Recenze: Dead Effect 2
Možná už i vy, naši čtenáři, jste zaregistrovali, že trpím až chorobnou zálibou ve sci-fi, hororech a 80. létech minulého století. Pakliže je možnost tyto tři faktory nacpat, byť jen do jednoho velkého balené, nemůžu u toho chybět. Pravděpodobně i proto mi padl do oka Dead Effect 2. Akční a velice brutální FPS odehrávající se na vesmírné lodi plné naprosto zbytečných existencí, která jako by vypadlo z nabídky videopůjčoven v době, kdy se filmy pouštěly na VHS zařízeních.
Chodí nebožtík okolo, nekoukej se na něho
Titul, jehož první díl na herní konzole nezamířil, přichází od malého českého vývojářského týmu BadFly Interactive, co by mobilní port. Jasně, úplně vás slyším, jak vzpomínáte toho nejvyššího a říkáte si, že takové projekty na konzoli nemají co dělat, ale po následujících řádcích možná názor změníte. Pokračování přímo navazuje na první díl, tudíž se v kůži jednoho ze tří volitelných hrdinů probouzíte opět na vesmírné lodi ESS Meridian, která po skonu profesora Wagnera upadla do chaosu. Důvod je jednoduchý, vědátor nebyl žádný lidumil, který zkoumal důsledky stavu beztíže na slunéčka sedmitečná, ale vyžíval se v experimentech, po nichž se vesmírný koráb jen hemží zombíky, mutanty, kyborgy a další havětí zralou na vystřelení do kosmu.
Aby toho nebylo málo, na plavidle zakotvila vojska korporace, která má eminentní zájem rozebrat vás do posledního šroubku. Bohužel ani vy už nejste tak úplně normální a více než zdravého lidského jedince připomínáte reklamu na biomechanické inženýrství. Úkol pro 20 následujících misí je tak jasný, spojit se s femme fatale jenž vám v prvních minutách pomohla, najít další potřebné přeživší a převzít kontrolu nad tím, co mělo být archou úspěšné kolonizace. A teď mi řekněte, jestli to nezní jako scénář nízkorozpočtového béčka, které leželo čtvrt století někde v šuplíku. Popravdě originálnější příběh není třeba, protože každý úkol se beztak zvrhne v nelítostnou popravu všeho, co je schopné pohybu.
Kvér dělá hrdinu
Že název hry evokuje kombinaci Mass Effectu a Dead Space je jednoznačné, ovšem herní mechaniky mají ještě blíže k akční klasice DOOM a část si ukrojily i inspirace u Deus Ex, Shadow Warrior nebo u filmového vetřelce. Vše, co potřebujete ke štěstí, jsou dva typy zbraní, pár speciálních vlastností a nějaký ten kus trhaviny pro případy, kdy už opravdu teče do tenisek. Úrovně, skládající dohromady obraz vesmírné lodi jsou ve směs lineární a zprvu dost jednotvárné. Až s přibývajícími zářezy na pažbě dojde i na barvitější mapy, mezi nimiž si určitě najdete i tu svou oblíbenou, kterou provětráte mimo kampaň. Velikost s designem jsou úplatné možnostem a původu, takže mise jsou relativně krátké. Na druhou stranu, jejich délka se dá dobře uzpůsobit obtížností kdy při nejtěžší označené jako „Hell“ se opravdu zapotíte a zásobníky budete střídat častěji než novorozenec pleny.
Oni totiž nepřátelé nejsou úplná sádla. Ano, zřídka se někde nějaký zasekne a nechá si ochotně ustřelit květák, stejně tak bloumající mrtvoly příliš důvtipu nepobraly, ale třeba takoví mutanti nebo vojáci si vás rádi obejdou, případně se stáhnou do úkrytu. Aby čistka probíhala co nejefektivněji, autoři připravili více jak 40 upravitelných zbraní, u nichž lze podle libosti zvyšovat účinnost, dostřel nebo velikost zásobníku. Arzenál, jak z obchodu pro neurotické maniaky musí potěšit každého milovníka akce, protože nabídka sahá od sekery, motorové pily a katany na jedné straně, až po kulomet, luk či plamenomet na straně druhé. Důvod není jen ten, abyste si ty nenažrané potvory podali po svém, ale také strategický. Co level, to jiný přístup, a i kvůli bossům se jednou hodí brokovnice, zatímco za 20 minut kombinace pětačtyřicítky s odstřelovací puškou.
