RECENZE: Batman: Arkham Origins

Autor: tonyskate Publikováno: 28.10.2013, 15:30

Publikováno: 28.10.2013, 15:30

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 6125 článků

Minulý týden jsme se dočkali návratu série Batman: Arkham, která se s podtitulem Origins vrací před první dvě hry a představí nám mladého Batmana. O vývoj se tentokrát postarali Warner Bros. Games Montéal, aby se Rocksteady mohlo soustředit na jiný projekt, což možná v některých z vás budí obavy, jak se ale dočtete v naší recenzi, tak zbytečně.

Jak jsme zmínili již v úvodu, tak Batman: Arkham Origins je zasazeno před první dvě hry a to přesně pět let před událostmi Arkham Asylum. Batman tedy ještě ani nenosí svůj ctěný titul Temného rytíře, protože se zločinem bojuje teprve krátce a není tak tím zkušeným hrdinou z předchozích her. Taktéž nevychází z policií, která si není jistá, jestli je padouch, hrdina nebo mýtus. Doposud se náš hrdina potýkal s klasickou kriminalitou, což nebyla moc velká výzva. Ovšem na sněžný Štědrý večer, během kterého se hra odehrává, bude muset čelit osmi profesionálním zabijákům, protože jistý zločinec Black Mask, vypsal na Batmanovu hlavu odměnu 50 miliónů dolarů. Gotham City tak čeká dosti perná noc.

Můžete se tak těšit na tvrdé, ale dobře zpracované souboje s těmito zabijáky, kdy někteří jsou opravdu obtížní. Jak již víte z médií o hře, tak se objeví i proslulý Joker, ale jeho roli v příběhu vám neprozradíme. Objeví se také James Gordon, který ale pochopitelně nepatří mezi ty zlé. Mezi zmíněné zabijáky pak patří Deathstroke, Bane, Killer Croc, Firefly, Deadshot a další. S některými se setkáte během kampaně a jiní se vás pokusí dostat v Gotham City, což vyústí v tolik oblíbené vedlejší úkoly, kterých je město podobně jako v případě předchozí hry Arkham City plné. Tyto různé vedlejší zápletky mají vždy i své řádné zakončení a jedná se tak o příjemné odbočky. Budete tak ničit zásilky zbraní, zapojíte se do války gangů atd.

Čas od času budete také povolání k náhodnému zločinu, což vede k eliminování skupiny nepřátel a například tak pomůžete policistům v nesnázích apod. Narazíte také na případy, které policie neumí řádně vyšetřit a tak se projeví vaše detektivní schopnosti, jež zahrnují rekonstrukci zločinu a dopadení podezřelého. Opět nebyl opomenut ani škodolibý Hádankář neboli Enigma, který blokuje vysílači signál a dokud neheknete síť, tak nemůžete na daná místa rychle cestování vaším Batwingem, který vám ušetří spoustu času, jelikož se tak snadno a rychle přesunete třeba na druhou stranu města. Enigma si pro vás opět také připravil dvě stovky hádanek nebo spíše hlavolamů, které znáte již z předchozích her. Jejich vyřešení vede k získání osobních dat místních obyvatel, které chce Enigma zveřejnit. Některé jsou jednoduché a válí se třeba za rozbitnou stěnou, ale jiné budou vyžadovat větší pohotovost. Jistě vás potěší, že pixly s daty nebudete muset složitě hledat, stačí zmáčknout lidi, kteří je rozmístili.

Kampaň a různé vedlejší aktivity, které jsme zmínili, samozřejmě zahrnují spoustu soubojů. Bojový systém se od předchozích her nedočkal výrazných změn. Přeci jen, nač měnit něco, co funguje skvěle. Na nějaké nové pohyby narazíte, ovšem nejedná se o nich zásadního, i když postupně si můžete odemknout různá komba, která přidají na efektivitě soubojů. Opět se také hodí využívat různé nástroje a vybavení, kterými Batman disponuje, jako Batarang, explozivní gel apod. V případě těchto udělátek také nečekejte žádné výrazné změny, ačkoliv jich pár je. Nejzajímavější nám přišli elektrické rukavice, které využijete k nahození generátorů, a i když řádně našlapete kombo při soubojích, tak je můžete aktivovat a to se pak mlátí nepřátelé jedna radost. Toto různé vybavení můžete také řádně otestovat ve výcvikovém centru ve vaší Batcave, kde na vás bude vždy čekat i váš věrný sluha Alfred.

bao_launch_bridgegrapple

Škála nepřátel zůstala taktéž vesměs nezměněna, ale narazíte na nové odolnější oponenty a některé skupiny nepřátel jsou tak více pestré. Za každou potyčku získáváte zkušenosti, které jsou po skočení propočítání a podle tuhosti nepřátel a celkové nebezpečnosti situaci, se odvíjí počet získaných zkušeností. Také podle toho, jak moc jste dobře potyčku zvládli, tak můžete získat procentuální bonus. Postupně nové levely vyžadují více a více zkušeností, ale velké množství jich získáte v kampani a plněním vedlejších úkolů. Stejně tak získáte pěkné množství za každou pixlu s daty apod. Podobně jako v předchozích hrách, i zde neschází takzvané predátorské sekce, kdy musíte tiše odstranit skupinku nepřátel, protože jsou po zuby ozbrojení a přímý střet byste asi nezvládli. Podle toho, jak moc dobře situaci zvládnete, tak se od toho také odvíjí počet získaných zkušeností.

