Dojmy: Gears Tactics

Autor: Lukáš UrbanPublikováno: 2.5.2020, 14:06

Publikováno: 2.5.2020, 14:06

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Exkluzivní hry jsou něco jako rodinné dědictví. Podobně jako jídelní servis po prababičce. Na něj taky nevezmete růžový sprej jenom proto, že nastoupila nová vlna emo-punku. To se prostě nedělá. Jenže stejně, jako se dá sto let starou vidličkou nabodnout houskový knedlík a hned vedle argentinský biftek, může jedno použité herní schéma fungovat na více žánrů. Ostatně Halo Wars jsou důkazem, že boj o vesmír nemusí nutně probíhat pouze očima Master Chiefa. Tak proč by se oblíbená Gears of War nemohla roztočit trochu v jiném rytmu?

Podívejte se na herní náplň Gearsů. Vidíte blboučkou akční hru, která připomíná zákopovou válku. Dvě strany na sebe střílí tuny střeliva, krev barví okolí na rudo a když se zadaří, řezník Krkovička má druhý den vepřové ve slevě. Tohle není v žádném případě rýpavá výtka, ale poklona. Udělat poctivé akční béčko, kde je masakr hlavní náplň, není žádná legrace. Navíc sarančí značka dokáže velice dobře vyprávět, a ještě přitom šermovat s dusnou atmosférou. Jenže celý balík, který miliony lidí milují, může úplně stejně fungovat i jako tahovka. Nenáročná, primitivní, ale hrozně zábavná.

Hráči s vytetovaným Marcusem na rameni mě asi pověsí za měšec do průvanu. A taktici si nejspíš přijdou kopnout do svěšené hlavy, protože Gears Tactics jsou pouliční voříšek dvou zaběhnutých papírových plemen. Klidně tomu věřte, ale mě nové pojetí zaujalo na první dobrou, a dokonce jsem se na něj těšil víc než na poslední díl. Přitom nejsem na tahové strategie žádný machr. Už z ukázek však bylo cítit, že duše akční legendy je přítomna v každém tahu, i když se posunula o pár metrů výš.

Hru sice dělalo studio Splash Damage, ale kdo to pozná? Průměrný bambus jako já určitě ne a fandové si pěkně zamakají, aby nějaké nuance objevili. Důvod je prostý. Poměrně neznámý tým už spolupracoval na třech posledních dílech série. Sice na multiplayeru, ale to není důležité. Materiál tedy dobře zná. Na pozici dozoru navíc seděli lidé z The Coalition, aby si výsledek ohlídali. Nakonec se do vývoje trochu zapojil i celek 343 Industries, který předal zkušenosti z vývoje Halo Wars. A s tímhle osazenstvem nejde udělat špatnou hru.

Minimálně ne v oblasti audiovizuální příslušnosti. Všechno je poplatné univerzu tak moc, jak jen to bylo v rámci možností možné. Kamera sice může atakovat trasy tažných ptáků, ale tam dole se odehrává dobře známá akce. Animace postav jsou skvělé. Ne, přímo dokonalé. A to jak v rámci série, tak žánru. Autoři podobných her často kašlou na detaily, protože je prostě nepotřebují. Pohled na bojiště Gears Tactics ale připomíná spectator režim kteréhokoliv z předešlých dílů. Jako bych byl strážný anděl svého vlastního hraní a buzeroval sám sebe, jak špatně jsem rozestavil jednotku. Je to zase to samé, ale přesto úplně jiné.

Ještě víc těší sestup kamery při klíčových událostech. Jednak detailnost dostane funkční opodstatnění a pak, hrdinové můžou naplno prodat brutalitu svojí práce při boji na blízko a koncových popravách. Nikdy jsem nehrál Gears proto, že tam pilou udělám z nepřítele tatarák. Ale tady si to užívám. Je v tom kus satisfakce za všechny zbytečné tahy, které je nutné udělat. A příjemně to oživuje jednoduchou hratelnost velkou paletou animací, kdy každá postava má svůj specifický styl. Ten se mimochodem neodvíjí jenom od třídy hrdiny, ale také od typu likvidovaného nepřítele. A že těch hajzlíků je.

Všechno to zapadá až do nechutně přesných lokací. Vzhledem k tomu, kdy se děj odehrává, se mohlo klidně bojovat proti hordám v tropickém Karibiku a nikdo by nemohl říct ani Piňa Colada. Ostatně pětka je na mapy odvážná jak klášterní chovanka na pánském striptýzu a v euforii ukazuje i to, co by někteří vidět nechtěli. Ale ne, místo toho se zase operuje mezi ruinami civilizace a já se vracím až někam k úvodní trilogii. Což je pro titul známka kvalitně odvedené práce, neboť přesně téhle části dělá předskokana.