Implantáty? Tak vítejte v modifikačním koutku
Bojeschopnost doplňují již zmíněné speciální vlastnosti, které tím otevírají jednoduchý, ale za to poměrně účinný RPG systém. Strom, dá-li se to tak nazvat, je větvený do několika kategorií a obsahuje jak útočné, tak obranné prvky. Dvojici tlačítek na hřbetě gamepadu tak můžete opatřit tlakovými vlnami, silovým polem, zpomalením času nebo implozivním portálem. Tady bych se zastavil u ovládání, které ačkoliv má přímo v nastavení mapovatelné pozice tlačítek a volbu citlivosti os, čímž dává najevo cestu přes stolní PC, má své drobné nedostatky. Jde především o drobnosti, jenž berete v jiných hrách jako samozřejmost. Například přebíjení během sprintu je možné pouze v posloupnosti nabít -> běžet, opačně ne. Rychlejší by mohla být také výměna zbraní probíhající skrz levý a pravý směr d-padu. Jelikož jejich nabídka rotuje dokola, lehce zapomenete, že zbraň, kterou momentálně potřebujete k odstranění přesily, jež vás natlačila do kouta, je rychlejší zvolit na opačné straně. Jinak je hratelnost velice dobrá, a především návyková v takovém tom zdravém old school stylu. Příjemným zpestřením jsou i drobné hádanky strážící otevření dvěří či skříněk.
Středobodem celé hry je můstek s dominantou v podobě holografické mapy ESS Meridian a třemi společníky. Ty tvoří upravená Danette, lehce zpomalený mechanik Minikin starající se o palebnou sílu a doktor Bielik zainteresovaný ve výstroji a modifikacích. Právě s ním vzpomenete na protagonistu Deus Ex, až si budete vybírat nové oči, nohy nebo ruce. Modifikace nejsou na ozdobu, ale reálně ovlivňují vaše atributy, proto je neberte na lehkou váhu, a to i v případě, že vám orientace v nich třeba nepadne hned do rukou. Zde jsou přeci jen mobilní kořeny trochu znát. Co se mi naopak líbí velice, je soustředění režimů do mapy vesmírné lodi, kdy není třeba opouštět příběh, ale stačí se jen přesunout o štok vedle a hned máte k dispozici Biohazard, Survival, Lone Wolf a Infestation. Zatímco první dva svým jménem prozrazují náplň, v Infestation je cílem odklidit bosse přes mraky nohsledů. Role vlka samotáře pak nabízí lehké úkoly, po jejichž splnění nastupuje eliminace maskovaných kyber ninjů.
Posily došly
Jestli čekáte na rozbor hry více hráčů, tak se nedočkáte. Tvůrci do konzolové verze multiplayer nedali, což beru jako čistý atentát, obzvláště když na PC přítomen je včetně kooperace. Záplatou sice může být menší pořizovací cena, ta ovšem nevyváží fakt, že týden po dohrání nebudete mít možná důvod se k hraní vrátit. O audiovizuální zážitek se stará Unity engine a za mě na dostačující úrovni. Pod litry krve a hromadícími se torzy mrtvých těl stejně nemáte čas pořádat výpravy za grafickým turismem. Autoři gore efekty rozhodně nešetřili, což oceníte na každém kroku, případně s každým headshotem a ufiknutou končetinou. Stručně se dá říct, že vizuál odpovídá možnostem a ceně lezoucí lehce přes dvě stě kaček. Menší update by unesl snad jen zvuk zbraní, který občas překvapil svým zasekáváním během početných přestřelek.
Ještě, než recenzi úplně uzavřu nějakým tím moudrem, musím přiznat že mě Dead Effect 2 příjemně překvapil. Příliš jsem nevěřil v poutavost něčeho, co vzniklo primárně pro mobilní telefony, ale český celek má evidentně nějaký ten pátek odehraný a ví, co přesně si kde půjčit, aby výsledek fungoval a hlavně bavil. Někomu by mohla v rozhodování o koupi překážet chybějící čeština. Přestože by hře určitě slušela, většině textů porozumí i méně pokročilý konzument anglického jazyku. Nicméně je třeba vrátit bodovému hodnocení nějakou tu váhu a nestřílet devítky jak růže na pouti. I my, recenzenti, jsme totiž tak trochu přispěli k tomu, že veškerá hodnocení mimo nejvyšší jsou často milnou definicí špatné hry.
