RECENZE: Aliens: Dark Descent

Publikováno: 18.7.2023, 22:00

Sociální sítě

O autorovi

HusekD

Je autorem 256 článků

Značka Alien je tu s námi od roku 1979. Za vznikem tohoto kultovního sci-fi díla stojí britský režisér Ridley Scott a jeho jedinečný design mu vytvořil švýcarský umělec Hans Rudolf Giger, který celý svět zasadil do svého biomechanického surrealismu. Filmová série se dočkala několika pokračování, ale dokázala se ve velkém prosadit i v knižním a herním odvětví. První hru si hráči mohli zahrát už v roce 1982 a jednalo se o oficiální titul, za kterým stálo studio Fox Interactive. Podobu prvního filmu by jste v něm ale hledali opravdu stěží. To se změnilo až s druhým pokračováním Aliens a Alien 3. Největší popularitu u hráčů získal Alien až s příchodem titulu Aliens vs Predator z roku 1999. Značce se ale daří dodnes. V poslední době jsme si mohli zahrát například vynikající hororový Alien: Isolation, nebo kooperativní akci Aliens: Fireteam Elite. Nyní se k nám dostal nejnovější titul z tohoto univerza pod názvem Aliens: Dark Descent od vývojářů z Tindalos Interactive. Ti se rozhodli pro originální žánrové zasazení a dodali nám taktickou akci v kombinaci s RTS. No a jak se ukázalo, tak to byla vynikající volba.

Příběh se odehrává v roce 2198, což je devatenáct let od událostí z první filmové trilogie. Z počátku se vžijete do role zástupkyně velitele Maeko Heyes pracující pro společnost Weyland -Yutani na vesmírné stanici Pioneer. Ta si všimne nepřesností v odletových dokumentech jedné lodi, protože se na palubě očividně nachází něco, co by tam být nemělo. Následné události se svezou ve velmi rychlém tempu a díky vnitřní sabotáži uniknou na stanici nebezpeční Xenomorfové. Celé dění se naštěstí neodehraje bez povšimnutí okolních lodí a tak se brzy na scéně objeví elitní mariňáci. Ti převezmou kontrolu nad vzniklou situací a doprovodí vás na jejich loď Otago. Ta se stane vaším velitelským stanovištěm ze kterého budete řídit další kroky. Ačkoliv je značka Alien velmi populární, tak dává Dark Descent velký prostor pro nezasvěcené hráče, kteří stejně jako postavy ve hře nemají potuchy o tom, co se to sakra děje. Společně s posádkou zažijete první setkání s Facehuggerem (druhé stádium vetřelce), Chestbursterem (třetí stádium vetřelce), nebo s jejich nebezpečnou kyselinou místo krve. Pro fanoušky je zde spousta ikonických momentů a nováčci si zajisté zamilují nový sci-fi svět.

Velitelství a správa vaší skupiny je nejdůležitější částí hry. V tomto ohledu se ve velké míře inspiruje v sérii XCOM, ale není to vůbec na škodu. Mezi hlavní kategorie patří velitelské středisko, kasárny, výzkumné centrum a ošetřovna. Veškerá zdejší aktivita je prováděna na tahy a musíte si tedy dobře rozmyslet, co je pro vás v daný čas ta nejdůležitější priorita. Vaši mariňáci nejsou vytvoření androidi a ani superhrdinové z akčního filmu, i když by jste si to podle jejich komentářů občas mohli myslet. Z tohoto důvodu potřebují vaší maximální péči. Doléhá na ně únava, stres a samozřejmě i utržená zranění. Toto jsou aspekty, se kterými musíte dopředu počítat a dobře si rozvrhnout jejich potřebný čas na uzdravení. Vaše skupina není nekonečná a každý mariňák mimo službu může být ve finále velkou komplikací. Každý voják se specializuje na jiné zaměření a je tedy v misi nutné postupovat podle toho, koho máte zrovna k dispozici. Za dokončené výpravy získávají vaší mariňáci zkušenostní body a brzy si je díky tomu vylepšíte podle svých potřeb. Někomu se hodí rychlejší chůze, jinému větší kapacita munice, nebo přesnější střelba. To závisí na jejich specializaci. Zpočátku si musíte vystačit pouze s pulzní puškou M41A a pistolí, ale postupem času se dostanete i k zajímavějším kouskům, jako je například plamenomet M240, nebo legendární Smartgun M56. Fanoušci filmové předlohy si v tomto ohledu určitě přijdou na své.

