RECENZE: Creaks

Autor: p.a.c.o Publikováno: 1.8.2020, 8:55

Publikováno: 1.8.2020, 8:55

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3263 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Hry jsou umění. Někdy o něco větší, někdy o něco menší, ale na každém kousku se dá něco najít. Je přitom jedno, zda se na vývoji podílí multikulturní tým o několika stovek zaměstnanců z celého světa, nebo nějaké menší studio třeba od nás. Je ale pravda, že některé hry jsou umělecké o něco víc a třeba i ve vícero směrech, než tomu bývá u jiných. Jedním ze studií, které si na prezentaci a celkové stylizaci svých her dává záležet, jsou kluci a holky z českého studia Amanita Design.

Možná jste o některé jejich hře již slyšeli (Chuchel, Samorost, Botanicula), protože každé z nich se dostává celosvětového věhlasu, a to i navzdory tomu, že Amanita úspěšně tvoří na PC či jiné platformy, ovšem mimo konzolí. Naštěstí jejich nejnovější počin Creaks se dočkal mnoha změn v hratelnosti a také se dostává k hráčům na konzole. I my si tak konečně můžeme vychutnat plody jejich práce, které už podle videí vypadaly hodně chutně.

Rozdíl patrný na první pohled je grafická stylizace. Po Samorostovi nebo Chuchlovi je ta tam pohádková stylizace. V Creaks je všechno temnější a hlavně tajemnější. Spousta věcí ani není třeba vidět, protože hráčova představivost jede na plné obrátky a snaží se dění na obrazovce přiřadit nějaké skutečné obrysy. To bylo ostatně cílem vývojářů a já můžu s klidným svědomím říct, že se jim to podařilo na jedničku.

Z našeho bytečku se tak hodně rychle skrze náhle objevená dvířka ve zdi dostáváme, jako Alenka v říši za zrcadlem, do tajemného světa. Ten tvoří podivné sídlo, jehož obyvateli jsou ptakolidé. Nebude dlouho trvat a zjistíme, že máme společného nepřítele – tajemnou příšeru, jejíž části se sem tam mihnou skrze obrazovky. Kdyby příšera chodila jenom tak kolem, asi by to nikomu nevadilo, ale když jedním seknutím pařátů sebere kus domu, vypadá to na problém. Jak příšeru porazit? Na tuhle otázku se budeme v průběhu hraní snažit najít odpověď.

Abychom se k ní propracovali bude třeba překonávat jednotlivé místnosti, kde nás vývojáři potrápí hromadou puzzlů a hádanek. Pointou je, že všichni nepřátelé se působením světla promění v nějaký neškodný a nehybný kus nábytku a každý z nich se chová trochu jinak. Kdo správně zkombinuje možnosti dané místnosti a vlastnosti nepřátel, má vyhráno a je zase o kousek blíže k odhalení, o co tady sakra jde. Puzzly jsou těžké tak akorát, ale někdy dá jejich vyřešení zabrat o něco více. O to více je pak hráč spokojen sám se sebou, že na to přišel.

Hodně bych chtěl pochválit balanc hry. Když už jsem se dostal do stavu, že jsem si až moc věřil a najednou mi hádanky přišly snadné, vývojáři něco změnili (nepřátele, mechaniku) a najednou jsem měl zase co dělat, abych na řešení přišel. Všechno je to naplánované tak, aby hráč nebyl zbytečně zahlcen mechanikami a pak musel složitě přemýšlet, jak to vlastně bylo. Díky tomu je tempo pěkně plynulé, ale jak jsem zmínil, dají se najít místa, kde se dá zaseknout jenom proto, že jsme si nevšimli nějaké mechaniky nebo prvku, který to celé nakonec vyřeší. Dohrání hry zabere nějakých 5-7 hodin v závislosti na tom, zda budeme hledat všechny skryté obrazy nebo hrou jenom proletíme.

Dalším skvělým prvkem je objevování ručně malovaných obrazů s estetikou 18. a 19. století. Dohromady jich můžeme najít 35, kdy třetina z nich mají formu interaktivních her. Upřímně jsem se těšil na každý z interaktivních obrazů, protože každý z nich je jiný a potrénuje jinou dovednost. Jednou je třeba mít dobrý postřeh, jindy pamatováka a občas se hodí, když jdeme štěstíčku trochu naproti. Rozhodně žádný obraz nepřeskakujte, protože se tím připravíte o další zážitek, který dotváří skvělou hru.

Hratelnost jde ruku v ruce s grafickou stylizací. Nádherně malované prostředí citlivě doplňují animované prvky a jak jsem zmínil v úvodu, po pohádkových stylizacích je trochu děsivější atmosféra a stylizace rozhodně fajn. To samé platí i pro hudební doprovod, který střídá spoustu nástrojů a hudebních motivů tak, aby vždycky správně zapadly do celkového dění na obrazovce.

Novinkou u Creaks je způsob, jakým se ovládá hlavní hrdina. I proto bylo možné hru přinést na konzole, protože klasické point and click ovládání, jaké mají předešlé projekty není pro konzole úplně ideální. Nyní ovládáme panáčka pěkně skrze páčku, takže je po starostech. I když drobnou výtky bych zde měl a zejména díky tomu jsem v závěrečném účtování jeden bodík ubral.

Ne vždy je ovládání panáčka přesné natolik, jak by člověk zrovna potřeboval. Běhání z leva doprava rozhodně není problém, ale někam přeskočit nebo seskočit dolů, to už občas problém být může. A vzhledem k tomu, že se najdou místnosti, kde jde o načasování a díky špatnému skoku nebo seskoku pak musíme jít danou část znovu, je to otravné a trochu tento nešvar nabourává jinak báječně vybalancovanou záležitost.

Ve výsledku jsem byl z Creaks opravdu nadšen a jenom se ukazuje, že Aminita umí dělat hry jak po stránce výtvarné, tak i hratelnosti. Příjemným bonusem je česká lokalizace, ovšem ta nakonec není potřeba, jak by se mohlo zdát. Lokalizované je menu a jeho volby. Ve hře samotné se vůbec nemluví, tudíž zde není co lokalizovat.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Pro milovníky pěkné stylizace, výborných herních motivů a puzzlů je Creaks jasnou volbou. Amanita Design konečně po letech doručilo svou hru také na konzole a za to by všichni hráči měli být rozhodně rádi.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»