Rád bych napsal, že stejně dokonalý se mi zdá i gameplay, ale to tak úplně nepůjde. Jednoduchost originálu se zakousla i do žánru, kde kralují trochu odlišné standardy. Na jádru nic nového vymyslet nejde. Předem daný počet kroků je třeba rozdělit mezi pohyb, akci a krytí tak, aby protivníkovi tahy udělaly co nejmenší paseku. Kooperativní odkojenci budou ve svém živlu trochu dřív, protože jsou na taktičtější hraní zvyklí přeci jen víc. Dobrým zvykem pak bývá začlenit vylepšování operační základny, upgrade postav a správu neaktivních členů jednotky. Bohužel Tactics většinu z toho nemají nebo v míře menší než nezbytné.

Náplň misí sahá od záchranných operací až po nemilosrdné čistky okolí. Hlavní úkoly je nutné splnit kvůli dějovému progresu. Některé vedlejší můžou klidně skončit fiaskem, ale ve hře je ztráta členů jednotky. Mise se snaží z děje vytřískat maximum, ale nedokážou zázraky. Hratelnost vždy dříve či později zajede do jednotvárných kolejí, ve kterých se střídají tři až čtyři prvky dokola. Subjektivně musím říct, že rychlejší tahovku jsem nehrál. Jakmile našel můj tým ideální sestavu, dostaly souboje neskutečný spád. Začalo využívání odstřelovačských pozic, posouvání těžkých vojáků do obrany a vyhledávání slabých míst.

Díky neustálým dodávkám nového vybavení a pozvolnému vylepšování hrdinů, se lehce mění tempo hraní. Dobrým ukazatelem jsou statistiky zásahů. Na počátku nemusí saranče padnout ani s absolutní predikcí. Jsou tu proměnné, které do zásahu kafrají. Od typu zbraně, po zkušenosti a duševní rozpoložení postavy. Vypovídat se na kanapi možná není špatná terapie, ale boj je mnohem účinnějším doktorem. A když si náhodou přeci jen s postavou nesednete, prostě ji vyměníte za jinou. Možná s ní získáte i lepší pasivní dovednosti nebo nové prvky boje. A jak by řeklo prasátko: „To je vše přátelé.“ Víc toho vyždímat nejde.

Jelikož papá Diaz a jeho jednotka fungují jako škodná za nepřátelskou linií, jejich „sídlem“ je auto obrněného charakteru. Ovšem absolutně nevyužité. Do bojů se nezapojuje, výhody nepřináší, a tak chybí personalizace základny. Práce s neaktivními členy jednotky není v dlouhodobém plánu. Asi jim odboráři zajistili volno, protože zůstávají jen variantami, jejichž využití se s každým dalším levelem snižuje. Když už mám někoho verbovat, rád bych s ním pracoval i na pozadí. Měl bych být vděčný za obsáhlou personalizaci postav, ale ani s ní to není tak slavné.

Funkční upgrady zbraní a výbavy mají význam a přináší znatelné zlepšení hratelnosti. Ale nejsem si jistý, na koho cílí vizuální modifikace. V multiplayeru běžných Gearsů chápu touhu vyniknout karnevalovým vzhledem a dětinskými malůvkami. Ale proč bych měl v tahovce pro jednoho dělat z elitní jednotky skupinu Village People? Navíc mimo hlavní hrdiny jsou vojáci vzhledově sterilní jak sádroví trpaslíci z Číny. Kdyby autoři věnovali stejné úsilí taktickému pozadí jako barvám a materiálům výzbroje, mohl být titul mnohem barvitější hratelně.

Každá další hodina ve společnosti nekonečné války mě utvrzuje v tom, že Gears Tactics jsou skvělou hrou. Ale ne díky herním prvkům, ale díky atmosféře, prostředí a zasazení. Všechno, co různá studia za patnáct let exkluzivní značky vytvořila, ožívá právě teď a tady. Vlastně je mi úplně jedno, že je hratelnost děsně jednoduchá. Že některé prvky nemají téměř žádný smysl nebo jejich využití skončilo u konceptu. Chci další kolo, další mapu a další nepřátele. Perte to do mě a nechte mě to sledovat z božského trůnu, odkud můžu rozhodovat o životě a smrti.

A proč vlastně dojmy a ne recenze? Především proto, že jste na konzolovém webu a hra je zatím jen na PC. Nepochybuji, že minimálně díky předplatnému Xbox Game Pass Ultimate si ji celá řada z vás už zkusila. Ale pořád je to jiná platforma. Neméně podstatné pak je, že Gears jsou parketa jiné části redakce, které nechci brát možnost finálního hodnocení.