 

Jakmile vyšlete své mariňáky do akce, tak na vás okamžitě dýchne temná a klaustrofobická atmosféra, která je pro tuto značku ikonická. Vývojáři si dali s vizuální stránkou opravdu záležet a všechno do sebe hezky zapadá. Strach a napětí ve vás bude vzbuzovat i samotná hratelnost. Jedná se sice o taktickou hru, ale oproti ostatním titulům z tohoto žánru se všechno odehrává v reálném čase. Budete se pohybovat v neosvětlených základnách, neuvidíte za druhý roh ani na konec dlouhé chodby a jediným světlých bodem se stane osvětlení z vašich svítilen. Mariňáci mají samozřejmě i pohybový sonar, díky kterému vidí blížící se nebezpečí. Ten vám ale na klidu moc nepřidá. Váš pohled k němu neustále sklouzává a děsíte se každé nové tečky, která se na obrazovce objeví. Akce se velmi rychle může vyhrotit do chaotické přestřelky, ale mnohem důležitější je tichý průzkum a pokud možno nevyplašit celé stádo Xenomorfů. Každá hlučnější aktivita upozorní nepřátele a je dobré se jí vyhnout. Munice není nikdy dost a přicházející vlny dokážou být velmi nebezpečné. Když už se to ale zvrtne, dokážete odrazit první útok a třeba i zachráníte parťáka unášeného vetřelcem do líhně, tak se to na vašich členech zdravotně odrazí. A to ne jen fyzicky, ale i psychicky. Udržování vaší posádky v pořádku je důležitým faktorem a zatímco škrábance ošetříte za pomoci lékárničky, tak jejich mysl zklidníte v uzavřené místnosti, kde svaříte přístupové body. Je to další pomrknutí na filmovou předlohu a jedná se o zajímavou herní mechaniku.

 

Veškerá vaše speciální činnost stojí požadované materiály. Ať už se budete uzdravovat, schovávat se v místnostech, nebo odklízet překážky v uzavřených koridorech, tak potřebujete potřebné vybavení. Na začátku mise si ze skladu vezmete jejich omezený počet a pokud vám během mise dojdou, tak si budete muset vystačit bez nich, nebo se poohlédnout po doplňovacích bednách. Není ale potřeba zbytečně riskovat a snažit se dokončit všechny mise rozeseté po velkých mapách. V případě, že na tom nebudete dobře, tak jednoduše dopravte skupinu do transportního vozidla a vraťte se s čerstvou posilou. Aliens: Dark Descent vám nabídne celkem 12 misí. To by se na první pohled nemuselo zdát jako velké číslo, ale opak je pravdou. Mapy jsou velmi rozlehlé, členité a není problém v každé lokaci strávit několik hodin. Herní doba se z tohoto důvodu nedá přesně určit. Šikovní rychlíci proběhnout kampaň okolo 20h, ale není problém ve hře nechat i trojnásobek. Vše je závislé na vašem herním stylu a pečlivosti. Vedlejších aktivit a sběratelských předmětů je tu víc než dost.

Po technické stránce na tom hra není vůbec špatně, i když občas můžete narazit na drobné grafické glitche, nebo špatné animace. Nejedná se v tomto případě o nic vážného a zajisté se tyto drobné nedostatky brzy opraví. Ovládání na gamepadu je šikovně rozvržené, ale v nastavení vám doporučuji zapnout pozastavení času v soubojích. Ačkoliv je ovládání intuitivní, tak jsou nabíhající nepřátelé velmi rychlí a než se procvakáte k požadované akci, tak budete potřebovat spustit další. Bez této výpomoci budete po jednom dokončeném větším střetu ještě víc ve stresu, než vaši mariňáci. Vývojáři si byli vědomi tohoto problému a je dobře, že si můžeme akci přizpůsobit. U grafického zpracování by se mohli vypíchnout horší modely postav na základně, ale jelikož je po většinu času uvidíte v akci, tak se u toho dají přimhouřit obě oči. Grafický režim nabízí variantu Performance a Quality.

Vývojáři z Tindalos Interactive dostali příležitost vytvořit hru navazující na slavnou filmovou předlohu a povedlo se jim to na jedničku. Aliens: Dark Descent má pár drobných nedostatků, ale ve výsledku je to přesně taková hra, jakou si všichni fanoušci této značky, nebo akčním taktických her mohli přát. Doufejme, že se budou držet svého řemesla a přinesou nám do budoucna další titul, který svojí kvalitou naváže na Aliens: Dark Descent.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Vývojářům z Tindalos Interactive se podařilo dokonale navodit tísnivou a děsivou atmosféru z filmové série. Kombinace RTS a taktické akce se ukázala jako vynikají volba. Obtížnost je v mnoha případech nekompromisní, což jen umocňuje váš strach o skupinu vysazených mariňáků. Pokud patříte mezi fanoušky Vetřelce, nebo máte rádi taktické hry po vzoru Xcomu, tak je Aliens: Dark Descent přesně pro vás.
atmosféraobčasné glitche
hratelnostovládání
herní doba
obtížnost
cena
26. 09. 2023 • HusekD0

RECENZE: Mortal Kombat 1

Značka Mortal Kombat je tu s námi už přes třicet let a za tuto dobu jsme se dočkali celkem 26 titulů, které vycházely na všechny důležité systémy. Samotný počátek najdeme u klasických arkádových automatů, kam Mortal Kombat dorazil v roce 1992. Rok poté došlo k převedení na domácí konzole a díky tomu se rozjela nesmrtelná série sahající až do dnešní doby. Mortal Kombat nebyl první velkou bojovkou a vývojáři z...

