Recenze: Amnesia: Collection

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 3.10.2018, 12:13

Publikováno: 3.10.2018, 12:13

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Když už nevíte kudy, na moment se zastavte. Nepříliš chytré moudro by se dalo tento rok aplikovat na hororový žánr, který, řekněme si to upřímně, není dvakrát štědrý. Jako by žánr zastavil na dálničním odpočívadle, aby si naplnil bachor a mohl znova hráče polévat studeným potem. Menší počet novinek využívají Frictional Games, které vydaly pro Xbox kolekci hororů Amnesia. No konečně, dodávám s uštěpačným úsměvem.

O hororové sérii jste možná slyšeli. Možná jste ji dokonce i hráli, pokud vaše kroky za posledních osm let zavítaly k PC platformě. Pro mě je trojice her příjemnou vzpomínkou. Jako když dostanete do ruky hudbu v moderním formátu, kterou jste znali jen z vinylů rodičů. Tím neříkám, že by The Dark Descent, rozšíření Justine a poslední díl A Machine for Pigs byly výrazně přikrášleny. Jelikož obdobná kolekce vyšla u konzolových sousedů už před dvěma léty, jsou na ni léta trochu znát. Tentokrát ovšem k jejímu dobru.

Dá se říct, že, dnes již kultovní, Amnesie ukázala směr hororovému survival žánru a vytyčila určité pevné body, kterých se většina autorů drží dodnes. Netvrdím, že byla první, ale bravurně kombinovala temnou atmosféru, důraz na přežití, logické překážky a monstra, před kterými můžete maximálně utéct. Odkaz na značku švédského tvůrčího celku můžete najít v titulech Alien: Isolation, Outlast, Slender, Layers of Fear, Soma a dalších, povětšinou menších hrách. Velký důraz na neznámého nepřítele, audiovizuální efekty zdůrazňující zlomové okamžiky, nutnost prozkoumávat prostředí a temnota, jejíž přítomnost jednou pomůže, aby o pár minut později mohla zabíjet.

Děj celé kolekce se odehrává v rozmezí šedesáti let a je zasazený do Londýna 19. století. The Dark Descent a Justine využívají rozsáhlého sídla, kam se hodí onen nepříliš moderní vizuál. Špinavost, strohost, jednoduchost. Taková ta patina, kterou získá předražený nábytek, když ho necháte jednu sezónu na pospas venkovním vlivům. Všudypřítomnou tmu rozbíjí jen měsíční paprsky a světla lucerny, loučí a svíček. Obojí si navíc většinou musíte zapálit sami s přispěním nasbíraných zásob. Dlouhé setrvání ve tmě začne v postavě vyvolávat stavy šílenství. Nejprve se obraz začne deformovat jen lehce. Později se svíjí jak pacient na detoxu a za doprovodu hlasitého dýchání posílá otravné vibrování do ovladače. Věřte, že navození nepříjemného pocitu je možná primitivní, ale velice účinné.

Zatímco v prvním díle se Daniel snaží zastavit šáhlého Alexandra, hrajícího si s paralelní dimenzí, ze které mu už cosi uteklo, v dodatku Justine hrdinka koštuje vlastní polívčičku. V ní „vařila“ zamilované nebožáky, a to pěkně do měkka. Vždy je velmi důležité, abyste věnovali pozornost ději. Vzkazy, dopisy a zvukové flashbacky jsou vděčnými pomocníky. V opačném případě se v ději posunete jen náhodou. Samozřejmě si přitom zbytečně vyprázdníte inventář. Třeba, že nemůžete zabloudit, žádný oheň není věčný, žádný olej nevydrží dlouho. The Dark Descent dostal navíc ještě režim Hard. Při něm jsou zásoby menší, nepřátelé nebezpečnější a smrt permanentní.

To tak, hrát hru znova. Napadlo mě to samé, když jsem s úsměvem kolekci zapínal, abych po delší době rozhýbal kardiograf. Zhruba v půlce prvního dílu však došlo ke špatně provedenému skriptu a já byl v pasti. Načtení předchozího automatického savu nepomohlo, neboť skript opět proběhl v místě, kde neměl. To už můj tep připomínal dostihového koně a barva kůže čerstvě spařeného humra. Samozřejmě, že došlo na opakování, protože pravý hráč, stejně jako král, z bojiště neutíká. Napodruhé už to klaplo, a nakonec jsem byl i rád. Více jsem se zaměřil na využití objektů a k monstrům jsem přistupoval s větší vynalézavostí.

Už téměř dekádu zpět se vývojáři snažili stvořit nepředvídatelné protivníky. Nevíte, kde se objeví a kam se ztratí. Reagují na světlo, hluk a vždy jsou rychlejší než vy. Překážky jsou pro ně špendlíkem v chodidle a nezastaví je ani zavřené dveře. Je pravda, že ohavné bytosti dokáží pěkně pokazit večer. Není to jejich zevnějškem, jenž příliš neděsí, ale kombinací herního stylu a zvuků. Říkám to neustále. Jakmile nemáte zbraň, vaše odvaha sestoupí do sklepa. Frictional Games navíc udělaly v oblasti okolních zvuků brilantní práci. Jakmile začnou praskající trámy a odpadávající zdi přehlušovat lidské steny, podivné kvílení a pohyby příšer, necítíte se bezpečně ani v objetí Duke Nukema.