bao_launch_crimeinprogress

Získané zkušenosti samozřejmě můžete uplatnit v bohaté nabídce vylepšení. Kromě tradičního zlepšení odolnosti vašeho obleku, lze získat lepší komba nebo urychlit proces jejich nabití. Stejně tak můžete obohatit plížící schopnosti a nové či rychlejší takedowny. Také lze vylepšit elektrické rukavice, které jste zmínili dříve a další vybavení. Některá udělátka odemknete až během příběhu a jistá vylepšení získáte jen za splnění určitých vedlejších úkolů či výzev. Zmíněné výzvy jsou výzvy Temného rytíře, jež jsou rozděleny do čtyř sekcí po 15 úkolech. Většinou se jedná o klasické herní prvky s využitím různých technik a vybavení. Těmito milníky je například sundání tří nepřátel explozivním gelem, 250 metrový let, splnění predátorské sekce bez detektivní vize apod. Za každý splněný milník navíc získáte zkušenosti. Zkrátka je to další věc, kterou se můžete ve hře zabavit.

bao_launch_banevsbatman

Dokončením hry pro jednoho hráče ale Batman: Arkham Origins ani zdaleka nekončí. Můžete si hru znovu rozjet v režimu New Game Plus, kdy vám zůstanou všechna vylepšení apod., a můžete si znovu dát kampaň ovšem za podstatně ztížených podmínek. Po tomto režimu následuje ještě jeden a to I Am the Night, který nejspíše bude dosti frustrující, budete-li chtít získat všechny achievementy. Pro dokončení tohoto režimu nesmí ani jednou zemřít. Stále funguje ukládání, takže kampaň nemusíte pokořit na jedno sezení, ale platí stejně obtížnost podmínky jako v New Game Plus, takže dostanete zabrat. Doporučujeme zálohovat uložené pozice v konzoli před obtížnými pasážemi ;-). Stejně jako v předchozích titulech, i tento nabízí mapy s výzvami, kdy je třeba zbít nepřátele v určitém čase, splnit predátorský kousek apod. Odměnou jsou vám medaile a posléze i achievementy.

bao_launch_shockglovesuppercut

Velkou novinkou v sérii je pak multiplayer. Je nám jasné, že při oznámení hry více hráčů jste se nejspíše zmateně ptali proč, proč cpát multiplayer do série, která si vystačí s obsahem pro jednoho hráče. Osobně tento názor také zastávám, ale je mi jasné, že vydavatel chce hře nabídnout delší životnost a jistě se najde spousta hráčů, kteří jsou více zatíženi na online hru. Každopádně je multiplayer pro osm hráčů, kteří jsou rozděleni do tří týmů. Bane a Joker mají ve svém týmu po třech hráčích a poslední tým je tzv. dynamické duo, které představuje Batman a Robin. Zatímco co se Bane a Joker snaží vzájemně eliminovat, tak se dynamické duo snaží sundat nejvíce kriminálníků a tak narušit jejich operace. Je to zajímavý koncept, protože dva dobří hrdinové jsou klasicky proti zločincům, zatímco padouši nejdou jen po těch dvou, ale jdou také po krku členů druhého týmu. V praxi to ale bohužel zas tak dobře nefunguje a zločinci jsou možná až moc znevýhodnění, i když mají o jednoho člena navíc. Mají sice přístup ke zbraním a výbušninám, ale dynamické duo má detektivní vizi, spousta vybavení a schopností ze single-playeru, ale vyváženost ještě třeba tvůrci vychytají za běhu.

Ačkoliv je Batman: Arkham Origins nabit obsahem, tak obsahuje i různé chyby a technické problémy. Hra se nám opravdu docela často sekala, i když až v pozdější fázi hry a to nejvíce v otevřeném prostranství, což je dosti otrava, ale během kampaně se naštěstí sekání moc nevyskytovalo, protože velká část se odehrává v interiérech. Konzole nejspíše rozlehlý svět moc dobře asi nezvládá, ale pamatujeme i daleko větší světy a s podobnými problémy jsme se nesetkali. Co jsem se díval po internetu, tak jsem bohužel nebyl ojedinělý případ. Dokonce se našlo i pár takových, kterým se pokazila uložené pozice, takže si ji raději občas průběžně zálohujte, i když já jsem se s tím problémem nesetkal. Snad se tohle podaří tvůrcům opravit, protože to hře opravdu škodí. Za velkou chybu také bereme občasné zmatení hry. Například postupujete úrovní a najednou nejde udělat něco, co by mělo jít, takže se nedostanete dál. Nebo jsme zmlátili informátora a nešel vyslechnout. Naštěstí stačí vrátit se do hlavního menu a hru znovu načíst, ale opět se jedná o docela velký nedostatek.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Batman: Arkham Origins sice pochází od jiného studia, ale toho si stěží všimnete, protože hra nabízí tu stejnou hratelnost, kvalitní příběh, i když vás zrovna moc nevtáhne a spoustu obsahu. Zkrátka hra nabízí přesně to, co očekáváte od nového dílu v této sérii. Tvůrci evidentně šli na jistotu, protože inovací a nových prvků moc není, ale pokud se vám líbily předchozí díly, tak bude i tento.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»