29. 01. 2024 • p.a.c.o0

Cliff Bleszinski se nebrání spolupráci na dalších Gears of War

Cliff Bleszinski se na Twitteru (X) rozpovídal o konzultacích na hře Gears of War, které se však zatím nekonají. Bleszinski o možné spolupráci již dříve veřejně hovořil a dal jasně najevo, že s Microsoftem ani The Coalition nebyl v kontaktu. „Podívejte, tohle už jsme probírali milionkrát,“ napsal Bleszinksi. „Jsem pro konzultaci. Chápu, že Gears budou vždy obrovskou součástí mého odkazu. Vážím si toho a respektuji to. Jak už bylo řečeno, MS a The...

»
08. 11. 2022 • tonyskate0

Netflix natočí film a animovaný seriál Gears of War

Video služba Netflix představuje stále více a více projektů ze světa her a další z nich se týkají naší exkluzivní značky Gears of War. Netflix totiž plánuje adaptaci této ságy v podobě hraného filmu, po kterém by následoval animovaný seriál. Slíbený animák by si navíc neměl brát servítky a dle všeho nebude šetřit ani krví. Pokud se tyto projekty ukáží jako úspěšné, mohli bychom se dočkat více příběhů z této ságy. První díl...

»
21. 10. 2021 • tonyskate0

Dotykové ovládání pro více než 100 cloudových her

Cloudové hraní Xbox je jen další z věcí, kterou Microsoft expanduje do herního průmyslu, a ještě ji navíc vylepšuje dotykovým ovládáním, aby si ji mohl užít především cíloví zákazníci, tedy hráči na telefonech a tabletech. Hrát pak můžete i nespočet dalších titulů, ovšem je třeba spárovat ovladač. Teď se dotykového ovládání dočkalo dalších 13 kousků, což znamená, že s předplatným Xbox Game Pass Ultimate si už z cloudu zahrajete více než 100 her,...

»
05. 01. 2021 • waggon14

Xbox Weeks Deals – 5.1.2021 až 12.1.2021

Ani v novém roce nebude absence slevových akcí a tak tu máme tradiční týdenní slevy. A jestliže platí pořekadlo „jak na Nový rok, tak po celý rok“, tak se máme na co těšit. On totiž ještě probíhá Last Chance Sale výprodej, ve kterém podstatnou část tvoří hry od Microsoftu. Prostě a jednoduše opět je z čeho vybírat. A neodpustím si připomenutí o akci 3 měsíce Ultimate Game Passu za 26Kč (pro nové...

»
09. 11. 2020 • tonyskate3

Gears Tactics, EA Play, Beyond Light a další brzy v Game Pass

Zítra vstoupí na trh nové konzole Xbox Series X a Xbox Series S. Ačkoliv Microsoftu tentokrát schází nějaká velká pecka, což bude v budoucnu napraveno, v předplatném Xbox Game Pass to bude žít. Konečně se dočkáme exkluzivní taktické pecky Gears Tactics, (STAHUJTE TEĎ) která sklidila na PC úspěch a teď je řada na nás. Nesmíme zapomenout ani na nejnovější expanzi oblíbené střílečky pro více hráčů, protože v rámci XGP získáte i Destiny 2:...

»
23. 10. 2020 • tonyskate1

Gears Tactics ve 4K60FPS na Xbox Series X

Sice jsme si museli počkat, ale už 10. listopadu dorazí na Xbox One výtečná taktická záležitost Gears Tactics, která pochopitelně doprovodí i nové konzole Xbox Series X/S. Už dříve jsme se dozvěděli, že se dočkáme několika novinek drona Jacka, který bude hodnotným členem týmu a umožní vám ovládnout nepřátelské jednotky. Jistě vás zajímá, jak hra na konzolích Xbox poběží, což jsme se teď dozvěděli.

»
07. 10. 2020 • tonyskate5

Stáhněte si Gears Tactics na Xbox

Podobna jako se oblíbená série Halo před lety dočkala strategické odbočky Halo Wars, letos padla řada na Gears of War a vznikla taktická záležitost Gears Tactics. Hra vyšla koncem dubna a získala velmi dobrá hodnocení, o čemž svědčí i průměrné hodnocení 80 % z 92 recenzí na Metacritic. Verzi pro Xbox si Microsoft moudře schoval jako startovní titul pro Xbox Series X/S. Desátého listopadu pochopitelně hra vyjde i na Xbox One...

»
18. 09. 2020 • Lukáš Urban0

Gears Tactics na Xboxu s novinkami

Odklon od klasické střílečky z pohledu třetí osoby Gearsům prospěl a v rámci jednoduché taktické akce se jedná o podařený počin, který si už na začátku zasloužil vydání i pro konzole. Inu, tituly strategického typu mají na PC přeci jen lepší pověst, a tak se podtitul Tactics podívá na Xbox One, potažmo Xbox Series až s vydáním druhé zmíněné konzole. Tedy 10. listopadu. Právě pro novou generaci se hra vyšperkuje 4K rozlišením a...

»