší částí zaměřenou na management personálu a návštěvníků tu nemá na Xboxu moc velkou konkurenci a už z toho důvodu se k ní jistě ještě nějaký ten čas budu vracet. Ačkoliv jsem zprvu nebyl z jejího ovládání příliš nadšený a musel jsem se k hraní tak trochu přemlouvat, tak si mě postupem času opravdu získala a i její největší neduhy jsem byl ochotný přehlížet. To ovšem nemusí platit u všech hráčů a proto se na ní při hodnocení dívám opravdu s profesionálním nadhledem. I z toho důvodu jí musím udělit takovou známku, jakou si opravdu zaslouží.

Spacebase Startopia vyšla pro Xbox One a Xbox Series X/S za cenu 1719kč.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

líbivá grafikaneohrabané ovládání
humorrozhraní
živost vaší stanicebez větší výzvy
AAA cena
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»