Recenze: Costume Quest 2

Autor: Josef Brožek Publikováno: 20.11.2014, 17:31

Publikováno: 20.11.2014, 17:31

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Já osobně mám studio Double Fine strašně rád. Mám k tomu svůj osobní důvod a množná bude pro některé asi ne zcela pochopitelné – Tim Schafer. Simpatický, proslulý herní programátor dnes již pouze designer a scénárista, který dal vzniknout adventurním legendám jako Secret of Monkey Island a Grim Fandango v době, řekněme, zlatých časů adventur studia LucasArts. Na přelomu milénia Tim dělal na nové hře, jenže se s Lucasem nejspíše úplně nepohodli, a tak se hra na pulty obchodu nikdy nedostala, načež Tim Schafer opouští LucasArts, zakládá vlastní studio Double Fine a dělá do světa díru parádním, avšak komerčně neúspěšným Psychonauts [:sajkonauts:], jež míchá neokoukatelný grafické zpracování a mix spousty žánrů. A právě vizuální stránka je pro Double Fine tak specifická. Barevná, stylová, a místy i zábavná se zajímavými zápletkami a humornými dialogy. Pak následuje tentokrát už úspěšnější metalový nářez, Brutal Legend, a pak skoro stejně úspěšné halloweenské braní Costume Quest, který kytarového šílence opět předchází v kreslené, možná až dětské grafice, čím si ale do budoucna buduje stuhu „i po letech stejně dobře vypadající hra“. Ostatně, všechny hry Schafera vypadají tak nějak podobně (chápejte v podobném vizuálním střihu), což ale není na škodu, Schafer má alespoň jistotu, že si jeho hry budou hráči kupovat i po letech. A jeho slova se v současné době přinejmenším naplňují. Hry od Double Fine zkrátka nestárnou, a pokud byste vedle sebe postavili první a druhý Costume Quest a neznali ani jeden díl, maximálně byste si mohli tipnout, který vyšel dřív. Mezi vydáním prvního a druhého dílu je časová mezera čtyři roky, kdy mezitím Schafer vydává mnoho her, namátkově například Iron Brigade (byla v minulosti zdarma v programu Games with Gold), Broken Age (počítačová a tabletová adventura) nebo třeba Kinect Party, nutno uznat, že ne všechny tyto hry a další z jejich portfolia, byly prodejně úspěšné, to ale už záleží na vydavateli, víme?

image

Možná to zatím nebylo úplně zřetelné, ale jak jste již z nadpisu recenze pochopili, dnes se budeme věnovat druhému dílu Costume Quest. Teda my už se věnovali. A dojmy? Jsme tak nějak na rozpacích. Proč? Protože vlastně nevíme, co jsme čekali. Novou hru? Tou není. Lepší jedničku? Tou také ne. Pokračování? Co se do příběhu, ano, bohužel ne tak jak by si každý přál. Druhý díl navazuje na DLC Grubbins on Ice k prvnímu dílu. To není úplně košer, vzhledem k hráčům, jež stažitelný obsah nehráli. V herním průmyslu to běžné není, DLC by měl být obsah navíc, a pokud ne, měli by ho vydat jako plnohodnotný datadisk, navazující na příběh. Ten je v zdejším halloweenském světě krapet zmatený a na minulost navazuje už ve vtipně udělaném menu. Děcka se dostali do pozadí portálu, kterýž kamsi vede, vy, jakožto třetí kolo u vozu, rozhodnete, kdo, jestli holčička nebo chlapeček, půjde jako první skrze portál. Tím si ve skutečnosti vyberete pohlaví, jež budete ovládat. Bum! Ocitli jste se ve skutečném světě. Příběhová linka se točí kolem pošahaného a fanatického dentisty, co si usmyslel, že ze světa sprovodí strašidelný svátek, protože kazí kvůli rozdávání bonbónů dětem zuby. My si říkáme… neměl by chtít spíš opak? Vždyť si tak pod sebou podřezává větev, když bude mít méně lidí v ordinaci, ne?

