Recenze: Ad Infinitum

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 25.9.2023, 7:32

Publikováno: 25.9.2023, 7:32

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3326 článků

Až po návštěvě specializovaného odborníka zjistíte, že noční můry, ve kterých vás pronásleduje obří propiska a deformovaná písmena se snaží ukončit vaše bytí, je pouze výsledkem špatného vstupu na základní školu. Usazení vedle Tondy Vomáčky přineslo nekontrolovatelnou ztrátu učebních pomůcek, a to zejména písmenek, která končila všude možně, jen ne v pevných deskách z domova. Takže nikoliv, nejste blázni, jen jste toho parchanta měli majznout přezůvkou po tlamě a teď by se vám lépe spalo. Aby si mysl odnesla doživotní následky, stačí někdy skutečně málo. Jenže co když je vystavena smrti, která si nebere volno a v nepřetržité směně straší přítomností? Pak už nestačí jen návštěva diplomovaného felčara, ale musí dojít na boj.

První světová válka je ve hrách hojně citovaným tématem. Mainstreamová produkce za miliony dolarů si z ní udělala velkofilm od Michaela Baye, který musí dobře vypadat, skvěle se hrát, a především odpovídat šabloně akčního střihu, kde je každý hrdina John Rambo, jehož chmury zažene další vraždění a pár citátů z divadelního dramatu. Naštěstí tu jsou i méně nákladné produkce jako Ad Infinitum, jejichž komorní pojetí necílí na nedozrálé puberťáky hledající mužnost v bezpečí domova, ale na… osvětu? Není to ten pravý výraz, neboť horor studia Hekate není edukativní pomůcka, ale výpověď jedince, jehož válka připravila téměř o vše a on neví, jak se s tím, co mu zbylo, naučit žít.

Paula Von Schmitta poznáváte v černých dnech lidské existence, kdy má život menší cenu než náboj ráže 6,5 mm. Třebaže válka je v plném proudu a počty aktivních jednotek se mění každou sekundu, Paul může být relativně v klidu. Jeho místo je u vysílačky, tedy na strategické pozici hluboko v zákopech. Jenže dorazila důležitá depeše, jejíž obsah mění pravidla hry a voják, který dosud bojoval jen morseovkou, tužkou a papírem se vydává do epicentra střetu. Z toho, co vidí, by mrazilo i sněhuláka, ale to nejhorší ho teprve čeká. Peklo nesídlí v bahně prolitém krví, ani v kancelářích mocenských velitelů. Ale v hlavě obyčejného člověka, který na něj nebyl ani zdaleka připraven.

Hra má dvě roviny vyprávění, díky čemuž může využít rozdílná prostředí a vlastně i rozdílné styly hratelnosti. Jak vám asi došlo, Von Schmitt se ze zákopů vrátil, ale doma ho místo objetí a radosti čekal spíš smutek a výčitky. Německá rodina žijící si nad poměry poslala do bojů syny dva a jestli se vrátil ten milovanější, nechám otázkou. Co však můžu říct, že smrt rukou nepřítele by možná byla lepší než život mezi bližními, jejichž vztahy poznamenal konflikt, kterého se přímo neúčastnili. Ničeho nejste očití svědci. Vše se dozvídáte prostřednictvím nahrávek, dopisů či novin. Přesto z rozpadu pevných sociálních pout mrazí. Autoři sugestivně vykreslují jak tehdejší společnost, kde hlava rodiny byla takovým „malým vůdcem“, tak charaktery jednotlivých postav. Příběh rámovaný pevnými stěnami domu je natolik emotivní, že jsem ochotný odpustit stereotypní, až nudnou herní náplň.

Už po prvních krocích opuštěnou místností bylo jasné, že se domácí vyprávění ponese v explorativním duchu, který byl okoukaný už u prvních Layers of Fear. Ad Infinitum má dokonce i podobnou atmosféru a nevyhýbá se zbytečné interakci. Vše je možné otevřít, ale jen vzácně se v komodách a zásuvkách nachází něco důležitého. Prvek napětí je v domě potlačen a místo něho dostaly prostor hádanky. Trochu připomínají zlatou éru Resident Evil, ale nemají jeho nápaditost. Líbí se mi, že k řešení nevedou viditelná vodítka, takže bez pozorného sledování děje jen odhadujete, co a kam umístit. Práce s inventářem je automatická bez ambicí vymýšlet něco nového. Můžete si předměty prohlížet kolem dokola, stejně na nich nic zajímavého nenajdete. Chybí i kombinatorika nebo nutnost „úklidu“ nasbíraných věcí.

Naštěstí, než si uvědomíte, že osud Schmittových spojuje hodně řídké lepidlo, ozve se hororový survival aspekt hry, jehož úkolem je prezentovat traumata z války. A právě tady forma předčí obsah a autory pasuje na fanoušky napětí. Ústřední postava se vrací do míst největších útrap, aby se vyrovnala s bolestí a strachem. A vy si přejete, aby těch kostlivců ve skříni měla co nejvíc. Dílčí nepřátelé jsou jen ochutnávka psychedelického stavu, kde nic nedává smysl a všechno je naopak možné. Plížení střídá hra se světlem, kde si uvědomíte, že vývojáři často sledují i filmy, nejenom kolegy z herní branže. Revoluce se sice nedočkáte, ale dobře namíchaného koktejlu z titulů Amnesia, Alan Wake, Outlast, Soma, Dead by Daylight a Evil Within ano. K poslední zmíněné značce se blíží především bossové. Jako milovník úchylných potvor si chci udělat s každou selfie a zarámovat si ho. Čím větší trauma, tím děsivější démon, k jehož zabití vede jasně daná cesta bez možnosti uhnutí. Už fakt, že musíte bosse udolat, je na daný žánr nezvyk. Natož k tomu využít prostředí. Skutečně jsem si napínavé momenty užil, i když nechápu, proč jsou ve hře zbraně, když nemají absolutně žádné využití. Možná jako metafora, možná jako slepá ulička vývoje, kterou někdo zapomněl odstranit. Pojmout je jako volitelné zjednodušení hratelnosti vedoucí k odlišnému závěru by nebylo od věci, ale už zase moc přemýšlím a málo hraju.

Na pár hodin jsem se dobře bavil u tématu, jehož žánrové pojetí sice nepřineslo nic nového, ale skvěle využilo válečná traumata pro vybudování malého pekla. Osobní rodinná rovina pak pojala lidskost, a to za využití minimálního množství prvků. Jako celek je to lehce nekonzistentní a bojím se, že pro hráče bude těžké se přepínat jak mezi hratelností, tak atmosférou a zpracováním. Ovšem není taková i samotná válka? Horská dráha emocí, jejíž konstrukci vede zvrácený inženýr bez lítosti?

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Na poli psychologických hororů solidní příspěvek, který noční můry válečných zákopů prezentuje stylem, za který by se nestyděl ani Freddy Krueger. Rodinné drama trochu sráží fádní herní náplň, jejíž vedení nedokáže pořádně vtáhnout. O to víc šlape do tempa válečná část neváhající střídat to nejlepší z konkurence, aniž byste si to uvědomili. Ad Infinitum je hodně pocitové a rozhodně nepadne do noty každému. Ale při správném naladění si ho v budoucnu rádi zopakujete.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»