Recenze: Castlevania: Lords of Shadow 2

Autor: Josef Brožek Publikováno: 6.4.2014, 12:42

Publikováno: 6.4.2014, 12:42

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

„Krást se nemá,“ říkávala maminka, když jsme byli ještě malí špunti. Říkají to všechny maminky a říká to i zákon. Nám ale přijde, jakoby to absolutně nikdo nerespektoval, což není tak strastiplné, jako fakt, že případným incidentem se většinou nikdo nezabývá. Tedy to platí aspoň na internetu. Internet je zamořený pirátstvím, a to hlavně ortodoxním. Všichni to vědí, všichni to vidí jako problém, ale proč s tím nikdo nic nedělá? Nebudeme tu teď řešit problémy s nelegálním stahováním, to by bylo na dlouho. Aspoň si zkuste představit být v kůži herního vývojáře, u kterého by si koupila hru jen hrstka lidí a zbylá, valná většina by si jí prachsprostě stáhla. Hmm? Jak by vám bylo? A teď si představte, že byste se stali herním vývojářem, měli fakt skvělý a inovativní nápad, vyvinuli hru, jenže nedostatkem peněz byste neměli jak propagovat svůj počin, takže se vašeho díla moc kusů neprodá. Smutný příběh. Ale přímo noční můrou se pro takového osamělého nezávislého vývojáře může stát událost, kde vám super nápad sebere nějaké větší a známější studio a vaše herní prvky přiřadí hře známé značky s miliónovou prodejností. V tu chvíli okamžitě zavřete krám a zanevřete nad vývojem her. Na to vemte jed.

Castlevania-Lords-of-Shadow-2-02-23-2014-50

Dobře, zas tak děsné to s Castlevania: Lords of Shadow 2 není, přesto ale jde o vykrádačku podobných úspěšných značek jako Lara Croft, Devil May Cry v čele s Darksiders, přičemž studio použilo úplně stejnou rovnici, akorát si do ní dosadilo svůj vlastní příběh. Autoři už před čtyřmi lety po 28 letech úspěšně přesedlali z 2D na 3D, jestli se ale vydali správnou cestou, tím si nejsme zdaleka tak jistí. Co se grafické stránky týče, tou jsme si jistí na sto procent. Není to žádný Crysis nebo snad čtvrtý Battlefield, ale na nejnovější Castlevanii se kouká dobře. PhysX od Nvidie vzal za své a stíny, kouřové efekty, odlesky, vodu či světla prezentuje skvostně. Když jsme hru zapnuli, tak jsme nevěřili, že hrajeme last-gen. Páni z Konami museli však někde ubrat, aby framerate dostali tam, kam chtějí, a tak jsou na tom o něco hůře textury a modely postav. Co nás ale nejvíce překvapilo, je průběh hraní bez sebemenšího čekání, všechny části hry včetně cutscén plynule přecházejí bez jakéhokoliv načítání. Smekáme.


Castlevania-Lords-of-Shadow-2-02-23-2014-41

Děj hry navazuje přímo na první díl a předem varujeme, pokud jdete po příběhu, sáhněte nejdřív po prvním dílu, nebo se na celou hru vykašlete, jinak nemáte šanci pochopit „vo co tady gou“. Ve zkratce jste něco jako hrabě Drákula, jenže jste nesmrtelní a nemáte klid. Po tisíci letí, co vám poslové boží napadli hrad, se probouzíte v moderní době, jste mimo a jeden týpek, vám zajistí smrt, když zničíte satana. Zní to jako laciný film pro předpubertální mládež, jenže laciný není. Zasazení příběhu je zvláštní, troufneme si říct až výstřední, tedy mezi blízkou budoucností a 14. stoletím. Během hraní přecházíte ze století do století, a to právě nemusí každému sednout. Nám se víc zamlouvaly části v budoucnosti, která je nám přeci jen bližší, bohužel nebo spíše bohudík si v těchto částích moc nezabojujete, jak šel čas, šla i technika a příšery jsou místo mystických seker a magických mečů vyzbrojeni střelnými zbraněmi. A protože pan Princ je staromil a spoléhá zásadně jen na magické náčiní a svoje zuby, tak přichází na řadu stealth pasáže. Ty nám přišly na celé hře asi tak nejlepší a nejzábavnější, což je vlastně spolu s příběhem to jediné, co mají autoři z vlastní hlavy a do žánru nově (čti neobvykle) přinášejí.

Castlevania-Lords-of-Shadow-2-02-23-2014-49

Soubojový systém jakoby z oka vypadl Darksiders, dokonce útočná komba jsou jako 1:1 z Darksiders, ba i herní prvky s mechanismy jsou stejné, možná snad i horší, a tak máte pocit, že hrajete jen slabý odvar z toho, co funguje a je dobře známé. Všichni nepřátelé útočí identicky, čili jedinou akční zábavou se stávají fighty s bossy, kterých je navíc zoufale málo. Největší náplní hry se tedy stává lezení přes všemožné předměty a zdi či řešení naprosto stupidní hádanek, jež by buď rozluštilo i dítě předškolního věku, nebo by bez návodu nerozluštil ani šachový mistr. Poslední a zároveň bezvýznamné pozitivum připadá na otevřený svět, který ale zase tak otevřený není, jak se zdá. Šplhat můžete jen tam, kde je předem namalováno a nikam jinam nevyskočíte, ani kdybyste kočku donutili zaštěkat. Alespoň se můžete vydat doleva, doprava, tam a zase nazpět.

 Celkově vzato jde o průměrnou hru, jejíž cena ji shazuje ještě níž, protože chtít za „nudu v krabici“ čtrnáct set je zkrátka přehnané. Ještě jedno jediné bezvýznamné plus připisujeme za vskutku charakterního hlavního hrdinu. To je ale s příběhem a grafickým zpracováním všechno, za co můžeme hru pochválit. Nováčci v sérii se bavit moc nebudou, ti, co hráli předchozí díl, se budou bavit jen chvíli a fanoušci možná Castlevania: Lords of Shadow 2 i dohrají. Jestli hledáte akční adventuru, dejte si některý z dílů Darksiders, příběh je zajímavější, souboje zábavnější, akčnější a pestřejší a náplň hry je několikanásobně větší. Pokud však lpíte na upírech, zajděte si do knihovny půjčit Drákulu, uděláte lépe a nebudete mít pocit promarněných patnácti hodin.

4
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Castlevania: Lords of Shadow 2 se nevydala tou správnou cestou, jakou by fanoušci chtěli. Příběh by je měl snad dostatečně zasytit. Nováčkům nedoporučuji, příběh nejspíš nepochopíte, a protože všemožné lezení či řešení hádanek je zdlouhávé, k čemuž hra jen řídce disponuje zábavnými souboji, tak se dvakrát bavit nebude. Cena sráží celkové hodnocení, není-li však pro vás nadsazená částka překážkou, ještě jeden bod si klidně přihoďte.
grafické zpracováníne příliš dobře okopírované herní mechanismy
stealth pasáže repetitivnost a zdlouhavost
charakterní hrdina nuda
plynulý přechod mezi custcénami a hrou bez načítání zasazení nemusí každému sednout
příběh - pro fanoušky cena
příběh - pro nováčky
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»