2

Nechybí sladký, decentní až infantilní humor přelitý přes dějové zápletky, ozdobený roztomilými postavičkami a na vrch umístěným tupým pokusem o napětí. Dobře, nechceme si hrát na cukráře, ale místní svět, tak trochu sladký je. A to napětí? To byl jen žert. Vždycky předem poznáte, kdo z domu při veleznámém Trick-or-Threat vyleze, jestli přehnaně nadšený rodič, nebo nekrvelačný příšerák, čili záměrná, napětí evokující hudba nám přišla spíš pro smích. Možná chápete správně, že koncept se nezměnil, pořád se jedná o akční rádoby RPG adventuru, kde často chodíte od domu k domu a sbíráte bonbony, hledáte truhly, nakupujete vylepšení, sestavujete oblečky a sbíráte kartičky, právě u nich proběhla drobná změna. Kartičky už nefungují jako upgrade vašich statů, k tomu nyní slouží levelování všech tří postav, nyní kartičky slouží jako pomocník při boji, tedy více se soubojový systém přibližuje k tahovému způsobu boje, známého z japonských „rpgéček“ nebo třeba Penny Arcade Adventures. Každá kartička má speciální schopnost, kterou využijete v boji a najdete jich ve hře opravdu hromadu. Samotné oblečky potom pobrali větší ojedinělou funkci ve světe k prozkoumávání. Každá překážka ve hře potřebuje jiný typ oblečku či jejich kombinaci, takže dostat se k té a té truhle není zrovna možné bez nutné, byť slabé, dávky intelektu. A to že se u každé třetí truhly schovává boss asi ani nemusíme zmiňovat. Celkově vzato bychom se ale, bez takových ne vždy zábavných, vedlejších úkolů asi vážně nudili. Leč každý obleček má svoje vlastní schopnosti a u bitek je občas potřeba takticky uvažovat, souboje se stanou velmi rychle otravnou částí hry a tím vším, co vás bude především bavit, se stane opět povedená adventurní stránka hry. Nakonec to jediné, co by vás mohlo u televize ještě udržet budou někdy možná až moc ukecané postavy a vlastně i ten zprvu nesmyslně podaný příběh.

1

Překvapivě po druhém díle doporučujeme sáhnout spíše hráčům, co o první díl nikdy nezavadili, nejen proto, že je o píď lepší, ale taky protože je o šedesát korun levnější. Vůbec nevadí, že prvních pět minut příběhu nepochopíte, my taky ne, koneckonců DLC Grubbins on Ice jsme nehráli, takže nám stačilo vědět, že jde o kouzelný svět, kde se převleky mění ve skutečnost a podivné stvůry nejsou jen výplodem naší fantazie a opravdu nás chtějí sníst. Ty, co hráli první díl, v polovině je přestal bavit a čekají, že druhý je lepší, musíme zklamat… ani ten druhý v polovině jiný nebude. A ani překroucení zaběhlých, skvěle fungujících prvků tomu nepomůže. Hra je to sice stejně dobrá jako ta předchozí, jenže jsme prakticky dostali to samé. Kdyby se ale autoři poučili z předchozí chyby a souboje trošku poředili, určitě by Costume Quest 2 obdržel klidně i o bod navíc. Konec konců, pokud vám nevadili a třeba jste si je i užívali, klidně si jej přihoďte. Proč? Protože Double Fine.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Dámy a pánové z Double Fine umí dělat skvělé hry a věříme, že i skvělé následovníky jejich úspěšných her, jenže dělat pokračování hry, jež skýtá frekventovaně opakující se bojový mechanismus, je jako mlácení hlavou do zdi - zbytečné a ještě s újmou. Myslíme si, že pokračování by si mnohem více zasloužili jiné tituly z jejich portfolia. Byť jsme se u prvního dílu bavili a druhého nějakou chvíli taky, třetí díl neočekáváme, ba možná ani nechceme. Pokud jste se u jedničky bavili od začátku do konce, u dvojky nejspíš budete taky. Nám sice dvojka chutnala a dostali jsme ji s jinou omáčkou, ale nedokázali jsme si ji tolik vychutnat jako poprvé. Škoda. Time, příště raději novou značku...
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»