Verdikt
Tuzemský vesmírný masakr jde cestou nejmenšího odporu a bez ostychu mixuje léty ozkoušené prvky vlastní akčním a RPG hrám. Sice díky tomu nepřináší do žánru nic nového, za to dokáže nadchnout brutální akcí, bohatým arzenálem, solidním béčkovým příběhem, a to v tom nejjednodušším možném balení, u kterého lehce zapomenete na okolní svět. Škoda jen, že u toho budete sami díky vypuštěné hře více hráčů.Recenze: Dead Rising Deluxe Remaster
Recenzi začínám chtivým zvoláním: kéž by dnes vznikaly nové IP (intelectuall properties) tak často, jako v době druhé generace Xboxu. Tehdy ještě byli velcí vydavatelé ochotni zariskovat a vytvořit něco zcela nového – jako učinil Capcom v případě masivní zombie akce Dead Rising v roce 2006. Capcom, u nás v Evropě známý nejvíce asi sérií Resident Evil, měl v plánu využít popularity zombie her a vytěžit jí na maximum. První...
Recenze FrostPunk 2
Dneska zabrouzdám opět do vod Game Passu, který nám PC hráčům nabídl FrostPunk 2. Pro moji milovanou konzoli si musíme ještě nějaký ten pátek počkat, ale věřím, že tyto řádky budou platit i pro konzolovou verzi. Ještě, než jsem se pustil do hraní, tak jsem juknul na film Snowpiercer, který vřele doporučuji, sice to s hrou nemá moc společného, ale ta atmosféra na vás dýchne (pro ty co mají hodně času,...
RECENZE: Harry Potter: Quidditch Champions
Famfrpál je bezesporu jedním z nejzajímavějších prvků knih o Harry Potterovi z pera spisovatelky J. K. Rowling. Stejně tak se ale při čtení knih (či sledování filmů) nelze ubránit dojmu, že spíše než o sport se jedná o účelovou věc, ve které by mohla na specifické pozici vynikat hlavní postava. Sledování famfrpálu je vzhledem k rychlosti a složitosti poměrně náročná činnost, přičemž samotné hraní není o nic jednodušší. Změnit se...
Recenze EA Sports FC 25
Minulý rok skončilo dlouholeté partnerství s FIFA, hra přišla o svůj tradiční název a EA se rozhodlo ho pojmenovat jednoduše, EA Sports FC. Loňský díl přinesl inovaci v oblastech herních módů, grafice a některých prvků hratelnosti.
Recenze: The House of Da Vinci 3
Umělec a badatel, který se pro mnohé stal synonymem renesance, měl jistě i spoustu koníčků a zálib, jejichž náplň už navždy zůstane střežena minulostí. O mnohém by možná mohly vyprávět stěny jeho příbytku, kde docházelo ke zrodu geniálních myšlenek a dalším jiným aktivitám. Peprné historky nechme bulvárním kamelotům 15. století a místo toho se věnujme třetímu výletu do světa hádanek, v němž je Leonardo průvodcem a zároveň ústředním artefaktem obdivu. A...
Recenze: MindSeize
Kvalitních her speciálního plošinovkového žánru „Metroidvania“ není nikdy dost, takže můžeme být rádi, že je na nás vývojáři chrlí i v moderní době. Koncept 2D plošinovky s drobnými rpg prvky v podobě vylepšování postavy a zbraní, nápaditým designem levelů a rozmanitými nepřáteli s třešničkou na dortu v podobě vychytaných boss fightů, jak se zdá, má stále co říci i modernímu hráči. Dovolím-li si lehce sklouznut k obvyklému videohernímu recenznímu klišé,...
Recenze: Ara: History Untold
Pohled do historie si dnes uděláme s novinkou Ara: History Untold, která hned v den vydání je součástí Xbox Game Passu a je potřeba zdůraznit, že POUZE na PC. Možná si říkáte, proč o tom píšu na XboxWebu, ale vysvětlení je jednoduché. Rádi bychom na našem webu rozjeli kompletní informace o značce Xbox, dočkáte se tak informací i o PC Game Passu. Ale nyní už se pojďme podívat na hru, která nám...
Recenze: Selfloss
Přátelé, 13.9.2024 nám v obchodu xboxu přistál takový malý, drobný titul s názvem Selfloss. Z počátku jsem jsi řekl do čeho jsem se to uvrtal, jelikož jsem převážně hráč FPS, RPG a Survival žánrů. Ale v den kdy nám přišel na svět Selfloss, jsem si ráno udělal čaj, a protože venku pršelo, tak jsem si sedl k Xboxu a s velkou nejistotou zapl hru. To, co následovalo cca 5 hodin...