»
25. 09. 2023 • Lukáš Urban0

Recenze: Ad Infinitum

Až po návštěvě specializovaného odborníka zjistíte, že noční můry, ve kterých vás pronásleduje obří propiska a deformovaná písmena se snaží ukončit vaše bytí, je pouze výsledkem špatného vstupu na základní školu. Usazení vedle Tondy Vomáčky přineslo nekontrolovatelnou ztrátu učebních pomůcek, a to zejména písmenek, která končila všude možně, jen ne v pevných deskách z domova. Takže nikoliv, nejste blázni, jen jste toho parchanta měli majznout přezůvkou po tlamě a teď by se...

»
22. 09. 2023 • p.a.c.o0

RECENZE: The Crew Motorfest

Arkádové závodění má minimálně na platformě Xbox jasného krále, kterým je Forza Horizon. Její zatím poslední 5 díl už sice nebyl tak převratný, jako třeba ten druhý nebo třetí, ale i tak jsou to stále skvělé závody. Konkurence však nespí a nabízí hned dvě další série – Test Drive a The Crew. Zajímavé na tom je, že například Test Drive Unlimited 2 dělalo studio Eden Games, jehož tři původní zakladatelé...

»
16. 09. 2023 • HusekD0

RECENZE: Starfield

Letošní rok už přinesl hráčům spoustu zajímavých titulů, ale největší očekávání patřilo bezesporu novému RPG od společnosti Bethesda Game Studios, pod názvem Starfield. Od prvního představení na veletrhu E3 uběhlo dlouhých pět let a my se konečně můžeme ponořit do prozkoumávání tajuplného vesmíru. Bethesda patří v tomto žánru mezi má nejoblíbenější herní studia a doposud jsem nevynechal jediný jejich titul. Proto není velkým překvapením, že jsem Starfield bedlivě sledoval a...

»
14. 09. 2023 • Lukáš Urban0

Recenze: Trine 5: A Clockwork Conspiracy

Když se potkají kouzelník, rytíř a zlodějka, je zaděláno na pořádný mejdan. Magie teče proudem, odvaha poklonkuje nasbíraným úspěchům a jedna kapsa si nemůže být jista, zda zůstane na konci večera plná. Vlastně by z toho byl počátek fajn RPG záležitosti, kde může jeden z úkolů skončit mezidruhovým dobrodružstvím plným citů. Jenže tohle je Trine, což znamená, že hranice mezi dobrem a zlem nemá příliš pevné základy a že setkání hrdinů rozhodně...

»
14. 09. 2023 • p.a.c.o0

RECENZE: Moving Out 2

Kooperativní hry jsou super. Sednete si na gauč vedle sebe, otevřete si pivo, víno, limonádu, zkrátka co máte rádi a pustíte se do hraní. Výběr je v dnešní době opravdu velký, takže není problém spolupracovat nebo si vzájemně škodit. Co se herní náplně týče, můžeme hrát různé adventury – tímto zdravím skvělou vztahovou terapii It Takes Two – nebo postřehovky typu Ovecrcooked.

»
08. 09. 2023 • Michael Chrobok0

RECENZE: Stray Gods: The Roleplaying Musical

Hned na úvod se musím k něčemu přiznat: nesnáším muzikály. Ať už jde o divadelní klasiky či moderní pohádky od Disneyho, jakmile se začne zpívat, beru nohy na ramena. Přesto jsem měl během oznámení hry Stray Gods zvláštní pocit, který mě ke hře z nějakého důvodu táhnul, a já měl chuť si ji vyzkoušet. A musím říct, že mě prvotina od Summerfall Studios naprosto okouzlila a změnila můj pohled na...

»
04. 09. 2023 • p.a.c.o0

RECENZE: Under The Waves

Více jak 71% zemského povrchu pokrývá voda a většinu z toho tvoří moře nebo oceány. Zajímavé na tom je, že jich máme prozkoumáno jenom opravdu málo. Celá řada z nich je totiž tak hluboká, že máme problém se tam kvůli tlaku a dalším vlivům pořádně dostat. Díky tomu si můžeme jenom představovat, co všechno se ukrývá pod hladinou, a to je skvělý materiál na nejrůznější tvorbu, hry nevyjímaje.

»