RECENZE: ANNO 1800 console edition

Publikováno: 7.4.2023, 8:03

Sociální sítě

O autorovi

DandyCZE

DandyCZE

Je autorem 239 článků

Svět na ANNO 1800 dorazil na konzole a my se v dnešní recenzi podíváme, jak se tato komplexní strategie hraje na Xboxu.

Asi je dobré hned na začátku připomenout vývoj hry. Ta se na PC objevila před čtyřmi roky a prošla opravdu velkým vývojem. Takto odladěnou hru dostávají i nyní konzoloví hráči. Co nás může zamrzet, je absence sezónních updejtů, které na konzoli aktuálně nejsou a zatím od UBI nejsou žádné signály, že by se to mělo v budoucnu změnit. Jediné, co využijete naplno jsou placené kosmetické balíčky, které jsou k dispozici v identickém množství, jako na PC.
Absence DLC zamrzí, ale hra je i v základní verzi tak obsáhlá, že nemusíte být nijak zklamáni. Pojďme si vychutnat svět ANNO 1800.

Pro své nekonečné dobrodružství budete moci zvolit sandbox, tedy volnou hru, kdy začínáte na ostrůvku a je pouze na vás, jak budete svoje města rozšiřovat a zvelebovat. Nic vás nikam nežene a hra má otevřený konec.
Pro začátek je ovšem dobré skočit po kampani, které vás i tak trošku zaškolí do mechanismů hry a že jich není málo. Kampaň startuje ve chvíli, kdy dostáváte informaci od své sestry, že váš otec byl uvězněn. Bohužel při návratu zjistíte, že už nežije a vy se vydáte na cestu pomsty, a hlavně očištění jména svého otce. A jak to tak bývá, v nejtěžších chvilkách poznáš přítele, ale i nepřítele. Tvůj strýc Edvard převezme kontrolu nad rodinnou firmou a ty dostaneš kopanec z ostrova. Je tedy potřeba najít útočiště a začít svůj příběh.

Pokud jsem ještě u těch režimů, tak rovnou zmíním multiplayer, který je velmi dobře udělaný. Dokonce si ho s přáteli můžete skvěle užít, když si nastavíte i nějaké vlastní cíle. Pokud máte kolem sebe další budovatele, tak vyzkoušejte, multiplayer je až pro 16 hráčů.

Ale zpět do vašeho města, jelikož kampaň a vývoj právě startuje. Celý děj je zasazený do období roku 1800 a vše se točí kolem průmyslové revoluce. Hra nabídne nespočet možností, jak budovat svoje město, ukáže vám, jak je vše propojené a vy se budete muset snažit vše dobře vybalancovat. Na začátku se postaráte o pár domečků, zajistíte dřevo a prkna a nějakou tu rybku k snědku. Následně se obléknete a vypálíte první kořalku – je potřeba držet dobrou náladu. Možná vás překvapí, že se bude dělat z brambor, jako náš český rum 😊
Když se vám město trošku zaběhne, je potřeba něco upéct a taky vlastnit nějakou farmičku. Vaše vyhlášené klobásky z prasat nebo mýdlo pro městské paničky posunou město na další level.


Skoro by se řeklo, že už máte vše, ale teprve nyní přichází ta průmyslová revoluce a s ní těžký a špinavý průmysl. Začnete stavět doly, odlévat ocel a pokusíte se stát železnou mocností. Samozřejmě ve hře hraje i úlohu znečištění, a tak budujte své obydlené části v dostatečné vzdálenosti od průmyslových oblastí.

Moje dojmy na XKOTV

Samozřejmě jsem to vzal v rychlosti a rozhodně to nejde tak snadno. Ostrovy mají jasně dáno, jaké suroviny na nich jsou a vy budete muset obsadit i jiné ostrovy, pokud se nechcete spoléhat na nákup surovin, které budou na trhu ze začátku hry zbytečně drahé. Někdy je stihněte obsadit jako první, jindy si ho budete muset vzít třeba silou. Bez surovin, které potřebujete pro spokojenost lidí a růst měst se nikam nepohnete. Jak už jistě tušíte, tak to bude pořádná jízda, tedy spíše plavba.

Kromě vás a Edvarda máte na mapě dle obtížnosti další soupeře, se kterými můžete spolupracovat nebo naopak válčit. Od AI dostáváte i úkoly a za ně velmi lukrativní odměny, takže není dobré si všechny hned poslat proti sobě a zejména ze začátku hry se snažte spíš se všemi vycházet, jsou zdrojem vašeho dodatečného přijmu. Na mapě najdete i piráty a ti vás budou trápit, ale nebojte nadejde čas, kdy si je podáte. Ono kromě měst musíte budovat i flotilu, které vám zaručí respekt a ochranu. Jiné vojenské jednotky zde nejsou a samotné dobývání funguje principem obsazení přístavu. Abyste se lépe chránili, můžete mít už zmíněné silné loďstvo, ale také vaši zruční řemeslníci mohou přidat ruky k dílu a z přístavu udělat nedobytnou pevnost se spoustou děl.

Mimo hlavních osob budete dostávat i drobné úkoly od obyvatel. Ty jsou spíše ve smyslu dones, najdi atd.., ale i za ně dostáváte hezké věci a často padne i nějaký artefakt, který jde umístit do vybraných budov a mají vliv na jejich chod. Nyní je už na vás, jestli očistíte jméno před královnou nebo si užijete sandboxovou verzi. Nabídka hry pro budovatele je naprosto úžasná a myslím, že je to zatím asi nejkomplexnější budovatelská strategie na konzoli. A proto se podíváme na technické věci hry.
Hra běžela podle mě na stabilních 30 FPS na Xbox Series X. Neměl jsem ani žádné velké načítací časy, kromě prvního spuštění a následně načtení uložené pozice, takže se SSD disk činil. Hra nabízí krásnou grafiku, kterou si můžete detailně přiblížit a kochat se životem na ulicích. Hudba i grafika vás prostě potěší.

Už jsem zmínil, že se jedná asi o nejkompletnější strategii na konzoli a vy máte v ruce ovladač. Jde to vůbec hrát? Autoři se vydali podobnou cestou, jako u AOEII. Nicméně hra má mnohem více možností, takže se s tím budete chvíli prát. Osobně jsem se do toho dostal tak po cca hodině hraní a dokázal hru pohodlně ovládat. Autoři udělali asi co mohli, ale těch potřebných tlačítek je tolik, že to prostě asi na 100% zvládnout nejde. Budou situace, kdy se s tím budete trápit, pokud nejste pavouk a ovladač není vaše druhá ruka. Spíše ve fázi, kdy toho máte už opravdu hodně je absence klávesnice znát. Osobně mi asi největší problém dělal pohyb po mapě. Pokud jsem byl na jednom místě, stavěl a zlepšoval vše bylo na 100%. Dokonce na konzoli máte automatizované základní věci, jako je napojování cest nebo stavění více budov, což vám zajisté usnadnění začátky hraní. Tím nechci říct, že to nejde hrát nebo tak něco. Hrát to jde a skvěle.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Největší budovatelská hra dorazila na Xbox a hraje se skvěle. Drobné lámání prstů v prvních hodinách hraní se může objevit, ale vy to zvládnete a jako odměnu dostanete tento skvost. Jelikož znám i PC verzi, tak malinká černá tečka za absenci sezonních updejtů.
Komplexnost hryAbsence sezonní DLC
Grafika a hudba
Multiplayer
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»