Pouze jednou výtkou bych tak udělal tlustou čáru za první, značně delší, polovinou kolekce. Ústřední postavy často upadají do bezvědomí, během kterého se jim vracejí dobrovolně ztracené vzpomínky. Proces je doprovázený zábleskem bílé obrazovky, což je pro oči vskutku nepříjemné. Jelikož se hraní oddávám po večerech a nocích, u hororu to ani jinak nejde, zrak velice rychle přivykne okolní tmě. Pak plesk, doktor vám jde zkontrolovat zornice, protijedoucí auto pouští dálková světla a horlivá přítelkyně ranním slunce bortí intimní atmosféru ložnice. Ani už nevím, do kterých všech pavilónů zoologické zahrady jsem vývojáře poslal. Jistě ale vím, že mi pak chvíli trvalo, než se moje nitro opětovně naladilo na atmosféru hry.

Poslední část kolekce, tedy A Machine for Pig, jsem vyčlenil na konec záměrně. Díl, jenž přišel tři roky po úspěšném debutu, dějově navázal, ale pokusil se vydat lehce jiným směrem. Můžete to vidět i v příběhu, který se, tak trochu symbolicky, odehrává poslední večer roku 1899. Do rukou se vám dostává Oswald Mandus, který je pokrevním příbuzným hrdiny prvního dílu. Poté, co se vrátil z výpravy za aztéckými památkami, strávil několik měsíců v bezvědomí a teď má jen několik hodin na to, aby změnil osud svůj a možná i celého světa.

Aztécká mytologie ději sluší a vytváří pěkný kontrast s rozmachem průmyslu a strojů jako takových. Druhá průmyslová revoluce se dá s trochou nadsázky označit za téma ubíhající na pozadí, protože nebýt jí, nemohl by závěr hry vést tam, kam vede. Místo hradu zralého k demolici je tu „modernější“ zpracování neznámé části Londýna, kde jsou na každém kroku ventily, trubky, kotle, hlučné strojovny a nenadálé výlevy páry. Nové prostředí se mi líbí o něco víc, neb je variabilnější a členitější. To samé ale neplatí o herních prvcích, které se značně zjednodušily. Inu, Frictional Games nechaly vývoj kolegům z The Chinese Room a je to znát.

Nevím, jaké pohnutky k tomu vedly, ale A Machine for Pig postrádá téměř všechny předchozí survival prvky. Už není potřeba sbírat předměty potřebné k vytvoření světla. Tím pádem odpadá také starost o psychický stav postavy. Pojítko, které Amnesii spojovalo s díly H. P. Lovecrafta, a tedy část rukopisu původních autorů, je tak pryč a vy hrajete hororově laděnou logickou procházku. Větší zaměření na šmejdění a komplikovanější překážky mohly v době premiéry působit jako zajímavá novinka. Dnes bych ten krůček bokem, od dusného hororu, označil za nešťastný. Řečeno s mírnou nadsázkou, protože stále tu nějaké ty potvory jsou a vy můžete bez větších obtíží zavítat na onen svět.

Audiovizuálně jde stále o mistrovské prstíky, které na struny vašich nervů hrají přesně a s odvahou. Tu projevují v nárazových změnách tempa, kdy z poklidné balady přejdou do gotického metalu. Když už se vaše pozornost chystá vytáhnout lenošku a popíjet zelený čaj, prolétne místnosti hurikán, který ji tu krásně připravenou siestu zhatí. Zvuky jsou skvělé a se sluchátky je husí kůže nevyhnutelná. Párkrát byly nastaveny tak precizně, že mě přiměly k otočení, zda za mnou skutečně někdo nestojí. Jen mám pocit, že těch momentů mohlo být o trochu víc. Je pravda, že zatím poslední díl série působí kratším dojmem než jednička. Ale za to můžou výše zmíněné prvky, jejichž odebrání zrychlilo průchod.

Tak, jak jdou v kolekci jednotlivé části Amnesie za sebou, tak sestupnou tendenci kvality mají. The Dark Descent mě možná přinutil k opakování hry, ale měl nejlepší atmosféru. Neustálé plnění inventáře může ke konci působit už ohraně. Přesto nedokáže přebýt napětí a obavy, které vás provází na každém kroku. Justine je obstojným doplňkem. Litovat lze snad jen kratší herní doby a chudšího příběhu. Hlavní postavě by neublížilo trochu více prostoru. No a nakonec prasátka. Pokus o změnu je chvályhodný, ale v mém případě jde nesprávným směrem. Na druhou stranu je A Machine for Pig prostorově nejvýpravnější.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Frictional Games mají právem pověst studia, které vás uprostřed zimy donutí k pocení, a to při vypnutém topení a otevřeném okně. Když už není možné dále těžit z neznámého zla, přichází na řadu přímá konfrontace, děs a úprk neznámo kam. Vytěžit z minima prvků takřka kultovní záležitost je forma umění, a to nestárne. Změna týmu ovšem sérii neprospěla. Členové The Chinese Room dokáží dobře napodobit zajetý styl, ale chtějí si více povídat než budovat atmosféru. I tak je kolekce vhodným doplňkem knihovny pro milovníky hororů.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»